Recepten > Kloonbrouwsels

Corona

(1/12) > >>

nickessers:
Zo, ik heb de uitdaging gekregen van een paar vrienden om corona na te maken.
1) omdat het zo verrekte duur is, en 2) omdat ze denken dat het helemaal nix wordt.

Basis
OmschrijvingWaardeNaam receptCoronaBrouwdatum24-5-2009BiertypePils-coronaAantal liters15Gewenst begin SG1051 (5,4 Vol% alc.)Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaardeTotaal brouwwater21.15 literMaischdikte3.50 l/kgMaischwater11.9 literSpoelwater9.25 literKooktijd60 Min.Berekende kleur6 EBC (BrouwVisie)Berekende bitterheid11 EBU (Glenn Tinseth)
Mout
Moutnaam% StortMassaKleurPilsmout 3 EBC73.5 %2499 gr3 EBCMaïsvlokken14.7 %500 gr1 EBCRijstvlokken11.8 %400 gr1 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeelHallertauer Mittelfrüh4.2 %8 gr5 Min.2 EBUHallertauer Mittelfrüh4.2 %15 gr20 Min.10 EBU

Gist
OmschrijvingWaardeGistsoortBrewferm LagerGist toegevoegd alsGiststarterVolume starter0 mlBeluchtingstijd0 uurTemperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte161°C10 minuten3.50 l/kg264°C15 minuten3.50 l/kg373°C20 minuten3.50 l/kg478°C1 minuten3.50 l/kg

Recept is al een paar keer aangepast, met een maischschema voor pils. Voor 15 L.

Stond ook niets bij van de gebruikte gist, ik denk het beste een neutrale lager gist ?

De-Geert:
Zo te zien is het een vertaald recept. In de VS wordt vaak "corn sugar" gebruikt, maar dat is gewoon glucose. Het is daar afkomstig van mais, maar dat doet er eigenlijk niet zoveel toe. Bietsuiker smaakt ook niet naar biet. Glucose kan je wel kopen, maar ook vervangen door "gewone" suiker (sucrose). Beide zijn 100% vergistbaar. Glucose gaat waarschijnlijk iets makkelijker, maar is ook duurder.

Crystal mout vraag ik me af, het is toch een lichtgekleurd bier?

nickessers:
jup, het is gewoon n licht bier, daarom vroeg ik me al af of dit wel klopte...
Ik had namelijk het recept ingevoerd in BrouwVisie, en dat was toch veeel te donker.
Dus gewone kristalsuiker zou ik ook kunnen gebruiken?

RobinB:
Ja, en ik zou ook die (donkerdere) crystal er niet in doen.
Een beetje carapils misschien wel, maar verder gewoon licht houden met maïs en rijst.
Die laatste 2 zou ik dan ook nog ff voorkoken om te verstijfselen.

Heb je een idee hoeveel IBU hij moet zijn? 20?
Netjes koel vergisten met voldoende gist om em mooi clean te houden. Bijv met de W34/70.

Kijk anders ook eens bij de basmati-pils van Adrie. Daar was het doel op zich niet de corona, maar er kwam wel iets commercieel achtigs uit. :)

Sander_de_Rijk:
Mocht je het recept uiteindelijk getest hebben ben ik erg benieuwd naar het resultaat. Mede omdat ook een aantal vrienden van mij 'zeuren' om een Coronakloon

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie