Na het verzamelen van wat extra informatie heb ik dit weekend het recept gebruikt in mijn Grainfather. Adviezen over de hop heb ik opgevolgd en vergist met WLP940 Mexican Lager van White Labs (1L starter tbv 25L wort). Verstijfselen van de maïs en rijst heb ik gedaan op de manier zoals beschreven in deze link (
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=verstijfselen), eerst door de walsenmolen gedaan, 15 min op ca 72 graden verwarmd en 15 minuten gekookt. De 5/10% pilsmout ben ik er echter vergeten door te doen.
Wat mij opviel is dat het een redelijk compact geheel geworden was, met een grote soeplepel als een soort puree samen met de mout toegevoegd en opgelost in het maischwater Spoelen van het graan/maïs/rijst bed heeft heel veel tijd gekost, zoveel dat ik twijfel of ik dit nog een keer zou willen brouwen, wellicht zijn er tips

Na het koken had ik nog zo'n 24 Liter over waarvan er 23L ( SG 1054 ) het het vergistingvat in gegaan is, giststarter toegevoegd en in de vergistingskast geplaatst. Vanmorgen gekeken en de vergisting is mooi opgang gekomen.
Of ik qua smaak in de buurt kom zal ik laten weten

Basis
Omschrijving Waarde
Naam recept Corona
Brouwdatum 24-5-2009
Biertype Pils-corona
Aantal liters 25
Gewenst begin SG 1051 (5,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement ? %
Algemeen
Omschrijving Waarde
Totaal brouwwater 34,8 liter
Maischdikte 3.50 l/kg
Maischwater 19,7 liter
Spoelwater 15,1 liter
Kooktijd 65 Min.
Berekende kleur niet berekend
Berekende bitterheid omgerekend uit recept maar weet niet zeker of dit goed gegaan is 😇
Mout
Moutnaam % Stort Massa Kleur
Pilsmout 3 EBC 73.5 % 4165 gr 3 EBC
Maïsvlokken 17.65 % 1000 gr 1 EBC
Rijstvlokken 8,85% 500 gr 1 EBC
Hop
Hopnaam % Alfazuur Massa Kooktijd Bitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh 2.2 % 26 gr 7 Min. ? EBU
Hallertauer Mittelfrüh 2.2 % 26 gr 20 Min. ? EBU
Gist
Omschrijving Waarde
Gistsoort WLP940 Mexican Lager
Gist toegevoegd als Giststarter
Volume starter 1000 ml
Beluchtingstijd 0 uur
Temperatuur giststarter. 22°C (huiskamer temp)
Temperatuur vergisting 11°
Duur vergisting 14 dagen
maischschema
Stap nr. Temperatuur Rusttijd Maischdikte
1 61°C 10 minuten 3.50 l/kg
2 64°C 15 minuten 3.50 l/kg
3 73°C 20 minuten 3.50 l/kg
4 78°C 3 minuten 3.50 l/kg