Wyeast 3725 - PC - Bière de Garde Yeast

Gestart door Albertus, 04-05-2011 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Deze gist, uit de Private Collection van Wyeast, was het eerste kwartaal van dit jaar verkrijgbaar. Volgens verschillende bronnen zou deze gist afkomstig zijn van brouwerij Fantome uit Soy (B) en is het eerder een Saisongist dan een Bière de Gardegist.
Dat laatste zou goed mogelijk zijn gezien de aanbevolen vergistingstemperatuur van 21-29 ºC .
Het gistprofiel volgens Wyeast is "Low to moderate ester production with subtle spiciness. Malty and full on the palate with initial sweetness. Finishes dry and slightly tart. Ferments well with no sluggishness" en deze gist wordt aanbevolen voor Saison, Biere de Garde, Belgian Blonde Ale, Belgian Pale Ale en Belgian Golden Strong Ale.

De eerste rare ervaring had ik bij het maken van de starter. "Flocculation low" had ik wel gelezen, maar voor kennisgeving aangenomen. De starter wilde niet goed bezinken, uiteindelijk heb ik de bovenste laag er voorzichtig afgeheveld maar ik hield een grotere starter over dan ik van plan was. Helaas een punten van het SG af.
Ik heb een Saison gebrouwen, de gist toegevoegd en binnen enkele uren kwam een heftige vergisting met veel warmteontwikkeling op gang. De temperatuur heb ik langzaam laten oplopen van 24 ºC  naar 27,5 ºC , de laatste temperatuur wordt door Fantome aangehouden. Na vier dagen zat ik op 65 % SVG en heb ik het bier naar mandfles overgeheveld. Mijn idee om de slurry te bewaren kon ik wel vergeten: er was helemaal geen slurry! Het jongbier zag er uit als gele modder, absoluut ondoorzichtig.
De navergisting in de mandfles kon ik nu goed zien. Het leek of het jongbier aan de kook was, zo heftig was de vergisting. Langs de wand van de fles een constante stroom bellen en gistvlokken. Nu, 10 dagen na het brouwen, loopt de activiteit wat terug. De SVG is 93% ! De bovenste laag lijkt wat helderder te worden, kennelijk loopt de vergisting af.
Ik ben benieuwd of het nog een min of meer helder bier kan worden.

Wie heeft ervaring met deze gist?
Betekent "Ferments well with no sluggishness" inderdaad dat er geen of nauwelijks gistresten achterblijven?

Bert

De-Geert

Mooi verslag Bert, zou leuk zijn om vaker dit soort verslagen te lezen. Misschien iets om zelf ook eens te doen.
Misschien is dit ook een leuke om mee te nemen in het Bons-Voeux project.  :weetniet:

Citaat van: Albertus op 04-05-2011  13:50 uBetekent "Ferments well with no sluggishness" inderdaad dat er geen of nauwelijks gistresten achterblijven?
Ik denk eigenlijk dat dit betekent dat er geen vertraging van de vergisting optreedt (zoals bij de Belgian Saison).

Citaat van: Albertus op 04-05-2011  13:50 uIk ben benieuwd of het nog een min of meer helder bier kan worden.
Anders zou je altijd nog gelatine kunnen proberen.


Albertus

CiteerBetekent "Ferments well with no sluggishness" inderdaad dat er geen of nauwelijks gistresten achterblijven?

Citaat van: De-Geert op 04-05-2011  14:05 uIk denk eigenlijk dat dit betekent dat er geen vertraging van de vergisting optreedt (zoals bij de Belgian Saison).

Je hebt gelijk.

Voor de afwezigheid van slurry in het gistvat heb ik dan alleen als verklaring dat de gist gewoonweg niet bezinkt.
Misschien dat uiteindelijk, als de vergisting klaar is, de dode gist naar de bodem zakt.

Bert

RobinB

Mooi verslag inderdaad!
Eens met Geert, de sluggishness heeft geen betrekking op de slurry :)

Ben benieuwd hoe het bier gaat smaken? Hij zal vast wel wat helder trekken mettertijd.
De bieren die ik van Fantome gehad heb, word ik niet meteen enthousiast van. Misschien nog eens een bezoekje aan wagen?

Adrie

Als de vergisting klaar is, is nog niet per definitie alle gist dood. Ik denk dat je de slurry uit de mandfles best kunt oogsten voor een volgend brouwsel.

Had je trouwens bij dit bier osmosewater gebruikt? En had je nog zouten toegevoegd? Ik vraag dit omdat naar verluid gist meer dan 50 mg/l Ca nodig heeft om goed te kunnen samenklonteren en bezinken.

Albertus

Citaat van: Adrie op 04-05-2011  15:26 uHad je trouwens bij dit bier osmosewater gebruikt? En had je nog zouten toegevoegd? Ik vraag dit omdat naar verluid gist meer dan 50 mg/l Ca nodig heeft om goed te kunnen samenklonteren en bezinken.

Het bier is gebrouwen met 60 % osmosewater waaraan ik 4,5 g gips heb toegevoegd. Ik kwam op 60 mg/l Ca.

Bert

RobinB

Flocculentie is inderdaad een actief proces. Strikt genomen flocculeert dode gist dus niet.
Het kan wel sedimenteren, maar waait dan doorgaans ook makkelijker op dan levende geflocculeerde gist.

Albertus


Albertus

De Saison heeft nu nog eens 7 dagen in de mandfles een aflopende activiteit getoond.
Vandaag maar eens gemeten, er is geen punt meer afgegaan.

Deze gist heeft de volledige vergisting in elf dagen afgemaakt. Van 1068 naar 1005, inderdaad zonder vertraging. De laatste week was kennelijk alleen een soort napruttelen?
Nu de vergisting is afgelopen trekt het bier langzaam helder en verschijnt er ook een laag bezinksel op de bodem. Morgen bottelen.
Echt helder is het bier (nog?) niet.

Zou het zinvol zijn een bottelgist toe te passen die wat meer flocculent is om het bier op fles in de hergisting helderder te krijgen?

Bert

Jacques

Een gist toevoegen om te zorgen dat een andere gist flocculeert... Ik betwijfel of dat gaat werken.
Met de tijd wordt elk bier helder is mijn ervaring. Maar dit kan soms wel heel lang duren.

RobinB

Dat lijkt me vooral/alleen(?) nuttig indien je eerst de huidige gist uitfiltert?
Of hoop je op een "insluit-effect"?

Als het redelijk helder/tweeschijn is zou ik gewoon bottelen. De rest volgt wel op fles.

Belangrijker: hoe smaakt ie?

De-Geert

Citaat van: Jacques op 08-05-2011  11:09 uEen gist toevoegen om te zorgen dat een andere gist flocculeert...
Dat zegt Bert toch helemaal niet?

Ik zie er wel wat in, als je een goed flocculerende gist toevoegt die flink actief is heb je goede kans dat'ie  sneller is dan de gist die er nog in zit. Ik zou dan wel zorgen dat je bier flink helder is, zodat er niet meer zoveel van die andere gist in je bier zit dus misschien ff sterk koelen om die te laten bezinken.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 08-05-2011  11:45 uDat zegt Bert toch helemaal niet?

Indirect wel volgens mij. Hij wil een andere gist toevoegen om een helderder bier te krijgen na de hergisting. Dit kan alleen als de gist die toegevoegd wordt de gist die nu aanwezig is aan zich bindt. Anders schiet je er niet veel mee op. De niet flocculerende gist blijft anders gewoon zweven en zorgen voor troebelheid.

De gemiddelde hobbybouwer filtert niet en het is de vraag of de niet-flocculerende gist voldoende neerzakt door het koelen van het jongbier. Ik denk dat het toevoegen van een klaringsmiddel effectiever is.

Albertus

Mijn gedachte achter de vraag was dat goed flocculerende gist ook eiwit restjes meeneemt naar de bodem. Misschien dat dat ook gebeurt ook met de gistresten van een andere gist.

Filteren is helaas geen optie.

Bert

De-Geert

Citaat van: Jacques op 08-05-2011  13:38 uhet is de vraag of de niet-flocculerende gist voldoende neerzakt door het koelen van het jongbier. Ik denk dat het toevoegen van een klaringsmiddel effectiever is.
Ik denk dat je gelijk hebt. Vandaag even naar mijn rookbier gekeken (met Wyeast 1007 german ale), nog behoorlijk troebel na een paar dagen zeer koud.
Ik heb gelatine toegevoegd.

Ton

Hallo heren,

Ik ben op dit moment 21 liter aan het vergisten met dezelfde gist. Het is een fantasiebier waarbij ik pas op het laatst besloten heb deze gist te gebruiken. Het is helemaal geen zwaar bier, begin SG was 1054. De verpakking was een Wyeast Activator en ik had voor de verandering geen starter gemaakt. Meestal heb ik de Propagator verpakking en doe dat dan wel. De verpakking was 3 maanden oud en die had ik op de brouwdag gesmacked. Het wort heb ik aan het begin belucht door te splashen en na 3 uur nog een uurtje met het bekende aquariumpompje en een klein pipetje. Dit is minder effectief dan een bruissteentje, maar makkelijker schoon te maken en je kunt gewoon geruime tijd doorbeluchten.

De volgende ochtend was de gisting wel op gang gekomen maar ik vond het vrij rustig gaan. En dat is tot nu toe, 14 dagen later zo gebleven. Hij blubt nog steeds gestaag door. De eerste week heb ik op 21-22gr vergist, de tweede week op 22-23 gr.

Ooit heb ik vergist met de gewone saisongist van Wyeast, de 3724 en die had een heel slepende vergisting. Ik had gehoopt dat deze gist dat beter zou doen.  Als ik het verhaal van Bert dan is dat bij hem blijkbaar wel het geval. Bij mij blijkbaar niet.
Mogelijk is de gist toch niet zo heel actief geweest aan het begin. Pak stond ook niet bol, maar hoeft ook niet volgens de beschrijving en de gist was relatief jong.

Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.

Groet,

Ton

Adrie

Nou, Ton, volgende keer dan toch maar een starter maken. Ik denk dat je gewoon te weinig gist hebt toegevoegd en dat de vergisting daarom zo sleept.

Jacques

Dat denk ik ook. Mijn laatste experiment heeft heel duidelijk laten zien dat de snelheid van de vergisting bepaald wordt door de hoeveelheid actieve gist die je toevoegt. Slepende vergistingen kunnen mijn ziens voorkomen worden door voldoende gist in combinatie met het gebruik van een goede gistvoeding.

Ton

Citaat van: Adrie op 09-05-2011  09:05 uNou, Ton, volgende keer dan toch maar een starter maken. Ik denk dat je gewoon te weinig gist hebt toegevoegd en dat de vergisting daarom zo sleept.

Citaat van: Jacques op 09-05-2011  21:19 uDat denk ik ook. Mijn laatste experiment heeft heel duidelijk laten zien dat de snelheid van de vergisting bepaald wordt door de hoeveelheid actieve gist die je toevoegt. Slepende vergistingen kunnen mijn ziens voorkomen worden door voldoende gist in combinatie met het gebruik van een goede gistvoeding.

Blijkt maar weer dat de hoeveelheid gistcellen in relatie tot de verpakkingsdatum toch soms verrassingen kan geven.

Bijkomend voordeel van deze ongeplande onderdosering is dat je opeens een ander experiment hebt gekregen. 1) Hoge opgegeven vergistingsgraad doet vermoeden dat het een taaie gist is. Ben benieuwd hoe ver die gaat komen onder niet al te optimale omstandigheden.  2) Te lage gistdoseringen werken mogelijk allerlei bijsmaakjes in de hand. Misschien pakt dat helemaal niet zo verkeerd uit in een Saison-achtige gist.


Albertus

Het bier trekt nu langzaam helder.
Vandaag maar eens bottelen. En proeven!

Bert

Albertus

Zojuist de Saison gebotteld. Opvallend was dat er alleen een dun laagje bezinksel was, zelfs geen rand in de fles.
Het bier was licht troebel, het viel me mee.

In de reuk wat fruit, de smaak was vooral kruidig. Kurkdroog met een licht bitter-zurige afdronk (er zat 10% tarwe in de stort).
Voor een definitiefe omschrijving wachten tot de flesjes op druk zijn, maar mijn voorlopig oordeel is dat dit een voortreffelijke saisongist is.

Bert

Ton

De laatste 2 dagen ging de koolzuurproductie duidelijk naar beneden. Vergisting is nu 17 dagen onderweg.

Bij een vlotte vergisting hevel ik vaak niet over, nu toch maar gedaan, ook al om beter te kijken hoe het er nu voor staat. En in een mandfles kun je verder ook het vervolg wat beter controleren dan in een plastic vat. SG was toch al 1012, vergistingsgraad tot nu toe 78%, dus dat valt helemaal niet tegen.

Net als bij Bert was de gistkoek die aanwezig was weinig indrukwekkend.

Ton

Een week geleden had ik aan de mandfles nog een hopzakje met 20 g Bramling cross toegevoegd (op 20 l bier). Paar knikkers erin om het zakje te verzwaren, dichtgeknoopt met wat visdraad het geheel laten dobberen in het bier met het draadje langs de stop uit de mandfles. Zo is het zakje er ook weer makkelijk uit te halen. Heerlijk aroma komt er dan vrij. Het geheel heeft nog een aantal dagen doorgeblubt.

Vandaag gebotteld. Eerst het hopzakje eruit, daarna SG gemeten: 1005 ! Vergistingsgraad 91%, dat zie je niet vaak. Dus ondanks de moeizame start toch erg ver uitgegist.

Zoals gebruikelijk het laatste jaar ongeveer de helft op fust, de rest op flesjes. Ik wil nog een extra vat aanschaffen bij Candirect komende zaterdag. Tappen bevalt me erg goed: veel minder botteltijd en lekkere tapbieren. Nu nog een beetje geduld voor dit bier...

Ton

Albertus

Gisteren een flesje geprobeerd. Was maar net op druk en wat bottelsuiker was nog te proeven.
Een bijzonder gecompliceerde kruidige smaak.
Opvallend was dat het bier in het flesje redelijk helder was, met een hele dikke gistlaag onderin. Zodra je ging schenken woelde de gistlaag op en werd het bier troebel.
Dit is een echte stofgist, maar wel lekker.

Bert


Albertus

Uiteindelijk is het bier volkomen helder geworden (met koudewaas na het koelen).

Gisteravond met Adrie het eindresultaat geproefd. :proost:
Ondanks een "normaal" Saison recept (67% pils, 10% munich, 10% tarwe, 3 % cara en 10% suiker) en een "normale" Saison vergistingstemperatuur (24 ºC) is het geen typische Saison geworden. Wij denken dat de gist daar de oorzaak van is.
De smaak is wat zoetig (ondanks eind SG van 1004).
De smaak is wat karamellig (ondanks maar 3% caramout).
Er zit vaag een snoepjessmaak aan.
Er zitten te veel esters in voor een Saisongist.
Het gistprofiel deed Adrie het meest denken aan de T-58.

Conclusie: een prima gist voor, bij voorbeeld, een tripel maar niet voor een saison.

Bert
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.