Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Droog bier, 70-stap nodig?  (gelezen 23397 keer)

Offline Robert1968

• Super lid
  • Land: nl
Re: Droog bier, 70-stap nodig?
« Reactie #50 Gepost op: 23-06-2011 08:42 u »
GEEN KOOLZUUR IN BIER

De La Chouffe kloon, gebrouwen volgens bovengenoemde manier heb ik 2 weken laten vergisten met de T-58 gist. Zoals beschreven was de eind-SG redelijk laag 1014 met een vergistingsgraad van 80%. De helft van het bier is gebotteld met een schepje rietsuiker in elk fles en hergegist bij 21-22C. Na bevestigen van de kroonkurk is elk flesje geschud. Na 2 weken een flesje geopend en totaal geen koolzuur, maar plat zoet bier (dit heb ik niet eerder meegemaakt met de T-58 gist). Vervolgens de flesjes een week weggezet bij 25C en om de dag de flesje goed geschud. Gisteren weer een flesje geopend en nog steeds geen hergisting.
Aan de andere helft van het bier had ik de 1762 II toegevoegd. Dit bier is een week later gebotteld (met suikeroplossing!) en vertoont nu al wel koolzuur.
Ik wil de La Chouffe over 1.5 week laten proeven op een workshop dus ik heb op korte termijn koolzuur nodig. Ik zie de volgende mogelijkheden na het openen van de flesjes
1. beetje korrelgist toevoegen aan elk flesje
2. beetje gehydrateerd korrelgist toevoegen aan elk flesje
3. giststarter maken aan korrelgist en hiervan een beetje toevoegen.

1 is het snelste maar wellicht ook het meest "schadelijk" voor de korrelgist."Suggesties?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #51 Gepost op: 23-06-2011 08:57 u »
Nog twee weken wachten. Jammer voor de proeverij maar de rest is prutswerk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 23-06-2011 10:05 u »
Ik zie de volgende mogelijkheden na het openen van de flesjes
1. beetje korrelgist toevoegen aan elk flesje
2. beetje gehydrateerd korrelgist toevoegen aan elk flesje
3. giststarter maken aan korrelgist en hiervan een beetje toevoegen.

1 is het snelste maar wellicht ook het meest "schadelijk" voor de korrelgist."Suggesties?

Tussen 1 en 2 zit geen verschil!

Er is inderdaad een hele grote kans dat het met gewoon wachten allemaal goed komt.

Het bier zit nog niet zo lang op fles. Alhoewel bij mij meestal na 14 dagen voldoende koolzuur zit. Maar soms duurt het wat langer.

Tags: enzymen maischen