Jippie Jaja Jippie Jippie Jee

Gestart door davadox, 24-04-2011 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Gistermorgen maar eens op mijn gemakske aan het klussen geslagen en begonnen om het frame te maken voor mijn potten en pannen.


Mijn toekomstig brouwschuurtje.


Autogeen lasdapparaat om de boel aan elkaar te bakken.


Het frame dat ik na 2 ochtenden slijpen en lassen in elkaar heb gezet.
Van de week nog een keer alles aflassen en die vervolgens netjes vlak afslijpen.
Nog afstandhouders voor de pannen ertussen maken en een constructie voor de brander(s) en dan kantie naar de spuiter.

Gerb

Zo dan, een eigen brouwschuur en een goede basis voor een HERMS, je hebt het mooi voor elkaar! Succes, houd ons op de hoogte!

Jacques

Ziet er goed uit. En je weet het: een goed begin is het halve werk.

davadox

Citaat van: Jacques op 24-04-2011  16:37 uZiet er goed uit. En je weet het: een goed begin is het halve werk.

Zo is dat, nu even wat liefde en aandacht aan schenken dan ga ik er veel plezier aan beleven.

Maar ik zit nog wel met de volgende vraag, die ongetwijfeld al eens eerder gesteld is maar ik kan het niet vinden;

Als ik ga brouwen straks wil ik 15 of 20 liter bier over houden (2 a 3 kratjes) dus ik ga nu op zoek naar 2 brouwketels en gasbranders zodat ik die op mijn frame kan inpassen.
Mijn vraag aan jullie is hoe groot mijn ketels moeten zijn en hoe groot de branders moeten zijn?

Bedankt zovast.

kleine Minstreel

De ketels die je bij mij gezien hebt zijn 27 liter en dat is krap aan voor 20 liter tijdens het koken.
Ik brouw dan ook 17,5 Liter per brouwsel.
De ketels heb ik gekocht bij een dumphandel en ik kan je zijn telefoonnummer geven. De branders komen van de gaswinkle.nl
Er is hier ergens een draadje met een vergelijk van branders.

Jacques

Citaat van: davadox op 25-04-2011  09:44 uMijn vraag aan jullie is hoe groot mijn ketels moeten zijn en hoe groot de branders moeten zijn?

Heb je al gekeken bij de tag 'brander'?

davadox

Citaat van: kleine Minstreel op 25-04-2011  09:48 uDe ketels die je bij mij gezien hebt zijn 27 liter en dat is krap aan voor 20 liter tijdens het koken.
Ik brouw dan ook 17,5 Liter per brouwsel.
De ketels heb ik gekocht bij een dumphandel en ik kan je zijn telefoonnummer geven. De branders komen van de gaswinkle.nl
Er is hier ergens een draadje met een vergelijk van branders.

Hey Cor,

17,5 liter zou voldoende zijn voor mij.
Dus 1 pan van 27 liter is goed genoeg maar ik dacht dat de ketel voor spoelwater niet zo groot hoefde te zijn?
Mail me de gegevens maar door van die dumphandel dan ga ik daar eens kijken.
Ik ben gisteren toevallig langs een dump/oudijzer boer gekomen die handelt in rvs en daar heb ik een heleboel (kleine gamellen)zien staan.
Van de week ga ik daar eens kijken of hij ook grotere heeft want hij was dicht gisteren.
Dan zal ik eens gaan inventariseren wat hij allemaal heeft staan,dat is mss ook interessant voor andere brouwers/forum leden.


davadox

Citaat van: Jacques op 25-04-2011  10:09 uHeb je al gekeken bij de tag 'brander'?

Nee Jacques, ik had gezocht bij capaciteit.

Thnxx

kleine Minstreel

Citaat van: davadox op 25-04-2011  10:22 uHey Cor,


Dus 1 pan van 27 liter is goed genoeg maar ik dacht dat de ketel voor spoelwater niet zo groot hoefde te zijn?


Mail me de gegevens maar door van die dumphandel dan ga ik daar eens kijken.
Ik ben gisteren toevallig langs een dump/oud ijzer boer gekomen die handelt in rvs en daar heb ik een heleboel (kleine gamellen)zien staan.

Een maisch ketel en spoelketel van 27 liter en een spoel water pan van 15 zijn perfect voor 17,5 liter wort.
Ik ben ook wel benieuwd naar die oud ijzerboer is het in de buurt?

davadox

Citaat van: kleine Minstreel op 25-04-2011  10:29 uEen maisch ketel en spoelketel van 27 liter en een spoel water pan van 15 zijn perfect voor 17,5 liter wort.
Ik ben ook wel benieuwd naar die oud ijzerboer is het in de buurt?

Yupz, een kleine 5 minuten van mij vandaan met de auto.

Wat heb je nog nodig dan, dan kan ik even kijken voor je van de week?


Grtzz

Jacques

Citaat van: davadox op 25-04-2011  10:33 uYupz, een kleine 5 minuten van mij vandaan met de auto.

Dan zou het ook wel eens niet meer dan 15 minuten rijden kunnen zijn voor Cor.

davadox

Citaat van: Jacques op 25-04-2011  11:54 uDan zou het ook wel eens niet meer dan 15 minuten rijden kunnen zijn voor Cor.

Hahaha maak er maar 25 van dan want het is de andere kant op, richting Breda.

davadox

Vanmiddag bij de RVS man geweest maar die had niet veel soeps liggen.
Ouwe baggerzooi allemaal.
Hij vertelde me wel dat hij minimaal 10 nieuwe bierfusten had liggen van 50 liter.
Hij vroeg daar 55 Euro per stuk voor.
Ik heb ze helaas niet gezien want ze lagen ergens waar hij slecht bij kon en hij moest zo weg.
Ik weet niet waar die krengen normaliter voor te koop staan maar is dit duur >?
Als dit niet duur is kan ik wel eens een draadje openen in het prikbord of er meerdere gegadigden zijn.
Ik heb met die man afgesproken dat ik zaterdag nog eens kom kijken zodat hij heel de week de tijd heeft om die fusten te zoeken.


Grtz

Nerro

Volgens mij is het statiegeld op een 50 L fust € 50 dus die € 55 klinkt niet heel onlogisch.

davadox

Vandaag weer een onderdeel binnengehad om weer verder te kunnen klussen.



Een Vaillant warmtewisselaar die ik bij mijn boaske besteld had.
Kosten 68 Euro.
Helaas heel de week ziek geweest zodat ik niet heb kunnen bouwen anders had het frame vrijdag naar de spuiter gekunnen.


Huub Krekels

In Duitsland 35 euro statiegeld voor een fust van 50 liter. Je kunt dan zelf nog een nieuwe glimmende uitzoeken. (Wel vol uiteraard.) Bovendien doen ze in Duitsland niet moeilijk als je een fust voor jezelf gebruikt. Je moet zelfs een kassabon hebben waar het statiegeld op vermeld staat, anders nemen ze het fust nog niet eens terug van je. Slecht geweten hoef je dus niet te hebben als je het voor jezelf wilt hebben.  ^-^

davadox

En de volgende accesoires zijn gisteren ook binnengekomen.

Volgende week eens lekker aan de klus gaan.



Grtz

davadox

We kunnen weer een hoofdstuk toevoegen aan het bouwproces.

Frame staat inmiddels strak in de lak en de zwenkwieltjes eronder gemonteerd.



Van het weekend helaas geen tijd maar volgende week de branders in bouwen.

Gegroet.

kleine Minstreel

Mooi frame hoor. Je moet wel de hoogte van je branders aanpassen anders verlies je teveel warmte en dus gas.
Met een prijs van 30 euro de fles gaat het snel en je krijgt het ook nogeens super warm als je staat te roeren.

davadox

Dank u,

De branders vallen in het frame dus bovenkant frame is bovenkant van de branders.
Dan rust de ketel gewoon op de de zwarte steunen die bij de branders zitten.
Moet goed zijn toch?

Groetjes

kleine Minstreel

Citaat van: davadox op 19-05-2011  21:05 uDan rust de ketel gewoon op de de zwarte steunen die bij de branders zitten.
Moet goed zijn toch?

Groetjes

Ook dan zit de brander een paar centimters te laag. in mijn frame ben ik  4 cm omhoog gekomen en dat is mag nog meer zijn omdat ik extra dragers voor de ketels heb.

Oscarvan

Wieltjes wel groot genoeg? Water is zwaar....

davadox

Citaat van: Oscarvan op 02-06-2011  22:01 uWieltjes wel groot genoeg? Water is zwaar....
Dat merken we snel genoeg.
Morgen ga ik 3 pannen halen van elk 30 liter en die zal ik dan eens vullen en er een nacht op laten staan.

Oscarvan

Citaat van: davadox op 02-06-2011  22:17 uDat merken we snel genoeg.
Morgen ga ik 3 pannen halen van elk 30 liter en die zal ik dan eens vullen en er een nacht op laten staan.

Dat zal wel gaan denk ik... zolang je maar niet met volle bakken gaat "rijden"...

davadox

Nee dat lijkt me niet verstandig om met ±50 liter kokend water/wort rond te gaan crossen.
Vanmorgen de pannen weesten halen bij het Amerikaantje en ze zijn super.
Ik zal van de week weer eens wat foto's plaatsen van het geheel nu de branders gemonteerd zijn en de warmte wisselaar erin zit.
Warmtewisselaar nog ff aansluiten en dan kan ik de hevelfilters gaan maken.
Groetjes.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.