Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Onze brouwmethode... wat te verbeteren?  (gelezen 19783 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Onze brouwmethode... wat te verbeteren?
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2011 10:25 u »
Beetje onzin natuurlijk.

Joran, doe het overhevelen maar gewoon, en je zal zien dat het een stuk beter gaat.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2011 13:08 u »
@Jacques: Ik gebruik altijd Mr. Malty om uit te rekenen hoeveel gist er nodig is. Misschien begrijp ik die niet goed. Ik heb de growth factor op normaal staan. En stel dat het gist pak dan een paar maanden oud is geeft ie aan: Vials or packs needed with starter: 6. Met dat gegeven heb ik eigenlijk nog nooit wat gedaan. Hij geeft dan meestal aan dat ik een starter van een liter nodig heb. Dus die maak ik dan altijd. Hoe interpreteren jullie die zin (Vials or packs needed with starter)? En zou ik dan in 1x een starter van 2 liter maken. Of eerst 1 liter, laten bezinken, afgieten en dan nog eens een liter?

@Ronald_: Ik doe de flesjes zo vol mogelijk tot aan de bovenste rand. Als je dan snel de vul slang (met zo'n ventiel) eruit trekt heb je tot ongeveer 3 cm onder de dop gevuld. Voller kan dus eigenlijk niet.

@Hopmans: Voorheen hevelde ik nooit na de hoofdvergisting, maar alleen naar een bottelvat. Tegenwoordig hevel ik weer. Maar het koolzuur probleem is hier nog niet mee opgelost. RobinB heeft veel gereageerd op mijn vorige berichten hierover. En ik ben het met zin conclusie eens dat het komt doordat het bier niet goed is uitgegist.

Nogmaals het lijkt dat bij ons het bier in een soort langzaam slepende vergisting te komen. En het lijkt erop dat het door een fout in ons proces komt. De soort gist maakt niet zoveel uit (zelfs een keer met een korrel gehad, 1,5 pakje op 16 liter bier van ongeveer 1,095). Nu zijn we onlangs met gistvoeding gestart, wat misschien helpt. En anders misschien nog het minder lang roeren en het maken van grotere starters. Ik ben echter wel voorstander van een soort eenduidig systeem (mankement van mezelf). Vandaar dat ik die 24 uur aanhoud (was ooit een tip van Oscar op een topic van mij), maar misschien interpreteer ik Mr. Malty niet goed. Het is een hardnekkig probleem waar ik hopelijk snel vanaf ben. Ik durf nu geen eens meer flesjes mee te geven aan mensen.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2011 13:40 u »
Is de temperatuur tijdens de hoofdgisting constant?
Kan soms ook een probleem zijn.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2011 13:44 u »
Wat voor gistvat gebruik je? De geometrie en de afmetingen van je gistvat zijn ook van invloed voor het verloop van de vergisting.

:degroeten:

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-06-2011 16:01 u »
@Hopmans: Ik houd de temperatuur constant door het vergistingsvat in een speciekuip met water te plaatsen. Hierin zit een pompje en aquariumthermostaat. Eventueel koel ik door water uit de kuip te halen en er kouder water bij te doen.

@hansm: Dit vat.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-06-2011 17:03 u »
@hansm: Dit vat.

Even een korte duik in mijn bierbrouwhistorie...

Toen ik begon met brouwen (1998) was vergisten in een open emmer met een theedoek erover nog vrij normaal.
Mijn brouwsels waren ca 18 liter (netto in het gistvat).
Ik had een 25-liter-emmer, niet zo breed en vrij hoog, en mijn vergistingen verliepen prima, met heel goede vergistingspercentages.

Later schakelde ik over op 30-liter-emmer. Breder, nog steeds 18 liter, dus het het vloeistofnivo was lager. Vergistingen werden moeizamer, vergistingspercentages lager.

Nog weer wat later kocht ik zo'n vat met waterslot. Zo een als jij hebt (alleen de oudere uitvoering). Nog breder, nog lager. Vanaf dat moment dramatische vergistingen. Mijn reactie was... meer gist...en nog meer gist...en nog meer. Maar zelfs met een grote starter opgekweekt op een inmiddels aangeschafte magneetroerder bleven vaak problematisch. Zeker op gematigde temperaturen.

Nu heb ik een CCT. Smaller, hoger, en nog steeds 18 liter. Vergistingen lopen perfect, ik moet zelfs gaan bijsturen om het niet bier niet te droog te laten worden. Mijn laatste volmout-blond (begin SG 1060) had een eind-SG van 1005 (Wyeast 3787).

En wat heb nu hier nu aan? Niet zo heel veel, dat gistvat heb je nu eenmaal en overschakelen op een CCT... daar moet je geld voor (over) hebben. Maar wat wel helpt is controle over de temperatuur van de vergisting. Ik heb gemerkt dat het uitgisten bij zo'n gistvat wel goed gaat als de temperatuur wat hoger is, zeker aan het eind van de vergisting. Dus verwarmen als de vergistingspiek voorbij is kan wellicht helpen.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #31 Gepost op: 01-06-2011 17:20 u »
Hallo,

ik heb zo'n curver vat. Jajaja ik weet het dat is bijna vloeken (wil als de kosten van de HERMS in wording door mijn vrouw zijn vergeten ook een keer een RVS gistingsvoorziening laten maken)... Ik heb toch altijd een goede vergisting gehad. Ik wist niet dat de "hoogte" van het wort/heel jong bier, zoveel effect had op de vergisting. Ik zou bijna zeggen: hoe groter het oppervlak, hoe meer zuustof voor een goede starting van het gistingsproces...

Grt. John

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 01-06-2011 18:17 u »
Sommige traditionele brouwerijen zweren bij lage vergistingsbakken. Maar daar zijn de hoogtes toch wel wat anders dan bij onze minibrouwsels.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #33 Gepost op: 01-06-2011 20:20 u »
Ik betwijvel ook een beetje de omvang van de invloed zoals HansM stelt. Ik heb/had ook verschillende gistvaten, geen verschil bij bemerkt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 01-06-2011 22:35 u »
Natuurlijk zijn het ervaringen en geen resultaten van een wetenschappelijk experiment. Maar het was wel duidelijk merkbaar. Je moet trouwens niet vergeten dat in die tijd met veel minder gist werd gestart. 1 miljoen cellen per ml per graad Plato werd als onhaalbaar gezien. Je mocht blij zijn als je 10% daarvan haalde. En met te weinig gist zijn de effecten veel duidelijker merkbaar. Bij de ene gist (Wyeast 1214) geen enkel probleem, met andere gisten (met name Wyeast 3787) vaak wel problemen.

Bij meer gist toevoegen ging het beter, maar niet perfect.

Het fenomeen wordt denk ik veroorzaakt door de circulatie in het gistvat. Bij hoge smalle vaten, en zeker bij CCT's, heb je een sterkere koolzuurstroom naar boven. Het gistende bier is continu in beweging en de gist wordt door het naar boven en weer naar beneden stromende jongbier goed in oplossing gehouden. Als die stroming minder sterk wordt, blijft er meer gist bovenop drijven en dat doet dan niet meer mee met het spel. Zeker bij sterk flocculerende gisten (zoals Wyeast 3787) heb je daar eerder last van. Daardoor verlaagt de temperatuur wat, waardoor de koolzuurstroom nog weer wat zwakker wordt, enzovoort. Uiteindelijk zakt veel gist uit, de rest ligt bovenop het bier niets te doen en wat nog in oplossing blijft moet het karwij afmaken, en dat kan soms wel een paar weken duren.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-06-2011 22:47 u »
Dan zou ik dus vaak slechte vergistingsgraden moeten hebben omdat ik relatief weinig wort (10-15 L) in relatief grote vaten vergist (30-60 L)? ???
Mijn wort/jongbier is hiermee namelijk bijna altijd "vlak" dwz de diameter is groter dan de hoogte resulterend in een lagere hoogte:diameter ratio. In mijn 60 L vat was dit het meest extreem, terwijl ook daar de vergistingsgraden goed waren (GerbenH heeft dat vat vorig jaar overgenomen).

Ook je verklaring is niet uitsluitend, want ook met een lagere hoogte:diameter ratio is er stroming en werveling (extremen uitgezonderd), vooral tijdens de hoofdgisting.

Hiermee wil ik niet zeggen dat wat je ervaren hebt niet gebeurd is, ik stel alleen een vraagteken bij de reproduceerbaarheid en extrapoleerbaarheid.

Natuurlijk zijn het ervaringen en geen resultaten van een wetenschappelijk experiment.

Niemand vraagt je om een experiment van professioneel wetenschappelijk niveau te doen, daar gaat het niet om.
Wel is het verstandig enige terughoudendheid te tonen in de conclusies die je trekt op basis van eigen ervaringen met, zoals je zelf aangeeft, meerdere verklaringen.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 01-06-2011 23:04 u »
De reproduceerbaarheid is inderdaad niet zo groot. Dan zou je alle omstandigheden exact na moeten bootsen en dat is bijna onmogelijk. Ieder heeft zijn eigen brouwmethode, manier van vergisten enz.

Ik heb nog even mijn logboek doorgebladerd. De vergistingspercentages trokken in de loop der tijd wel weer bij, zeker nadat de magneetroerder was aangeschaft en die 0,75 - 1 miljoen per ml per graad Plato gehaald werd. Maar het duurde vaak wel lang voordat het volledig uitgegist was.

Maar de vergistingspercentages sinds ik die CCT heb zijn hoog. Ik heb hem nu een jaartje en ik heb nog geen vergistingspercentage onder de 83% gehad (en alleen volmoutbieren gebrouwen).

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 02-06-2011 00:00 u »
Wel is het verstandig enige terughoudendheid te tonen in de conclusies die je trekt op basis van eigen ervaringen met, zoals je zelf aangeeft, meerdere verklaringen.

Hoi Robin,

Het is zeker niet de bedoeling om mijn conclusies als de waarheid te presenteren. Bij iedereen zijn de omstandigheden anders, en wat voor mij geldt, geldt zeker niet voor een ander.

Maar op basis van wat ik ervaren heb, heeft de geometrie en grootte van het gistvat wel degelijk invloed op de vergisting. En omdat ik dat dacht, ben ik natuurlijk op zoek gegaan naar een verklaring.

In Analysis of Brewing Techniques van George en Laurie Fix is een paragraaf gewijd aan de geometrie van gistvaten. Op  basis van die paragraaf heb ik de conclusie getrokken dat de sterkte van de koolzuurstroom en de wervelingen in lage, brede vaten anders zijn dan in smalle, hoge. Maar in hoeverre je daar iets van merkt ligt natuurlijk aan alle overige omstandigheden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 04-06-2011 21:56 u »
Vergeet daarbij ook niet de schaalverschillen mee te nemen. Op commerciële hoeveelheden (vele hectoliters) spelen die geometrische invloeden een veel grotere rol. Ook de drukopbouw van hogere smallere vaten is daarbij van veel grotere invloed.
Dáár gaat die paragraaf van Fix over, niet over een 10 L hobbybrouwsel...

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 04-06-2011 22:27 u »
Hoi Robin,

Natuurlijk. Dat klopt allemaal. Maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik soms, met bepaalde gisten problemen had met het uitvergisten van het wort, ook na het enten van (meer dan) voldoende gist. Ik heb daar een verklaring voor gezocht, en dacht dat het wel eens te maken kon hebben met dat het gistvat geen optimale geometrie had.

Dat is voor mij de belangrijkste reden geweest om een CCT aan te schaffen. En in mijn geval heeft dat het probleem inderdaad opgelost.

Binnenkort gaan, als het goed is, een aantal forumleden vergisten in een Ninox-CCT. Laten we gewoon kijken of meer mensen verschillen zien.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 15-08-2011 17:10 u »
Dit probleem is nog steeds actueel. Ik heb al heel wat rond zitten neuzen op het forum en de site en denk dat er meerdere dingen zijn die voor verbetering vatbaar zijn. Op de site las ik dit artikel: Gestopte vergisting. Geen idee hoe actueel dit allemaal is. Maar wat mij opvalt is het volgende:

Na het koken moeten de eiwitten (ook wel hitte trub genoemd) zorgvuldig verwijderd worden. Het gefilterde wort mag niet troebel zijn maar moet bijna volledig helder zijn.

Na het koken en koelen zweven er bij ons 'dingetjes' in het bier. Die er (volgens mij) bij het koken ook al zijn. Deze worden eigenlijk altijd mee geheveld naar het gistvat. Voor het volgende brouwsel wil ik de hevel ombouwen tot een JAVAL filter, en ik hoop dat dat ook hier tegen werkt.

Dingen die ik anders wil gaan doen:

• JAVAL filter maken (tegen eiwitten)
  • Gistvoeding gebruiken (laatste brouwsel al gedaan), 1/8 en 1/4 theelepel voor een 18 l. brouwsel.
  • Beter opletten wanneer de starter bijna uitgegist is en dan pas in de koelkast plaatsen. I.p.v. lukraak 24 uur roeren.
  • Meer gist. Nu maak ik een starter in 1x van een Activator. Meestal komt dit neer op een 1 l. starter en nog een 0.5 l. op de brouwdag.

Van punt 4 weet ik niet zeker of dit noodzakelijk is, omdat we ook slepende vergistingen hebben gehad met korrels. En het zijn al niet hele grote starters met ons brouwvolume.

Wat denken jullie van dit plan van aanpak?

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 15-08-2011 18:06 u »
Vind het allemaal niet zo gek Joran..Javalfilter staat ook bij mij op het programma.

Maar punt 2 snap ik dan weer niet. Je wort is toch al 'gistvoeding'. Ik heb nooit vergistingen gehad die stokten. En ik gebruik nooit gistvoeding!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 15-08-2011 21:26 u »
De maatregelen die je wilt nemen zijn naar mijn huidige inzichten juist.

Vooral meer gist gebruiken is zeer effectief tegen gestopte vergisting in combinatie van het gebruik van gistvoedingszouten.
Nog te vaak wordt er zomaar wat gist toegevoegd. Zeker de gebruikers van korrelgist kan ik Mr. Malty van harte aanbevelen. De hoeveelheid gist waarmee de vergisting gestart wordt komt preciezer dan in het verleden wel eens aangenomen werd.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 16-08-2011 15:34 u »
@Jacques, ik had nog een vraag over meer gist. Op het moment houd ik altijd al de hoeveelheden van Mr. Malty aan. En ook met korrelgisten hebben we dus slepende vergistingen gehad. Is het dan nog wel zinvol om nog meer gist toe te voegen?  En hoeveel dan?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #44 Gepost op: 16-08-2011 15:56 u »
@Jacques, ik had nog een vraag over meer gist. Op het moment houd ik altijd al de hoeveelheden van Mr. Malty aan. En ook met korrelgisten hebben we dus slepende vergistingen gehad. Is het dan nog wel zinvol om nog meer gist toe te voegen?  En hoeveel dan?

Hmmm. Hoe bewaar jij je gist? Waar koop je je gist? Heb je grote temperatuurschommelingen tijdens de vergisting?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 16-08-2011 22:11 u »

Ik hanteer 25% meer dan Mr. Malty. Mr. Malty zit namelijk aan de lage kant in vergelijking met de waarden die genoemd wordt in de professioenele literatuur.
Gebruik je ook gistvoedingszouten. De combinatie van gistvoedingzouten en voldoende actieve gist (niet te oud dus) zorgen er voor dat je de kans op een slepende vergisting nagenoeg nihil is.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 16-08-2011 22:30 u »
@Adrie, bewaren doe ik in de koelkast. Kopen bij Brouwmarkt, VanderKooy en Siris. Tijdens de vergisting staat het vat in een bak water met een pompje en thermostaat. Weinig schommelingen hierdoor.

@Jacques, bij het laatste brouwsel voor de brouwvak heb ik voor het eerst gistvoeding gebruikt. Die van Wyeast. Dosering was ik dacht 1/8 theelepel + 1/4 theelepel aan de starter toegevoegd voor 18 l. met een relatieve dichtheid van 1,055 meen ik. Het was een BPA, dus veel meer zal het niet geweest zijn. Of die gistvoeding geholpen heeft weet ik niet, want het was dus maar 1 brouwsel, met gist die we nog nooit gebruikt hadden. Vooralsnog aardig koolzuur maar niet zo erg dat we de EOD moeten bellen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 16-08-2011 22:59 u »
Dosering was ik dacht 1/8 theelepel + 1/4 theelepel aan de starter toegevoegd voor 18 l. met een relatieve dichtheid van 1,055 meen ik.

Misschien een idee om een goedkoop weegschaaltje aan te schaffen die het gewicht per 0,1 g weergeeft. Een dergelijk weegschaaltje maakt het doseren van gistvoedingszouten een stuk makkelijker. Dergelijke weegschaaltjes zijn goedkoop te verkrijgen via e-bay.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #48 Gepost op: 16-08-2011 23:13 u »
Mijn ervaring met filteren na koken, zijn niet het type filter, maar wel de grootte ervan.

Ik gebruik al jaren een filter van een opgerold stukje rvs gaas met ca 1 mm mazen. Dit stukje gaas steekt aan de binnenzijde van de kookketel in de kogelkraan en is ongeveer 8 cm lang. De hopbellen zakken erop neer en dienen als filterbed.
Kraakhelder bier, niet een eiwitvlokje komt erdoorheen.

Een filter dat teveel oppervlak heeft laat wel door. Een Javalfilter, zoals dat wordt gebruikt tijdens maischen, is wat mij betreft ongeschikt voor filteren na koken. Het moet veel kleiner.
Een foto uit mijn oude 100 liter ketel:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 17-08-2011 20:24 u »
Een filter dat teveel oppervlak heeft laat wel door. Een Javalfilter, zoals dat wordt gebruikt tijdens maischen, is wat mij betreft ongeschikt voor filteren na koken. Het moet veel kleiner.

Absoluut niet! Zo te merken heb je geen enkele ervaring met een dergelijk filter want anders zou je zo niet reageren. De mazen van een rvs vlechtwerk zijn veel kleiner waardoor het filter beter werkt.

Een Javalfilter is daarom geschikt voor zowel het maischen als voor het fileren na het koken. Maar je moet natuurlijk wel even de tijd nemen voor het vormen van een filterlaagje bestaande uit grote eiwitvlokken om het filter bij het filteren van gekookt wort. Zelf pomp ik gedurende een paar minuten het wort rond. Dat is voldoende om kraakhelder wort te krijgen.

Tags: