Deze gist, uit de Private Collection van Wyeast, was het eerste kwartaal van dit jaar verkrijgbaar. Volgens verschillende bronnen zou deze gist afkomstig zijn van brouwerij Fantome uit Soy (B) en is het eerder een Saisongist dan een Bière de Gardegist.
Dat laatste zou goed mogelijk zijn gezien de aanbevolen vergistingstemperatuur van 21-29 ºC .
Het gistprofiel volgens Wyeast is "Low to moderate ester production with subtle spiciness. Malty and full on the palate with initial sweetness. Finishes dry and slightly tart. Ferments well with no sluggishness" en deze gist wordt aanbevolen voor Saison, Biere de Garde, Belgian Blonde Ale, Belgian Pale Ale en Belgian Golden Strong Ale.
De eerste rare ervaring had ik bij het maken van de starter. "Flocculation low" had ik wel gelezen, maar voor kennisgeving aangenomen. De starter wilde niet goed bezinken, uiteindelijk heb ik de bovenste laag er voorzichtig afgeheveld maar ik hield een grotere starter over dan ik van plan was. Helaas een punten van het SG af.
Ik heb een Saison gebrouwen, de gist toegevoegd en binnen enkele uren kwam een heftige vergisting met veel warmteontwikkeling op gang. De temperatuur heb ik langzaam laten oplopen van 24 ºC naar 27,5 ºC , de laatste temperatuur wordt door Fantome aangehouden. Na vier dagen zat ik op 65 % SVG en heb ik het bier naar mandfles overgeheveld. Mijn idee om de slurry te bewaren kon ik wel vergeten: er was helemaal geen slurry! Het jongbier zag er uit als gele modder, absoluut ondoorzichtig.
De navergisting in de mandfles kon ik nu goed zien. Het leek of het jongbier aan de kook was, zo heftig was de vergisting. Langs de wand van de fles een constante stroom bellen en gistvlokken. Nu, 10 dagen na het brouwen, loopt de activiteit wat terug. De SVG is 93% ! De bovenste laag lijkt wat helderder te worden, kennelijk loopt de vergisting af.
Ik ben benieuwd of het nog een min of meer helder bier kan worden.
Wie heeft ervaring met deze gist?
Betekent "Ferments well with no sluggishness" inderdaad dat er geen of nauwelijks gistresten achterblijven?
Bert