Kruiden

Gestart door Hans VH, 30-04-2011 16:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

In mijn tuin heb ik een woekering van citroenmelisse en onzelievevrouwebedstro. Het aroma dat bij mooie dagen in de lucht hangt hiervan, deed mij de bedenking maken: wat als ik hiervan wat in mijn bier zou verwerken?
Iemand ervaring mee? Een goed idee om te proberen? Of beter niet.

Zo ja, meekoken? Of droog "hopping"?

koffie

Volgens mij zijn er links en rechts wel recepten met onzelievevrouwebedstro erin.
Brouwmarkt vraagt er 2,25 per 50 gram voor ;)

Oscar

Citroenmelisse ruikt dat ook naar citroen? Zou ik beperkte maten wel in een witbier passen denk ik. OLVBS wordt volgens mij ook wel in sommige commerciële bieren gebruikt... Ik zou alleen niet weten welke... :)

bob

Citroenmelisse ruikt wel erg naar die citronellakaarsjes om muggen te verdrijven.
Niet echt uitnodigend  in een bier denk ik.
Wel geschikt om op een zomeravond lekker een biertje te drinken zonder die vervelende muggen  ;D

Hopmans

Balans heren.
Een klein beetje in een blond bier lijkt me best wel fris.


bob

Citroenmelisse heeft niet het frisse van citroen maar is weeïg.
Daarom denk ik dat het niet zo geschikt is in een bier als je de frisse citroensprankeling in je bier wilt.

koffie

Even gezocht in mijn krabbels: in een rookbier recept word 5 gram Onze Lieve Vrouwen Bedstro tijdens de laatste 5 minuten koken gebruikt (recept voor 10 liter).

Hans VH

Bedankt voor de tips, maar door het aanhoudende droge weer in ons regenland staat de OLV bedstro ondertussen droog en bruin, niet meer zo uitnodigend om te gebruiken.

jpt

In het verleden heb ik wel eens geëxperimenteerd met citroenaroma houdende kruiden. O.a Verbena officinalis (ijzerhard) en Sereh (citroengras uit de Thaise keuken), zoals beschreven in 'Brew like a monk' (p228).  Het boekje waarschuwt dat je er voorzichtig mee moet zijn, maar m.i. verdampt het hele aroma met het dalen van de pH tijdens de vergisting. 
Eigenlijk zou je het zelf gewoon moeten proberen door er een thee extract van te maken, voordat je het aan je wort toevoegt. Misschien haal jij er wel wat uit. :)

jacob

Citaat van: koffie op 30-04-2011  21:38 uEven gezocht in mijn krabbels: in een rookbier recept word 5 gram Onze Lieve Vrouwen Bedstro tijdens de laatste 5 minuten koken gebruikt (recept voor 10 liter).
Maar was het ook lekker?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.