Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Corona  (gelezen 19554 keer)

Offline lier

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij brouwkip
Re: Corona
« Reactie #25 Gepost op: 31-07-2017 22:09 u »
Ik begrijp dat verstijfselen niet echt meer nodig is tegenwoordig ( de meningen verschillen daarover).
De verstijfseltemperaturen van rijst en mais zitten binnen je mailschema, dus zou volgens de verhalen niet appart gedaan hoeven worden.

Ik heb onlangs een tripel gebrouwen en de vlokken verstijfseld wat een werk inderdaad.
Als het biertje lekker wordt (staat nog te vergisten) brouw ik dezelfde nog eens zonder te verstijfselen en dan zet ik ze naast elkaar.

Laat je weten hoe je bier geworden is, lijkt me ook wel een biertje om te brouwen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 31-07-2017 22:28 u »
Ik begrijp dat verstijfselen niet echt meer nodig is tegenwoordig ( de meningen verschillen daarover).
De verstijfseltemperaturen van rijst en mais zitten binnen je mailschema, dus zou volgens de verhalen niet appart gedaan hoeven worden.

Ma´s en rijst moeten wel verstijfseld worden.

Deze granen zitten wel buiten het maischbereik. Dat geldt zeker voor rijst.

Offline Wim67

• Junior lid
  • **
  • T komt goed.
« Reactie #27 Gepost op: 14-09-2017 16:34 u »
Ben benieuwd hoe hij geworden is. Ben zelf wel fan van corona.
Is er trouwens een vergelijkbare gist in korrelgist? Ben nog niet toe aan het maken van giststarters.

Gr wim

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #28 Gepost op: 14-09-2017 18:38 u »
Volgens mij is de aanbevolen beslagdikte voor de Grainfather 2,7l/kg ?

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #29 Gepost op: 14-09-2017 23:42 u »
Volgens mij is de aanbevolen beslagdikte voor de Grainfather 2,7l/kg ?

Met de nieuwe Grainfather connect app wordt de volgens Grainfather beste beslagdikte voor je uitgerekend, deze houdt ook rekening met de ruimte onder je filterkorf. Simpeler kan bijna niet.
Je bent uiteraard vrij om je hier wel of niet aan te houden.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
    • FRED Brewery
« Reactie #30 Gepost op: 15-09-2017 18:24 u »
He, waar vind je dat lier?
Ik ben gewend om recepten in BrouwHulp te maken, te exporteren en dan maakt Brew.grainfather.com de juiste waterverhouding. Maar volgens mij moet je zelf de som maken voor je maischwater?
(Moutstort x beslagdikte) + 3,5.

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #31 Gepost op: 15-09-2017 21:10 u »
Grainfather connect app vind je in de app store of playstore afhankelijk of je een iPhone of een android apparaat gebruikt.
Als je je ophttp://brew.grainfather.com registreert kan je daar je eigen recepten invoeren of andermans recepten importeren, wat je wil.
Alle recepten die 'My recipes' staan vind je onder 'recipes'  'cloud' terug op je telefoon.
Super handig en super simpel.

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 15-09-2017 21:51 u »

Maar zie de wiki: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/maischen.html
' Rijst en ma´s hebben hogere verstijfselingstemperaturen (boven de 72║ C). Om deze graansoorten te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat deze reeds gestijfseld zijn zoals rijstvlokken of ontoliede ma´svlokken. We kunnen rijst of ma´sgries ook zelf verstijfselen door deze te koken. Als je daarbij niet oppast krijg je een enorme dikke onhandelbare brij en ben je niet meer zo'n liefhebber van rijstepap. De truc is het rijstbeslag te laten vervloeien door enzymen toe te voegen in de vorm van mout.'

Er is denk ik een spraakverwarring. Rijst en mais moeten worden verstijfseld, maar rijstvlokken en maisvlokken zijn dat al, want ze zijn eerst gestoomd en daarna geplet. Het recept noemt vlokken, dus kunnen gewoon tijdens het maischen worden toegevoegd.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
    • FRED Brewery
« Reactie #33 Gepost op: 16-09-2017 08:22 u »
Citaat
Grainfather connect app vind je in de app store of playstore afhankelijk of je een iPhone of een android apparaat gebruikt.
Als je je ophttp://brew.grainfather.com registreert kan je daar je eigen recepten invoeren of andermans recepten importeren, wat je wil.
Alle recepten die 'My recipes' staan vind je onder 'recipes'  'cloud' terug op je telefoon.
Super handig en super simpel

Ja, zo doe ik het ook en dat werkt inderdaad prima.  Maar ik maak zelf mijn recepten en dan moet je toch bepalen wat je beslagdikte is?

Offline lier

• Senior lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #34 Gepost op: 16-09-2017 08:31 u »
Ja, zo doe ik het ook en dat werkt inderdaad prima.  Maar ik maak zelf mijn recepten en dan moet je toch bepalen waar je beslagdikte is?

Nee hoor gaat helemaal automatisch, wellicht even updaten naar de laatste versie van de app?

Offline brouwjoh.

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #35 Gepost op: 27-03-2018 22:40 u »
Lange tijd  niks meer gelezen over corona kloon.
Heb voornemens om zaterdag a.s. te brouwen.

Heb een recept waarvan ik de gerst en maisvlokken stort wil verlagen zodat ik op 4%  ipv 5% alc kom.
Verder blijft alles hetzelfde zoals maischschema en hopgiften.

Gaat dit een heel ander bier worden?

Graag een reactie hierop.

gr.joh.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #36 Gepost op: 28-03-2018 11:54 u »
Waarom zou je Corona willen klonen :P.
Het is niet voor niets dat ze willen dat je er een citroentje in doet.

Offline Staple

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 28-03-2018 12:43 u »

Om maar even inhoudelijk te reageren in dit topic: Snelkookrijst is al verstijfseld en zo ook de ma´svlokken.
Als je deze twee ingrediŰnten gebruikt kan je ze zo aan de maisch toevoegen.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #38 Gepost op: 28-03-2018 17:04 u »
Ik heb weleens gehoord dat de US-05 korrel-gist de chico-stam zou zijn... en dat je daar dus makkelijk dit soort Mexicaanse biertjes mee kunt vergisten...

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 28-03-2018 17:09 u »
Ik heb weleens gehoord dat de US-05 korrel-gist de chico-stam zou zijn... en dat je daar dus makkelijk dit soort Mexicaanse biertjes mee kunt vergisten...
Chico is de plaats waar de Sierra Nevada brouwerij staat. Dus het is de stam van Sierra Nevada brouwerij. Nu zul je vast wel een smaakvol "mexicaans" bier kunnen maken met de gist, maar de bekende mexicaanse bieren zoals Corona en Modelo zijn gewoon ondergisters. Dus je krijgt een heel ander bier als je de us05 gebruikt.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #40 Gepost op: 28-03-2018 17:30 u »
Chico is de plaats waar de Sierra Nevada brouwerij staat. Dus het is de stam van Sierra Nevada brouwerij. Nu zul je vast wel een smaakvol "mexicaans" bier kunnen maken met de gist, maar de bekende mexicaanse bieren zoals Corona en Modelo zijn gewoon ondergisters. Dus je krijgt een heel ander bier als je de us05 gebruikt.
Weer wat geleerd 😉
Ben fan van US-05 trouwens... levert bij ons lekker bier op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 28-03-2018 22:08 u »

Klopt helemaal. Chico is een wat slaperig stadje gelegen in een gebied met tuinbouw en fruitteelt.

Ze hebben een eigen hopveld

Het is een grote brouwerij. Ze hebben drie verschillende grote brouwinstallaties.

Het is er goed toeven. In ieder geval hebben mijn vrouw en ik erg genoten van ons bezoek aan de brouwerij in 2015.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
    • FRED Brewery
« Reactie #42 Gepost op: 29-03-2018 19:31 u »
Leuke foto's Jacques! Krijg er zin in vakantie van!

Tags: