Koelspiraal CCT

Gestart door Pepe, 17-05-2011 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pepe

Ik ben op dit moment bezig met een koelspiraal voor mijn CCT.
Nu vroeg ik mij af waar iedereen zijn koelspiraal plaatst in zijn CCT?  Bovenin, middenin, onderin?

Je zult je CCT niet tot de rand vullen dus onderin klinkt logisch. Maar stel dat je wel een keer een wat groter volume wilt maken.
Warmte stijgt, krijg je op gegeven moment niet dat het wort onderin beter gekoeld is dan bovenin (denkend aan boven gisters) als je de spiraal onderin plaatst? Het cilindrisch gedeelte van mijn CCT is 65 cm hoog.

Wellicht maakt het niet zoveel uit op deze kleine schaal maar dan hoor ik dat ook graag.

Bedacht met nog iets. Als je na het gisten en lageren wil gaan bottelen dan ligt er ook allemaal gist op je koelspiraal. Hebben mensen in de praktijk last van op dwarrelend gist tijdens het bottelen?

Jacques

Zelf heb ik geen koelspiraal in mijn CCT maar staat de CCT in een grote koelkast. Op die manier is de temperatuur eenvoudig te regelen.

Het wort koel ik overigens met een platenkoeler. Na het passeren van de platenkoeler pomp ik het wort in de CCT.

Verder bottel ik niet rechtstreeks uit mijn CCT. Ik hevel het bier over in een bottelvat waarin al een suikeroplossing zit. Op die manier heb ik geen last van de gist die nog in de CCT zit. Want wat je ook doet er ligt altijd gist op de bodem van de conus. De onderste kraan kun je dus niet gebruiken voor het aftappen van het te bottelen bier.

EBC

Mijn spiraal hangt in twee siliconenstoppen en is daardoor in hoogte instelbaar. Afhankelijk van brouwvolume en van de gistingstemperatuur hang ik de spiraal hoger of lager.

De spiraal is in de siliconenstoppen gemakkelijk beweegbaar. Ik gebruik hem dan ook wel om wat te 'roeren' door hem heen en weer te bewegen. Daarmee haal je ook de gist er van af.

Over het bottelen rechtstreeks uit de cct heb ik al diverse keren mijn werkwijze gepost...

Pepe

Heb zelf het idee dat koelen binnen de CCT toch sneller werkt dan buitenaf (koelkast).  Daarom gekozen voor een koelspiraal.
Zelf koel ik mijn wort mbv een tegenstroonkoeler (10 mm) werkt perfect.

Ik heb drie kranen in mijn CCT, onder de conus, halverwege en net boven de conus. De kraan halverwege de conus heeft een pijpje dat tot middenin de CCT loopt. Het plan is om deze te gebruiken voor het bottelen.

Siliconen stoppen is een goed idee, dan ik inderdaad in hoogte gaan variƫren

Jacques

Citaat van: Pepe op 18-05-2011  07:40 uHeb zelf het idee dat koelen binnen de CCT toch sneller werkt dan buitenaf (koelkast).  Daarom gekozen voor een koelspiraal.

Of het sneller werkt of niet heeft natuurlijk ook te maken met de kolecapaciteit. Het oppervlak van een koelspiraal is niet zo heel groot.
Je moet het natuurlijk zelf weten maar een koelkast laat zich eenoudiger en met minder thechnisch inzicht regelen dan de temperatuur van koelwater. Gewoon een kwestie van een UT200 of TC10 instellen en je bengt klaar. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Pepe

Het oppervlakte van een CCT is groot maar voordat deze temperatuur de binnenkant van de vloeistof heeft bereikt duurt denk langer dan met een spiraal. Dan ga ik er wel vanuit dat de vloeistof bijna stilstaat (dus niet tijdens de hoofdvergisting).

Ach ja moeilijk .... ik heb een waterbad met rondpompfunctie welke ik in kan stellen, erg gemakkelijk.
(Als ik deze niet had zou ik waarschijnlijk ook aan een koelkast hebben gedacht)

EBC, jij tapt een paar keer het gist af voordat je bottelt. Dus ik neem aan dat je geen last hebt van het gist op de koelspiraal.

Jacques

Je hebt natuurlijk de nodige diffuse in je  gistvat. Zeker als er koolzuur ontwikkeling is.
Als er geen koolzuurontwikkeling is dan is het bier uitgegist. Er is dan eigenlijk geen behoefte meer aan afvoer van warmte.

Met een alleen een waterbad met een rondpompfunctie ben je er niet. Het waterbad moet ook gekoeld kunnen worden anders voer je nog geen warmte af.

Je kunt eventueel de gist op de spiraal verwijderen door met een rubberen hamer tegen de wand van de CCT slaan. In de praktijk is helpt dat echter niet bij mij om alle gist van de conus te krijgen. Er blijft altijd gist hangen.

Pepe

Citaat van: Jacques op 18-05-2011  21:10 uJe hebt natuurlijk de nodige diffuse in je  gistvat. Zeker als er koolzuur ontwikkeling is.
Als er geen koolzuurontwikkeling is dan is het bier uitgegist. Er is dan eigenlijk geen behoefte meer aan afvoer van warmte.
Ook als je CCT niet in een koelkast staat en als je bij een lage temperatuur wilt lageren?.

Citaat van: Jacques op 18-05-2011  21:10 uMet een alleen een waterbad met een rondpompfunctie ben je er niet. Het waterbad moet ook gekoeld kunnen worden anders voer je nog geen warmte af.
Heb je helemaal gelijk in. Mijn waterbad kan koelen en verwarmen, hopelijk is de capaciteit groot genoeg.

Citaat van: Jacques op 18-05-2011  21:10 uJe kunt eventueel de gist op de spiraal verwijderen door met een rubberen hamer tegen de wand van de CCT slaan. In de praktijk is helpt dat echter niet bij mij om alle gist van de conus te krijgen. Er blijft altijd gist hangen.

Jammer, klonk als een goed idee...

Jacques

Citaat van: Pepe op 18-05-2011  21:19 uOok als je CCT niet in een koelkast staat en als je bij een lage temperatuur wilt lageren?

Over nut en noodzaak van koud lageren zijn de meningen verdeeld. Volgens sommige hier op het forum is koud lageren niet nog.

Zelf wil ik wel wat kouder lageren. Maar daarvoor hoeft je gistvat niet snel in temperatuur omlaag. In een koelkast gaat dat prima. Maar als jij graag een nuttige toepassing wilt geven aan het luxe waterbad dat je hebt dan kun je kan dat natuurlijk ook. Ik zou een dergelijk waterbad niet voor dit doel aanschaffen. Een koelkast koop je voor een habbekrats op Marktplaats dat is niet het geval als het om zo'n waterbad gaat.

EBC

Citaat van: Pepe op 18-05-2011  07:53 uEBC, jij tapt een paar keer het gist af voordat je bottelt. Dus ik neem aan dat je geen last hebt van het gist op de koelspiraal.

Er zit niet zoveel gist op, want die heb ik eraf gehaald door de spiraal te bewegen. Wat er op zit blijft gewoon liggen, want die kan niet zakken, want ligt op horizontaal vlak. In tegenstelling tot gist op de conus, die zakt bij het leeglopen van de cct.

Maar wat je ook doet, de laatste flesjes zullen meer gist bevatten. Ik bottel ca 45 liter en heb dan 43 liter helder en 2 liter wat troebeler bier. In de conus blijft nog ca. 1 liter achter, maar dat is echt gistdrap.

havu

Ik had me voorgenomen gistvat met conische bodem te kopen/maken. Maar nu lees ik dat er toch gist op de conus blijft hangen. Is het dan nog wel zinvol zo'n ingewikkelde CCT?
Is een recht gistvat waar je het bier boven de gist wegzuigt ook een oplossing?

Hans

Jacques

Er blijft wel gist hangen maar het grote voordeel van een CCT is dat je merendeel van de gist kunt purgeren direct na de hoofdgisting. Dat is fijn want dan heb je minder last van autolyseverschijnselen. Gistloos nagisten is overigens geen goed idee. Je hebt gist nodig voor de afbraak van diacetyl, een stof met een boterachtige smaak.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.