Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Guinness kloon  (gelezen 12395 keer)

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Land: nl
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
Guinness kloon
« Gepost op: 04-05-2011 08:46 u »
Jawel, na veelvuldig zoeken is me opgevallen dat dit topic volgens mij een keer in de zoveel tijd langs komt. Maar ik heb op basis van 2 recepten hier op het forum een middenweg gevonden die ik graag wil delen met de mensen zodat ze erop kunnen schieten.

Ik twijfel vooral aan de hopgift en aan het maischschema. Volgens mij is het wel aan te raden om bij het maischen 15 minuten op 55 graden te zitten vanwege de hoeveelheid gerstevlokken. Maar niet alle recepten doen deze stap.

Daarnaast twijfel ik of ik op 62 a 64 graden moet maischen of rond de 66 a 67 graden. Wat ik heb begrepen is dat boven de 65 graden dat het bier dan wat zoeter wordt. Ik heb nu even geen Guinness draught blikken thuis om het te proeven en ik denk dat ik van het weekend er een paar ga halen om te kijken of het nu zoetig is of niet. Mijn geheugen laat me hierbij in de steek namelijk.

Tevens geeft 1 recept bij het maischen als eerste stap 10 minuten op 44 graden. Ik snap nog niet helemaal waar deze voor dient.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptGuinnesskloon
Kenmerk#5
Brouwdatum22-5-2011
BiertypeStout (Irish Dry (IRL))
Aantal liters19
Gewenst begin SG1040 (3,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater27,7 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater14,4 liter
Spoelwater13,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur156 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid41 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC68,0 %2443 gr3 EBC
Geroosterde gerst10,0 %359 gr1000 EBC
Gerstevlokken22,0 %790 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target9,5 %14 gr90 minuten20 EBU
East Kent Golding4,5 %29 gr90 minuten19 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1084 Irish Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd1 uur
Temperatuur giststarter21C
Gistvoedingv.d. Kooy
Hoeveelheid1/2 theelepel

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
255C15 minuten4,0 l/kg
364C60 minuten4,0 l/kg
478C5 minuten4,0 l/kg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
Re: Guinness kloon
« Reactie #1 Gepost op: 04-05-2011 10:13 u »
Als ik mij goed herinner, heeft Guiness een zuurtje erin. Ze versnijden het met Old Ale, gerijpt op houten vaten. Dat kon je met een bacterie nabootsen.

Het typische stikstofschuim kun je helaas niet immiteren met CO2....

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 04-05-2011 20:35 u »
Dat zal misschien zo zijn, maar ik denk dat dat op hobbyschaal niet haalbaar is.
Gebrandde gerst heeft ook een licht zuurtje, dat lijkt me eerst wel genoeg. :)

De gist is in ieder geval goed!
Is 3,9% niet een beetje weinig?

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2011 21:58 u »
De draught was dacht ik 3.9 of 4.2 of zo. En ik wou inderdaad niet aan de slag met bacterien

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2011 21:28 u »
Je recept ziet er goed uit. Een vergelijkbaar recept staat in 'Brew your own Brittish Real ale' van Graham Wheeler. Ik ben benieuwd wat de East Kent Golding gaat doen met de smaak. Ik heb het recept van Wheeler geprobeerd en gemerkt dat de Target aan het begin van het koken ook al wat aroma's afgaf.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2011 21:32 u »
Van de twee recepten die ik op het forum vond was de ene alleen Target en de andere ook East Kent Golding.

Offline Jelle Hulitnk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ie
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2011 18:03 u »
Als je dit spul nu tapt met menggas krijg je dan ook die bewegende moleculen??

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2011 19:36 u »
Dat zal misschien zo zijn, maar ik denk dat dat op hobbyschaal niet haalbaar is.
Gebrandde gerst heeft ook een licht zuurtje, dat lijkt me eerst wel genoeg. :)

De gist is in ieder geval goed!
Is 3,9% niet een beetje weinig?

Gebrande gerst geeft een zuurtje. geldt dat al voor de caramout of pas vanaf de zwartmout, of voor allebei? Wordt het zuurder naarmate meer ebc?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2011 22:47 u »
Volgens mij is het een bijwerking van de branding, dus inderdaad hoe zwarter hoe meer.
Dit is overigens een heel ander zuur dan de "zuurtjes/snoepjes" smaak van de gouden carolus. Die komt gewoon uit de gist.

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2011 22:55 u »
Volgens mij is het een bijwerking van de branding, dus inderdaad hoe zwarter hoe meer.
Dit is overigens een heel ander zuur dan de "zuurtjes/snoepjes" smaak van de gouden carolus. Die komt gewoon uit de gist.

Ok duidelijk weer. Dus de hopsinjoor kweken. Dank.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2011 09:41 u »
Conclusie van het bovenstaande recept:

De smaak komt niet overeen met Guinness. Het bovenstaande brouwsel heeft duidelijk meer smaak en het "rollende schuim" lijkt zelfs een beetje op Guinness schuim. Meerdere mensen echter hebben duidelijk aangegeven dat deze lekkerder smaakte dan een echte Guinness (draft uit blik). Een nieuwe poging om deze nogmaals te brouwen staat ondertussen op fles te wachten tot hij op smaak is.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2011 19:28 u »
Hoeveel alcohol heeft het bier uiteindelijk gekregen?

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2011 19:37 u »
Ik heb het van de vakantie ook eens een avondje proberen te drinken en heb het woord "spouwmuur" een andere definitie gegeven.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2011 20:55 u »
4.2% net zoals Guinness Draught.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #14 Gepost op: 22-08-2011 20:56 u »
Ik heb het van de vakantie ook eens een avondje proberen te drinken en heb het woord "spouwmuur" een andere definitie gegeven.

Was dat de export of de draught versie? Ik vind de export zelf ook niet te zuipen terwijl de draught er lekker is. Dat zijn twee totaal verschillende bieren namelijk

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #15 Gepost op: 22-08-2011 21:20 u »
Was dat de export of de draught versie? Ik vind de export zelf ook niet te zuipen terwijl de draught er lekker is. Dat zijn twee totaal verschillende bieren namelijk

Dit was de export versie.

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #16 Gepost op: 23-08-2011 07:37 u »
Probeer dan eens een keertje de draught versie. Dat zijn blikken met een balletje erin en die zijn 4.2% ipv de 8% van de export versie.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 11-02-2012 17:45 u »
Dit zou wel eens een leuk projectje kunnen zijn om te klonen... Erg uitdagend. Er zitten tegenstrijdigheden in het bier. Mooi schuim, maar amper koolzuur. Donker uiterlijk, maar waterig van smaak.

Waarvoor is dat balletje in het blik eigenlijk voor bedoelt?

Overigens, in het schuim zit de meeste smaak, heel gebrand en bitter. Best lekker eigenlijk!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 11-02-2012 18:31 u »

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #19 Gepost op: 12-02-2012 08:34 u »
Afgelopen vrijdag heb ik bovenstaand recept gebrouwen.
Ik ben absoluut geen stout liefhebber (lees: ik vind het niet te drinken) maar heb 'stiekem' dit recept gebouwen als verjaardagscadeau voor mijn brouwmaat  :biersmile:
Omdat ik geen stout drink heb ik me maar redelijk aan het recept gehouden, zonder veel aan te passen.

Wel had ik een vreemde ervaring met de gist. Ik heb donderdag een verse smackpack bij de Brouwmarkt gehaald (was een paar uur daarvoor geleverd, productie datum 31-1-2012). In de auto meteen gesmacked.
's Avonds bleek dat hij toch wel heel erg vers was, dus in de koelkast gezet. De volgende dag aan het eind van de middag het smackpack er weer uit en deze 's avonds rond een uur of 21:00 gist toegevoegd.
Direct een kwartiertje activiteit in het waterslot, daarna een stuk rustiger.
De volgende ochtend was het gewoon stil. Geen enkel activiteit of schuimlaag  :weetniet:
Ik heb het gistvat opgepakt en van de keuken naar de woonkamer verplaatst. Omdat er ~ 28 liter in een 60 liter gistvat zit, was de kopruimte behoorlijk groot. Door het tillen zoog het vat zich vol lucht. Bij het neerzetten gaat die lucht er weer direct uit.
Vanaf het moment van neerzetten is de vergisting begonnen. De lucht werd bij het neerzetten door het waterslot naar buiten geperst en vanaf dat moment is het waterslot niet meer stil geweest. In een uurtje of 2 was er goede schuimlaag en was de vergisting op gang gekomen.

De enige verklaring die ik kan bedenken is dat op de een of andere manier de gist geen zuurstof had, en deze door de verplaatsactie nieuwe zuurstof heeft gekregen  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 12-02-2012 09:57 u »
Ook zonder zuurstof heb je vergisting. Zuurstof is vooral nodig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. En dat is weer belangrijk om te zorgen dat je een goede en snelle vergisting krijgt die niet voortijdig stopt.

Het lijkt mij dat de gist bezig was met het zich aanpassen aan de nieuwe omgeving. Dat kleine beetje zuurstof dat in het gistvat gekomen heeft naar mijn idee weinig invloed gehad.
Een beetje bewegen maakt wel vaker dat de vergisting op gang komt. Of beter gezegd dat de koolzuur vrijkomt.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #21 Gepost op: 12-02-2012 09:59 u »
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat op de een of andere manier de gist geen zuurstof had, en deze door de verplaatsactie nieuwe zuurstof heeft gekregen  :weetniet:

Wanneer de gisting is begonnen gaat die ook zonder zuurstof wel door. De zuurstof is vooral van belang voor de bouw van celmateriaal.
Waarschijnlijker lijkt mij dat het gistvat niet goed afsloot en dat het verplaatsen dit heeft verholpen. Ook de 60 litervaten met schroefdeksel (ik neem aan dat je zo'n gistvat hebt gebruikt) willen wel eens lekken wanneer de deksel er niet goed stevig is opgedraaid.

Bert

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #22 Gepost op: 12-02-2012 10:54 u »
Het kan ook zijn dat het gewoon een dag duurde voor de gisting op gang kwam. Op zich niet zo vreemd als je geen aparte starter gemaakt hebt.

Tags: