Corona

Gestart door nickessers, 08-05-2011 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nickessers

Zo, ik heb de uitdaging gekregen van een paar vrienden om corona na te maken.
1) omdat het zo verrekte duur is, en 2) omdat ze denken dat het helemaal nix wordt.


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptCorona
Brouwdatum24-5-2009
BiertypePils-corona
Aantal liters15
Gewenst begin SG1051 (5,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater21.15 liter
Maischdikte3.50 l/kg
Maischwater11.9 liter
Spoelwater9.25 liter
Kooktijd60 Min.
Berekende kleur6 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid11 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC73.5 %2499 gr3 EBC
Maïsvlokken14.7 %500 gr1 EBC
Rijstvlokken11.8 %400 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh4.2 %8 gr5 Min.2 EBU
Hallertauer Mittelfrüh4.2 %15 gr20 Min.10 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Lager
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
161°C10 minuten3.50 l/kg
264°C15 minuten3.50 l/kg
373°C20 minuten3.50 l/kg
478°C1 minuten3.50 l/kg

Recept is al een paar keer aangepast, met een maischschema voor pils. Voor 15 L.

Stond ook niets bij van de gebruikte gist, ik denk het beste een neutrale lager gist ?

De-Geert

Zo te zien is het een vertaald recept. In de VS wordt vaak "corn sugar" gebruikt, maar dat is gewoon glucose. Het is daar afkomstig van mais, maar dat doet er eigenlijk niet zoveel toe. Bietsuiker smaakt ook niet naar biet. Glucose kan je wel kopen, maar ook vervangen door "gewone" suiker (sucrose). Beide zijn 100% vergistbaar. Glucose gaat waarschijnlijk iets makkelijker, maar is ook duurder.

Crystal mout vraag ik me af, het is toch een lichtgekleurd bier?

nickessers

jup, het is gewoon n licht bier, daarom vroeg ik me al af of dit wel klopte...
Ik had namelijk het recept ingevoerd in BrouwVisie, en dat was toch veeel te donker.
Dus gewone kristalsuiker zou ik ook kunnen gebruiken?

RobinB

Ja, en ik zou ook die (donkerdere) crystal er niet in doen.
Een beetje carapils misschien wel, maar verder gewoon licht houden met maïs en rijst.
Die laatste 2 zou ik dan ook nog ff voorkoken om te verstijfselen.

Heb je een idee hoeveel IBU hij moet zijn? 20?
Netjes koel vergisten met voldoende gist om em mooi clean te houden. Bijv met de W34/70.

Kijk anders ook eens bij de basmati-pils van Adrie. Daar was het doel op zich niet de corona, maar er kwam wel iets commercieel achtigs uit. :)

Sander_de_Rijk

Mocht je het recept uiteindelijk getest hebben ben ik erg benieuwd naar het resultaat. Mede omdat ook een aantal vrienden van mij 'zeuren' om een Coronakloon

nickessers

Het is wel de bedoeling om binnen nu en 2 á 3 weken ongeveer te beginnen hiermee :)
De crystal is eruit, en cara minimaal.

Ronald_

Zonder enige bron denk ik dat je 1/3 water moet toevoegen aan je eindresultaat om Corona na te maken..

Dus als je voor SG1050 gaat dan brouw je 10 liter op 1066 en voeg je 3,33 liter water toe.. 
(of als je denkt dat het nog wateriger is dan 1/3e.. dan brouw je SG 1100 en verdubbel je met water)


RobinB

Citaat van: Ronald_ op 09-05-2011  16:59 uzonder enige bron denk ik dat je 1/3 water moet toevoegen aan je eindresultaat om Corona na te maken..

Dus als je voor SG1050 gaat dan brouw je 10 liter op 1066 en voeg je 3,33 liter water toe.. 
(of als je denkt dat het nog wateriger is dan 1/3e.. dan brouw je SG 1100 en verdubbel je met water)



Dat zou misschien een leuk idee zijn voor een waterig bier, maar bij high-gravity brouwen neemt de esterproductie meer dan lineair toe. Het eindresultaat zal dus fruitiger/esteriger zijn dan onverdund "normal-gravity" bier.

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-05-2011  22:33 uDat zou misschien een leuk idee zijn voor een waterig bier, maar bij high-gravity brouwen neemt de esterproductie meer dan lineair toe. Het eindresultaat zal dus fruitiger/esteriger zijn dan onverdund "normal-gravity" bier.

Ook ik denk dat het niet zo'n goed idee is. Naar mijn idee kun je beter een bier brouwen met een begin SG van 1040 of zo.

Ronald_

Dan gooi je het water er bij na de vergisting...

Adrie

Toevallig heb ik van het weekend een Corona op en in de smaak zit duidelijk maïs. Het staat trouwens ook in de ingrediëntenlijst. Ik schat dat er zeker 25% maïs in de stort zit en daar kun je maïsvlokken voor nemen. Het bier is behoorlijk licht, dus geen donkere mouten erin. Hij smaakt trouwens ook niet alsof er donkere mouten in zitten en ook geen lichte caramouten. Dus gewoon 75% pilsmout en 25% maïsvlokken.

Verder was het bier toch redelijk hoppig en het deed me denken aan een Hallertau variant (Hersbrücker, Mittelfrüh of Tradition). Ik denk 20 IBU of iets dergelijks. 1 late hopgift op 20 minuten voor het eind van het koken (0,5 gram hop per liter wort) en nog wat bij 7 minuten voor het einde (ook 0,5 g/l). Vergisten met een cleane ondergist.

nickessers

Net maar even de tabel uit BrouwVisie gehaald.
Is misschien iets makkelijker en overzichtelijker.
En het recept nogmaals wat aangepast, uiteindelijk komen we er wel :P
En die limoen smaak, kan ik dat ook zo aan het bier geven?
Tijdens de vergisting, of voor het bottelen oid?

erikgroothuis

Citaat van: nickessers op 10-05-2011  12:27 uEn die limoen smaak, hoe ga ik dat doen, bij de vergisting limoensap erbij doen, of na de vergisting voor het bottelen ?
Ehh.. Gewoon, een schijfje in je flesje drukken...
In ieder geval succes met de brouw.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Erik :brouwen:

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 10-05-2011  08:56 uDan gooi je het waqter er bij na de vergisting..
[offtopic]
Eh... Dat bedoelde je hierboven toch ook al? :o
Dat moet je dus juist niet doen ivm overmatige esterproductie...
[/offtopic]

Die limoen moet je niet meevergisten!!
Dat heeft een vriend van mij ook eens gedaan en gaf een heel wrang zuur bier. :ziek:

Gewoon een schijfje in het glas (ivm gist op fles), tijdens het drinken. :)
 

Ronald_

Citaat van: RobinB op 10-05-2011  21:24 u[offtopic]
Eh... Dat bedoelde je hierboven toch ook al? :o
Dat moet je dus juist niet doen ivm overmatige esterproductie...
[/offtopic]

Die limoen moet je niet meevergisten!!
Dat heeft een vriend van mij ook eens gedaan en gaf een heel wrang zuur bier. :ziek:

Gewoon een schijfje in het glas (ivm gist op fles), tijdens het drinken. :)

Hierboven bedoel ik voor de vergisting.. na de vergisting nog estervorming?

RobinB

Nee, tijdens.
Maar omdat je een hoger SG vergist krijg je méér esters dan dat je verdund.
Als je voor het vergisten verdund is er niks aan de hand, maar dan zie ik ook niet veel verschil met "gewoon" je gewenste SG te brouwen?

Stephan

Ha nickessers,

Goed initiatief deze kloon! Ik zie de thread nu pas voor het eerst maar ben zeer benieuwd naar je resultaten!
Houd ons op de hoogte...

 :brouwen:

kimdek

Vandaag stond er een recept op beertools.com
Misschien kan je hier iets mee
http://www.beertools.com/html/recipe.php?view=11060

Folklore Bier

Nog brouwers bezig met dit project? Klinkt allemaal zeer interessant ;D

Gerb

White labs heeft de WLP940 Mexican Lager. Die lijkt me ook wel goed geschikt. De giststam van Budweiser is 2007 Pilsen Lager Yeast. Die zou je ook eventueel nog kunnen gebruiken.

nickessers

Het is momenteel even stil gevallen i.v.m. verhuizing e.d.
Maar zodra dat ik de tijd weer heb ga ik direct proberen, bedankt iedereen voor de nuttige tips :)
 :proost:

ThomasM

Heb je nog vorderingen gemaakt Nick?

Korteweg

Na het verzamelen van wat extra informatie heb ik dit weekend het recept gebruikt in mijn Grainfather. Adviezen over de hop heb ik opgevolgd en vergist met WLP940 Mexican Lager van White Labs (1L starter tbv 25L wort). Verstijfselen van de maïs en rijst heb ik gedaan op de manier zoals beschreven in deze link (http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=verstijfselen), eerst door de walsenmolen gedaan, 15 min op ca 72 graden verwarmd en 15 minuten gekookt. De 5/10% pilsmout ben ik er echter vergeten door te doen.

Wat mij opviel is dat het een redelijk compact geheel geworden was, met een grote soeplepel als een soort puree samen met de mout toegevoegd en opgelost in het maischwater Spoelen van het graan/maïs/rijst bed heeft heel veel tijd gekost, zoveel dat ik twijfel of ik dit nog een keer zou willen brouwen, wellicht zijn er tips :weetniet:

Na het koken had ik nog zo'n 24 Liter over waarvan er 23L  ( SG 1054 ) het het vergistingvat in gegaan is, giststarter toegevoegd en in de vergistingskast geplaatst. Vanmorgen gekeken en de vergisting is mooi opgang gekomen.

Of ik qua smaak in de buurt kom zal ik laten weten  :degroeten:



Basis
Omschrijving                   Waarde
Naam recept                   Corona
Brouwdatum                   24-5-2009
Biertype                           Pils-corona
Aantal liters                   25
Gewenst begin SG           1051 (5,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement          ?  %


Algemeen
Omschrijving                   Waarde
Totaal brouwwater           34,8  liter
Maischdikte                   3.50 l/kg
Maischwater                   19,7 liter
Spoelwater                   15,1 liter
Kooktijd                           65 Min.
Berekende kleur                  niet berekend
Berekende bitterheid          omgerekend uit recept maar weet niet zeker of dit goed gegaan is 😇

Mout
Moutnaam                           % Stort   Massa   Kleur
Pilsmout 3 EBC                   73.5 %   4165 gr   3 EBC
Maïsvlokken                   17.65 %   1000 gr   1 EBC
Rijstvlokken                   8,85%   500   gr   1 EBC


Hop
Hopnaam                                          % Alfazuur   Massa   Kooktijd   Bitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh   2.2 %          26 gr                           7 Min.   ? EBU
Hallertauer Mittelfrüh   2.2 %          26 gr                           20 Min.   ?  EBU


Gist
Omschrijving                  Waarde
Gistsoort                          WLP940 Mexican Lager
Gist toegevoegd als          Giststarter
Volume starter                  1000 ml
Beluchtingstijd                  0 uur
Temperatuur giststarter.     22°C (huiskamer temp)
Temperatuur vergisting      11°
Duur vergisting                 14 dagen

maischschema
Stap nr.                         Temperatuur   Rusttijd        Maischdikte
1                                 61°C                  10 minuten       3.50 l/kg
2                                 64°C                  15 minuten       3.50 l/kg
3                                 73°C                  20 minuten       3.50 l/kg
4                                 78°C                   3  minuten     3.50 l/kg

Jeroen D

De verhouding maisch-/spoelwater heb ik meestal op 3:2. Dus 21 liter maisch tegen 14 liter spoelwater. Dan is de verhouding "mout" / water ook anders (lees: wateriger=dunner).

Ben benieuwd hoe hij smaakt. Ik wil zelf ook zoiets maken. Dus houd ons maar op de hoogte van de ontwikkelen.

Jules

Klinkt interessant.
Ben zelf geen liefhebber maar men vraagt er wel eens naar.
Succes en ik hoop dat t goed lukt!

Mvg J

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.