Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Onze brouwmethode... wat te verbeteren?  (gelezen 19238 keer)

Offline Joran

• Super lid
  • Land: nl
Onze brouwmethode... wat te verbeteren?
« Gepost op: 20-05-2011 14:11 u »
Omdat we de nog weleens problemen hebben met teveel koolzuur uiteindelijk in de fles. Hierbij eens onze hele brouwmethode uit de doeken gedaan. Ben benieuwd wat er volgens jullie verbetert kan worden. Bij het laatste brouwsel hebben we voor het eerst gistvoeding gebruikt. Ook wil ik aan een RVS vlechtwerk filter maken om na het koken te filteren (dan zijn er ook geen hopzakjes meer nodig).

Brouwvolume: 18 liter

Giststarter
Wyeast Activator smacken. Indien opgebold starter maken. Uitrekenen met Mr. Malty. Komt meestal neer op 1 liter water met 100 gram moutextract. 1/8 theelepel + 1/2 theelepel Wyeast Beer Nutrient Blend in een pannetje. Tien minuten laten koken met deksel op de pan. Pan af laten koelen in een bak water. Erleyemer, roervlo, trechter, schaar en Wyeast Activator ontsmetten met Chemipro Oxi. Als het wort is afgekoeld, trechter in de erlemeyer. Wort erin, gist erin en afdekken met aluminium folie. 24 uur op de magneetroerder en daarna in de koelkast tot de brouwdag. Op de brouwdag afgieten en een half litertje wort erbij.

Schroten en maischen
Afwegen van de mout en schroten. Eventueel ongemoute granen (mais- en gerstvlokken) en bloem toevoegen. Maischwater op temperatuur brengen. Pan in de hooikist en de mout storten. Roeren en de deksel erop. Tot de volgende maischstap. Pan eruit op het gas. Al roerend naar de volgende rust temperatuur brengen (ongeveer 1 graad per minuut) en weer terug in de hooikist. Na de laatste stap verwarmen tot 78 graden, gas uit, hevelfilter (zo'n van koper met zaagsneden) erin. Ondertussen spoelwater opwarmen tot 80 graden. Na 10 min. rust langzaam wat aftappen in een maatbeker tot het wort helder is. Dit terug doen in de pan. En langzaam het wort in de kookpan laten lopen. Als het filterbed droog begint te vallen rustig het spoelwater in de maischpan gieten (op de roerstok). Tien minuten wachten en weer langzaam aftappen tot het filterbed droog begint te vallen. Wederom spoelwater toevoegen. Tien minuten wachten en leeg trekken.

Koken
Wort aan de kook brengen met de deksel erop. Wanneer het kookt, de deksel er af en hop toevoegen (volgens recept) in hopzakjes. Deze onder de waterlijn houden RVS bestek en lijm klemmen. Tien minuten voor einde koken de kookspiraal in de pan (steriel laten worden). Als het koken klaar is, vuur uit en direct koud water door de spiraal. Koelen gaat vrij snel op deze manier. Hopzakjes eruit vissen en uit laten lekker (worden uitgekookt om opnieuw gebruikt te kunnen worden). Af en toe roeren met de spiraal om het koelen te versnellen. Als de gewenste temperatuur bereikt is gaat de kraan uit en gaat er een steriele standaard plastic hevel in de pan en wordt het wort geheveld in een steriel gistvat (hier komt eigenlijk altijd wel wat troep in mee, wat uitzakt tijdens de vergisting).

Vergisten
Wanneer al het wort in het vat zit gaat de gist uit de erlemeyer erbij en gaat de deksel erop. Afsluiten met een waterslot in een met water gevulde speciekuip met pomp en thermostaat. Af en toe wat koud water toevoegen aan de speciekuip als de temperatuur teveel stijgt. Na twee weken het bier hevelen in een schoon en steriel vat. Temperatuur 2 graden om hoog om uit te laten vergisten. Na nog eens twee weken bottelen.

Bottelen
Suikeroplossing (1 gram suiker op 2 gram water*) maken in de kookpan. Jong bier uit het gistvat erop hevelen. En afvullen in schoongemaakte flesjes. Dopje erop.

*Aangepast n.a.v. opmerking van erikgroothuis.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
Re: Onze brouwmethode... wat te verbeteren?
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2011 14:14 u »

Bottelen
Suikeroplossing (1 gram suiker op 1 gram water) maken in de kookpan. Jong bier uit het gistvat erop hevelen. En afvullen in schoongemaakte flesjes. Dopje erop.

Hier gaat het denk ik mis.
Hoeveel suiker en water je gebruikt staat er niet bij. Ik bedoel de totale hoeveelheid voor 18 liter bier.
Erik :brouwen:

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2011 14:34 u »
Oeps foutje. Moet 1 gram suiker op 2 gram water zijn  :)

Stel we willen bottelen met 7 gram per liter suiker. Dan is dat 7 gram x 18 l. bier = 126 gram suiker oplossen in 252 gram water. Niets geks aan, toch?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2011 14:38 u »
Als het probleem 'teveel koolzuur'  is dan moet je het zoeken in onvoldoende uitgisten of teveel bottelsuiker (of beide). Ik zie dat je vaste termijnen hanteert voor hevelen en bottelen. Dat zou ik alvast veranderen in hevelen wanneer nodig, en bottelen wanneer nodig. Als je bier dan uitgegist is kun je de gewenste hoeveelheid suiker toevoegen.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2011 14:56 u »
ik mis op welke temperatuur de flesjes hergisten. Dat is nogal belangrijk. Had het zelf de eerste keren te koud gezet (15 graden). Dan vormt er zeeer langzaam koolzuur. Graadje of 22 doet het prima.  Dan is het na 2 weekjes echt wel gedaan.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2011 15:06 u »
@Johannes: Dat snap ik. Redelijk vaste termijnen. Maar ik zal weer wat vaker monstertjes nemen. Toch blijf ik het toch ook raar vinden, dat ik geregeld lees dat mensen na een week of 2 of 3 al bottelen terwijl dat bij ons geheid bommetjes oplevert.

@Kleine_Schriek: De flesjes staan gewoon in de woonkamer. Te weinig koolzuur is het probleem niet :) Teveel juist :)

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2011 15:17 u »
Als je geen infecties proeft, dan bottel je gewoon te snel. Simpelweg je SG meten en je weet het..

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2011 15:20 u »
Toch blijf ik het toch ook raar vinden, dat ik geregeld lees dat mensen na een week of 2 of 3 al bottelen terwijl dat bij ons geheid bommetjes oplevert.

Dat is opzich niet zo raar...bij die mensen verloopt de vergisting gewoon beter..Dus ik denk dat je e.e.a ook moet zoeken in je snelheid en kwaliteit van je vergisting, wellicht heb je regelmatig een te trage vergisting waardoor die aan het einde gaat slepen. Je denk dan dat ie uitvergist is, maar na het bottelen komt er weer ietsje zuurstof bij en wat suiker....waardoor die na de bottelsuiker rustig verder gaat met wat restsuikers uit je wort.

Tips :
* Zorg dat je ruim voldoende gist toevoegd bij het enten van je wort
* Meet voor vergisten, na het overhevelen, en bij twijfel voor het bottelen je SG's
* Zet bij een volgende brouwsessie eens alles op het forum (Recept, meetwaarden tijdens en na brouwen), en waar nodig
   voorzien van foto's (Hoeveelheid gist e.d).
* doe dit voortijdig zodat we eventueel tips kunnen geven hoe het beter kan....dit alles kan zeer leerzaam zijn  :)

:degroeten:

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2011 16:05 u »
Wat mij zo  direct opvalt zijn 2 dingen. Op de eerste plaats: starter 24 uur op de magneetroerder. Ik roer korter. Als ik mijn starter 24 uur op de roerder zet is de starter volledig uitgegist als ik de roerder uitzet. Alle gist valt als een baksteen naar beneden en de starter is in een paar uur helder. Ik ben bang dat de gist dan al behoorlijk op z'n reserves heeft ingeteerd. Ik roer eigenlijk nooit langer dat 12 uur, soms zelfs korter. Als ik merk dat de schuimvorming hevig wordt zet ik mijn roerder uit  en laat de starter rustig uitgisten. Als hij helemaal uitgegist is gaat-ie de koelkast in.

2) Je lijkt geen rekening te houden met de koolzuur die in het bier zit na lagering (toch al gauw 1,8 gram/liter als het bier op 20 graden gelagerd geweest is). Als je 7 gram per liter suiker toevoegt, krijg je (ruwweg) 3,5 gram koolzuur en 3,5 alcohol. Na de hergisting op fles heb je dan 3,5 + 1,8 = 5,3 gram koolzuur per liter. Dit is geen hoeveelheid waardoor het de fles uit komt, maar die 1,8 gram extra is wel iets om rekening mee te houden.

Tenslotte nog paar vraagjes: Zit er teveel koolzuur in alle flesjes, of in een aantal? Als het niet bij allemaal het geval is, is de suiker waarschijnlijk niet goed gemengd. Als je er in het begin (een paar weken na bottelen) geen last van hebt, maar het wordt steeds erger, is je bier waarschijnlijk nog niet helemaal uitgegist bij het bottelen.

(Beetje overbodige vragen misschien) Zijn je flesjes goed schoon? Als er biersteen o.i.d. inzit kan alle koolzuur er in een keer uitkomen zodra het flesje opengemaakt wordt. Hoe vol doe je je flesjes? Bij teveel kopruimte heb je eerder last van bier dat uit de fles komt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2011 21:37 u »
Heb je ook al geprobeerd te bottelen met minder suiker? Bijvoorbeeld 5 g. Zelf gebruik ik tegenwoordig ook wat minder suiker en dat bevalt mij prima.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2011 22:05 u »
Elke keer dat je het hier postte, kwam ik tot de conclusie dat je bier niet uitgegist was. Dit in combinatie met een "hoog-normale" dosering bottelsuiker zou mijns inziens de symptomen kunnen verklaren...

Dus neem Johannes' advies ter harte, ik zou (en heb) ze ook zo (ge)geven.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2011 15:13 u »
Joran,

Allereesrt dank voor het inzicht in je brouwproces. Vind ik interessant om te lezen.
Ik vermoed ook dat je probleem in de vergisting zit.
Een grotere starter en/of die minder laten interen op reservestoffen (ook ik roer max 12 u.) kan wel eens de oplossing zijn.

Ik bottel na 2weken en heb nog nooit een bommetje gehad.

Kun jij aangeven hoe bij jou een gemiddelde vergisting verloopt?
Dus hoe de SG-waardes veranderen van dag tot dag in de eerste 2 weken?

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 22-05-2011 13:07 u »
Dank voor alle reacties. Ik was een weekendje weg. Vandaar nog geen reactie.

@Oscar: Het volgende brouwsel (wordt pas na mijn verhuizing) zal ik uitgebreid posten hier op het forum (incl. SG meetwaarden en zo). Ik heb meestal na uitzakken een laagje van 1 a 1,5 cm onder in de erlemeyer. Dat is dan een starter van 1 tot 1,5 liter afhankelijk van wat Mr. Malty aangeeft. De vergisting gaat doorgaans ook heel snel van start.

@hansm: 1) Dit ga ik zeker proberen. Die 24 uur had ik hier van het forum. Wat ik wel typisch vind is dat het ook wel gist gerelateerd is. Met sommige gisten hebben we dus nergens last van. Met andere juist wel. Dan kom ik op punt 2.

2) Ik heb daar al eerder over gelezen, maar heel veel mensen posten hier: gebotteld met 8 gr./l. of 7 gr/l. etc. Is het dan zo dat als die dat hier posten van 7 gr./l. dat ze daar dan 1,8 van aftrekken (indien gelagerd bij 20 gr.)? Met de Wyeast 3787 heb ik dus nooit last gehad van teveel koolzuur. Eerder dat het een tikje meer zou mogen zijn. Ben bang als ik het daarbij die 1,8 gr af zou halen er wel heel weinig koolzuur over blijft.

Alle flesjes hebben er last van. Ik laat het bier ook op de suikeroplossing lopen, waardoor het goed mengt. Flesjes maak ik ook altijd goed schoon met een mengsel van natriumhydroxide en bleek. Ze zijn werkelijk brandschoon.

@Jacques: Nog niet geprobeerd. Maar er staat nu een bier klaar om gebotteld te worden. En die gaan we met minder suiker doen. Het is een BPA (of Speciale Belge) en we willen die bottelen met 6 gr./l.

@RobinB: Ben ook dankbaar voor al je reacties. Ik ga weer vaker SG's meten. Sterker nog ik ga er vandaag mee beginnen.

@janjansen: Nee, ik kan dat niet aangeven. Omdat ik dus eigenlijk nooit SG's meet in de tussentijd. Ik zou wel graag een refractometer willen, want dan zijn de verliezen toch iets minder (of meer bier brouwen ;-)). Het meten ga ik weer doen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 22-05-2011 13:15 u »
Het leuke van een hydrometer is dat je je bier ook kan/mag proeven! :proost:

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 22-05-2011 13:51 u »
Dat is waar, maar doorgaans vind ik dat niet zo heel lekker. En kan ik maar moeilijk bepalen of het lekker gaat worden :-)

Zojuist het SG gemeten van deze BPA en die is 1,009. Het bier ziet er zo uit (na 4 weken):

Het ruikt wel echt De Koninck achtig. Er zit wel echt koolzuur in het SG monster. Heb ik eigenlijk nog nooit zo meegemaakt.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 22-05-2011 15:37 u »
Hmmm, het lijkt wel of er een vliesje op zit  ???

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 22-05-2011 16:07 u »
Hmmm, het lijkt wel of er een vliesje op zit  ???

Dat dacht ik even ook. Maar toen ik nog eens goed keek zag ik dat het weerspiegeling is.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 22-05-2011 18:13 u »
Het is geen vlies of film hoor. Toch ligt er wel een beetje schuim her en der. Maar dat zal misschien ook wel de soort gist zijn. Ik heb vanmiddag gelijk even een klein waterslot geplaatst i.p.v. een grote. En elke tien minuten komt er toch nog een aardige bellentrein voorbij. Vreemd.

Vrijdag ga ik wel weer een monster nemen.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 31-05-2011 15:40 u »
Zondag het bier hierboven gebotteld bij 1,009 (was vorige week maandag ook 1,009). Wel zat er veel koolzuur in het jongbier (dat bij 22 graden stond). Vandaar maar 5 gr/l.

Ik denk zelf dat de gist het probleem is. Dit was overigens de eerste keer met gistvoeding. Ik zal toch eens moeten kijken hoe dit beter kan. Meer gist en misschien iets minder lang op de roerplaat. 12 uur i.p.v. 24. Eens? Andere tips? Hoe controleren jullie of de vergisting van de starter klaar is?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 31-05-2011 17:26 u »
Meer gist en misschien iets minder lang op de roerplaat. 12 uur i.p.v. 24. Eens? Andere tips? Hoe controleren jullie of de vergisting van de starter klaar is?

Meer gist is een goed idee. Wat minder lang roeren ook. Zelf zet ik na het intensieve roeren een waterslot op de erlenmeyer. Ik kan dan zien hoever het staat met de vergisting. De roeren zet dan op een laag pitje. Nog voor het waterslot stilvalt zet ik de starter goed koud in de koelkast. Op die manier teert de gist niet in op zijn reservestoffen. De gist is dan optimaal in vorm voor het grote werk.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #20 Gepost op: 31-05-2011 17:27 u »
Hoe vol doe jij je flesjes? Te laag gevulde flesjes hebben ook meer kans op een bommetje!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 31-05-2011 18:46 u »
Het hele probleem is het direct bottelen uit de emmer.
Je bier wordt veel stabieler bij overhevelen naar een mandfles.
Gist uit het hoofdvat is nog veel te hongerig en onberekenbaar.

Daarom moet je bij een CCT ook de hoofdgist aftappen.
En anders heel weinig suiker gebruiken (2g/l), maar dan
kan je plots weer te weinig koolzuur hebben, of niet.
Onberekenbaar dus.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 31-05-2011 22:13 u »

Daarom moet je bij een CCT ook de hoofdgist aftappen.
En anders heel weinig suiker gebruiken (2g/l), maar dan
kan je plots weer te weinig koolzuur hebben, of niet.
Onberekenbaar dus.

Eh, nee hoor.
Niet mijn ervaring.
8 g per liter bottelen gaat prima.
Direct uit het gistvat.
Na 2 a 3 weken.
Dit werkt bij mij met de 3944. 3068 en 1214.

Geen bommen so far.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 31-05-2011 22:31 u »

Beetje onzin natuurlijk. Uitgegist is uitgegist. Al gooi je er nog een liter verse slurry bij, er zijn geen suikers meer om te vergisten.

Als er na hergisting op fles teveel koolzuur in zit kan dat (infecties buiten beschouwing gelaten) maar 2 dingen betekenen. Te veel suiker toegevoegd, of het was toch nog niet helemaal uitgegist.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 31-05-2011 22:43 u »
12 uur i.p.v. 24. Eens? Andere tips? Hoe controleren jullie of de vergisting van de starter klaar is?

12 uur kan te lang zijn terwijl 24 uur niet per se te lang is. Klinkt onlogisch tenzij je begrijpt waar het om gaat: vergistbare suikers.
Als er niks te vergisten is is 12 uur te lang, is er voldoende dan is 24 uur nog niet te lang.

Parameters waar ik naar kijk is de verandering van de kleur en het beloop hiervan.
Dit gerelateerd aan wat experimenten mbt suikerverbruik en opkweekervaring bepaalt voor mij de duur van het roeren.

Tags: