Welke gist voor Bockbier?

Gestart door 12345, 09-05-2011 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Ik wil een bockbier brouwen uit blik en heb op dit forum twee gisten daarvoor uitgezocht:

1) Danstar Nottingham.
         Voordelen: niet duur, leverbaar door vd Kooy Jubbinga, bovengister dus koelen tot ca 19 graden
         Nadeel: relatief hoge verzendkosten
2) Wyeast 2206XL Bavarian lager
         Nadelen: tamelijk duur, ondergister dus veel koelen tot ca 10 graden, relatief hoge verzendkosten

Maar nu de belangrijkste vraag: welke zou de beste smaak geven? Mijn dank is groot!  :groots:

koffie

Voor mijn bock gebruik ik altijd Wyeast 1007 German Ale, wellicht ook nog de overweging waard (al wegen de hoge kosten van een Wyeast niet op tegen de kosten van een blik).

Hopmans

Dit is de korrelvariant van German Ale:



Biergist sachet 7 gram donker zwaar bier
E-mail naar een vriend (of posten op een forum)
Schrijf de eerste review van dit product
Beschikbaarheid: In voorraad

Excl. BTW: € 2,12
Incl. BTW: € 2,25


jpt

Nottingham is prima. Het gist kan tegen een stootje en is vrij neutraal.

RobinB

Een Bock hoort naar mijn mening ondergistend. Daarbij heb ik de voorkeur voor de W2206 bavarian lager.
Een andere optie is de 34/70 stam van weihenstephan, deze is verkrijgbaar als de "bohemian lager van Wyeast en in korrelvorm de W34/70 van fermentis.
Voor de prijs vd Wyeast koop je ook 2 zakjes korrel, waarmee je meer gist hebt.

Mocht je toch gaan voor een bovengister, dan is de 1007/K97 een goede keuze, al moet je die ook wel koel vergisten (15 ºC )

EBC

Wyeast 2308, die geeft ook nog wat lichte esters.

Albertus

Voor een Bock (met een "c") gebruik ik bij voorkeur de Bavarian Lager van Wyeast. Een ondergister want een goede Bock moet het van de mout hebben.

Bert

Caspar

Citaat van: Albertus op 10-05-2011  11:12 uVoor een Bock (met een "c") gebruik ik bij voorkeur de Bavarian Lager van Wyeast.

Ik ook, dit is absoluut mijn favoriete gist voor een bock :proost: !

Hopmans

Welke gist gebruik je dan voor een bok zonder "c"?


Albertus

Citaat van: Hopmans op 10-05-2011  11:47 uWelke gist gebruik je dan voor een bok zonder "c"?

Daar kun je alle kanten mee op. Persoonlijk brouw ik geen Bokken, maar ik zou in dat geval kiezen voor een gist die weinig esters produceert en de mouten goed laat uitkomen.

Bert

RobinB

Citaat van: Hopmans op 10-05-2011  11:47 uWelke gist gebruik je dan voor een bok zonder "c"?

S33.
Afhankelijk van het jaargetijde noem ik em dan bok of dubbel! ;D ;) :clownsmile:

William

Een Nottingham rond de 15 ºC laten vergisten gaat goed en levert vrijwel geen gistprofiel zoals we pas bij het MTG bij een Nobelkloon hebben mogen proeven.

NaahedetleJ

Hoi allen,

Ik pik dit draadje nu 7 jaar laten nog even een keer weer op. Wellicht hebben jullie ondertussen meer ideeën over welke korrelgist bij een Bockbier zou kunnen passen?
Ik denk aan de 34/70 van Fermentis in eerste instantie, maar dat is een ondergister. Nieuwe bovengisters als tip?

alvast bedankt!

chthon

Ik heb al drie bockbieren gebrouwen, allen met Mangrove Jack's gisten, zowel de Bohemian Lager als de Bavarian Lager. Ik ben er heel tevreden over.

Vergisting doe ik op een plaatsje in mijn huis dat aan de noordkant ligt, en daardoor in de winter een vrij constante temperatuur van rond de 10° C heeft.

Ik gebruik altijd 1 zakje gist van 10 gram voor tussen de 5 en 6 liter bier.

De Bohemian Lager heeft een langere vertraging dan de Bavarian Lager.

RienP

Fermentis W34/70 werkt heel goed samen met bockbieren. Kun je vergisten op 13-14 ºC en blijft nog steeds redelijk clean. Verder weinig diacetyl.
Vergist netjes binnen een week uit en kan binnen 2-3 weken van brouwdag naar fles. 

Underdike

34/70 op 14 graden, en na een paar dagen in stapjes op laten lopen naar 22 graden, en daarna terug naar koud (wij doen 7 graden).
Wij bottelen het na 3 weken.

NaahedetleJ

Bedankt jongens! Zal eens een keuze maken tussen deze gisten

Waarom laat je hem oplopen tot 22 graden als ik vragen mag?  Erstervorming is al voorbij en om andere mindere smaken kwijt te raken?
Hevel je ook nog over na hoofdvergisting?

tdp


Underdike

Citaat van: NaahedetleJ op 09-03-2018  08:12 uBedankt jongens! Zal eens een keuze maken tussen deze gisten

Waarom laat je m oplopen tot 22 graden als ik vragen mag?  Erstervorming is al voorbij en om andere mindere smaken kwijt te raken?
Hevel je ook nog over na hoofdvergisting?
Na de eerste dagen is de kans op het vormen van vervelend bijsmaken weg, het dan laten oplopen tot plm. 22 graden laat het lekker uitvergisten. Omdat lagergisten vrij traag gaan door de lage temperaturen, is dit een makkelijke manier.
Wij hevelen wel over, ongeveer halverwege de 3 weken... helemaal we dan nog wat toevoegen (houtsnippers bijvoorbeeld).

NaahedetleJ

Citaat van: Underdike op 09-03-2018  09:12 uNa de eerste dagen is de kans op het vormen van vervelend bijsmaken weg, het dan laten oplopen tot plm. 22 graden laat het lekker uitvergisten. Omdat lagergisten vrij traag gaan door de lage temperaturen, is dit een makkelijke manier.
Wij hevelen wel over, ongeveer halverwege de 3 weken... helemaal we dan nog wat toevoegen (houtsnippers bijvoorbeeld).

Helemaal duidelijk Underdike! Bedankt. Ga ik het zo doen. Moet goed komen met brouwen!

Jacques

Citaat van: Underdike op 09-03-2018  09:12 uNa de eerste dagen is de kans op het vormen van vervelend bijsmaken weg, het dan laten oplopen tot plm. 22 graden laat het lekker uitvergisten. Omdat lagergisten vrij traag gaan door de lage temperaturen, is dit een makkelijke manier.
Wij hevelen wel over, ongeveer halverwege de 3 weken... helemaal we dan nog wat toevoegen (houtsnippers bijvoorbeeld).

Overhevelen is een goed idee als je de temperatuur zo hoog laat oplopen. Doe je dat niet dan heb je veel eerder autolysesmaakjes.

NaahedetleJ

Citaat van: Jacques op 11-03-2018  09:07 uOverhevelen is een goed idee als je de temperatuur zo hoog laat oplopen. Doe je dat niet dan heb je veel eerder autolysesmaakjes.

Zou je dan voor het oplopen van de temperatuur al overhevelen of op moment als temperatuur op 22 graden staat?

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 11-03-2018  09:20 uZou je dan voor het oplopen van de temperatuur al overhevelen of op moment als temperatuur op 22 graden staat?

Het beste is zo veel als mogelijk inactieve gist kwijt te raken voordat je de temperatuur verhoogt. Daar heb je dan geen last meer van.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 11-03-2018  09:24 uHet beste is zo veel als mogelijk inactieve gist kwijt te raken voordat je de temperatuur verhoogt. Daar heb je dan geen last meer van.


Jacques, volgens mij hebben ze het hier over de 34/70, een gist voor lagere temperaturen.
Geldt wat je hierboven schrijft ook voor bovengisters?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 11-03-2018  21:45 uJacques, volgens mij hebben ze het hier over de 34/70, een gist voor lagere temperaturen.
Geldt wat je hierboven schrijft ook voor bovengisters?

Ook daarbij wordt op het einde van de nagisting de temperatuur vaak verhoogd. En ook dan geldt dat het beter is om vooraf zo veel als mogelijk inactieve gist kwijt te raken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.