Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Onze brouwmethode... wat te verbeteren?  (gelezen 19237 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Re: Onze brouwmethode... wat te verbeteren?
« Reactie #50 Gepost op: 18-08-2011 11:36 u »
@Jacques, dat tijd nemen voor het vormen van het filterlaagje, hoe zou dat in zijn werk gaan als je geen pomp gebruikt?

- Wort koken
- Laatste 10 minuten JAVAL filter + koelspiraal erbij
- Koelen
- en dan? 10 minuten wachten?
- Hevelen naar het gistvat

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #51 Gepost op: 18-08-2011 19:04 u »
Misschien hevelen en teruggieten?

Maar ik denk dat je daar je heil niet in hoeft te zoeken. Wanneer ik met mijn éénpans-installatie werk, gooi ik het wort na het koelen door een "sla-zeef". Die houdt zeker niet alle eiwit tegen, maar ik heb niet de problemen die jij omschrijft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 18-08-2011 21:26 u »
Misschien hevelen en teruggieten?

Ja, precies. Voorzichtig teruggieten. Dat hoef je niet veel te toen dan je hebt zo helder wort.
Bij het maischen werk je zo toch ook.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 19-08-2011 08:16 u »
Bij het maischen inderdaad ook. Toch ben ik daar minder huiverig voor, omdat je daar het wort nog moet koken. Nu is het afgekoeld wort. Zorgen dat de maatbeker goed schoon is, dan kan het denk ik wel. Bij het maischen vang ik het 'gekletter' van het gieten altijd op met de roerstok, hoe zou je dat hier doen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 19-08-2011 21:25 u »
Ik weet niet van welk materiaal de roerstok is. Waarschijnlijk hout. Dat kun je inderdaad beter niet gebruiken.

Iets van rvs dat je met alcohol of Star San desinfecteert kun je als alternatief gebruiken. Met een beetje creativiteit zul je vast een oplossing vinden. Dat is jou wel toevertrouwd.

Tags: