Paar vragen over lageren

Gestart door marceldeblock, 31-05-2011 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marceldeblock

hallo

Ik heb nu een paar keer zo Brewferm blik uitgeprobeerd, het is volgens mij wel gelukt het is alleen nog zo troebel. En ik heb nu pas een ketel gehad en alles wat daar bij hoort, maar ik vind het een beetje zonden dat het dan troebel wordt. Wat kan ik daar aan doen? Toen las ik wat over lageren scheelt dit veel? Wat ik zo gelezen heb moet je het bier na het gisten, naar een ander gist vat brengen en dan 2 weken op kamertemperatuur laten staan? Maar als je gaat bottelen dan moet der toch weer wat suiker bij? Nagisten in de fles? Maar dan wordt het toch als nog troebel. (koudewaas) Dus kan iemand mij vertellen hoe het nou echt werkt want elke keer lees ik weer iets anders.

gr marcel

Oscar

Citaat van: marceldeblock op 31-05-2011  11:40 uDus kan iemand mij vertellen hoe het nou echt werkt want elke keer lees ik weer iets anders.

Tsja... hier leven verschillende meningen over en er zijn inderdaad meerdere wegen die leiden naar goed bier. Er is dus niet 1 waarheid, maar wel verschillende mogelijkheden.

Ten eerste : Als het bier goed smaakt, is het feit dat het bier troebel is niet belangrijk (vind ik). Dat een bier helder moet zijn is aangeleerd door de grote (pils)brouwers.

Na de hoofdvergisting kun je inderdaad overhevelen naar een ander vat of bolfles om zodoende wat van je gist kwijt te raken en je bier helemaal te laten uitvergisten en eventueel wat helder te laten trekken.
Hoe helder een bier wordt en hoe snel dat gaat heeft met meerdere factoren te maken (Je gist en de temperatuur van lageren). Bij het bottelen hevel je dan je bier weer over naar een bottelvat of bottelfles waar je dan de suiker bij doet en vanuit daar doe je het bier in de flesjes. (Je kun de suiker ook in de flesjes doen en meteen vanuit je lagervat bottelen).

Lang lageren bij een koude temperatuur levert ook een helder bier op, maar als je je flesjes na het bottelen wat langer laat staan trekken ze ook helder (wel voorzichtig uitschenken dan).


Jacques

Aan de term lageren worden twee betekenissen gegeven:
- de nagisting, de gisting na de hoofdgisting. Deze gisting moet je altijd uitvoeren om het bier helemaal uit te laten gisten. Doe je dat niet dan produceer je bierbommen;
- een koude lagering uit te voeren na de nagisting. Dit wordt gedaan om het bier te klaren. Het wel of niet uitvoeren van een koude lagering is een keuze.

Door de hergistng op de fles wordt het bier altijd wat troebel. Bij een bier dat goed gefilterd en geklaard is trekt de toebelheid snel weg en krijg je na een paar weken een helder bier. Maar je moet het wel voorzichtig inschenken zoals Oscar ook al schrijft. Het gistdepot moet in de fles blijven als je helder bier wilt drinken.

De-Geert

Ik hecht ook wel waarde aan helder bier.
Wat ook kan helpen is een giststam te gebruiken die goed flocculeert. Dat kan aanzienlijk schelen.

Eventueel zou je klaringsmiddelen kunnen gebruiken. Het lijkt hier soms vloeken in de kerk, maar daar moet je je niets van aan trekken.
Ik heb zelf zeer goede resultaten met gelatine en Brewers Clarex. Gelatine helpt goed tegen gistwaas en redelijk tegen koudewaas. Clarex werkt goed tegen koudewaas maar niet tegen andere vormen van waas.
Over beide is wel 't een en ander te vinden op het forum.

marceldeblock

Ok bedankt voor jullie reacties ik ga wel even wat dingen proberen, want het liefs wil ik gewoon bier zonder troebel.

Hopmans

Citaat van: marceldeblock op 31-05-2011  14:27 uOk bedankt voor jullie reacties ik ga wel even wat dingen proberen, want het liefs wil ik gewoon bier zonder troebel.

Met andere woorden; jij wilt bier zonder gistdepot net als een Heineken.
Dan moet je heel lang lageren, en onder druk afvullen.
Geen hergisting op fles dus.


Ronald_

Citaat van: Hopmans op 31-05-2011  16:12 uMet andere woorden; jij wilt bier zonder gistdepot net als een Heineken.
Dan moet je heel lang lageren, en onder druk afvullen.
Geen hergisting op fles dus.

Of filteren natuurlijk (ipv heel lang lageren)

En pasteuriseren om alle gist nog even te doden! (Dan zakt het zeker naar de bodem.)

Oscar

Citaat van: Ronald_ op 31-05-2011  17:29 uOf filteren natuurlijk (ipv heel lang lageren)

En pasteuriseren om alle gist nog even te doden! (Dan zakt het zeker naar de bodem.)

En hoe dacht je dat in een thuisbrouwerij aan te pakken?  :weetniet:

Nerro

Daar heb ik wel eens over nagedacht, stel nou dat je een buis hebt (in twee spoelen met een recht stuk ertussen) van koper of RVS waar je je bier doorheen laat lopen die je met één spoel in water van 80 graden legt en met de andere spoel in ijswater. Dan je bier daar rustig doorheen laten lopen en dan aan de andere kant opvangen. Dan is je bier kortstondig heet geweest waarna het snel weer koud werd. Dat is toch pasteuriseren?

Ronald_

Citaat van: Oscar op 31-05-2011  18:24 uEn hoe dacht je dat in een thuisbrouwerij aan te pakken ??  :weetniet:

Ik meende het niet Oscar :)

marceldeblock

Bedankt voor jullie reacties, maar als ik wil lageren voor een brouw van 20 liter hoe groot moet het glazen vat zijn?

Jacques

Citaat van: marceldeblock op 01-06-2011  17:28 uBedankt voor jullie reacties, maar als ik wil lageren voor een brouw van 20 liter hoe groot moet het glazen vat zijn?

Dan is een mandfles van 25 l ruim voldoende. Je zou zelfs 2 flessen van 10 l kunnen gebruiken, alhoewel sommige gisten een echt gistdek kunnen vormen tijdens de nagisting. Een fles met een inhoud van 25 l is safer.

Oscar

Citaat van: Jacques op 01-06-2011  18:19 uEen fles met een inhoud van 25 l is safer.

Veiliger! We zitten op een NL forum.. >:D >:D ^-^

Jacques

Citaat van: Oscar op 01-06-2011  18:59 uVeiliger! We zitten op een NL forum.. >:D >:D ^-^

Ik weet niet of je het in de gaten hebt maar safer is een woord dat in deze betekenis wel in het Nederlands bestaat maar niet in het Engels...

Oscar

Toch blijft het een verbastering van safe!  ;D ;D

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 31-05-2011  17:29 uEn pasteuriseren om alle gist nog even te doden! (Dan zakt het zeker naar de bodem.)

Een veel voorkomend misverstand; flocculentie is een actief proces.
Dode gist "waait" sneller en makkelijker op van de bodem dan levende flocculente gist!

William

Citaat van: RobinB op 01-06-2011  20:56 uEen veel voorkomend misverstand; flocculentie is een actief proces.
Dode gist "waait" sneller en makkelijker op van de bodem dan levende flocculente gist!

"Flocculentie" of beter vlokking of aggregatie is een zuiver fysisch-chemisch proces, daar is niets "levends" aan.  :weetbeter:
Vlokking wordt bepaald door Vanderwaals-attractie, elektrostatische interacties (aantrekking / afstoting) en sterische afstoting a.g.v. polymeren op het oppervlak van de deeltjes (in dit geval gistcellen).

De staat van de eiwitten en polymeren op het oppervlak van een gistcel, en dus of ze afstotend of aantrekkend zijn, zal wel bepaald worden door celfysiologische parameters van de gistcel. Vandaar dat het levend of dood zijn van een gistcel wel effect zal hebben op wel of niet vlokken.

Maarten_L

Ik heb eventjes wat bevestiging nodig...
Voor mijn moutextract BPA heb ik net de boel overgeheveld van gistemmer naar glazenfles... De meest heftige vergisting was wel een beetje over dacht ik maar het SG was toch pas 1020... (begin was 2-juni nog 1047). Nu had ik toch besloten over te hevelen omdat ik had begrepen dat het nog niet helemaal uitgegist moest zijn bij het overhevelen zodat er nog een beschermend CO2 laagje in de fles ontstaat.

Heb ik nu te vroeg overgeheveld?

Het jongbier smaakt overigens prima.. dat belooft wat :proost:


Maarten

Ronald_

Geen punt, je was niet te vroeg denk ik!

Langzame vergisting kan vele andere problemen hebben!

Maarten_L

Citaat van: Ronald_ op 08-06-2011  13:30 uGeen punt, je was niet te vroeg denk ik!

Langzame vergisting kan vele andere problemen hebben!

Mooi... echt heel langzaam was de vergisting ook niet heb ik het idee. (het staat nu nog geen week). het stond lekker te bluppen de afgelopen week. Daarna is het iets koeler geworden op de plek waar het staat te gisten dus daardoor zal het wel wat trager gaan nu..

Wellicht was de giststarter toch wat te karig.. ik had de gist opgekweekt uit een heel klein beetje gist. misschien had ik nog een extra keertje op moeten schalen.. ach ja. het wordt vast een fijn biertje :proost:

Maarten

Hai

Ligt ook aan de soort gist die je gebruikt, ik kom zelden onder 1020.
Als het maar uitgegist is, niet meer blubt dan kun je bottelen :proost:

Ronald_

Citaat van: Hai's op 08-06-2011  15:53 uLigt ook aan de soort gist die je gebruikt, ik kom zelden onder 1020.

Klopt helemaal! en natuurlijk ook de staat van de gist en de hoeveelheid gist!

Maar, gebruik jij 1 gist vaak? Of gebruik jij meerdere gisten die niet onder de 1020 komen? Ik ben benieuwd welke dat zijn!
Ik heb verschillende gisten gebruikt maar altijd kwam ik zo rond de 1009 - 1012 uit..

De-Geert

Eind SG's zeggen toch niks, als je altijd bieren met een begin SG van 1100 brouwt is 1020 best netjes.
En als je begin SG 1040 is, is 1012 aan de hoge kant.  :nut:

Ronald_

Das ook wel weer waar..!

broeder

Citaat van: De-Geert op 08-06-2011  16:20 uEind SG's zeggen toch niks, als je altijd bieren met een begin SG van 1100 brouwt is 1020 best netjes.
En als je begin SG 1040 is, is 1012 aan de hoge kant.  :nut:

Hoi brouwers en brouwerinnen (grapje)...

Ik geniet altijd weer van die verschillende reacties en meningen,
dat zorgt er in ieder geval voor dat je je eigen grijze massa ook aan het werk moet zetten.
Haal eruit wat jou logisch overkomt en probeer het uit.
Bevalt het: houden zo...
zoniet: denk dan weer even na en weer een volgende stap,
dan kom je er wel.
Logica is niet altijd een een som van het gemiddelde,
logica is meestal een samenspel van gegevens,
"gegevens" die niet altijd voor eenieder hetzelfde zijn.

Logica??? Gemiddelden???
Als ik languit in de keuken op de grond ga liggen,
met mijn hoofd in het hete gasfornuis
en mijn voeten in de vriezer,
dan zou ik mij behaaglijk moeten voelen? ???

Groet, broeder Willem


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.