Paar vragen over lageren

Gestart door marceldeblock, 31-05-2011 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Citaat van: William op 01-06-2011  21:12 u"Flocculentie" of beter vlokking of aggregatie is een zuiver fysisch-chemisch proces, daar is niets "levends" aan.  :weetbeter:
Vlokking wordt bepaald door Vanderwaals-attractie, elektrostatische interacties (aantrekking / afstoting) en sterische afstoting a.g.v. polymeren op het oppervlak van de deeltjes (in dit geval gistcellen).

De staat van de eiwitten en polymeren op het oppervlak van een gistcel, en dus of ze afstotend of aantrekkend zijn, zal wel bepaald worden door celfysiologische parameters van de gistcel. Vandaar dat het levend of dood zijn van een gistcel wel effect zal hebben op wel of niet vlokken.

Het flocculerend vermogen van gist is afhankelijk van de expressie van zogenoemde FLO-genen. Die bepalen de productie van receptoren en eiwitten voor die flocculentie, maw scheppen de randvoorwaarden.
Daarom zeg ik dat het een actief proces is, de cel moet bepaalde eiwitten produceren zodat flocculentie kan plaatsvinden.

Ik heb ook niet gesproken over "levend"...? ;)

Dat is een lastige discussie, want hoeverder je het tot moleculair niveau betrekt, hoe minder specifiek levend het zal zijn. Ook voor alle processen in je lichaam geldt dit; het zijn allemaal (bio)chemisch-fysiche processen. Jouw betoog sluit mijn classificatie van een actief proces dus niet uit! :D

En tja,... wat precies is leven?

RobinB

Citaat van: broeder op 08-06-2011  20:13 uLogica is niet altijd een een som van het gemiddelde,
logica is meestal een samenspel van gegevens
???

Dit is logica:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Logica
:)

William

We zijn het helemaal eens Robin ;), maar de fysisch-chemicus in mij vond het nodig om aan te geven dat vlokking an-sich louter een fysisch proces is.

Kleine_Schriek

Dit draadje beantwoord volgens mij precies de planningsvraag waar ik mee zit. Ik wil voor mijn vakantie een pils brouwen en deze laten vergisten op constante temperatuur die de Urquell gist nodig heeft (moet ik nog ff uitzoeken). Na de vakantie wil ik een bovengister brouwen en heb ik de vergistingskoelkast nodig. Ik heb dus niet zoveel zin in lang lageren om helder te worden. Ik heb ook geen tweede koelkast meer om bier in weg te zetten...... >:(

Als mijn pils nu de gewenste eind SG heeft (dus uitvergist), dan kan ik hem dus proeven (voor de diactetyltest) om te bepalen of ie nog 1 dag op 16 graden moet. Zo niet, dan kan ik hem dus met suiker in een keg gooien en op fles om koolzuur te vormen. Maar moet ie dan weer op 10 graden of mag de hergisting ook op 21 graden met die ondergister? Als ie dan weer op 10 graden moet, hoe lang zou die koolzuurvorming dan duren (want dan houdt ie nog steeds mijn vergistingskoelkast bezet  >:( )

Drents Hopbier

Citaat van: broeder op 08-06-2011  20:13 uAls ik languit in de keuken op de grond ga liggen,
met mijn hoofd in het hete gasfornuis
en mijn voeten in de vriezer,
dan zou ik mij behaaglijk moeten voelen?

Meten is weten.

HHopbier

EBC

Citaat van: Kleine_Schriek op 11-06-2011  15:17 uDit draadje beantwoord volgens mij precies de planningsvraag waar ik mee zit. Ik wil voor mijn vakantie een pils brouwen en deze laten vergisten op constante temperatuur die de Urquell gist nodig heeft (moet ik nog ff uitzoeken). Na de vakantie wil ik een bovengister brouwen en heb ik de vergistingskoelkast nodig. Ik heb dus niet zoveel zin in lang lageren om helder te worden. Ik heb ook geen tweede koelkast meer om bier in weg te zetten...... >:(

Als mijn pils nu de gewenste eind SG heeft (dus uitvergist), dan kan ik hem dus proeven (voor de diactetyltest) om te bepalen of ie nog 1 dag op 16 graden moet. Zo niet, dan kan ik hem dus met suiker in een keg gooien en op fles om koolzuur te vormen. Maar moet ie dan weer op 10 graden of mag de hergisting ook op 21 graden met die ondergister? Als ie dan weer op 10 graden moet, hoe lang zou die koolzuurvorming dan duren (want dan houdt ie nog steeds mijn vergistingskoelkast bezet  >:( )

Urquell zal zich prima voelen bij 10 ºC of zelfs wat lager.
Je kan een pils bottelen zodra de gisting voorbij is. Net zoals bij bovengisters. Zorg voor voldoende gist, dat is 2x zoveel als bij bovengisters.
Hergisten moet wel weer op 10 ºC, dus die kast is nog even vol. Meestal twee weken, net zoals bovengisters.

Je kan ook langer op vakantie gaan...of een weekje geen (keg) bier drinken  :brouwen:

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 11-06-2011  16:56 uUrquell zal zich prima voelen bij 10 ºC of zelfs wat lager.
Je kan een pils bottelen zodra de gisting voorbij is. Net zoals bij bovengisters. Zorg voor voldoende gist, dat is 2x zoveel als bij bovengisters.
Hergisten moet wel weer op 10 ºC, dus die kast is nog even vol. Meestal twee weken, net zoals bovengisters.

Je kan ook langer op vakantie gaan...of een weekje geen (keg) bier drinken  :brouwen:
Chips, dat is dus minstens 4 weken niet brouwen... ik moet eens nodig gaan plannen of dat wel kan ;-)

Tsjerk

Citaat van: De-Geert op 31-05-2011  13:11 uIk hecht ook wel waarde aan helder bier.

Ik heb zelf zeer goede resultaten met gelatine en Brewers Clarex. Gelatine helpt goed tegen gistwaas en redelijk tegen koudewaas. Clarex werkt goed tegen koudewaas maar niet tegen andere vormen van waas.
Over beide is wel 't een en ander te vinden op het forum.

Weet iemand waar Brewers Clarex te koop is?

De-Geert

Ik heb destijds (een jaar of zo geleden) bij DSM geinformeerd en het bleek dat particulieren het niet in Europa kunnen kopen. Wel bij White Labs, in de VS.
Het zou kunnen dat dat inmiddels anders is, maar ik denk het eigenlijk niet. Het zou toch fijn zijn als vdKooy of Brouwland dit oppakt.
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.