Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting in glas of kunststof  (gelezen 3151 keer)

Offline adeno

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Vergisting in glas of kunststof
« Gepost op: 05-06-2011 23:48 u »
Al een tijdje volg ik met veel interesse de onderwerpen die hier aan de orde komen en ik ben het forum al aardig aan het doorspitten. Ik wil binnenkort wat spullen gaan aanschaffen, maar twijfel nog een beetje aan het materiaal van het gistvat/fles. Op diverse plaatsen heb ik wat gelezen over kunststof gistvaten en glazen mandflessen en de voor- en nadelen van beide, maar wat gebruiken jullie nu eigenlijk voor de hoofdvergisting en waarom?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: vergisting in glas of kunststof
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2011 06:52 u »
Ik denk dat er van alles wordt gebruikt voor de hoofdvergisting. Plastic emmers, RVS en glazen CCT's.

De hoofdvergisting luistert minder nauwkeurig, als zuurstof het vat in zou komen dan gaat de gist er wel mee aan de haal. Niet voor niets wordt er wel eens belucht aan het begin van de vergisting en levert dat geen zuurstof smaakjes in je bier.
Wel zou de navergisting/lagering kritischer zijn, vwb zuurstof doorlaatbaarheid, en dan vooral als je langer dan een paar weken lagert. Er is dan weinig gist activiteit die de zuurstof bijsmaakjes zou kunnen opruimen.

Samengevat zou ik me er, in het begin, niet te druk om maken. Er zijn hele volksstammen die het van begin tot eind in plastic doen en de geproduceerde bieren zijn erg goed. Wat materiaal betreft is voor de meeste beginners de grootste kwaliteitswinst vooral te halen als je temperatuur gecontroleerd kunt vergisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergisting in glas of kunststof
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2011 07:37 u »
Het mooiste materiaal is natuurlijk rvs. Laat geen zuurstrof door, is goed te reinigen, heeft een betere warmteoverdacht dan plastic of glas en is lichtdicht.
Het grootste nadeel is de hoge prijs die betaald moet worden voor een rvs gistvat.

Offline adeno

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2011 07:40 u »
Oke, dus die eventuele lucht die het kunststof vat binnen komt, daar hoef je je niet zo druk over te maken. Dan is de keuze vlug gemaakt!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2011 19:37 u »
Een voordeel van 'doorzichtig' kunststof en glas is dat je de hoeveelheid schuim kan zien. Dat geeft een indruk van de vergisting.

Overigens vergist ik alles in kunststof (hoofd- en nagisting) en zijn mijn bieren wel weg te krijgen.  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2011 20:29 u »
Een voordeel van 'doorzichtig' kunststof en glas is dat je de hoeveelheid schuim kan zien. Dat geeft een indruk van de vergisting.

Die indruk van de vergisting kan wat misleidend zijn. Sommige gisten produceren veel meer schuim dan andere gisten.
Zelf vind ik de activiteit van het waterslot een veel betere indicatie voor het verloop van de vergisting. Niet voor niets bepleit ik het gebruik van gistvaten waarvan de deksel goed afsluit. Bij veel vergistingsemmers die verkocht worden bij starterspakketten wil het daar wel eens aan schorten.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2011 20:51 u »
Zeker waar daarom pleit ik voor het volgen van de vergisting met een bellenteller. Dit is erg inzichtelijk.

Bijvoorbeeld Wyeast 3944 produceert veel schuim maar vergist toch rustig.

Tags: