Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Problemen met instellen TC 10  (gelezen 15690 keer)

Offline Hai

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
Problemen met instellen TC 10
« Gepost op: 18-05-2011 20:15 u »
Mijn koelkast koelt te lang door iemand een suggestie hoe ik de TC 10 zo in kan stellen dat het minder lang koelt?????

Instellingen die ik heb:
Hsc   0,4
Hsh  0,3
Dbd  0,2
Rt     3

hsc aan bij 23,5 en uit bij 23.1  maar koelt in werkelijkheid tot 21.8 wil het dicht bij 23 graden houden :weetniet: :weetniet:

hsh 22.6 en uit 22.9 loopt op tot 23.2

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
Re: Problemen met instellen Tc 10
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2011 20:39 u »
Hoi,

Instellingen die ik heb:
Hsc   0,3
Hsh  0,3
Dbd  0
Rt     3

Als ik op 23 graden heb in gesteld,
begin koelen op 23,3 tot 23, verwarmen op 22,7 tot 23.
Hier ben ik tevreden over, koelt of verwarmd niet verder dan 23 volgens mij.
Ik heb de sensor op mijn vat / fles geplakt met een sponsje en tape.
Zo meet ik de temperatuur in het vat / fles en niet de omgeving van de kast.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2011 20:39 u »
Hoi,

Ik ken de TC 10 niet, maar heb wel een paar suggesties.
Waar meet je je temperatuur? De lucht in de koelkast of in het gistvat?
Als je in de lucht meet krijg je grotere variaties...
Waarop staat je koelkast-termostaat afgesteld? Stel deze zo in dat hij niet te ver onder je beoogde temperatuur koeld, zo voorkom je grote doorschieters...

groetjes....Cis

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2011 20:51 u »
Waar meet je je temperatuur? de lucht in de koelkast of in het gistvat?
Als je in de lucht meet krijg je grotere variaties..
Zoals ik al zei...
Ik heb de sensor op mijn vat / fles geplakt met een sponsje en tape.
Zo meet ik de temperatuur in het vat / fles en niet de omgeving van de kast.
Waarop staat je koelkast-termostaat afgesteld? Stel deze zo in dat hij niet te ver onder je beoogde temperatuur koelt, Zo voorkom je grote doorschieters...
Dit maakt niet uit, gewoon zo hoog mogelijk zetten.
De TC 10 regelt de temperatuur nu, deze staat voor de thermostaat van de koelkast

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2011 21:05 u »
Citaat
Dit maakt niet uit, gewoon zo hoog mogelijk zetten.
De tc 10 regelt de temperatuur nu, deze staat voor de thermostaat van de koelkast

Hier zit dus een typisch denkfoutje

Je TC 10 schakelt je koelkast uit zodra de sensor van je TC 10 de juiste temperatuur heeft bereikt, echter je sensor meet de temperatuur van je gistvat, dus de werkelijke luchttemperatuur in je koelkast kan dan al vele graden lager zijn dan de bedoeling is waardoor je doorschieters krijgt, het regelt veel beter als je je koelkast niet te koud zet.

groetjes....Cis

Offline Orangeloo

• Super lid
Re: Problemen met instellen TC 10
« Reactie #5 Gepost op: 18-05-2011 21:17 u »
In de praktijk zal de koelkast op 23,3 graden, gemeten op het vat, aan springen en uitspringen op 23.
Dit duurt echt niet zo lang dat de temperatuur in de koelkast VELE graden lager is.
In ieder geval niet in mijn kast met mijn TC 10.... :nut:

Offline Ed-Arnhem

• De Roode Toren
  • Boven 10 berichten
  • *
  • HEDbier.nl - warm gebrouwen, koel gedronken.
    • HEDbier.nl
« Reactie #6 Gepost op: 18-05-2011 21:21 u »
Hier zit dus een typisch denkfoutje

Je tc 10 schakelt je koelkast uit zodra de sensor van je tc 10 de juiste temperatuur heeft bereikt, echter je sensor meet de temperatuur van je gistvat, dus de werkelijke luchttemperatuur in je koelkast kan dan al vele graden lager zijn dan de bedoeling is waardoor je doorschieters krijgt, het regelt veel beter als je je koelkast niet te koud zet

groetjes....Cis
Is het niet zo dat je alleen de TC10 de temp. wilt laten regelen?
En dat je daarom de koelkast thermostaat maximaal zet.

Dus door de koelkast thermostaat op maximaal te zetten, zet je deze buiten spel.
Want voordat die aangesproken wordt, heeft de TC10 al ingegrepen.

Dus volle controle naar de TC10, door de koelkast thermostaat maximaal te zetten.

[EDIT] sorry Cis,
had jij het wellicht over het meten met de sensor onder een sponsje ipv de hoogte van de koelkastsensor? Dan heb ik niks gezegd.

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 18-05-2011 21:26 u »
Dat was ook mijn idee :brouwen:
Er is ook veel te lezen over dit onderwerp op;
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16416.msg244185.html#msg244185
Groet Loo

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-05-2011 21:40 u »
Mijn koelkast slaat netjes op tijd uit, maar het is een ouderwetse er zit een soort koelplaat aan de binnenkant deze koelt langer door. Is er een instelling mogelijk dat de koeling nog eerder uitslaat bijv. 23,5 in werkelijkheid koelt hij dat nog een graad verder

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #9 Gepost op: 18-05-2011 22:07 u »
Mijn koelkast slaat netjes op tijd uit, maar het is een ouderwetse er zit een soort koelplaat aan de binnenkant deze koelt langer door. Is er een instelling mogelijk dat de koeling nog eerder uitslaat bijv. 23,5 in werkelijkheid koelt hij dat nog een graad verder

De TC-10 doet het zo:
1) Koelen:
        Start: SET TEMP + HSC (Cooling hysteris) +dbd : 2 (halve dead zone)
        Stop: SET TEMP + dbd : 2

2) Verwarmen:
        Start: SET TEMP - HSH (Heating hysteresis) - dbd : 2
        Stop: SET TEMP - dbd : 2

Als je een koelkast hebt met een warmetwisselaar van binnen die behoorlijk veel massa heeft, zal hij lang doorkoelen en misschien wel ver onder de ingestelde temperatuur schieten.

Het beste is dan om een grote dead zone in te stellen. De HSC en HSH kun je beter op minimaal 0,4 graden zetten omdat de koelkast anders te vaak aan en af moet slaan.

Dus, stel je wilt vergisten bij 19 graden, Stel SET TEMP op 19, HSC en HSH op 0,4 en dbd tamelijk hoog: op bijv 0,6

resultaat:
1) Koelen:
        Start: 19 + 0,4 +0,3 = 19,7
        Stop: 19 + 0,3 = 19,3
2) Verwarmen:
        Start: 19 - 0,4 - 0,3 = 18,3       
        Stop: 19 - 0,3 = 18,7

Er zit dan een graad tussen het stopvallen van de koeling en het starten van de verwarming. Lijkt me sterk dat die elkaar dwars gaan zitten. Wel de taster aan de wand van het vat bevestigen met een riem of een elastiek en isoleren met een pannensponsje.

Ook een cooling delay van een minuut of 2 , 3 instellen.

Succes.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 18-05-2011 22:35 u »
Ik had het inderdaad over het meten onder een sponsje.

Je moet het zo zien, je moet voor een mooie stabiele regeling proberen om extreme uitschieters te voorkomen, je hebt toch ook geen 1000W verwarming in je koelkast ingebouwd ?
dus matig verwarmen, 60W of zo, maar ook matig koelen dus je koelkast niet te koud laten worden.

Groetjes....Cis

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-05-2011 08:19 u »

Als je een koelkast hebt met een warmetwisselaar van binnen die behoorlijk veel massa heeft, zal hij lang doorkoelen en misschien wel ver onder de ingestelde temperatuur schieten.

Het beste is dan om een grote dead zone in te stellen. De HSC en HSH kun je beter op minimaal 0,4 graden zetten omdat de koelkast anders te vaak aan en af moet slaan.

Dus, stel je wilt vergisten bij 19 graden, Stel SET TEMP op 19, HSC en HSH op 0,4 en dbd tamelijk hoog: op bijv 0,6

resultaat:
1) Koelen:
        Start: 19 + 0,4 +0,3 = 19,7
        Stop: 19 + 0,3 = 19,3
2) Verwarmen:
        Start: 19 - 0,4 - 0,3 = 18,3       
        Stop: 19 - 0,3 = 18,7

Er zit dan een graad tussen het stopvallen van de koeling en het starten van de verwarming. Lijkt me sterk dat die elkaar dwars gaan zitten. Wel de taster aan de wand van het vat bevestigen met een riem of een elastiek en isoleren met een pannensponsje.

Ook een cooling delay van een minuut of 2 , 3 instellen.

Succes.
[/quote]

Super, ga ik vanavond proberen :proost:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-05-2011 11:26 u »
Sorry, Hai, dit klinkt misschien een beetje l*llig, maar je moet, ook als je alleen maar experimenteert, wel je gemiddelde hoeveelheid wort (of water) in het vat doen en meten ongeveer ter hoogte van het midden van dat vocht (zie foto hierboven). Anders meet je het temperatuurverloop van de lucht en dat schiet inderdaad naar boven en naar beneden nogal behoorlijk door. Dat komt omdat de warmte-inhoud van lucht veel kleiner is dan dat van water en het is helemaal niet erg.

Mocht je toevallig aan die rare resultaten gekomen zijn doordat je geëxperimenteerd hebt zonder vocht in het vat, dan is het instellen van een grote dead zone niet nodig en is 0,2 voldoende. Als je wel degelijk met vocht in je vat hebt geëxperimenteerd, heb ik niets gezegd en bied ik je mijn welgemeende excuses aan.

Verwarmen met 50 - 60 watt is inderdaad ruim voldoende. Een groter vermogen inzetten kan tot "overschieten" leiden.

De koelkast kun je beter maar op max zetten en dat komt voornamelijk omdat de thermostaat van de koelkast een hysteresis van een graad of 4 - 5 heeft. Het kan gemakkelijk een puinhoop worden als je niet precies weet wat je aan het doen bent.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-05-2011 13:05 u »
Hoi,

Het is belangrijk dat je de eigenschappen van je apparatuur leert kennen.
Misschien is het geen slecht idee om eens een eenvoudig termometertje van bijvoorbeeld Cresta met een externe temperatuurprobe, bedoeld om de buitentemperatuur te meten eens te gebruiken om je koelkast te leren kennen, deze termometertjes onthouden de minimum en maximum temperatuur.

Hang het sensortje in je koelkast en stel je koelkast in op zijn hoogste temperatuur, laat je koelkast een uurtje staan en reset dan de minimum/maximum waarde op je termometertje.
laat hem gerust de hele nacht aanstaan en check s'morgens de minimum/maximum temperatuur en noteer deze.
Zet vervolgens je koelkasttermostaat op standje 1, reset je thermometer na een uurtje en laat de hele dag lopen, s'avonds weer checken en noteren, standje 2 zetten enzv. enzv. totdat je de hoogste stand gehad hebt.
Nu heb je een tabelletje met de themperaturen/termostaatstanden.

Eventueel kun je de afwijking van het sensortje checken/corrigeren door hem te vergelijken met een goede betrouwbare termometer.

Nu heb je voor altijd een lijst om je koelkasttermostaat zo in te stellen dat hij tot enkele graden onder de gewenste temperattur koelt en niet verder.

Groetjes....Cis

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 19-05-2011 15:21 u »
Sorry, Hai, dit klinkt misschien een beetje l*llig, maar je moet, ook als je alleen maar experimenteert, wel je gemiddelde hoeveelheid wort (of water) in het vat doen en meten ongeveer ter hoogte van het midden van dat vocht (zie foto hierboven). Anders meet je het temperatuurverloop van de lucht en dat schiet inderdaad naar boven en naar beneden nogal behoorlijk door. Dat komt omdat de warmte-inhoud van lucht veel kleiner is dan dat van water en het is helemaal niet erg.

Mocht je toevallig aan die rare resultaten gekomen zijn doordat je geëxperimenteerd hebt zonder vocht in het vat, dan is het instellen van een grote dead zone niet nodig en is 0,2 voldoende. Als je wel degelijk met vocht in je vat hebt geëxperimenteerd, heb ik niets gezegd en bied ik je mijn welgemeende excuses aan.

Verwarmen met 50 - 60 watt is inderdaad ruim voldoende. Een groter vermogen inzetten kan tot "overschieten" leiden.

De koelkast kun je beter maar op max zetten en dat komt voornamelijk omdat de thermostaat van de koelkast een hysteresis van een graad of 4 - 5 heeft. Het kan gemakkelijk een puinhoop worden als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Is niet l*llig, alle hulp is welkom, ik ga met het gistvat met water experimenteren.
Ik heb net sponsjes gekocht dus ik kan aan de slag.
Ik laat nog horen hoe het gaat :groots:

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 19-05-2011 15:23 u »
Hoi,

Het is belangrijk dat je de eigenschappen van je apparatuur leert kennen.
Misschien is het geen slecht idee om eens een eenvoudig termometertje van bijvoorbeeld Cresta met een externe temperatuurprobe, bedoeld om de buitentemperatuur te meten eens te gebruiken om je koelkast te leren kennen, deze termometertjes onthouden de minimum en maximum temperatuur.

Hang het sensortje in je koelkast en stel je koelkast in op zijn hoogste temperatuur, laat je koelkast een uurtje staan en reset dan de minimum/maximum waarde op je termometertje.
laat hem gerust de hele nacht aanstaan en check s'morgens de minimum/maximum temperatuur en noteer deze.
Zet vervolgens je koelkasttermostaat op standje 1, reset je thermometer na een uurtje en laat de hele dag lopen, s'avonds weer checken en noteren, standje 2 zetten enzv. enzv. totdat je de hoogste stand gehad hebt.
Nu heb je een tabelletje met de themperaturen/termostaatstanden.

Eventueel kun je de afwijking van het sensortje checken/corrigeren door hem te vergelijken met een goede betrouwbare termometer.

Nu heb je voor altijd een lijst om je koelkasttermostaat zo in te stellen dat hij tot enkele graden onder de gewenste temperattur koelt en niet verder.

Groetjes....Cis

Ik dit is een supertip ga ik vanavond ook zeker doen :groots:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2011 18:05 u »
Theoretisch is het inderdaad het beste om met zo min mogelijk vermogen te koelen. Als je dat wilt, dan moet je de koelkasthysteresis kennen, het verschil tussen de inschakel- en de uitschakeltemperatuur van de koelkast (zonder TC-10). Hierboven staat hoe je dat doen moet. Dan kun je je koelkast instellen op de SET TEMP van je TC-10 minus de koelkasthysteresis. Er kleven echter een paar nadelen aan deze (theoretisch perfecte) werkwijze:

1) Je wilt de ene keer vergisten op bijv. 20 graden (bovengister + zwaar Belgisch bier) en de andere keer op bijv. 8 graden (ondergisting). Stel dat je een koelkasthysteresis hebt gemeten van 4 graden, dan zou ik 5 graden nemen en dan moet je de ene keer je koelkast instellen op 15 graden en de andere keer op 3 graden (als hij dat haalt!!!). Dat moet je dan vooral elke keer doen en niet vergeten.
2) Verder kan de hysteris varieren met de insteltemperatuur en met de omgevingstemperatuur: reden om de koelkasthysteresis vooral ruim te nemen.
3) Maar dit is allemaal niet nodig: je koelt namelijk indirect, je koelt de lucht. Deze heeft een kleine warmte-inhoud. Zelfs als je de lucht bijv. 10 graden koelt, zal het vat met wort maar een graadje of zo kouder worden. Het is bijna niet mogelijk om op die manier overkritisch te regelen. Zelf stel ik mijn koelkast altijd op maximaal en heb hier nog nooit enig nadelig effect van gezien.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 19-05-2011 18:35 u »
Beste Hai, ik heb wat geëxperimenteerd en ik weet nu redelijk zeker dat jij aan die rare metingen bent gekomen door de taster in de lucht te hangen. Klopt dat? Svp de taster bevestigen zoals hierboven op de foto te zien is, en 20 liter water in het vat te doen. dan zul je zien dat al je zorgen verleden tijd zijn. Nou ja, alle ... ;) Je kunt dan gerust je deadzone verlagen tot 0,2. Veel mensen hier gebruiken zelfs helemaal geen deadzone. De koelkast zou ik echt op maximaal zetten. Succes!

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 19-05-2011 20:49 u »
Beste Hai, ik heb wat geëxperimenteerd en ik weet nu redelijk zeker dat jij aan die rare metingen bent gekomen door de taster in de lucht te hangen. Klopt dat? Svp de taster bevestigen zoals hierboven op de foto te zien is, en 20 liter water in het vat te doen. dan zul je zien dat al je zorgen verleden tijd zijn. Nou ja, alle ... ;) Je kunt dan gerust je deadzone verlagen tot 0,2. Veel mensen hier gebruiken zelfs helemaal geen deadzone. De koelkast zou ik echt op maximaal zetten. Succes!

Klopt nu, met het sponsje gaat op het vat gaat het goed  blijft tussen 22,5 en 30 graden.

Het werkt.
Ik laat het nog een dag staan om te meten

Offline Hai

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 25-05-2011 19:44 u »
Een goed idee/tip van HAI'S om de dc-10 in te bouwen:

Handig in een gereedschapkist van plastic. Beschermd goed en de stopcontacten met de snoeren kun je mooi wegwerken ^-^

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 25-05-2011 22:00 u »
Hai's:

Hsc   0,4
Hsh  0,4
Rt     10

Sensor gewoon in het wort hangen.
Dan weet je tenminste wat je wilt meten.
Het wort.

Effe kabeltje schoonmaken voor plaatsen van nieuw brouwsel, klaar.
No problemo toch?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-05-2011 17:34 u »
Sensor gewoon in het wort hangen.
Dan weet je tenminste wat je wilt meten.
Het wort.
No problemo toch?

Nou, Jan, dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Het beste meet je daar waar je ook regelt. Dus als je de temperatuur van het wort regelt in het wort zelf (met een spiraal waar koud of warm water door stroomt) dan "moet" je ook in het wort de temperatuur meten. Maar als je de lucht in de koelkast (buiten de fles) regelt (en dat is wat de koelkast doet: je koelt of verwarmt de lucht) dan kun je mi. ook beter de temperatuur van die lucht meten. En dat is ook weer niet helemaal waar want dan gaat je regeling behoorlijk lang duren. Daarom lijkt mij het compromis met het sponsje en de sensor aan de buitenwand van de fles het beste. Je meet dan (grof geschat) voor 75% de temperatuur van het wort en voor 25% de temperatuur van de lucht.

Ik zal proberen het duidelijker uit te leggen. Stel ik meet de temperatuur van het wort en regel de temperatuur van de lucht. Stel ik moet koelen vanaf 25 ºC tot 19 ºC . De lucht wordt dan gekoeld totdat het wort 19 ºC is . De temperatuur van de lucht kan dan bijvoorbeeld wel tot 10 ºC dalen voordat de regelaar afschakelt. Daarna begint die lucht echter nog een stuk warmte van het wort op te nemen totdat de temperatuur van wort en lucht weer in evenwicht zijn. Het wort kan daardoor zover in temperatuur dalen (bijvoorbeeld tot 18 ºC) dat het verwarmingselement aanslaat.

Maar dan krijg je misschien wel hetzelfde verhaal de andere kant op: de lucht wordt behoorlijk warm voordat de regelaar afslaat (omdat de SET-temperatuur van het wort bereikt is). Daarna zal echter de lucht weer warmte afgeven aan het wort die daardoor buiten het regelgebied kan lopen waardoor de koeler misschien wel weer aanspringt.

Zoiets noemt men: "overkritisch regelen" en het kost energie (=geld) en materiaal (= geld). Misschien overdrijf ik, hoor, ik heb het niet uitgeprobeerd dus ik zou eigenlijk niet eens iets mogen zeggen. Heb jij het uitgeprobeerd? Je kunt op de lampjes van de TC-10 zien of je koelt of verwarmt. Leuk om eens naar te kijken, misschien ...

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-05-2011 19:58 u »
HA 12345!

Eigenlijk zou ik voor de gein moeten volstaan met de opmerking: "probeer de "zoek" funktie eens"!
Gewoon om iedereen weer een beetje scherp en op stang te krijgen.

Maarja,  die grap is al wat uitgemolken inmiddels geloof ik . . .

Dan wat betreft je punt: de sensorplaatsing.
Je hebt hier in theorie natuurlijk wel gelijk met je verhaal van het schommelen en doorschieten.
In de praktijk echter blijkt de massa van het volle gistvat een behoorlijke inertie op te leveren.
De luchtmassa is lang niet zo inert, verandert snel en kietelt zogezegd de 25L. hooguit een beetje richting de juiste temperatuur.

Gevolg is dat ik op deze manier nooit langdurig schommelen/balans-vinden heb meegemaakt.
Dus ja, ik heb het uitgeprobeerd (want doe niet anders).
Ik meet met de TC10 sensor direkt in het midden van het gistvat en weet zodoende precies wat de temperatuur is van het spul waarvan ik de temperatuur wil meten. Een sensor aan een vat plakken klinkt mij zeer onlogisch in het oor.

Enige nadeel dat ik zelf van deze manier van meten heb ondervonden is dat het iets meer gedoe oplevert omdat nu ook de sensor goed schoon gemaakt moet worden alvornes het wijde wort te kiezen. Ik maak hem trouwens schoon met 70% alcohol.

En ik heb de p*st aan schoonmaken.
Dat dan weer wel.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-05-2011 20:08 u »
Hoi,

Maak een dompelbuis in je gistvat waar je sensor in past, dan hoef je nooit meer je sensor te reinigen/ontsmetten.

Groetjes....Cis

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-05-2011 21:32 u »
Hoi,
Maak een dompelbuis in je gistvat waar je sensor in past, dan hoef je nooit meer je sensor te reinigen/ontsmetten.
Groetjes....Cis

He, da's een goeie!
Cis, heb jij al eens zo'n dompelbuis gemaakt?

Als ik er nu even over nadenk lijkt alleen de aansluiting ervan op de deksel (of wand) even bewerkelijk.
Ik heb zo'n 30L. vat van Brouwland. Met zo'n schroefdeksel. Hoe zou je dat aanpakken?

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 27-05-2011 23:32 u »
Hoi,

Ik zal morgen wel een foto maken , dan kun je zien hoe ik het heb opgelost.

Groetjes....Cis

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 28-05-2011 00:06 u »
Hadie Jan. Tja, als je het hebt uitgeprobeerd, dan moet ik je gelijk geven. Meten in de vloeistof kan dus ook. Nou nog even oplossen hoe je dat in de praktijk gaat doen. Meanwhile doe ik het fijn aan de buitenkant van het vat met een sponsje. Werkt ook goed en is lekker simpel!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 28-05-2011 00:09 u »
HA 12345!

Eigenlijk zou ik voor de gein moeten volstaan met de opmerking: "probeer de "zoek" funktie eens"!
Gewoon om iedereen weer een beetje scherp en op stang te krijgen.

Ben je superlid geworden? Moet je dan niet 5 bierglaasjes hebben? Ik vraag het maar ...

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 28-05-2011 08:46 u »
Ben je superlid geworden? Moet je dan niet 5 bierglaasjes hebben? Ik vraag het maar ...

Nee nog niet.
Maar ik werk met ieder berichtje aan mijn status. En als dan op een goede dag mijn superlidmaatschap aanbreekt *insert paukenslagen/ klaroengeschal* dan sla ik iedere newbie ongezien en ongelezen om zijn oren met verwijzingen naar de zoekfunctie. Dat zal ze leren. En als ze dan nog wat te morren hebben, dan kunnen ze de tags krijgen. Ha!

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 28-05-2011 08:50 u »

Hoí,

Foto's van een dompelbuisje gemonteerd in een 60 ltr vergistingsvat

groetjes....Cis

Offline Cisdevésser

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 28-05-2011 09:06 u »

Oeps....Foto vergeten

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 28-05-2011 09:22 u »
Oeps....Foto vergeten

Cis dank voor de fotoos, dat ziet er perfect uit!
Wil ik ook!

Waar heb je die dompelbuis vandaan?

Offline Orangeloo

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 28-05-2011 09:54 u »
Ziet er goed uit. :brouwen:
damoekookén (dat moet ik ook hebben)
Ben dus ook benieuwd waar dat te koop is :biersmile:

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 28-05-2011 10:47 u »
Ziet er goed uit. :brouwen:
damoekookén (dat moet ik ook hebben)
Ben dus ook benieuwd waar dat te koop is :biersmile:
Hier.

Of Ebay, tauchhülse, uit Dld.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 29-05-2011 10:17 u »
Ik ga hier nu al mijn eerdere woorden terugtrekken. Ik wentel me in schaamte door het stof en strooi as op mijn hoofd. Want: ik heb sinds kort een nieuwe koelkast en die doet het veel en veel beter dan de oude. Nu ligt alles opeens anders!

Als ik hem op maximaal zet, dan koelt hij fanatiek door naar 2 ºC. Daar slaat hij af en komt pas rond de 7 ºC weer in actie. Met de "sponsjesmethode" betekent dit overkritisch regelen. Hij koelt te ver door en moet dan weer gaan verwarmen. Gelukkig kan ik de koelkast aan de buitenkant instellen. Ik heb hem nu op 9 ºC (de hoogste stand) ingesteld. Dat betekent: koelen tot 9  ºC, afslaan en pas weer koelen als de temperatuur tot een graad of 14 ºC is opgelopen. 

Dit werkt in mijn geval dus prima bij bovengisters die op een graad of 19 gebruikt worden. Dan heb ik geen overkritisch regelen (doorschieters) meer.

Bij ondergisters (die bij een graad of 10 gebruikt worden) zal ik mijn koelkast op (bijna) maximaal moeten zetten: op 2 tot 4 ºC . Dit is dus wel iets dat je in de gaten moet houden: de soort gist, de soort koelkast en waarschijnlijk ook nog de omgevingstemperatuur.

Ik ga zeker ook een keer proberen om in het wort te meten. Ik zal eerst een test draaien met het snoer van de sensor door het cilindrische waterslot. Dat zou moeten lukken voor een keer. Ieder is natuurlijk zelf verantwoordelijk voor wat hij doet en iedereen heeft andere omstandigheden. Dus: zelf testen is altijd beter dan naar een ander luisteren. Er zitten twee lampjes op de TC-10 dus je kunt altijd zien wat hij doet. Verder heb ik op elke uitgang een tweede stekkerdoos gemaakt dus ik kan er voor mijn part een schijnwerper of bel opzetten zodat ik weet wat er gebeurt. Wie weet is het echt wel beter om in het wort te meten dus dat ga ik dan ook uitproberen.

Al met al is het natuurlijk behelpen met die koelkast. Het is ideaal om in het wort te meten en tevens in het wort te regelen met een RVS-spiraal waar warm of koud water doorheen loopt. Als je dan tevens de temperatuur van dat water meet, kun je het wort-temperatuur zo mooi regelen als je wilt. EBC weet hier alles van. Hij is misschien wel zo vriendelijk om een link te geven ...

nee nog niet.
Maar ik werk met ieder berichtje aan mijn status. En als dan op een goede dag mijn superlidmaatschap aanbreekt *insert paukenslagen/ klaroengeschal* dan sla ik iedere newbie ongezien en ongelezen om zijn oren met verwijzingen naar de zoekfunctie. Dat zal ze leren. En als ze dan nog wat te morren hebben, dan kunnen ze de tags krijgen. Ha!

Tjee Jan, je bent wel onaardig voor die arme superleden! Het zijn maar gewone mensen, hoor. Helemaal niet geïrriteerd maar verbaasd! Verbaasd over onze domheid! Nee, ik ben echt niet cynisch, want zo ben ik helemaal niet, eerder verbaasd!

Ik heb trouwens een truc bedacht. Elke keer dat ik twee bierglaasjes heb, zeg ik mijn account op en begin onder een andere naam weer opnieuw! Niets zo leuk als weer helemaal opnieuw aan het handje te leren lopen en de zoekfunctie te gebruiken :degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 29-05-2011 17:32 u »
Tjee Jan, je bent wel onaardig voor die arme superleden! Het zijn maar gewone mensen, hoor. Helemaal niet geïrriteerd maar verbaasd! Verbaasd over onze domheid! Nee, ik ben echt niet cynisch, want zo ben ik helemaal niet, eerder verbaasd!

Ik heb trouwens een truc bedacht. Elke keer dat ik twee bierglaasjes heb, zeg ik mijn account op en begin onder een andere naam weer opnieuw! Niets zo leuk als weer helemaal opnieuw aan het handje te leren lopen en de zoekfunctie te gebruiken :degroeten:

Hoe zo niet cynisch?

Je wordt echt niet naar de zoekfunctie verwezen als een onderwerp niet al te vaak aan de orde is geweest. Maar als je onderwerp opnieuw aansnijdt dat al meer dan 100x aan de orde is geweest dan mag toch wel verwacht worden dat een newbie die weet te vinden. Het kan geen kwaad om even rond te kijken en je weg vinden. In de gebruikersovereenkomst wordt hierop ook uitdrukkelijk gewezen.