Automatisering herms

Gestart door Cisdevésser, 07-05-2011 15:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cisdevésser

Hoi allemaal.

Ik ben weer eens bezig om mijn herms aan te passen.
De bedoeling is om de temperatuurregeling van mijn  propaangasgestookte installatie te automatiseren.

Het plan is om met een pidregelaar een gasklep uit een Vaillant badgeiser aan te sturen, tijdens het maischen moet deze de temperatuur constant op de gewenste waarde houden, is het maichen ten einde dan moet deze regeling het spoelwater op de juiste temperatuur houden.
Bijkomend voordeel is dat mijn mammoet brander dan meteen met een waakvlam en bijbehorende beveiliging is uitgerust.

Iemand ervaring hiermee?

Henielma

Ik ken er twee die iets dergelijks gebruiken namelijk Emile (lang niets meer van gehoord) en ondergetekende.

Zie voor mijn oplossing het onderstaande topic.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5847.msg72322.html#msg72322

Overigens is mijn oplossing niet zomaar na te bouwen maar je kan er mogelijk ideeën uit opdoen.

Huub Krekels

Dan moet je tijdens het ONK eens praten met Backheyde. Hij heeft dat al enige jaren toegepast. Heeft nog een of ander systeem toegepast met een by-pass en klepjes, automatische ontsteken van de gasvlam enz. (Mij allemaal te technisch) maar het werkt fantastisch.

Is net zo'n technisch wonder als Henielma en Emile.

RobinB

Ik heb het lekker simpel gehouden met een dompelaar van 2 kW in mijn WWV. :)
Die stuur ik met mijn UT100 en in de toekomst Tcontrol, verder continu recirculeren.

Koken vervolgens op gas, maar das gewoon gáán! ;D

bazje

Citaat van: Huub Krekels op 07-05-2011  22:12 uDan moet je tijdens het ONK eens praten met Backheyde. Hij heeft dat al enige jaren toegepast. Heeft nog een of ander systeem toegepast met een by-pass en klepjes, automatische ontsteken van de gasvlam enz. (Mij allemaal te technisch) maar het werkt fantastisch.

Is net zo'n technisch wonder als Henielma en Emile.

Backheyde, is dat niet die keurmeester uit de regio Venlo?

Oscar

Citaat van: bazje op 08-05-2011  00:46 uBackheyde, is dat niet die keurmeester uit de regio Venlo?

Yep.... :) (mocht ie toevallig in 1951 geboren zijn dan korten we hem af tot WP51  ;D ;D ;D )

Cisdevésser

Hoi,

De eerste horde is genomen.
De waakvlam van een aardgas waakvlam goed laten functioneren op propaan.
Normaal moet je de sproeier v/d waakvlam vervangen door een sproeier geschikt voor propaan.
De sproeier voor propaan moet een kleinere diameter hebben dan die voor aardgas, omdat propaan een hogere energetische waarde heeft.
Maar......het kan ook andersom, door meer lucht toe te voegen.
Dus heb ik de luchttoevoergaatjes die voor de vortex zitten opgeboord, steeds met een verhoging van een 1/2 mm en dan proberen, en jawel hoor, bij 2 1/2 mm een perfecte waakvlam, weliswaar een grotere waakvlam dan normaal gebruikelijk maar verder helemaal oké.
Ook heb ik een "windscherm " om mijn brander gebouwd, om het uitblazen van de waakvlam te voorkomen, dit windscherm bestaat uit een rvs kookketeltje met een doorsnede van 22 cm, groot gat in de bodem gemaakt en verder zo aangepast dat alles er netjes invalt.
De waakvlam heb ik gemonteerd in de binnenring v/d mammoetbrander, blijft alles mooi compact en de functionaliteit blijft hetzelfde.
Morgen verder klussen en een paar foto's maken.

groetjes....Cis

Cisdevésser

Hoi,

Hier zijn de eerste foto's van mijn vorderingen.

Allereerst het windscherm, gemaakt van een RVS kookketeltje met een doorsnede van 22 cm en 11 cm hoog.
Zo'n keteltje is nog best lastig te bewerken, maar met een goeie decoupeerzaag en wat geduld is het toch allemaal goedgekomen.
Aan de voorzijde is een kijkgaatje van 10 mm geboord om het waakvlammetje te kunnen zien.



Nu de waakvlam, zit mooi in de binnenring v/d mammoetbrander.
Op de foto is de waakvlam aan, maar dit is bijna niet te zien, hij brand prachtig lichtblauw, alleen bij een windvlaag komt er aan het einde van het vlammetje een klein geel tongetje.



Nu moet ik alleen nog op zoek naar een gechikte elektromagneet om de schotelklep van het gasblok te bedienen, normaal gebeurd dit bij een geiser met de waterdruk.
Door de schotelklep handmatig in te duwen ben ik erachter gekomen dat ik minimaal 10mm moet indrukken om de gasklep volledig te openen.

Is er iemand die verstand heeft van elektrische autosloten?
Hierin moet toch ook iets zitten wat het slot opent en sluit op 12volt.

Wordt vervolgd.... Cis


Cisdevésser

Hoi,

Vandaag mijn spulletjes van Conrad binnengekregen.



Allereerst een cilinder elektromagneet met terughaalveer.
de bedoeling is om hiermee de gasklep van mij Herms te gaan bedienen.



Verder een klein 12v elektromotortje met een aangebouwd 1:50 vertragingskastje, draaid ongeveer 120 rpm en is bedoeld om in mijn warmwatervat te gaan roeren.
Even proef gedraaid, tjonge dat zo'n piepklein motortje zoveel kracht kan onwikkelen, echt onvoorstelbaar.

Morgen verder klussen.

Groetjes....Cis

Cisdevésser

Hoi,

Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Nu dus tegen, het bestelde cilinder elektromagneetje is helaas niet krachtig genoeg om de schotelklep van het gasblok te bedienen, hij haalt het net niet.
Iemand een praktische oplossing ?

groetjes....Cis

Henielma

Zoek eens op hefmagneet bij Conrad. Misschien zit daar wat bij.

Hierbij geven ze ook de kracht en de slag op. Misschien kan je van te voren bepalen wat je ongeveer nodig hebt door met een weegschaal de schotelklep in te drukken. Dit geeft een indruk van de benodigde kracht.

Cisdevésser

Hoi,

Aansturing van een geiser-gasblok middels een elektromagneet is toch te problematisch gebleken.
er is naar schatting ongeveer 5 tot 10kg kracht nodig om de schotelklep te bedienen.
Ben op zoek gegaan naar een gasblok van een oude CV ketel, en heb er een gevonden, kompleet met waakvlam/beveiliging en de bijbehorende trafo om het ingebouwde gasklepje aan te sturen, alleen geen piëzo ontsteking, maar die heb ik nog liggen.
Alles aangesloten ( proefopstelling ) en het werkte meteen.
Morgen alles netjes inbouwen.
Nu ben ik dus weer een stapje verder met mijn automatische temperatuurregeling voor te maischen en mijn warmwatervat.

Groetjes....Cis

Pjot

Hallo Cis,

Ik wil zelf mijn herms ook uitrusten met een automatische temperatuurregeling. Ik ben dus erg benieuwd naar de aanpassingen die je hebt uitgevoerd.
O.a. welk type gasblok heb je gebruikt? Is het een 'aan/uit' gasblok of proportioneel?

Groetjes Peter

Cisdevésser

Hoi pjot,

Het is een ouderwets aan/uit gasblok uit een oude CV ketel.
Heb al proefgedraaid met 30 ltr water in de heetwaterketel, temperatuur met aansturing van een pid-controller stabiel op 0.3 graden C.
Als ik werkelijk ga brouwen is dit volume veel groter, inhoud van de maisketel + de warmwaterketel is dan samen ongeveer 70 ltr.
Dit maakt de regeling dan ook veel stabieler omdat de massa groter is.
Ik heb het roerwerk voor de warmwaterketel bijna af, ook dit zal de stabiliteit van de regeling ten goede komen.
Binnenkort meer foto's.

groetjes.... Cis

Pjot

Ik zat zelf te denken aan een proportioneel gasblok, maar als ik zie dat met een aan/uit blok je binnen 0,3 graden blijft dan is dat lijkt mij dat zeker voldoende. Een roerwerk in de warmwaterketel lijkt me een prima toevoeging.
Ik gebruik zelf ook mammoet branders, maar wanneer ik deze met een geopende luchtinlaat van vol naar laag draai, de vlam dan in de brander schiet. Is dit voor jou herkenbaar?

Cisdevésser

Hoi,

Het roerwerk voor mijn warmwaterketel is klaar.
Hier zijn enkele foto's en een beetje uileg



Dit is de lagerbus aan de onderzijde van de deksel, gemaakt van nylon en bevestigd met rvs schroeven.



Dit is het vertragingsmotortje, gemonteerd op het nylon bevestigingsplaatje.
Als afdekkapje heb ik een rvs bekertje van de Hema genomen, in de bodem twee gaten gemaakt en een schakelaartje en voedingskontaktje gemonteerd.



Het schoepje, wederom nylon en rvs.



onderzijde volledig gemonteerd.



bovenzijde volledig gemonteerd

Even getest en wat blijkt, het 12v motortje draaid ook prima op 6v, het maakt dan minder geluid en roert nog meer dan voldoende

Groetjes....Cis



Cisdevésser

Hoi allemaal,

Vandaag mijn "Controlcenter " aangepast.
Dit regelkastje heb ik enkele jaren geleden al gebouwd met de mogelijkheid tot automatiseren in de toekomst, tot nu toe werd het puur en alleen als termometer gebruikt in mijn installatie.
Ik heb een keuze-schakelaar toegevoegd om de gasklep aan te kunnen sturen middels de meting in het maischvat of in het warmwatervat, verder de bedrading intern gewijzigd om het roerwerk aan te sturen, schakelaar voor de pomp zat er al op.




De binnenzijde van het regelkastje





De voorzijde





De achterzijde, dit is tevens het koellichaam voor de solid state relais.

Zoals jullie kunnen zien is het zeer compact gebouwd en voorzien van al de benodigde functionaliteit


Groetjes....Cis

Jacques

Ziet er strak uit. Jammer dat ik zelf niet zo handig ben met dit soort klusjes.

hansm

Ziet er perfect uit, mooi werk!
En ik zie spatwaterdichte stopcontacten en een aarddraad gemonteerd aan de achterkant, er is dus ook aan veiligheid gedacht  :petje-af: :hoera: :hoera:
 :degroeten:

rover8772

Ziet er zeer gelikt uit! Chapeau !
Ook ik wil een geautomatiseerde installatie realiseren. Ik ga natuurlijk eerst een paar keer zelf aan de slag op de ambachtelijke manier (krijg de brouwinstallatie pas over een paar weken...) maar daarna zo snel mogelijk het geheel vol automatisch maken.

Heb in ieder geval al veel informatie gevonden over het automatisch HERMSen en temperatuurgestuurd vergisten/lageren..

Ik hou je vorderingen dan ook met smacht bij !

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.