Hopverouderingsformule

Gestart door RGeraads, 13-05-2011 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RGeraads

Goedenavond,

Ik vroeg me af of er iets dergelijks bestaat als een hopverouderingsformule? Ik bewaar mijn hop na gebruik altijd dichtgevouwen en dichtgeknepen met een wasknijper in een afgesloten plastic bakje in de koelkast. Aangezien ik niet zoveel aan brouwen toe ben gekomen afgelopen jaar heb ik nogal wat restjes hop liggen, allemaal over datum. Weggooien is zonde vind ik, maar ik zou toch een bepaald recept zo nauwkeurig mogelijk willen benaderen.

Stel ik heb volgens een bepaald recept 10 gram hop nodig met een t.h.t. datum van 2 a 3 maanden geleden. Hoeveel extra hop moet ik dan toevoegen om tot het gewenste resultaat te komen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Raymond

Gerb

In Promash zit die functie. Daar kan je invullen hoe oud de hop is en bij welke temperatuur die bewaard is. Promash heeft een shareware versie, waarbij je deze functie altijd kunt gebruiken.

jpt

Professioneel brouw ik niet met hop dat ouder dan een jaar is, vanwege het risico op een 'kartonnetje'.  Waarschijnlijk loont het om die paar euro's uit te geven aan een nieuw zakje, dan dat je je arbeidsintensieve probeersel laat falen door een oude hop.

Anderzijds, Ik denk dat je per hop soort maar moet bepalen wat oud is, en of dat voor de citrus net zo op gaat als voor de kruidige of de bittersmaak.  Het ligt ook een beetje aan de hoeveelheid hop die je wilt gebruiken, denk ik. Brouw je een witbier, dan zal het misschien niet zo'n ramp zijn, dan wanneer je een bitter bier maakt.

Wat ik wel kan aanbevelen, is om de hop het liefst vacuüm te zuigen (probeer het met een boterhamzakje oid) en het dan in de vriezer bewaren.  Noteer dan het best wel de openingsdatum op de verpakking.

RobinB

Ook BrouwVisie heeft een hopverouderingsmodule. Of dat enig hout snijdt weet ik niet...

Jacques

Citaat van: jpt op 13-05-2011  21:27 uProfessioneel brouw ik niet met hop dat ouder dan een jaar is, vanwege het risico op een 'kartonnetje'. 

Hop kan inderdaad oxideren. Anders dan bij bier krijg je dan geen kartonsmaak meer een onfrisse kaasachtige smaak. Sommige associëren het wel eens met zweetvoetenlucht.


De hopveroudering is sterk afhankelijk van de bewaaromstandigheden. Koud en zonder zuurstof zijn de sleutelwoorden. Door oxidatie gaat niet alleen veel van het aroma verloren maar ook van de alfabitterstoffen. De formules houden alleen rekening met het laatste.
Omdat het zo sterk afhankelijk is van de omstandigheden kloppen de formules eigenlijk geen van allen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.