Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dompelkoeler reinigen  (gelezen 12219 keer)

Offline henkhenk

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • een goed begin is het halve werk!
Dompelkoeler reinigen
« Gepost op: 24-05-2011 19:28 u »
Hallo mede forum leden,

Ik heb een vraag nl.: ik heb een dompelkoeler gemaakt maar wil graag weten hoe ik die nu eerst moet reinigen alvorens te gaan gebruiken. Hij is gemaakt van oude koperen buis die een aantal jaar in een schuurtje gelegen heeft dus erg vies.
Ook heb ik er aan gesoldeerd dus is het ook een beetje vies daarvan.
Nu heb ik van jacques al een tip gekregen om dat met azijnzuur, fosforzuur of met citroenzuur te doen.
Ik heb geen ervaring met deze producten en weet ik niet of dit zo te koop is of dat je dat moet samenstellen.
Graag heb ik tips van jullie.

Groet Olaf

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
Re: Dompel koeler reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2011 19:39 u »
Wat is er precies mis met een schuursponsje, warme zeepsop en schrobben tot je een ons weegt? Zuren en koper gaan als er zuurstof bij is niet zo fantastisch samen. Niet dat je er dan veel van ziet behalve dat je koper schoon is maar je maakt ook oplosbare koperzouten en complexen, zeker met citroenzuur. Die gaan dan je bier in als je de koeler gebruikt, ga je vast niet dood van maar gezond is het ook allemaal niet. Mijn ervaring in een laboratorium is dat alles uiteindelijk schoon wordt van water, zeep en boenen voor het vaderland.

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • C6H12O6 ----> 2 C2H5OH + 2 CO2 Lekker toch
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2011 20:45 u »
Hoi,

Eerst ff met fijn schuurpapier eroverheen tot je weer een mooie koperkleur ziet dan ff met een brillo schuurspons en goed afspoelen, moet lukken. Je hebt een lamme arm maar je spiraal is schoon :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2011 21:15 u »
Wat is er precies mis met een schuursponsje, warme zeepsop en schrobben tot je een ons weegt? Zuren en koper gaan als er zuurstof bij is niet zo fantastisch samen. Niet dat je er dan veel van ziet behalve dat je koper schoon is maar je maakt ook oplosbare koperzouten en complexen, zeker met citroenzuur. Die gaan dan je bier in als je de koeler gebruikt, ga je vast niet dood van maar gezond is het ook allemaal niet. Mijn ervaring in een laboratorium is dat alles uiteindelijk schoon wordt van water, zeep en boenen voor het vaderland.

Helemaal snappen doe ik deze reactie niet. Door de te boenen verwijder je toch ook de oplosbare koperzouten. Of je dat nu doet door te boenen of door een zuuroplossing de uitkomst is hetzelfde: een koperen pijp zonder aanslag. En die pijp kan in een zure omgeving (wort) koperionen vrijgeven. Als je daar bang voor bent moet je geen koper gebruiken maar rvs. Echter al vele jaren terug hebben we hier op het forum geconcludeerd dat het gevaar van koper meevalt als het gaat om het kortstondig gebruik bij een matig zure omgeving zoals wort. Iets anders wordt het als het gaat om het koelen van gistend bier. De pH-waarde daarvan ligt veel lager dan van wort en het contact is dan meestal veel langer.

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2011 21:38 u »
Als je fosforzuur gebruikt in het bijzonder (maar ook met citroenzuur) is je oplossing al snel veel zuurder dan wort. Dan ben je niet alleen koperzouten weg aan het halen maar ook nieuwe bij aan het maken. Bovendien ets je het koper waardoor het oppervlak op nanoniveau zeer onregelmatig wordt en het de volgende keer veel sneller oxideert waarna je weer opnieuw kunt beginnen met schoonmaken. De uitkomst is dus niet hetzelfde, bij een eenmalig opschuren wordt het oppervlak op nanoniveau juist vlakker en als je dan schrobt met zeep blijft je koper langer schoon en mooi dan wanneer je er meteen met zuur tegenaan gaat.

Door gewoon te schuren en te poetsen voorkom je eventuele narigheid. Daar komt bij dat koperzouten niet de enige verontreiniging zullen zijn, ook spinrag en andere organische muk was je er prima vanaf met zeepsop en een schuurspons. Ik begrijp niet waarom je meteen naar zuur zou grijpen, dat lijkt me een tank gebruiken om een muis te doden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2011 22:21 u »
Het gebruik van zuur gaat anders wel heel snel. Maar voor wat betreft het mogelijk etsen van het koper kun je gelijk hebben. Echter als de contacttijd tijdens het schoonmaken beperkt is zal het wel meevallen.

Voor de zekerheid kun je ook een verdunde oplossing van het zuur gebruiken. En als je van poetsen houdt, ik houd je niet tegen.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2011 22:47 u »
Ik heb van het weekend de gootsteen verstopt gehad. Ik heb deze weer vrij gekregen met vloeibare ontstopper van HP. Zit ook een flink bijtend goedje in. Tast echter de buizen niet aan. Zou dit niets zijn voor het schoonmaken van onze installaties  :weetniet:

http://nl.hg.eu/userfiles/product/info/NL/P019.pdf

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2011 22:48 u »
Zit ook een flink bijtend goedje in.

Is dat milieubewust?

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #8 Gepost op: 24-05-2011 22:50 u »
Natronloog  :weetniet: Het spul werkt wel goed.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 24-05-2011 22:55 u »
Niets nieuws dus, gewoon gootsteen ontstopper... wordt ook in prof brouwerijen gebruikt... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 24-05-2011 22:56 u »
Niets nieuws dus, gewoon gootsteen ontstopper... wordt ook in prof brouwerijen gebruikt... :)

Maar niet om koperen pijpen te ontdoen van hun aanslag.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2011 22:58 u »
Natronloog  :weetniet: Het spul werkt wel goed.

1 a 2 keer per jaar gaat dit goedje door mijn herms. Werkt perfect.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
Re: Dompelkoeler reinigen
« Reactie #12 Gepost op: 24-05-2011 22:58 u »
Is dit te etsend voor koper?

Op internet staat: Niet geschikt voor aluminium en zink.

Over koper wordt niet gerept.

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-05-2011 23:02 u »
Aluminium en zink lossen er in op onder vorming van waterstof en veel hitte dus dat moet je niet doen maar koper doet niks.

Loog helpt ook niet tegen de aanslag op koper, wel vermoord het effectief de beesten die erin wonen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 24-05-2011 23:03 u »
Op internet staat: Niet geschikt voor aluminium en zink.

Over koper wordt niet gerept.

Het haalt de oxidelaag niet weg.
[edit]
Dat schrijft Nerro net ook.
[/edit]

Over het reinigen van koper vond ik net de volgende link.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #15 Gepost op: 24-05-2011 23:11 u »
Nu ik dit lees maak ik mij wel bezorgd:

"Een bepaalde vorm van koperoxide die enkel in vochtige omgevingen voorkomt, is kopergroen. Let goed op met kopergroen want het is heel erg giftig."

Ik heb mijn HERMS vaker gereinigd met Caustic Soda en kokend water. Zie daarna bij het spoelen met water nogal wat groene oxide (afkomstig van de koperen buis) in het spoelwater. Heb daarom vaak na deze behandeling  grondig gespoeld met koud water. Is dat voldoende?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 24-05-2011 23:13 u »
Ik heb mijn HERMS vaker gereinigd met Caustic Soda en kokend water.

Gewoon natronloog dus.... :)

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 24-05-2011 23:32 u »
Kopergroen is CuCO3.Cu(OH)2 en dat is inderdaad erg ongezond omdat die koper vrij gemakkelijk op te nemen is en koper is een giftig metaal.

Of die aanslag ook al in je koeler zit op het moment dat je gaat brouwen weet ik niet. Bovendien zijn er meer groene koperverbindingen dus ik weet ook niet of het in dit geval kopergroen betreft.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #18 Gepost op: 24-05-2011 23:39 u »
Ik spoel in het vervolg nog maar een paar keer extra. Mogelijk ga ik de koperen buizen vervangen door RVS buizen. Ben toch wel huiverig geworden voor dat kopergroen.

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-05-2011 23:46 u »
Ja ik mag het hier nooit hardop zeggen maar ik ben er ook nooit helemaal gerust op dat koper zo'n perfect metaal is om mee te brouwen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 24-05-2011 23:57 u »
Ben toch wel huiverig geworden voor dat kopergroen.

Hoe lang doe jet het al met koper buizen ? En heb je daar negatieve gevolgen van gemerkt ?

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 25-05-2011 00:47 u »
Hoe lang doe jet het al met koper buizen ? En heb je daar negatieve gevolgen van gemerkt ?

Ik denk dat de alcohol een groter gevaar is in onze hobby.  ::)

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #22 Gepost op: 25-05-2011 01:44 u »
Ongeveer 2 jaar. Mijn HERMS is gemaakt van Gamellen. De leidingen zijn van koper. Als koper zo slecht is ga ik NINOX maar eens benaderen voor RVS-buis.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 25-05-2011 07:31 u »
Ja ik mag het hier nooit hardop zeggen maar ik ben er ook nooit helemaal gerust op dat koper zo'n perfect metaal is om mee te brouwen.

Natuurlijk is roestvaststaal een betere optie maar met koper is niet zo veel mis mee. Geen enkele keuringsdienst, wet of Europese verordening dan wel richtlijn  heeft het brouwen in koper verboden. Het is zelfs zo dat de mens dagelijks een hele kleine hoeveelheid koper hoort op te nemen via zijn voeding.

Voor koperoxiden moet je wel oppassen (groene aanslag) die moet je dus verwijderen. Dat kan door te poetsen of door een zuur badje.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #24 Gepost op: 25-05-2011 09:30 u »

De Amerikaanse keuringsdienst van waren heeft ooit eens monsters genomen bij alle brouwerijen die in koperen ketels brouwen, want men was er daar ook niet gerust op. Men nam monsters van wort en van het bier. In het wort werden verhoogde concentraties koper aangetroffen (maar niet boven de gezondheidsnormen), maar in het bier werd koper niet aangetroffen (de concentraties lagen onder de detectiegrens). Dit komt omdat gist koper snel opneemt, in de cel vastlegt en niet meer los laat. De gist werd vervolgens natuurlijk grotendeels uit  het bier verwijderd (sommige brouwerijen filteren wel, andere niet).

Kortom: in gegist bier zit nauwelijks koper.