Corona

Gestart door nickessers, 08-05-2011 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lier

Ik begrijp dat verstijfselen niet echt meer nodig is tegenwoordig ( de meningen verschillen daarover).
De verstijfseltemperaturen van rijst en mais zitten binnen je mailschema, dus zou volgens de verhalen niet appart gedaan hoeven worden.

Ik heb onlangs een tripel gebrouwen en de vlokken verstijfseld wat een werk inderdaad.
Als het biertje lekker wordt (staat nog te vergisten) brouw ik dezelfde nog eens zonder te verstijfselen en dan zet ik ze naast elkaar.

Laat je weten hoe je bier geworden is, lijkt me ook wel een biertje om te brouwen

Jacques

Citaat van: lier op 31-07-2017  22:09 uIk begrijp dat verstijfselen niet echt meer nodig is tegenwoordig ( de meningen verschillen daarover).
De verstijfseltemperaturen van rijst en mais zitten binnen je mailschema, dus zou volgens de verhalen niet appart gedaan hoeven worden.

Maïs en rijst moeten wel verstijfseld worden.

Deze granen zitten wel buiten het maischbereik. Dat geldt zeker voor rijst.

Wim67

Ben benieuwd hoe hij geworden is. Ben zelf wel fan van corona.
Is er trouwens een vergelijkbare gist in korrelgist? Ben nog niet toe aan het maken van giststarters.

Gr wim

Edwin brouwt

Volgens mij is de aanbevolen beslagdikte voor de Grainfather 2,7l/kg ?

lier

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-09-2017  18:38 uVolgens mij is de aanbevolen beslagdikte voor de Grainfather 2,7l/kg ?

Met de nieuwe Grainfather connect app wordt de volgens Grainfather beste beslagdikte voor je uitgerekend, deze houdt ook rekening met de ruimte onder je filterkorf. Simpeler kan bijna niet.
Je bent uiteraard vrij om je hier wel of niet aan te houden.

Edwin brouwt

He, waar vind je dat lier?
Ik ben gewend om recepten in BrouwHulp te maken, te exporteren en dan maakt Brew.grainfather.com de juiste waterverhouding. Maar volgens mij moet je zelf de som maken voor je maischwater?
(Moutstort x beslagdikte) + 3,5.

lier

Grainfather connect app vind je in de app store of playstore afhankelijk of je een iPhone of een android apparaat gebruikt.
Als je je ophttp://brew.grainfather.com registreert kan je daar je eigen recepten invoeren of andermans recepten importeren, wat je wil.
Alle recepten die 'My recipes' staan vind je onder 'recipes'  'cloud' terug op je telefoon.
Super handig en super simpel.

Monkey

Citaat van: Jacques op 31-07-2017  22:28 uMaïs en rijst moeten wel verstijfseld worden.

Deze granen zitten wel buiten het maischbereik. Dat geldt zeker voor rijst.

Maar zie de wiki: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maischen.html
' Rijst en maïs hebben hogere verstijfselingstemperaturen (boven de 72º C). Om deze graansoorten te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat deze reeds gestijfseld zijn zoals rijstvlokken of ontoliede maïsvlokken. We kunnen rijst of maïsgries ook zelf verstijfselen door deze te koken. Als je daarbij niet oppast krijg je een enorme dikke onhandelbare brij en ben je niet meer zo'n liefhebber van rijstepap. De truc is het rijstbeslag te laten vervloeien door enzymen toe te voegen in de vorm van mout.'

Citaat van: lier op 31-07-2017  22:09 uIk begrijp dat verstijfselen niet echt meer nodig is tegenwoordig ( de meningen verschillen daarover).

Er is denk ik een spraakverwarring. Rijst en mais moeten worden verstijfseld, maar rijstvlokken en maisvlokken zijn dat al, want ze zijn eerst gestoomd en daarna geplet. Het recept noemt vlokken, dus kunnen gewoon tijdens het maischen worden toegevoegd.

Edwin brouwt

CiteerGrainfather connect app vind je in de app store of playstore afhankelijk of je een iPhone of een android apparaat gebruikt.
Als je je ophttp://brew.grainfather.com registreert kan je daar je eigen recepten invoeren of andermans recepten importeren, wat je wil.
Alle recepten die 'My recipes' staan vind je onder 'recipes'  'cloud' terug op je telefoon.
Super handig en super simpel

Ja, zo doe ik het ook en dat werkt inderdaad prima.  Maar ik maak zelf mijn recepten en dan moet je toch bepalen wat je beslagdikte is?

lier

Citaat van: EdwinBrouwt op 16-09-2017  08:22 uJa, zo doe ik het ook en dat werkt inderdaad prima.  Maar ik maak zelf mijn recepten en dan moet je toch bepalen waar je beslagdikte is?

Nee hoor gaat helemaal automatisch, wellicht even updaten naar de laatste versie van de app?

brouwjoh.

Lange tijd  niks meer gelezen over corona kloon.
Heb voornemens om zaterdag a.s. te brouwen.

Heb een recept waarvan ik de gerst en maisvlokken stort wil verlagen zodat ik op 4%  ipv 5% alc kom.
Verder blijft alles hetzelfde zoals maischschema en hopgiften.

Gaat dit een heel ander bier worden?

Graag een reactie hierop.

gr.joh.

Haagse Wouter

Waarom zou je Corona willen klonen :P.
Het is niet voor niets dat ze willen dat je er een citroentje in doet.

Staple

Citaat van: Jacques op 31-07-2017  22:28 uMaïs en rijst moeten wel verstijfseld worden.

Deze granen zitten wel buiten het maischbereik. Dat geldt zeker voor rijst.

Om maar even inhoudelijk te reageren in dit topic: Snelkookrijst is al verstijfseld en zo ook de maïsvlokken.
Als je deze twee ingrediënten gebruikt kan je ze zo aan de maisch toevoegen.

Underdike

Ik heb weleens gehoord dat de US-05 korrel-gist de chico-stam zou zijn... en dat je daar dus makkelijk dit soort Mexicaanse biertjes mee kunt vergisten...

Brouwers

Citaat van: Underdike op 28-03-2018  17:04 uIk heb weleens gehoord dat de US-05 korrel-gist de chico-stam zou zijn... en dat je daar dus makkelijk dit soort Mexicaanse biertjes mee kunt vergisten...
Chico is de plaats waar de Sierra Nevada brouwerij staat. Dus het is de stam van Sierra Nevada brouwerij. Nu zul je vast wel een smaakvol "mexicaans" bier kunnen maken met de gist, maar de bekende mexicaanse bieren zoals Corona en Modelo zijn gewoon ondergisters. Dus je krijgt een heel ander bier als je de us05 gebruikt.

Underdike

Citaat van: Brouwers op 28-03-2018  17:09 uChico is de plaats waar de Sierra Nevada brouwerij staat. Dus het is de stam van Sierra Nevada brouwerij. Nu zul je vast wel een smaakvol "mexicaans" bier kunnen maken met de gist, maar de bekende mexicaanse bieren zoals Corona en Modelo zijn gewoon ondergisters. Dus je krijgt een heel ander bier als je de us05 gebruikt.
Weer wat geleerd 😉
Ben fan van US-05 trouwens... levert bij ons lekker bier op.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 28-03-2018  17:09 uChico is de plaats waar de Sierra Nevada brouwerij staat. Dus het is de stam van Sierra Nevada brouwerij. Nu zul je vast wel een smaakvol "mexicaans" bier kunnen maken met de gist, maar de bekende mexicaanse bieren zoals Corona en Modelo zijn gewoon ondergisters. Dus je krijgt een heel ander bier als je de us05 gebruikt.

Klopt helemaal. Chico is een wat slaperig stadje gelegen in een gebied met tuinbouw en fruitteelt.

Ze hebben een eigen hopveld


Het is een grote brouwerij. Ze hebben drie verschillende grote brouwinstallaties.







Het is er goed toeven. In ieder geval hebben mijn vrouw en ik erg genoten van ons bezoek aan de brouwerij in 2015.


Edwin brouwt

Leuke foto's Jacques! Krijg er zin in vakantie van!

Firematch

Ik ben benieuwd of de Corona een beetje gelukt is. Is er al een update beschikbaar?

Takkie83

Citaat van: Firematch op 17-09-2019  21:00 uIk ben benieuwd of de Corona een beetje gelukt is. Is er al een update beschikbaar?

En nu?

Firematch

Nu dan wel?

vanderhoeve

Maar even een kickje omhoog :)
Ik was ook aan het kijken of ik een leuke corona kloon kan brouwen.
Gewoon fris pilsje voor een hete zomerdag 8)

Ik had dit recept in BrouwHulp gezet:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk14
Naam receptcerveza van der Hoeve
Brouwdatum07-03-2021
BierstijlPils(ener)
Volume21,5 l
Begin SG1,041 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)5 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,50 lWater uit Heerde
1,80 gCaCl2
0,80 gCaSO4
2,60 mlMelkzuur
11,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l3 mg/l25 mg/l71 mg/l40 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,41 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC76,7 %
1,03 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC23,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
61,0 °C1 min.30 min.3,9 l/kg
66,0 °C5 min.50 min.3,9 l/kg
72,0 °C1 min.40 min.3,9 l/kg
75,0 °C1 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12,4 gHallertau Hersbrucker pellets2,4%60 min.3,9 IBU
6,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%10 min.0,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,20 gservomyces gistvoeding danstaranderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterMexican Lager (WLP940)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting10,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting12,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Als ik de verpakking bekijk van gist zie ik dat er tot 20 liter geen starter gemaakt hoeft te worden. (Start sg tot 1048)
via BrouwHulp kom ik op een starter van 1,5 liter. slim om starter te maken?

Het wordt de eerste keer dat ik met maisvlokken werk, nog tips?
Staat op de planning voor zondag.



vanderhoeve

Het rendement na het spoelen was een stuk hoger als gepland, eind SG voor koken 1045 ipv 1038.
Is het slim om nog water bij te doen voor het koken? :weetniet:

Snelbier

Citaat van: vanderhoeve op 07-03-2021  16:28 uHet rendement na het spoelen was een stuk hoger als gepland, eind SG voor koken 1045 ipv 1038.
Is het slim om nog water bij te doen voor het koken? :weetniet:
Ligt er aan wat je wil.  Sterker bier? Dan lekker zo laten.  Wordt dan wel een 'pilsje' van 6%..
Meer bier? Afdunnen naar gewenst SG en evt hops iets ophogen.  20% meer bier uit 1 brouwsessie is nooit verkeerd.
Klopt je volume wel?  Met minder volume heb je natuurlijk ook hoger SG.  In dat geval zou ik wél afdunnen.
Proost,  Snelbier

vanderhoeve

Citaat van: Snelbier op 07-03-2021  16:41 uLigt er aan wat je wil.  Sterker bier? Dan lekker zo laten.  Wordt dan wel een 'pilsje' van 6%..
Meer bier? Afdunnen naar gewenst SG en evt hops iets ophogen.  20% meer bier uit 1 brouwsessie is nooit verkeerd.
Klopt je volume wel?  Met minder volume heb je natuurlijk ook hoger SG.  In dat geval zou ik wél afdunnen.
Proost,  Snelbier

Ja het volume klopte wel, normaal heb ik een rendement van 70% nu 82,2% :nut:
Dit was wel het langste maischschema wat ik ooit heb gedaan, misschien daarom een hoger rendement gehaald?

Uiteindelijk 2 liter water extra toegevoegd, en iets extra hop om op hetzelfde IBU te komen eind SG in het vat 1047 ipv 1042.
Volgens mij redelijk goed opgelost zo :) Ben benieuwd wat het gaat worden. Bedankt voor de hulp :groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.