Een emaille brouwketel: Ja of nee?

Gestart door Lau, 31-05-2011 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Lau

Hallo bierbrouwers,

Ik ben onlangs begonnen met het thuis brouwen van bier en heb hiervoor wat spullen geleend. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk mijn eigen spullen op orde hebben, en heb daarom een beetje rondgekeken voor een ketel. Ik kom vooral veel emaille ketels tegen, maar heb iemand ooit eens horen zeggen dat emaille geen goed idee is. Helaas is dat al even geleden en mis ik de onderbouwing voor deze uitspraak.

Daarom mijn vraag aan jullie: :)  Is het een goed idee om een emaille brouwketel aan te schaffen?

Alchemist

Als je toevallig tegen een goedkoop exemplaar aanloopt is dat goed te doen. Ik heb een tijdje gebrouwd met een emaille weckpan op 't gasfornuis. Ging prima. Als er emaille afbreekt en het ijzer bloot komt te liggen, zou er een metalige smaak aan je bieren kunnen komen. Maar dit heb ik enkel gelezen en in mijn goedkoop op koninginnedag gekochte pan zaten best wat kleine butsjes zonder dat ik metalige smaken had.

Nerro

Citaat van: Lau op 31-05-2011  00:08 uHallo bierbrouwers,

Ik ben onlangs begonnen met het thuis brouwen van bier en heb hiervoor wat spullen geleend. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk mijn eigen spullen op orde hebben, en heb daarom een beetje rondgekeken voor een ketel. Ik kom vooral veel emaille ketels tegen, maar heb iemand ooit eens horen zeggen dat emaille geen goed idee is. Helaas is dat al even geleden en mis ik de onderbouwing voor deze uitspraak.

Daarom mijn vraag aan jullie: :)  Is het een goed idee om een emaillen brouwketel aan te schaffen?

Ik zou zeggen introduceer jezelf op dit forum en vraag je gek!

Niks mis met een goeie emaillen pan hoor.

30cl

Citaat van: Alchemist op 31-05-2011  00:54 uAls er emaille afbreekt en het ijzer bloot komt te liggen, zou er een metalige smaak aan je bieren kunnen komen.

http://www.werkenmetmerken.nl/nl/emaille_reparatie_set_van_4_kleuren/p/76/77/468

Iemand ervaring met dit materiaal? Ze zeggen wel dat het kookvast is. Ik heb het bedrijf gevraagt of het smaak, kleur of geur af geeft.

Joep

Fons

Ik gebruik al 19 jaar emaille pannen en ondervind geen nadelige gevolgen.
Als er wat emaille afspringt kan je het repareren, het werkt wel, maar in de regel kan je het ook zo laten en tzt een andere pan zoeken. Ondanks wat roest is bij mij nog nooit een pan gaan lekken.
Ik gebruik ze dus alleen voor maischen en koken, niet om in te vergisten.
Tussendoor heb ik ook voedselgamellen gebruikt waar elders op het forum toegepast voor een HERMS, maar deze vind ik te zwaar om te hanteren.

bazje

Mijn allereerste pan was ook een emaile "krijgertje" weckpan.
Deze gebruik ik al zo'n 11 jaar en ben er heel zuinig op.
Al die tijd geen beschadiging opgelopen!

30cl

Citaat van: 30cl op 31-05-2011  13:16 uhttp://www.werkenmetmerken.nl/nl/emaille_reparatie_set_van_4_kleuren/p/76/77/468

Iemand ervaring met dit materiaal? Ze zeggen wel dat het kookvast is. Ik heb het bedrijf gevraagt of het smaak, kleur of geur af geeft.

Joep

Reactie van de verkoper van reparatie materiaal:

Ik begrijp uit uw verhaal dat u het op de binnenkant van een pan wilt gebruiken. Dit raad ik niet aan. In principe is het kookvast en zal het allemaal goed gaan, maar de fabrikant zegt dat het beter niet in combinatie met materialen kan worden gebruikt waar etenswaren in worden gemaakt.


Het geeft in principe niet af, geen kleur of geur en zal waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar ik raad het om bovenstaande reden niet aan.


Vr.gr. D Peters
WerkenmetMerken

EBC

Emaille kan je prima gebruiken. No worries.

Het emaille reparatieverfje, dat werkt niet. Blijf er ver van. Het kost veel geld en laat na twee keer brouwen los.

RobinB


Fons

Is er iemand die ook maar ooit nadelige gevolgen heeft gehad van een beschadigde emaille ketel?
Mits die niet lekt natuurlijk?
Ik brouw er al bijna 20 jaar mee...,  geen probleem.

RobinB

Er was wel eens iemand (dacht ik) met ijzersmaak in z'n bier nav roestplekken waar de emaille geheel weg was.

Muldermans

Emaille is prima spul, heb er ook 2 jaar mee gebrouwen en dit was best goed te doen!

jtdaling

Ik heb er ook een jaar of twee in gebrouwd. Vorige maand heb ik echter mijn brouwketel om zeep geholpen. Ik wilde een tripel brouwen en door de hoge storting (ongeveer 2,5 l/kg) begon het mout vast te koeken aan de bodem. Door de branderige geur besloot ik mijn brouwsel af te breken. Helaas gingen er bij het schoonmaken van de aangekoekte mout stukken emaille mee waardoor ik genoodzaakt was een nieuwe brouwketel te kopen. Ik heb nu een RVS ketel met automatische temperatuurinstelling. Ik moet zeggen dat deze ketel de temperatuur goed instelt en vasthoud wat mijn maischproces zeker ten goede komt. Zijn er meer mensen met problemen bij een hoge storting? Ik last oa op dit forum dat wordt aanbevolen om niet onder de 4 l/kg stort te brouwen. Zou dit een goede richtlijn om toekomstige problemen te voorkomen?

Oscar

Citaat van: jtdaling op 02-06-2011  11:51 uIk wilde een tripel brouwen en door de hoge storting (ongeveer 2,5 l/kg) begon het mout vast te koeken aan de bodem.

Was dit niet een kwestie van niet goed genoeg roeren?

davadox

Ik heb ook zitten twijfelen tussen emaille en rvs maar ik heb toch gekozen voor rvs pannen die ik morgen ga halen bij het Amerikaantje.

EBC

Mijn standpunt is, dat als je maischt onder 1:4, je maischketel te klein is en je toch veel wilt brouwen.

Oscar

Citaat van: EBC op 02-06-2011  13:48 udat als je maischt onder 1:4, je maischketel te klein is en je toch veel wilt brouwen.

Ik maisch altijd zo'n beetje 1:3,5 en mijn pan is ruim groot genoeg voor het volume dat ik brouw  :)

EBC

Citaat van: Oscar op 02-06-2011  13:50 uIk maisch altijd zo'n beetje 1:3,5 en mijn pan is ruim groot genoeg voor het volume dat ik brouw  :)

Jij bent toch altijd de uitzondering... :P

jtdaling

Citaat van: Oscar op 02-06-2011  12:04 uWas dit niet een kwestie van niet goed genoeg roeren?

Ik roer nu met een kunststof roerspatel die ik op een boormachine heb gemonteerd. Normaal werkt dit prima maar door de grote beslagdikte zal dit wel niet afdoende geweest zijn.

EBC

Citaat van: jtdaling op 06-06-2011  13:53 uIk roer nu met een kunststof roerspatel die ik op een boormachine heb gemonteerd. Normaal werkt dit prima maar door de grote beslagdikte zal dit wel niet afdoende geweest zijn.

Roeren is het beslag van onder naar boven verplaatsen. Hoe dikker de maisch, hoe moeilijker dat is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.