Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Uitwassen slurry / hergebruik gist  (gelezen 1358 keer)

Offline Phoane

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Uitwassen slurry / hergebruik gist
« Gepost op: 05-03-2018 14:31 u »
Graag advies,

Ik heb slurry van 25 L Belle Saison + WLP648 brett uitgewassen en het bovenste 'uitgewassen' deel overgeheveld naar de linkse fles en nog een beetje van het depot overgeheveld naar de rechtse fles. Ik vermoed dat ik met de linkse fles aan de slag kan. Doch enkele vragen:
* Ik zie links 3 kleurschakeringen, rechts 2, wat zijn die schakeringen?
* Waarmee kan ik aan de slag gaan + hoe? (met of zonder giststarter? zoja hoeveel starter maken + hoeveel gist gebruiken?)
* Bij hergebruik, hoe weet ik of de gist zal aanslaan?
* Hoe kan ik deze gist gaan bewaren (zowel op korte termijn (frigo) als lange termijn (diepvries)? 

Alvast bedankt voor advies!

Stephane

Heb geen magneetroerder

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Super lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Re: Uitwassen slurry / hergebruik gist
« Reactie #1 Gepost op: 05-03-2018 16:19 u »
Doorgaans bezinkt slurry in deze volgorde: trub > dode gist > levende gist. Bij het wassen is het de kunst om je bovenstaande vloeistof af te gieten wanneer de meeste trub en dode gist al is neergeslagen en de levende gist nog in suspensie is. De afgegoten vloeistof weer laten bezinken en dat zou de levende gist moeten zijn. Die is doorgaans de lichtst gekleurde van de lagen.
Als je de slurry snel weer hergebruikt is het volgens sommigen niet nodig om te wassen.

Voor bewaren in de frigo kan je de pot gewassen gist zo neer zetten, ik zou het niet langer dan een paar weken laten staan. Er kan nog CO2 vrijkomen dus de dop er losjes op. In de vriezer zal je een glycerol stock moeten maken en van daar uit in stappen een nieuwe starter maken.

Bedenk ook dat als je slurry van een gemengde cultuur hergebruikt of op nieuw opkweekt je dan een verschuiving krijgt in de verhoudingen van de twee culturen. Het wordt vaak afgeraden om dat te doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 05-03-2018 22:11 u »
Over het wassen van gist is al redelijk veel geschreven op dit forum.
Je kunt het een en ander terugvinden via de zoekfunctie. Zoek op "gist wassen".

Offline Phoane

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 13-03-2018 10:11 u »
Bedankt voor de reacties!

Na een paar dagen is de gist volledig uitgezakt. Nu vraag ik mij af: wat moet ik doen met de linkse fles, meerbepaald met het het vloeibare donkere deel bovenaan? Wat is dit eigenlijk? Giet ik dit af? Ik zie onder het vloeibare deel een kleine witte laag die volgens mij bruikbare gist is. Daaronder een iets donkerder depot van dode gistcellen. Klopt deze redenering?

2 situaties:

A. Ik wil op korte termijn brouwen
Giet ik het vloeibare deel af en maak een giststarter met al het witte deel (of hoeveel)?

B. Ik wil wat gist invriezen
Giet ik het vloeibare deel af en maak een mengsel met glycerine? Bij hergebruik opkweken via giststarter?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #4 Gepost op: 13-03-2018 10:57 u »
Video's genoeg te vinden over yeast washing:

Tags: