Hobbybrouwen > Brouwproces

Hoe lang maischen

(1/3) > >>

rdorlandt:
Geachte Brouwers,

Ik lees in veel berichten dat er gemaischt wordt in ongeveer een uur.
Als ik aan het brouwen ben, dan volg ik voornamelijk dit schema:
56 graden 30 minuten (eiwitrust)
60 - 63 graden 45 tot 60 minuten (voor vergistbare suikers)
ongeveer 30 minuten (voor niet vergistbare suikers)
Deze laatste stap doe ik totdat er geen zetmeel meer in het bier aanwezig met m.b.v. een jodiumtest.
Zodra er geen zetmeel meer in zit dan verhit ik nog even door tot 78 graden en dan begint het klaren.

Hoe kan het dat maischschema's zoveel korter zijn. Is dat zetmeel soms eerder omgezet?
Of kiezen jullie voor minder omzetting?
Het scheelt namelijk nogal wat tijd.

brouwgroetjes
Rob de Brouwer
 :proost:

Hopmans:
Beste Rdorlandt,

Hier in deze topic staat een hoop info wat betreft tijden.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1707.0.html

Groetjes,

Hoppie

Johannes:
Hoi Rob,

Over het algemeen ga ik uit van het 60/70 schema en dan op resp. 40 en 30 minuten vaak gevolgd door enkele minuten op 78 graden.
Dit schema is lang genoeg voor voldoende omzetting. De laatste tijd controleer ik het nooit meer (zetmeel/jodiumtest) omdat ik uit ervaring weet dat er voldoende omzetting heeft plaatsgevonden.
De snelheid van de omzetting is afhankelijk van de dikte van je beslag ik maisch vaak met zoŽn 3,5 liter water/kilo mout, als jij minder water gebruikt per kilo mout zal je omzetting ook langer duren.

:degroeten:

Johannes

ps krijg je niet kurkdroog bier als je 45-60 minuten op 60 graden zit?

Johannes:
Schiet me nog iets te binnen, pH correctie, doe je dat? De enzymen doen hun werk het best bij een pH van zoŽn 5,4. Aanzuren loont!

:degroeten:

Johannes

Caspar:
Ik heb resp. een rust gehouden van 40 / 20 (droger bier) en 30 / 30 (zoeter bier) en in beide gevallen was er geen zetmeel meer aanwezig hoor. Misschien is de eiwitrust ook een beetje lang. Ik doe 10 min.. maar veel forummers houden geneens een eiwitrust meer, gezien de huidige kwaliteit van het mout.

Groetjes Cas

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie