Kriekenbier

Gestart door Rowan Huigen, 16-01-2011 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowan Huigen

Een ander voornemen van mij is om een kriekenbier te brouwen a la St. Louis.
Dit is natuurlijk een aangezoet en opgepimpte Kriek Lambic wat volgens de cracks niets meer met echt te maken heeft. Maar toch!

Ik heb al een begin gemaakt met de basis gebaseerd op een Weizen.
Na de hoofdvergisting wil ik dan ongeveer 5 liter/kilo kersen en kersensap toevoegen bij de navergisting.

De lagering wil ik eigenlijk in eikenhoutenvaten laten plaatsvinden.


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKriekenbier
Kenmerkde Witte Leeuw
Brouwdatum16-1-2011
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1059 (6,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,2 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater15,5 liter
Spoelwater22,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid11 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC30,1 %1571 gr3 EBC
Tarwemout69,9 %3642 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5,5 %10 gr90 minuten7 EBU
Hallertauer Perle5,5 %5 gr30 minuten2 EBU
Hallertauer Perle5,5 %5 gr10 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3278 Wyeast Belgian Lambic Blend
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter3000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter21°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
140°C10 minuten3,0 l/kg
250°C25 minuten3,0 l/kg
364°C20 minuten3,0 l/kg
472°C1 minuten3,0 l/kg

De verdere realisatie zal ik nog uitwerken en volgt dus nog.
O.a. wil ik het alcoholpercentage terug brengen tot 4 procent

Rowan Huigen

Plaatje bij het praatje:


Rowan Huigen

Gebruikte zoetsof:
zoetstof (aspartaam), godsamme..... wat is dat nou weer?

Rowan Huigen

Pecto-enzym getverderrie moet ik ook nog wat mee?
Dit spul breekt de celwanden van o.a. fruit af.

Rowan Huigen

Ik zit me net af te vragen hoe kan ik op een verantwoorde manier het alcoholpercentage omlaag krijgen.
In eerste instantie denk ik dan om na het koken water toe te voegen,
dit spreekt mij eigenlijk niet aan omdat je dan wellicht de smaak gaat verdunnen.

Weet even niet hoe ik nu verder moet?

Gr. Rowan  :brouwen:

toon van den broek

Je kunt toch ook wat minder mout gebruiken en ook kan je nog spelen met je maischtemperaturen.
Groeten Toon.

orangeloo

Hoi Rowan,
Ben erg benieuwd naar je uiteindelijke recept.
Ik heb ook al eens naar een recept hier op het forum gezocht, maar nog niet echt gevonden.
Heb het verzoek van mijn vrouw gekregen om een kriekje te brouwen.
En de vrouw moeten we natuurlijk tevreden houden met onze hobby ;)

Rowan Huigen

Yep dat is ook mijn reden om dit bier te gaan brouwen.

RobinB

Je kan uiteraard gewoon voor het bottelen aspartaam toevoegen?
:weetniet:

Ik zou gewoon gaan voor de ruwe zure variant!

Rowan Huigen

Orangeloo,

Ik moet het recept nog wel wat aanpassen, de verhouding tarwemout pilsmout is nog niet goed.
Eerder zit ik de denken aan 60% pilsmout en 40% tarwemout.

Gr. Rowan  :brouwen:

Rowan Huigen

Even snel wat geknipt en geplakt van het forum.
Het staat nog niet netjes onder elkaar maar dat komt nog wel.
Zal ik later nog eens naar kijken en heeft Orangeloo ook wat om zich in te verdiepen.


Voor 100L wort:

17 kg Pilsmout;
3,25 kg Palemout;
2,25 kg Tarwemout

Maisch: maischcurve

52°C 10',
62°C 35',
72°C 30'
naar 78°C en spoelen.


Hop: Hallertau Mittelfrühe (van 4 à 5 alfazuur%) 225 g na 5' koken toevoegen en 50 g 10' vóór einde.
Kooktijd 70'.

Start SG 1051.

Gist: opkweek Witkap Stimolo (Slagmuylders).
Een K97 korrelgist of een witbier korrelgist zou ook moeten lukken.
Volgens mij kan dat gerust met andere gist:een witbier vloeibare gist of opkweek van flesje Hoegaarden,
                                           of voor de korrelgist bricoleurs een Brewferm Blanche.

Een beslag met een SG van ± 1051, korte maischtijden.

Tijdens het bottelen wat aanzoeten .
bijvoorbeeld.
Sorbitol 1kg/30L Afhankelijk van de kriek (eerst proeven). Sorbitol is sorbietsuiker en is dus niet vergistbaar. Persoonlijk verkies ik Maltodextrine, dat zijn lange suikerketens van mout, in extractvorm.

Storting kriek tot 50%, ofwel 50 kg kriek op 100 L.
Soms doen ze schuimstabilisator bij

Daar de lange lagering klaart alles mooi uit.  Langer dan 3 maanden geeft meer kleur en pit smaak, maar is ook iets minder schuimvast.
Één week voor het bottelen hevelen we over, en laten dit een weekje staan, we voegen 7,5 g/L bottelsuiker en maltodextrine of sorbietsuiker toe naar smaak.


Wat je vooral niet mag doen:

- De krieken koken: geeft gelatinevorming en aromaverlies
- De krieken tot moes malen of stampen: geeft een pulpbrei dat je quasi niet kan scheiden van het bier.
- Ontpitten.

Kunstmatige zoetstoffen aspartaam, sucralose, acesulfam-K

Gr. Rowan  :brouwen:

Rowan Huigen

Recept aangepast


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKriekenbier NIEUW
Kenmerkde Witte Leeuw
Brouwdatum16-1-2011
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,4 liter
Maischdikte3,0 l/kg
Maischwater13,3 liter
Spoelwater22,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid13 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,6 %3400 gr3 EBC
Tarwemout14,4 %650 gr3 EBC
Pale alemout10,0 %450 gr6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Perle5,5 %10 gr90 minuten8 EBU
Hallertauer Perle5,5 %5 gr30 minuten3 EBU
Hallertauer Perle5,5 %5 gr10 minuten1 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3278 Wyeast Belgian Lambic Blend
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter3000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter21°C
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3,0 l/kg
262°C35 minuten3,0 l/kg
372°C30 minuten3,0 l/kg

Opmerkingen-


Rowan Huigen

Tijdens de navergisting wil ik dan morellensap en kersen toevoegen.

Deze kersen wil ik dan eerst een tijd in de vriezer hebben gehad en dan wanneer ik ze ga gebruiken overgieten met kokend water. Dit om eventuele besmettingen te voorkomen.

Het lageren wil ik dan het liefst in oude eiken vaten uitvoeren waar voorheen cognac in heeft gezeten.
of
In glazen mandflessen met eikenhoutsnippers met een scheut cognac.

Tijdens het bottelen voeg ik wat Maltodextrine toe. Dit omdat deze zoetstof bestaat uit lange strenge suiker die niet helemaal vergisten.

Moet ik alleen nog even regelen Morellen, houtsnippers, cognac, lagervaten, maltodextrine, etc.

Gr. Rowan  :brouwen:


orangeloo

Klinkt als een uitdaging :brouwen:
Zaterdag wordt mijn 8ste brouwdag. Een 3 granen Tripel.
Maar daarna nog niks op de planning staan dus....

Rowan Huigen

Verras je vrouw eens zou ik zeggen!
En brouw een kriekenbier.

Gr. Rowan

Rowan Huigen

Gisteren gezien waar je de krieken vandaan moet halen.
De firma Boon vertelde dat zij een grote hoeveelheid uit Polen lieten aanrukken.

Gr. Rowan  >:D

erikgroothuis

Citaat van: Rowan Huigen op 21-01-2011  08:36 uVerras je vrouw eens zou ik zeggen!
En brouw een kriekenbier.

Gr. Rowan

Ach, dat doe ik zo op geheel eigen wijze.. :biersmile:

orangeloo

Hee Rowan,
Hoe staat het met dit Kersenbiertje?
Hoe heb jij het volume en het SG na het toevoegen van de krieken verwerkt in BrouwVisie?

Ben wel benieuwd, bij mij staat de kriek voor oktober op de planning.
Ik heb 13 kg Krieken (prunus Kelleriis) in de vriezer zitten dus het begin is er al. :brouwen:

EBC

Citaat van: Rowan Huigen op 20-01-2011  16:24 uTijdens de navergisting wil ik dan morellensap en kersen toevoegen.

Deze kersen wil ik dan eerst een tijd in de vriezer hebben gehad en dan wanneer ik ze ga gebruiken overgieten met kokend water. Dit om eventuele besmettingen te voorkomen.

Het lageren wil ik dan het liefst in oude eiken vaten uitvoeren waar voorheen cognac in heeft gezeten.
of
In glazen mandflessen met eikenhoutsnippers met een scheut cognac.

Tijdens het bottelen voeg ik wat Maltodextrine toe. Dit omdat deze zoetstof bestaat uit lange strenge suiker die niet helemaal vergisten.

Moet ik alleen nog even regelen Morellen, houtsnippers, cognac, lagervaten, maltodextrine, etc.

Gr. Rowan  :brouwen:

Lijkt me veel te ingewikkeld voor een eerste keer. Leuke fantasie, weinig realiteit.  :biersmile:

Neem eens kontakt op met het biergilde in Vliermaalroot in België. Van deze mannen dronk ik vorige week een kriekenbier tijdens de kersendagen in Alden Biesen.
Erg lekker! Vraag eens hoe zij het doen. www.demerdal.be

Rowan Huigen

@Orangeloo Je bent al verder dan dat ik ben, maar ik ga het wel een keer proberen :)

@EBC Gelijk heb je wel het, is niet bepaald een sinecure. Voorlopig ben ik me met dit onderwerp vooral aan het inlezen. Bedankt voor je link.  :-*

EBC

Citaat van: Rowan Huigen op 19-07-2011  11:54 u@EBC Gelijk heb je wel het, is niet bepaald een sinecure. Voorlopig ben ik me met dit onderwerp vooral aan het inlezen. Bedankt voor je link.  :-*

Het was een simpel recept, iets van:
- maak een wort voor een witbier van ca. 5 graden
- voeg de bevroren en ontdooide zure kersen (morellen) toe tijdens hoofdgisting
- na verloop van tijd onstaat een kaamlaag op het bier
- is het uitgegist, hevel dan onder de kaamlaag weg en bottel. In 75 cl natuurlijk.

Heerlijk bier was het, friszurig, paarsrood, troebel. Die mannen daar helpen je heus op weg.

orangeloo

Citaat van: EBC op 19-07-2011  12:06 uHet was een simpel recept, iets van:
- maak een wort voor een witbier van ca. 5 graden
- voeg de bevroren en ontdooide zure kersen (morellen) toe tijdens hoofdgisting
- na verloop van tijd onstaat een kaamlaag op het bier
- is het uitgegist, hevel dan onder de kaamlaag weg en bottel. In 75 cl natuurlijk.

Heerlijk bier was het, friszurig, paarsrood, troebel. Die mannen daar helpen je heus op weg.

Het recept van Rowan was volgens mij hier ook vanaf geleid:
Te lezen in de topic:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,694.25.html

Citaat van: Ronnie op 17-07-2008  12:37 uDe vraag naar kriekenbier komt net op het goede moment.

Ik durf te zeggen dat ik toch al een pak ervaring had met krieken met Wyeast gist. Bijna goede en dikwijls minder geslaagde, met vallen en opstaan. Met Wyeast Lambic ga ik het niet meer doen!

Teveel om de diverse pogingen op te sommen en in detail te bespreken.

Eerst iets over de hoeveelheid krieken: Het minimum is voor NORMALE jaren 4 kg/10L! 5kg/10L is beter, zeker dit jaar omdat het suikergehalte van de (Limburgse en Luikse) krieken flauwtjes is.
Ik heb met de refractometer krieken gemeten en dat lag vorige week bij volrijpe Gorsemse en Morelle kriek rond de 1048 tot 1050.

Andere jaren ligt dat tussen 1058 en zelfs 1064.

Dus dit jaar is het minimum 5kg/10L, geloof me.

Nu hieronder een artikel dat ik klaar heb voor ons gilde tijdschriftje: mijn krieken zitten sedert vorige week in de diepvries en ik ga pas in oktober brouwen volgens onderstaande methode. Het bier dat ik van de gilde Vliermaalroot geproefd  heb is zódanig lekker, dat ik het ook zo ga brouwen.

Beste Kriek

Naar een recept van Gilde Demerdal (Vlier x Root)


Een poos geleden was ik te gast bij gilde Demerdal waar we een zondagvoormiddag aan de brouwfiche hebben besteed. Van hen heb ik dan ook verschillende kriekbieren en een frambozenbier kunnen degusteren. Stuk bij stuk bleken het staaltjes waarbij je ziet dat ze ginder een pak ervaring hebben inzake fruitbieren.

Het beste bier was ongetwijfeld een Morelle kriekenbier van hun gilde. Het iets minder lekker vond ik hun frambozenbier.
Er was ook een Kriek Lambiek (zuur) bier bij, een bier dat dus met spontane gisting in gang is gezet. Dit bier, Bokrijk Morelle genoemd, was op zich uitstekend van kwaliteit en smaak, was jammer genoeg een ietsje te vroeg gebotteld (fles die een beetje gushing had).

Toch gaven we de voorkeur aan de wat zachtere Gilde Morelle, dat bier had een prachtig aroma, fluweelzacht en toch niet te zoet. Je kon het naast grote lekkere kriekbieren zetten van gekende goede merken. Het spreekt voor zich dat ik meer wilde weten over hun kunnen.

Zeer belangrijk gegeven daarbij is dat ze zo maar eventjes ½ kg kriek gebruiken per liter wort en ze de krieken samen met het wort van in den beginne als volgt laten vergisten:

De krieken, bevroren of lichtjes ontdooid, gaan samen met het nog warme wort (50.. 60°c) op vat.  Eens alles op 20°C is komt de gist erbij. Dus wort maar deels koelen!

Alles in 1 vat, toe met waterslot.  3 tot 6 maanden laten lageren. Met alles erin!

Het kriekenbier van dat jaar (de beste dus) is gebrouwen op een basis bier type Pils, Pale en 10% tarwemout. Ook weer redelijk gehopt met Hallertau Mittelfrühe, 25-30 ebu. Het merendeel was Morellenkrieken met Gorsemse kriek.

Een recept ziet er dus als volgt uit:
Voor 100L wort:
17 kg Pilsmout;  3,25 kg Palemout;  2,25 kg Tarwemout
Maisch: maisch curve 52°C 10', 62°C 35', 72°C 30' naar 78°C en spoelen.
Hop: Hallertau Mittelfrühe (van 4 à 5 alfazuur%) 225 g na 5' koken toevoegen en 50 g 10' vóór einde. Kooktijd 70'.
Start SG 1051. Gist: opkweek Witkap Stimolo (Slagmuylders). Een K97 korrelgist of een witbier korrelgist zou ook moeten lukken. Volgens mij kan dat gerust met andere gist:een witbier vloeibare gist of opkweek van flesje Hoegaarden, of voor de korrelgist bricoleurs een Brewferm Blanche.

Wat ze andere jaren deden is bier van 60 % tarwemout en 40 % pilsmout. Zoveel % tarwemout kan filterproblemen geven bij het spoelen van de draf. Niet doen dus, trouwens bovenstaand recept geeft beter bier.

Een beslag met een SG van ± 1051, korte maischtijden.

Hun vaten staan in een veranda, dus temperatuurscontrole is er niet.  Meestal brouwen ze hun kriek in november/december en bottelen ze tegen april.

Tijdens het bottelen wat aanzoeten . bijvoorbeeld. Sorbitol 1kg/30L Afhankelijk van de kriek (eerst proeven). Sorbitol is sorbietsuiker en is dus niet vergistbaar. Persoonlijk verkies ik Maltodextrine, dat zijn lange suikerketens van mout, in extractvorm. Bij Brouwland gekend als Brewbody: No. 055.051.7 € 5,55/kg.
Altijd eerst proeven en op een kleine hoeveelheid de dosis uitproberen, want te zoet is niet lekker.

Storting kriek tot 50%, ofwel 50 kg kriek op 100 L.
Soms doen ze schuimstabilisator bij.  Maar met hun bier was dit niet toegevoegd, ik ga dat ook niet doen.
 
Daar de lange lagering klaart alles mooi uit.  Langer dan 3 maanden geeft meer kleur en pit smaak, maar is ook iets minder schuimvast.
Één week voor het bottelen hevelen we over, en laten dit een weekje staan, we voegen 7,5 g/L bottelsuiker en maltodextrine of sorbietsuiker toe naar smaak.

Ik kan dit bier echt aanbevelen, geloof me, zó goed viel het in de smaak, en dat zij mijn echtgenote ook. Je kon het naast de kampioenen zetten, zó lekker en goed was het!
 
Met dank aan Stefaan Huybrechts, Vliermaalroot/Kortessem.

Nog even dit:

Wat je vooral niet mag doen:

- De krieken koken: geeft gelatinevorming en aromaverlies
- De krieken tot moes malen of stampen: geeft een pulpbrei dat je quasi niet kan scheiden van het bier.
- Ontpitten.

Je zal zien dat naarmate de gisting vordert, de pitten zich wat scheiden van de krieken. Het is geen drama als dat nog niet gebeurd is.

Voor besmetting moet men geen schrik hebben met deze methode, door het invriezen en nadien ontdooien in het hete wort krijgen wilde gisten bijna geen kans. De krieken heb ik in water gespoeld vóór het invriezen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.