ONK 11 C1 + algemeen kampioen - IPA - Rudy Nordhausen (VEMP)

Gestart door VEMP, 30-05-2011 17:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHop met de Gijt
Brouwdatum3-4-2011
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters30
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement73,6%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater46,2 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater33,2 liter
Spoelwater11,7 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur20 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid67 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC100,0 %9475 gr7 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo6,9 %90 gr90 minuten80 EBU
Amarillo9,2 %25 gr10 minuten10 EBU
Amarillo9,2 %50 gr5 minuten11 EBU
Amarillo9,2 %30 gr0 minuten0 EBU
Amarillo9,2 %45 grKoud hop0 EBU

OpmerkingenpH naar 5.2 bij 10 minuten hop

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Gistvoeding
Hoeveelheid
Opmerkingenpaar druppels olijfolie

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten3,5 l/kg

Uiteindelijk een bier van 6,7% alc.

Adrie

Zo zie je maar weer: hoe simpeler het recept, hoe beter het bier. Klasse, Rudy!  :groots:

Oscar

En een korreltje..... ;D  Dus laten we het maar niet meer over korrelsmaak hebben... ;D

Brouwbedrijf

Hoe zit dat met de aandelen aan de bitterheid van de afzonderlijke hopgiften? Als ik die bij elkaar optel kom ik boven de opgegeven 67 EBU.

Jacques

Hoi Rudy,

Heel hartelijk dank voor het plaatsen van je recept.
Het is inderdaad lekker simpel.



@overige prijswinnaars
Nu Rudy zijn recept geplaatst heeft ga ik er van uit dat de rest snel volgt.

RobinB

Citaat van: Brouwbedrijf op 30-05-2011  20:01 uHoe zit dat met de aandelen aan de bitterheid van de afzonderlijke hopgiften? Als ik die bij elkaar optel kom ik boven de opgegeven 67 EBU.

Dat is een bekende bug in BrouwVisie, Oscar weet ervan en dit wordt uiteraard gecorrigeerd met de volgende release... ;) ;D

Mooi simpel recept inderdaad en mooi dat een korrelgist algemeen kampioen is geworden!
Was de DIPA ook met deze gist?

Henielma

Mooi recept. Korrelgist met een starter. Blijkbaar een goed idee.

Kan je wat zeggen over de vergistingstemperatuur en het eind SG?

Oscar

Citaat van: RobinB op 30-05-2011  21:28 uDat is een bekende bug in BrouwVisie, Oscar weet ervan en dit wordt uiteraard gecorrigeerd met de volgende release... ;) ;D

We doen ons best... ;) Maar het recept ff ingetypt..en de bitterheid per hopgift hoort er zo uit te zien :

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo6,9 %90 gr90 minuten49 EBU
Amarillo9,2 %25 gr10 minuten6 EBU
Amarillo9,2 %50 gr5 minuten7 EBU
Amarillo9,2 %30 gr0 minuten0 EBU
Amarillo9,2 %45 grKoud hop0 EBU

En de totale bitterheid komt op 63 IBU (Opgeteld 62) Dus rekening houdend met Afrondings verschillen komt het goed uit  :)

Herman

Met recht een winnend recept, klasse hoor! Als je 2 jaar op rij met hetzelfde recept uit verschillende brouwsels weet te scoren zijn je manier van werken en de receptuur top!

De-Geert

Citaat van: Herman op 30-05-2011  22:17 uMet recht een winnend recept, klasse hoor! Als je 2 jaar op rij met hetzelfde recept uit verschillende brouwsels weet te scoren zijn je manier van werken en de receptuur top!
Inderdaad. Twee jaar achter elkaar is toch wel ff wat anders. En dan ook nog met 2 prijzen.

Goed gedaan.


Caspar

Klasse Rudy! Een mooi simpel Amarillo bommetje, ik krijg er dorst van :biersmile: .

RobinB

Citaat van: Henielma op 30-05-2011  21:39 uMooi recept. Korrelgist met een starter. Blijkbaar een goed idee.

Inderdaad! Zoals hier ook al aangegeven (met onderbouwing) overigens:
Citaat van: RobinB op 01-05-2008  12:09 uOm dus met een korrelgist een zo identiek mogelijk product te krijgen als met dezelfde vloeibare variant, zou je dus eigenlijk een....

Starter moeten maken! :D ;D
;) ;D

ypenga

Citaat van: VEMP op 30-05-2011  17:23 u
OpmerkingenpH naar 5.2 bij 10 minuten hop


Waarom pas bij de laatste 10 minuten koken de pH gecorrigeerd?

VEMP

Ivm met de aromahop. Het aroma wordt bij 5.2 beter opgenomen heb ik begrepen.

Bert Brouwer

Ik ben van plan om dit biertje te gaan brouwen, de missende ingredienten (de gist & extra pale ale mout) zijn in bestelling. Wat ik me afvraag: heb je 2 verschillende soorten Ammerillo gebruikt (6,9 % en 9,2%) of is dat een typfoutje?

Ik heb alleen Ammerillo van 9,2% liggen

De-Geert

Citaat van: ypenga op 05-06-2011  21:01 uWaarom pas bij de laatste 10 minuten koken de pH gecorrigeerd?
Citaat van: VEMP op 06-06-2011  18:40 uIvm met de aromahop. Het aroma wordt bij 5.2 beter opgenomen heb ik begrepen.
Dat lijkt me dan ook het geval, als je begin koken of voor het koken de pH aanpast. Of niet?

VEMP

Nope, de pH is weer hoger bij het einde van het koken ivm verdamping, volgens mij.

Ik heb voor de bitterhop pellets gebruikt en die hebben minder alfazuur. Voor aromahop heb ik bloemen gebruikt. Op dit moment heb ik Amarillo met 10,7% alfazuur.  Dit bier kan je ook alleen met pilsmout brouwen hoor, wordt hij iets minder vol.

De-Geert

Ik dacht dat de pH daalde tijdens het koken, oa. door neerslag van Calciumfosfaat.  :weetniet: Maar ik kan me vergissen.

Maareuh, ik ben wel benieuwd. Hoe kom je aan deze informatie (van pH en aroma, bedoel ik)?

VEMP

Dit hoorde ik van een brouwer die ik kende en die mij deze tip gaf.

ThomasM

Ik heb dit bier geproefd in ´s Hertogenbosch laatst. Nog nooit een IPA geproefd. Deze heeft echt indruk op me gemaakt. Het wordt mijn volgende bier.

Sjeng

Hoi Vemp,

Gefeliciteerd met je overwinning! Ik heb dit recept geproefd van de hand van Menno Slot en ben hem zelf ook gaan brouwen (tevens mijn eerste moutbrouwsel).

Zou je misschien nog wat meer informatie kunnen geven over de eventuele toevoeging van bottelsuiker en vergistingstemperatuur?

Super bedankt voor het posten van dit eenvoudige, maar verdomd lekkere recept!

Groetjes,
De Sjeng

Sjeng

Citaat van: Oscar op 30-05-2011  21:43 uWe doen ons best... ;) Maar het recept ff ingetypt..en de bitterheid per hopgift hoort er zo uit te zien :

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo6,9 %90 gr90 minuten49 EBU
Amarillo9,2 %25 gr10 minuten6 EBU
Amarillo9,2 %50 gr5 minuten7 EBU
Amarillo9,2 %30 gr0 minuten0 EBU
Amarillo9,2 %45 grKoud hop0 EBU

En de totale bitterheid komt op 63 IBU (Opgeteld 62) Dus rekening houdend met Afrondings verschillen komt het goed uit  :)

Dit komt niet overeen met de programma's die ik gebruik  :weetniet:

Als ik bijvoorbeeld de eerste hopgifte invul van 90 gram pellets met 6.9% alfazuur dan kom ik in BrouwHulp uit op 62.7 IBU en ook bij http://www.rooftopbrew.net/ibu_calculator2.php kom ik rond de 63 uit met zowel de Tinseth als de Rager formule. De totale IBU volgens BrouwHulp zou rond de 78 moeten liggen.

Zou je misschien kunnen uitleggen hoe je tot de bovenstaande berekening bent gekomen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
90,0 gAmarillopellets6,9%90 min.62,7 IBU
25,0 gAmarillobellen9,2%10 min.4,2 IBU
50,0 gAmarillobellen9,2%5 min.7,0 IBU
45,0 gAmarillobellen9,2%koudhop0,0 IBU
30,0 gAmarillobellen9,2%0 min.4,2 IBU


Etn82

Zit het verschil niet in het gebruik van pellets t.o.v. bloemen? Het zou kunnen zijn dat Rudy bloemen heeft gebruikt. Als je dan dezelfde hoeveelheden met pellets aanhoudt gaat de IBU waarde omhoog omdat Pellets geconcentreerder zijn.

Daarnaast heeft Rudy waarschijnlijk BrouwVisie gebruikt. Bij mij zie ik vaak kleine verschillen tussen in de verschillende waardes tussen BrouwVisie en BrouwHulp.

Sjeng

Citaat van: Etn82 op 24-07-2013  11:24 uZit het verschil niet in het gebruik van pellets t.o.v. bloemen? Het zou kunnen zijn dat Rudy bloemen heeft gebruikt.

Daar heb ik rekening mee gehouden. De eerste hopgifte bestond uit pellets, de rest bloemen volgens VEMP.

Kleine verschillen tussen de programma's zou kunnen inderdaad, al vind ik persoonlijk een verschil van bijna 20 IBU  toch wat aan de hoge kant...

Maartennijhof

Wellicht een hele domme vraag maar de 0-minuten hop wanneer gooi je die er nou bij. Direct na het kopen tijdens het overpompen naar het gistvat?
En wanneer heb je de koudhop toegepast, bij de hoofdvergisting of tijdens de 2e vergisting /lagering?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.