Eerste keer voor profielwerkstuk

Gestart door MaxW1994, 16-05-2011 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaxW1994

Hoi,

Ik wil voor mijn profielwerkstuk (VWO5) voor de eerste keer bier brouwen. Hygiëne ben ik mij goed van bewust, alleen heb ik geen ervaring met spullen en grondstoffen. Ik heb dit recept gevonden:
   
Tripel
Recepten
Ingrediënten voor eindvolume van 20 liter.

Moutsoorten en granen
Hoeveelheid    Soort    EBC
5000 gram    Pilsmout    3

Hop
Hoeveelheid    Soort    alpha %    Kooktijd [min]
20 gram    Nothern Brewer    9.9    60
20 gram    Saaz    3.5    15

Overige ingrediënten
Hoeveelheid    Soort    Kooktijd [min]
250 gram    Suiker    10
25 gram    Koriander    10

Maischschema
Temperatuur    Tijd [min]
62    30
72    60
78    5

Begin SG: 1,080
Gist: Danstar Nottingham

Heeft iemand hier opmerkinge/suggesties bij?

Spullen die ik via school bestel:
Schrootmolen, 20 liter ketel, brouw-/gistingsemmer met deksel + waterslot, kroonkurken, filterplaat en natuurlijk de mout, hop en gist.
Weet iemand een goede, betrouwbare site waar ik deze spullen kan bestellen?
Nog handige tips/suggesties?

Alvast heel hartelijk bedankt,

Max W.

Tsjerk

Mijn gevoel zegt dat die koriander - zeker als het gemalen wordt - aan de stevige kant is. Ik zou gaan voor 10 a 15 gram.

En ik zou de tijden van de maischstappen 62 en 72 omdraaien en/of meer suiker gebruiken. Ander wordt ie denk ik "te vol"

Herman

Eens met Tsjerk, al kan het maischen nog simpeler. 60-90 minuten op 67C.

Wat ga je onderzoeken overigens? Een profielwerkstuk moet toch een praktisch doel hebben?

Nerro

Welnee joh, de lol van brouwen voor je profielwerkstuk is dat je een mooi verhaal kunt houden over microbiologie en scheikunde en dat het een praktische kant heeft plus dat je aan het einde van de rit je leraar om kan kopen met bier.

Mag je die apparatuur daarna zelf houden? Dan is het helemaal een schot in de roos! Ik zou wat langer op 62 dan op 72 graden maischen maar verder ziet het er prima uit zo.

arluijen

Hoe ga je dat SG meten? Dat kun je doen met een hydrometer (via Brouwmarkt.nl of Brouwland.com of....nu ja google maar zou ik zeggen) maar zag ik niet staan op je boodschappenlijstje.

Dat brengt ons op iets anders: wat is het budget? Ik vermoed namelijk dat de aanschaf van een RVS ketel + filterplaat wat aan de dure kant gaat zijn voor een enkel werkstuk. Hier zijn wel alternatieven voor maar dan helpt het als we hier weten wat je te besteden hebt. Verder kan ik me herinneren dat er op Youtube een stel Nederlandse scholieren een filmpje hebben geplaatst waarin ze het brouwproces grotendeels in het scheikunde lab uitvoeren (branders, grote flessen etc etc aanwezig). Wellicht aardig om eens op te zoeken.

Gr.

Oscar

Nee jôh gewoon een nano brouwseltje maken en vergisten in een beugelfles en na de vergisting, beetje suiker erbij en dop erop.  :)

arluijen

...daar heb je inderdaad geen filterplaat bij nodig....

Oscar

Filteren doe je dan gewoon over een koffiefilter. :)

MaxW1994

Allereerst bedankt voor al jullie reacties. Hydrometer komt er inderdaad nog bij om de SG te meten. Het praktisch doel is een verhaal over microbiologie met als experiment het bierbrouwen.

RVS ketel + filterplaat is aan de dure kant. Is er een goedkoper alternatief? De ketel moet wel groot genoeg zijn want het gaat om 20 liter. Filtreren kan ook met 2 in elkaar passende emmers en horregaas, is dit bij de bouwmarkt te krijgen?

Max W.

Oscar

Citaat van: MaxW1994 op 17-05-2011  22:45 uFiltreren kan ook met 2 in elkaar passende emmers en horregaas, is dit bij de bouwmarkt te krijgen?

Een emmer bij de Gamma kost < € 2,00  :) Horregaas hebben ze ook. Of wat koperpijp voor een hevelfilter.. :)

En gaat je school voor al deze spullen betalen?

arluijen

...je kunt ook een maischzak in de pan hangen en die na het maischen eruit tillen (kost een paar euro op Brouwmarkt).

MaxW1994

Bedankt voor al jullie ideeën. Dit is het plan tot zo ver:

Recept
Tripel
Recepten
Ingrediënten voor eindvolume van 20 liter.

Moutsoorten en granen
Hoeveelheid    Soort    EBC
5000 gram    Pilsmout    3

Hop
Hoeveelheid    Soort    alpha %    Kooktijd [min]
20 gram    Nothern Brewer    9.9    60
20 gram    Saaz    3.5    15

Overige ingrediënten
Hoeveelheid    Soort    Kooktijd [min]
250 gram    Suiker    10
10-15 gram    Koriander    10

Maischschema
Temperatuur    Tijd [min]
62    60
72    30
78    5

Begin SG: 1,080
Gist: Danstar Nottingham


Werkwijze:
Grote ijzeren weckemmer gebruiken om water, hop, mout, suiker, koriander in te doen.
Vervolgens filtreren door 2 in elkaar passende emmers en horregaas. Vervolgens in gistingsemmer met deksel + waterslot gieten. Gist toevoegen en laten gisten. Flesjes afvullen.

Nog een paar vragen:
In welke volgorde moeten de ingrediënten worden toegevoegd en op welke temperaturen moet dit gebeuren?
Kunnen we in plaats van bierflesjes ook wijnflessen vullen en hier 2 lepeltjes suiker in doen?
Wat is een goed middel om bier/wijnflessen te reinigen? Is Chemipro Acid 250ml van Brouwmarkt een optie?

Bij voorbaat dank,

MaxW.

Maarten_L

Even een korte samenvatting..

Eerst ga je maischen, filtreren en wellicht nog de borstel spoelen..  dan heb je wort..
het  wort (60 minuten ) koken met de hop de laatste 15 minuten kook je de kruiden en laatste hop mee.. 
na het koken koel je het wort tot voor gist aanvaardbare temperaturen en hevel je het over naar de gistemmer...(hop filter je er dan weer uit).

Gist erbij en bluppen maar...


Maarten

aldo

Als je wijnflessen wilt gebruiken, gebruik dan ALLEEN CHAMPAGNEFLESSEN!
Gewone wijnflessen zijn niet gemaakt om druk op te vangen,  met dus het risico dat je ontploffende flessen krijgt.
Als je zelf niet genoeg bierflesjes hebt kan je vast wel tegen betaling van het statiegeld een  krat lege flesjes bij de slijter krijgen.

arluijen

Ik neem aan dat je je al verdiept had in de beginnerscursus zoals die hier op de website te vinden is? Dus de aanpak van Maischen is je dan bekend. Hoe ging je koelen?

Dan deze:
Citaat van: aldo op 19-05-2011 &nbsp;17:25 uAls je zelf niet genoeg bierflesjes hebt kan je vast wel tegen betaling van het statiegeld een  krat lege flesjes bij de slijter krijgen.

Dit werkt prima, ook de lokale Appie Happie kan zeer behulpzaam zijn en in mijn ervaring werkt het goed als je uitlegt waarom je een leeg kratje nodig hebt hoewel je dat soms wel de belofte op een paar gevulde flesjes kan kosten...

MaxW1994

Ik heb geen koeling, kan ik het niet gewoon laten afkoelen zonder koeling totdat hij op de juiste temperatuur is?
Nog iets anders: bierflesjes schoonmaken. Wat is hier de beste manier voor?

Big Willem

Citaat van: MaxW1994 op 20-05-2011 &nbsp;20:10 uIk heb geen koeling, kan ik het niet gewoon laten afkoelen zonder koeling totdat hij op de juiste temperatuur is?

Je hebt dan wel grote kans op infectie van ongewenste microorganismes

Citaat van: MaxW1994 op 20-05-2011 &nbsp;20:10 uNog iets anders: bierflesjes schoonmaken. Wat is hier de beste manier voor?

Hier is al heel veel over gediscuseerd, je kan eerdere discussies opzoeken met de tag 'schoonmaken'.

MaxW1994

Dankjewel Big Willem, ik zal even kijken voor een koeling.

Een ander probleempje is het volgende:
In het recept staat 5 kg Pilsmout EBC 3.
Dit is te koop op Brouwland, maar we hebben geen schrootmolen (school betaald, maar het budget is niet groot).
Kunnen we de mout op een andere manier schroten of moeten we moutextract gebruiken en zo ja welke?
Moutextract licht EBC 8 van Brouwmarkt is te sterk of denken jullie van niet?

Bij voorbaat dank,

MaxW.

Big Willem

Citaat van: MaxW1994 op 21-05-2011 &nbsp;12:52 uDankjewel Big Willem, ik zal even kijken voor een koeling.

Een ander probleempje is het volgende:
In het recept staat 5 kg Pilsmout EBC 3.
Dit is te koop op Brouwland, maar we hebben geen schrootmolen (school betaald, maar het budget is niet groot).
Kunnen we de mout op een andere manier schroten of moeten we moutextract gebruiken en zo ja welke?
Moutextract licht EBC 8 van Brouwmarkt is te sterk of denken jullie van niet?

Bij voorbaat dank,

MaxW.

Je zou je mout kunnen schroten met behulp van een deegroller, maar voor 5 kg ben je dan wel een tijdje bezig.

Het EBC getal staat voor de kleur, dus met een EBC 8 zal je donkerder bier krijgen dan met EBC 3.
Als je met moutextract wilt gaan brouwen, moet je ongeveer 80% gebruiken van de in het recept aangegeven hoeveelheid mout.

Maarten_L

Tja... je hebt inderdaad twee mogelijkheden.

Als je echt wilt maischen dan zou je eens kunnen kijken of er iemand hier wat voor je kan schroten.

Met de tweede optie, met de extracten,  maak je het jezelf wel een stuk makkelijker. Het maischen en filteren kan je helemaal laten voor wat het is... gewoon de hop en de exracten een uurtje koken, af laten koelen (Ik zou dat wel met een koeler doen..die kan je best zelf maken met flexibele koperen buis.. rol van 5 meter met wat aansluit materiaal en lekker solderen..of desnoods een grote cementkuip met ijswater o.i.d.) en in het gistvat... gist erbij en lekker bier laten worden. Je bent dan in een paar uurtjes klaar.

Aan de andere kant mis je dan een interessant stuk van je verhaal. Namelijk het deel waarom je mout neemt en geen ongekiemde granen. De omzetting van zetmeel in vergistbare suikers.

Maarten

aldo

Toen ik me eerste biertjes brouwde had ik ook geen schrootmolen. Ik gebruikte zo'n oude wandkoffiemolen die ik aandreef met een boormachine.



Wel is de molen door dit gebruik redelijk snel versleten :-[ ;D

MaxW1994

Bedankt voor alle reacties en ideeën.
Ik ga toch ongeschrote mout kopen en zelf schroten met een deegroller of mout in theedoek en er op slaan met hamer (eerst uitproberen met een beetje).
Ik heb nog een vraag over de gist. In het recept staat Danstar Nottingham gist. Dit kan ik echter nergens bestellen omdat het niet verstuurd kan worden naar Nederland.
Kan ik ook Biergist Brewferm TOP (bovengistend) gebruiken?

RobinB

Vd kooy in jubbega heeft wel Nottingham?
www.vanderkooyjubbega.nl

Ze worden momenteel ook nog gratis verzonden (binnen NL)! :)

Johannes

Citaat van: MaxW1994 op 21-05-2011 &nbsp;20:06 uBedankt voor alle reacties en ideeën.
Ik ga toch ongeschrote mout kopen en zelf schroten met een deegroller of mout in theedoek en er op slaan met hamer (eerst uitproberen met een beetje).

Je zult niet de eerste zijn die op een dergelijke manier gaat schroten, maar het gaat zeker de laatste keer zijn dat je op zo'n manier gaat schroten. Als je aangeeft waar je woont is er vast wel een hulpzame brouwer die je z'n molen een kwartiertje wil lenen.

RobinB

En de vraag is ook, wat is je budget?
Een schijvenmolen van € 50 is al goed genoeg. De pan (emaille 27 L) € 42,50, 2m koperbuis recht € 10, 5 m gegloeid koper op rol € 25, hydrometer € 5, thermometer € 7, gistingsemmer 30 L € 4, waterslot + monteerrubbertje € 2,50
misschien nog wat klein spul, maar voor zo'n € 160,- moet je alles wel kunnen maken...

Als je een blik maakt, heb je alleen de emmer + waterslot nodig, das dan maar € 6,50... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.