Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te laag begin SG

Gestart door maltar, 16-05-2011 20:11 u

Vorige topic - Volgende topic

maltar

Beste Lezers,

Sinds kort ben ik begonnen met bierbrouwen. Na 2 concentraat brouwsels gemaakt te hebben ben ik begonnen met het echte werk. Om niet gelijk teveel hooi op de vork te nemen ben ik begonnen met Brewferm moutpakketen. Het pakket eerst pakket "Weizen" ging prima, de begin SG was 1048 aangegeven op de verpakking was een begin SG van 1050. Dit was dus redelijk on Target. Eind SG was 1010 en de eerste fles Weizen was prima te drinken  :D.

Nu heb ik afgelopen weekend het pakket "Mouten kop" gemaakt. Volgens de verpakking goed voor 20 L bier. Hierbij heb exact de handleiding gevolgd die bij het pakket zit net zoals bij "Weizen". Hieronder een aantal basis waarden.

Maischwater: 20 L

Maischen:
66 graden 90 min
78 graden 2 min

Na filteren totaal hoeveelheid wort: 24 L (aangegeven in de handleiding)

Koken:
60 Min
1ste hopgift na 10 min koken
Iers mos 15 min voor einde
2de hopgift 5 minuten voor kook einde
Kruiden 2 min voor einde

Na het koken en koelen +- 20L over in de gistton.

Na het maischen heb ik een jood proef gedaan met wort op kamertemperatuur. Deze werd binnen een paar tellen volledig helder.

Echter bij mijn SG meeting voor het toevoegen van de gist kwam ik op 1038 terwijl dit 1060 moest zijn. Als noodgreep heb ik 650 gram suiker toegevoegd aan het wort om het geschatte alcohol percentage van 5% te halen na lagering. Na toevoeging van de suiker kwam ik op een begin SG van 1045.

Ik heb reeds gelezen dat de meeste brouwers een eerste monster nemen voor het wort koken om zo beter te kunnen schatten hoeveel water moet verdampen om het gewenste begin SG te bereiken. Echter als ik mijn waardes in BrouwVisie invoer had ik dik 7,5 liter water moeten verdampen. Dit zou betekenen dat ik nog maar +- 14 liter zou overhouden na het koken. Aardig wat minder dan de geschatte 20 L.

Het brouwsel staat nu rustig te gisten maar ik ben bang dat het niet een zeer geslaagd brouwsel wordt.

Wat is jullie verwachting dat fout is gegaan?

Zelf heb ik de theorie dat mout een natuur product is en dat er gewoonweg niet voldoende suikers aanwezig waren om het doel SG te bereiken. Of het gegeven recept was niet goed.

Alvast bedankt.

Jacques

Er kunnen verschillende dingen mis zijn gegaan.

Het meest waarschijnlijk is het dat de mout te fijn of te grof geschroot (gemalen) hebt. Hoe heb je dat gedaan?
Een andere waarschijnlijke oorzaak is de manier van filteren. Hoe heb je dat uitgevoerd? Hoe en hoe snel heb je gefilterd? Wat was de temperatuur van het spoelwater?

maltar

Ik heb de mout geschoot met een moutmolen. Hierbij is de korrel gebroken in meerdere brokjes en de vliezen zijn intact gebleven. Het was naar mijn inziens vrij grof, duidelijk geen poeder.

Ik filter met een losse filteremmer met een geperforeerde bodem. Ik laat na het maischen de vloeistof +- 15 min bezinken in de filteremmer. Spoelen heb ik gedaan met aangezuurd water (pH 5.5) tussen de 70 en 80 graden.

Filteren heb ik +- 1 uur over gedaan (incl 15 min bezinken). Wort was na spoelen +- 63 graden.

Heeft iemand ook wel eens zo'n laag begin sg gehad?

Jacques

Citaat van: maltar op 16-05-2011  20:29 uHeeft iemand ook wel eens zo'n laag begin sg gehad?

Je bedoet of anderen ook een heel laag brouwzaalrendement hebben gehad. Het antwoord is dat hordes hobbybrouwers je voor zijn gegaan.

De oorzaak kan van alles zijn.  Ik raad je aan te kijken bij de tag brouwzaalrendement.

maltar

Als ik de topics goed lees heb ik een laag brouwzaalrendement waarschijnlijk door een fout in mijn brouwprocess.

Nu is stap 1 dus het brouwprocess nauwkeurig in de gaten te houden. Enige wat ik me nog is ingevallen is dat ik een te groot bord had gebruikt in mijn filterkuip om bij het spoelen het filterbed niet te verstoren. mogelijk dat suikers onder het bord niet goed zijn opgelost in het spoelwater en in het wort zijn terechtgekomen. 

Bij mijn volgende brouwsel zal ik direct na het filteren een monster nemen en deze laten afkoelen tot 25 graden. Hiervan de SG meten en met behulp van brouwvesie bepalen hoeveel water ik moet verdampen om op het goede begin sg uit tekomen. Ik heb al bijgehouden dat ik +- 2.5 liter per 60 min verdamp. Het is dan neem ik aan eerst zaak afhankelijk van het hop schema eerst in te dampen en daarna pas hop en eventueel kruiden toe te voegen.

Kan het kwaad voor de smaak als ik dan veel moet indampen om een begin SG te behalen? Zoals het verdampen van de 7,5 liter in mijn tweede brouwsel.

erikgroothuis

Door gedurende het gehele maisch-proces het SG steekproefsgewijs te meten kun je redelijk controleren wat er gebeurt.
Dan hoef je niet naderhand (na koken cq. koelen) nog in te grijpen.

maltar

Citaat van: erikgroothuis op 17-05-2011  18:22 uDoor gedurende het gehele maisch-proces het SG steekproefsgewijs te meten kun je redelijk controleren wat er gebeurt.
Dan hoef je niet naderhand (na koken cq. koelen) nog in te grijpen.

Moet de jodiumproef aan het einde niet uitwijzen of je alles is omgezet in suikers? Als de proef helder wordt dan zijn toch alle suikers uit de mout gehaald?

Daarnaast het idee van meten tijdens maischen ga ik zeker uitproberen.

Meten = weten  :D

Jac

Je hebt het over "een groot bord" in je filterkuip. Wat bedoel je daarmee?
Ik heb tot nu toe (3 brouwsels gedaan) ook elke keer een te lagen begin sg, maar dat komt denk doordat de mout niet genoeg gemalen is.

hansm

Citaat van: maltar op 17-05-2011  18:19 uEnige wat ik me nog is ingevallen is dat ik een te groot bord had gebruikt in mijn filterkuip om bij het spoelen het filterbed niet te verstoren. mogelijk dat suikers onder het bord niet goed zijn opgelost in het spoelwater en in het wort zijn terechtgekomen. 

Gebruik eens een schuimspaan waar je het spoelwater rustig op laat lopen. Schuimspaan vlak boven het vloeistofoppervlak houden. Werkt prima  ;)

:degroeten:

maltar

Citaat van: Jac op 18-05-2011  21:10 uJe hebt het over "een groot bord" in je filterkuip. Wat bedoel je daarmee?
Ik heb tot nu toe (3 brouwsels gedaan) ook elke keer een te lagen begin sg, maar dat komt denk doordat de mout niet genoeg gemalen is.

Helaas letterlijk wat er staat een groot bord uit het servies. Zo naderhand bekeken niet zo slim. Leermomentje!

Arjan

Wel jammer van die 650 gram suiker, denk ik. Op een SG van 1038 wordt dit een erg waterig goedje.

Het kan nog steeds lekker uitpakken natuurlijk :)

Als je net begint met brouwen zou ik me trouwens nog niet gaan bezig houden met het aanzuren van het maischwater. D'r zijn belangrijker dingen.

Je filtertijd is niet uitgesproken lang of kort. Ik doe er ook wel een uurtje over voor alles in de kookketel zit.

Houdt het wat extra in de gaten (de meeste tips zijn al gegeven). Als je rendement wederom zo laag is is het waarschijnlijk een procesmatig probleem. Anders blijft het gissen.

gr.

Arjan

maltar

Nu ik er langer over heb kunnen nadenken, en het gisteren toch heb gebotteld (Eind SG 1010.) al is het maar voor leerdoeleinden. Denk ik dat de mijn brouwzaalrendement in combinatie met wat beginnersfouten ertoe hebben geleid dat ik een flink te laag begin SG heb behaald.

Ik heb exact hetzelfde pakket nogmaals besteld, en wil kijken of ik met het gebruik van 2 liter minder maischwater en 2 liter minder spoelwater op een beter SG uitkom. Ik weet niet precies wat in het pakket zit qua mout dus i.p.v. mout toe te voegen ga ik minder water gebruiken om te compenseren van een lager brouwzaalrendement.

Vaalman

Hey maltar,

Hoe is dat uiteindelijk uitgedraaid met die mouten kop? Was die uiteindelijk nog geslaagd?

Ik heb zojuist ook zo een pakket gebrouwen, en kom op een begin SG 1040. Vreemd want ik ik heb al wel enkele keren van een Brewferm pakket gebrouwen, en dat ging altijd vlot en zonder grote afwijkingen...

Groet,

Pie

maltar

He, beter een laat antwoord dan nooit :)

De eerste mouten kop is redelijk gelukt, wel slecht schuim maar de smaak zeker niet slecht. Maar ik wilde het nog eens proberen dit keer met lagering.

Ik heb afgelopen weekend de mouten kop nogmaals gebrouwen. Nu zal ik daarbij ook op 1044  :-[, dit heb ik gecorrigeerd door er 500 gram moutextract in poeder vorm bij te doen om een begin sg van 1058 te halen.

Ik begin toch het rare vermoeden te krijgen dat de Brewferm pakketen met een hoog brouwzaalrendement in gedachte worden gemaakt. Voor het volgende brouwsel ga ik zelf eens aan de slag met BrouwVisie en een recept.

Wat me wel opviel is dat gisteravond, 3 dagen na het brouwen het gist zijn werk al goed heeft gedaan en ik een SG van 1016 had. Nu heb ik het daarna meteen op een lager vat gezet en een paar graden koeler. In de eerste paar uur kwam er nog om de paar minuten wat CO2 uit het waterslot geblupt. Nu na 24 uur zie ik er totaal geen beweging meer in. Moet ik het nu nog 6 dagen laten staan zodat ik 1 week gelagerd heb of toch sneller bottelen? Lager temperatuur tussen de 19 en 15 graden.

RobinB

Je hebt je eigen rendement inmiddels wel in de gaten toch?
Gezien de mouthoeveelheid in zo'n pakket vast staat, kan je allicht met de waterhoeveelheid spelen.

Maar zelf een recept maken is inderdaad veel leuker en ook veel goedkoper.

maltar

Citaat van: RobinB op 25-04-2013  22:28 uJe hebt je eigen rendement inmiddels wel in de gaten toch?
Gezien de mouthoeveelheid in zo'n pakket vast staat, kan je allicht met de waterhoeveelheid spelen.

Maar zelf een recept maken is inderdaad veel leuker en ook veel goedkoper.

Ja, als ik er vanuit ga dat de pakketten op 75% gemaakt worden dan kan ik het terugrekenen naar +- 65%. Daarom met een eigen recept eens van deze waarde uitgaan. Ik heb het idee dat er voornamelijk bij het filteren nog winst valt te behalen. De zijkanten van het rooster in de plastic filterkuip van Brouwland hebben wat speling. Deze de volgende keer misschien afdichten met wat kaasdoek.

RobinB

Probeer anders eens een hevelfilter?
Beviel mij altijd prima. :)

RS

Mijn ervaring met de filterkuip is ook dat er een laag rendement te behalen valt; dit komt volgens mij omdat er onder in de kuip een groot dood volume zit. Met de aftapkraan op een lager punt haalde ik in ieder geval bevredigender resultaat.

Vandaag de dag gebruik ook ik een hevelfilter.

maltar

Citaat van: maltar op 25-04-2013  22:22 uWat me wel opviel is dat gisteravond, 3 dagen na het brouwen het gist zijn werk al goed heeft gedaan en ik een SG van 1016 had. Nu heb ik het jongbier daarna meteen op een lager vat gezet en een paar graden koeler. In de eerste paar uur kwam er nog om de paar minuten wat CO2 uit het waterslot geblupt. Nu na 24 uur zie ik er totaal geen beweging meer in. Moet ik het nu nog 6 dagen laten staan zodat ik 1 week gelagerd heb of toch sneller bottelen? Lager temperatuur tussen de 19 en 15 graden.

Dat is inderdaad ook waar er zit een zeer groot dood volume onderin, ± 2 tot 3 liter. Misschien dan toch eens een hevel filter proberen.

Heeft iemand nog een idee over het lageren?

RS

Hoi Maltar, Ik zou nog even wachten met bottelen. Lagere temperatuur en het kwijtraken van CO2 tidjens hevelen kunnen er voor zorgen dat er in eerste instantie geen activiteit lijkt te zijn. Daarnaast kan een paar dagen wachten sowieso geen kwaad.

maltar

Citaat van: RS op 26-04-2013  16:18 uHoi Maltar, Ik zou nog even wachten met bottelen. Lagere temperatuur en het kwijtraken van CO2 tidjens hevelen kunnen er voor zorgen dat er in eerste instantie geen activiteit lijkt te zijn. Daarnaast kan een paar dagen wachten sowieso geen kwaad.

De moutenkop na 1 week lagering toch gebotteld. Nu 2 weken en een dag later uit ongeduld toch maar eens een flesje geproefd. Smaak dik in orde en zeer tevreden. Ik denk dat het bier nog 2 weken nodig heeft alvorens ik het koud ga zetten. Ook gezien de lagere temperaturen die we nu buiten hebben (geen klimaatkast).

Helaas heeft er voor de 2de keer bij een brouwsel van mij het cola-effect ingetreden en was het schuim bijna meteen weg. Misschien dat dit nog veranderd na verloop van tijd. Misschien iets met de gist te maken "safebrew T58".

RobinB

Kan, ik heb echter nooit problemen gehad met die gist.
Vergist je gecontrolleerd?

Als de temperatuur ongecontrolleerd toch hoger is opgelopen dan verwacht, kan dat voor veel/meer hogere alcoholen gezorgd hebben. Hogere alcoholen werken schuimnegatief. :)

maltar

Citaat van: RobinB op 16-05-2013  22:13 uKan, ik heb echter nooit problemen gehad met die gist.
Vergist je gecontrolleerd?

Als de temperatuur ongecontrolleerd toch hoger is opgelopen dan verwacht, kan dat voor veel/meer hogere alcoholen gezorgd hebben. Hogere alcoholen werken schuimnegatief. :)

Nee helaas niet, totaal ongecontroleerd. Ik heb geen beschikking over een ruimte met een stabiele regelbare temperatuur. Op dit moment doe ik de hoofdvergisting op zolder vlak bij de CV.

Lagering in de woonkamer, daarvan weet ik dat de temp tussen de 17 en 19 C is.

RobinB

Citaat van: maltar op 17-05-2013  12:06 uNee helaas niet, totaal ongecontroleerd. Op dit moment doe ik de hoofdvergisting op zolder vlak bij de CV.

Dan heb je daar waarschijnlijk je oorzaak.
Bij de CV ketel is het al gauw te warm.

Probeer het eens in die woonkamer van  17-19 grc?
Lijkt me prima voor zover je nog ongecontrolleerd vergist. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.