Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welke basis als giststarter bij continu beluchten?  (gelezen 5242 keer)

Offline Fons

• Vol lid
  • Land: nl
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
Welke basis als giststarter bij continu beluchten?
« Gepost op: 17-09-2008 14:33 u »
Hallo,

Ik waag me weer eens aan het opstarten van een gist uit een flesje milkstout.
Nu wil ik het continu beluchten zoals wellicht eerder wel ergens staat in deze draad.

Bij een vorige poging heb ik moutextract gebruikt als basis voor mijn starter en dat was geen goed idee, alleen maar schuim.
Ik gebruik nu een pakje biologische appelsap om het flesje mee op te starten.

Weet iemand mij te vertellen danwel te verwijzen wat nu de beste methode is om continu te beluchten met een RVS steentje zonder veel schuim?
De milkstout moet ongeveer een SG van 1045 tot 1050 krijgen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Welke basis als giststarter bij continu beluchten?
« Reactie #1 Gepost op: 17-09-2008 14:51 u »
Drie druppeltjes olijfolie helpt geweldig tegen het schuim tijdens het beluchten van de starter en is ook nog goed voor de gist.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 17-09-2008 15:07 u »
En een groot vat helpt natuurlijk tegen overschuimen. Ik heb een 12 litervat waarin ik meestal 4 liter starter maak. Hierin kan ik langdurig beluchten zonder overschuimen, maar vaak moet ik de luchttoevoer wel knijpen (ik heb een regelbare aquariumpomp).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 17-09-2008 16:00 u »
Ik gebruik meestal 3 liter moutextractoplossig in een mandfles met een inhoud van 15 liter. Bij mijn laatste brouwsel was de mandfles te klein. Ik denk voortaan een mandfles te gaan gebruiken met een inhoud van25 liter. Overschuimen lijkt mij dan uitgesloten.

Offline Fons

• Vol lid
    • Biergilde Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 17-09-2008 16:05 u »
Ik merk dat jullie dus toch moutextract gebruiken.

Mijn bedoeling is om 20 liter te brouwen. Heb ik dan aan 1 liter starter genoeg?

Is appelsap geen goede oplossing in combinatie wat met Siris Yeast Vit?

Misschien moet ik beide proberen om te zien wat de beste oplossing is?
Olijfolie had ik al aan gedacht maar nog niet aangedurft, ik zal het zeker uitproberen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 17-09-2008 16:13 u »
Mijn bedoeling is om 20 liter te brouwen. Heb ik dan aan 1 liter starter genoeg?

Dat hangt af van het type bier en de zwaarte van het wort. Voor een licht bier (< 1060) met een bovengist is het voldoende. Voor zwaardere bieren of ondergistende bieren zou ik toch grotere starters maken.

Is appelsap geen goede oplossing in combinatie wat met Siris Yeast Vit?

Er zijn mensen die er goede ervaringen mee hebben, maar appelsap bevat geen maltose. Je loopt het risico dat de gist de enzymen verliest waarmee maltose wordt afgebroken. Het duurt dan een tijd voordat de gist deze suikers aan kan en het schijnt ook te kunnen gebeuren dat de gist het vermogen verliest om maltose te kunnen vergisten. Je moet zelf beslissen of je dat risico wilt lopen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-09-2008 16:17 u »
Ik gebruik ook een moutoplossing.
Ik heb slechte ervaringen met appelsap (minder hoge vergistingsgraden).
Ook wel logisch; je verwend de gist met zo'n beetje het makelijkste wat er is om
te vergisten, en vervolgens moet het wort (veel maltose en maltotriose) gaan vergisten.
Appelsap gebruik ik alleen voor het eerste stukje bij het opkweken uit flesjes.

:degroeten:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 17-09-2008 16:38 u »
Voor de eerste 100 ml bij het opkweken van gist uit een flesje begin ik ook met appelsap. Voor de rest gebruik ik ingevroren wort met een SG van 1040. Hiervoor maak ik af en toe een speciaal brouwsel dat ik zakjes van 1 liter in de diepvries gaat. De starters voor bovengisters maak ik 1 liter, voor ondergisters 2 liter op 20 tot 25 liter.

Offline Fons

• Vol lid
    • Biergilde Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 17-09-2008 16:56 u »
Ok, met het opkweken ben ik al gestart met appelsap in een 33cl flesje.
Even wachten tot ik activiteit zie en dan zal ik verder de gist doorkweken met moutextraxt met een beetje olijfolie.
bedankt.

Offline René K

• Super lid
  • Brouwerij Bibere
    • Biergilde Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 17-09-2008 21:22 u »
Olijfolie werkt inderdaad prima. Ook tijdens de hoofdvergisting voeg ik nogal eens een paar druppels toe. Dit heeft helemaal geen gevolgen voor de latere schuimkraag omdat de gist alle olijfolie verbruikt.

Tijdens de lezing van Jacques, vorig jaar op de hobbybrouwdag konden we dit ook waarnemen.

Succes met het opkweken Fons!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 17-09-2008 21:26 u »
Houd de hoeveelheid olijfolie beperkt. Een paar kleine druppels is voldoende. Bij een grotere hoeveelheid krijg je namelijk wel schuimproblemen en bestaat er ook een kans dat bier een vettige smaak krijgt.

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 21-06-2011 18:39 u »

Er zijn mensen die er goede ervaringen mee hebben, maar appelsap bevat geen maltose. Je loopt het risico dat de gist de enzymen verliest waarmee maltose wordt afgebroken. Het duurt dan een tijd voordat de gist deze suikers aan kan en het schijnt ook te kunnen gebeuren dat de gist het vermogen verliest om maltose te kunnen vergisten. Je moet zelf beslissen of je dat risico wilt lopen.

I heb een deel van de giststart met appelsap gedaan nu. Het geeft een hele vieze zure geur. Heel wat anders dan als je het met moutextract doet; vanillegeur. Is het bedorven nu? Of is dat normaal? En zo ja, hoe kun je dan bij gebruik van appelsap "controleren" of het met de gistopkweek de goede kant op gaat?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 21-06-2011 20:05 u »
Bij opschalen houd je een beetje van de uitvergiste appelsap apart, deze proef je om zo een oordeel te vellen.

Tags: