Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: GIP keuze  (gelezen 2892 keer)

Offline david.vanavermaete

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
GIP keuze
« Gepost op: 01-06-2011 14:20 u »
hey,
Volgend jaar doe ik mijn eindwerk rond bierbrouwen. Heeft er iemand een idee wat ik zou kunnen onderzoeken bij het bierbrouwen dat heel interessant is voor een eindwerk?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: GIP keuze
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2011 14:57 u »
Heeft er iemand een idee wat ik zou kunnen onderzoeken bij het bierbrouwen dat heel interessant is voor een eindwerk?

ideeŽn zat... maar heb je zelf al een  idee? Iets met hop? Gist? Mout? Maischen? Vergisting? Koelen? Lageren?
En welke mogelijkheden heb je... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2011 17:04 u »
Volgend jaar doe ik mijn eindwerk rond bierbrouwen. Heeft er iemand een idee wat ik zou kunnen onderzoeken bij het bierbrouwen dat heel interessant is voor een eindwerk?

Kijk eens bij de tag experiment om inspiratie op te doen.

Als je wat meer wilt weten hoe je het beste kunt brouwen kun je kijken bij de tag beginner. Verder raad ik je aan om de online cursus door te lezen.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2011 18:04 u »
Ik had gedacht om de bitterstof uit hop te verwijderen om zo een bier te creŽren zoals lambiek waar je de eigenschappen van hop hebt maar niet de bittere smaak.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 01-06-2011 18:06 u »
Ik had gedacht om de bitterstof uit hop te verwijderen om zo een bier te creŽren zoals lambiek waar je de eigenschappen van hop hebt maar niet de bittere smaak.

Leuk idee, al nagedacht hoe je dat voor elkaar krijgt zodat de resteren de hop nog bruikbaar zijn? Enig idee hoe je alfazuren extraheert?  :) Voor welk vak is het?

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2011 19:46 u »
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga doen maar ik denk wel dat het te doen is. Het is voor mijn eindwerk van Biotechnologie

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #6 Gepost op: 02-06-2011 01:33 u »
Extractie van humulonen en lupulonen is mogelijk maar de vraag is dan of je dat kunt zonder een belangrijk aandeel van de rest van de bestanddelen van de hop te verwijderen. Triviaal lijkt het me zeker niet.

Voor biotechnologie lijkt juist een onderzoek naar de productie van esters door verschillende gistsoorten me interessant. De verscheidene metabole routes die aanleiding geven tot de vorming van esters en andere smaakstoffen zijn zeer gecompliceerd.

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2011 19:24 u »
Esters bij bierbrouwen lijkt me ook wel heel interessant.

Tags: