Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wasmaschine  (gelezen 5010 keer)

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen aan een betere toekomst
Wasmaschine
« Gepost op: 24-05-2011 14:06 u »
Hoi,

Mijn brouwketel is 60 liter met een doorsnede van 45 cm. Ik heb het plan opgepakt om een wasmachine trommel met een doorsnede van maximaal 43cm in de ketel te zetten en daar de mout in te storten.
Onder in de WM-Trommel boor ik nog wat gaatjes. Bovenaan maak in twee handvatten. De deksel moet mooi op de ketel passen.
Na het maischen, kaantje open en spoelen, volgens mij heb je dan een mooi (rvs)filter.

In een later stadium kan ik kijken of ik met een pomp en wat koperwerk het wort rond kan spoelen in de pan.
Elektrische verwarming hoef ik er niet in, verwarmen gebeurt met een gasvlam.

Heeft iemand dit al eens gedaan? Tips iemand?

Nu nog ff de trommel uit tante Sjaan haar wasmachine slopen en de draadjes van haar lingerie eruit pukken  ;D

Groetjes en tot zaterdag??

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline George81

• Super lid
Re: Wasmaschine
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2011 14:12 u »
Gaaf project, vergeet niet foto's te maken.

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2011 15:01 u »
oet me ook een beetje aan een Speidel denken. Ipv kraantje open kan je ook de WM trommel eruit heffen en koken in hetzelfde vat.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2011 15:02 u »
Het rondpompen zou ik niet tot een later stadium uitstellen. Wanneer je niet rondpompt kan de warmte onder je wasmachinetrommel niet weg en zal je maisch in de trommel niet voldoende warm worden.

Bert

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-05-2011 15:08 u »
Speidel re-invented!
Mooi initiatief.

Van het andere Grote Speidel-verhaal horen we helaas niets meer.

Dit is wel een mooi idee.

Erik :brouwen:

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #5 Gepost op: 24-05-2011 18:53 u »
't Is niet hetzelfde principe, maar op zich kan een wasmachine deel uitmaken van een brouwerij. Kijk maar eens op deze link: http://wambier.de/

Offline GeBaxke

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-05-2011 20:32 u »
Het rondpompen zou ik niet tot een later stadium uitstellen. Wanneer je niet rondpompt kan de warmte onder je wasmachinetrommel niet weg en zal je maisch in de trommel niet voldoende warm worden.

Bert
Ja volgens mij heb je gelijk, dat is hetzelfde als mijn andere pan met valse bodem, de warmte blijft onder in de pan. Alleen door flink te roeren verspreid de temperatuur zich geleidelijk in de pan.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 24-05-2011 22:49 u »
De gaten van een wasmachinetrommel zijn toch veel te groot?
:weetniet:

Offline GeBaxke

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2012 19:00 u »
Die wasmachine trommel gaat het nie worden nie, die zijn bijna allemaal te groot voor mijn pan. Mijn brouw seizoen gaat weer beginnen, ik heb een pomp en een geperforeerde bodem besteld. De pomp kan tegen heet water. Ff hobby-en als alles binnen is en het wort kan worden rond gepompt.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2012 19:12 u »
Zo doe ik het ook. Een RVS filterbodem en een recirculatiepomp. Volgens mij heet dit een RIMS???