Vieze bierflesjes

Gestart door 12345, 23-04-2011 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Goedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

dennis

Als ze niet schoon worden met een normale inspanning breng ik de flesjes terug.  Ook als ze binnen in niet mooi schoon zijn gaan ze terug.

GeBaxke

Hardnekkige lijm resten zijn soms nog wel eens weg te halen met de vaatwasser.
Als ik flessen met etiket gebruik spoel ik ze uit en week ze een nacht in een ton om de etiketten eraf te halen. Daarna gaan ze in de vaatwasser met 2 tabletten. Voor ik ze gebruik gaan ze nog in de chempro.
 :proost:

Oscar

Citaat van: GeBaxke op 23-04-2011  18:01 uDaarna gaan ze in de vaatwasser met 2 tabletten. Voor ik ze gebruik gaan ze nog in de chempro.

En daarna nog ontsmetten?  Weer een mooi voorbeeld van overdreven handelingen m.b.t. het schoonmaken van flesjes... ;D ;D

12345

Beste Dennis, ik heb me je reactie ter harte genomen. Ik ben de "viezigheid"  op mijn Bavariaflesjes te lijf gegaan met thinner en met een mes. Helpt allemaal niet. Nu begin ik te geloven dat het een mechanische beschadiging is, iets van de een of andere machine. Het staat overigens in het geheel niet vast dat dit bij Bavaria gebeurt. De flesjes zijn hetzelfde voor een heleboel brouwerijen. Maar goed: er is dus niets aan te doen. Voortaan na het opdrinken eerst goed kijken, want deze beschadiging is rondom de etiketten duidelijk te zien. Pas daarna etiketten afweken en het hele schoonmaakritueel uitvoeren. En ik begrijp hierboven dat Oscar daar het patent op heeft?

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  18:21 uEn daarna nog ontsmetten?  Weer een mooi voorbeeld van overdreven handelingen m.b.t. het schoonmaken van flesjes... ;D ;D

Flessen worden niet schoon met alleen omspoelen. Hoe vaak hebben we het hier al over gehad?
Reinigen die flessen!

Hopmans

Thinner lijkt me ook niet echt geschikt.


Oscar

Citaat van: 12345 op 23-04-2011  19:16 uIk ben de "viezigheid"  op mijn Bavariaflesjes te lijf gegaan met thinner en met een mes. Helpt allemaal niet. Nu begin ik te geloven dat het een mechanische beschadiging is, iets van de een of andere machine.

Dat is gewoon slijtage van die flesje...hahahaha dat heb jij er proberen af te halen?  ;D ;D ;D  Dat soort flesjes gewoon weer inleveren en voortaan nieuwere flesjes kopen  :)

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2011  19:20 uFlessen worden niet schoon met alleen omspoelen.

Jawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  19:49 uJawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

De aanslag in de fles zie je niet. Die aanslag maakt dat je niet alles uit de fles kunt spoelen waardoor je een infectie kunt krijgen. Schoon bier in schone flessen!

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2011  20:26 uDie aanslag maakt dat je niet alles uit de fles kunt spoelen waardoor je een infectie kunt krijgen.
Bangmakerij.... >:D

davadox

Tromgeroffel hahaha

Robert1968

Ach de een vindt goed schoonmaken overdreven de ander wodka in het waterslot.

Hoe was die ook al weer: meug, ieder zijn eigen?

Oscar

* Brouwer 1 doet 3 handelingen om zijn flesjes schoon te maken en heeft na het afvullen nooit een infectie af smaak afwijking ten gevolge van de handelingen die hij doet bij het schoonmaken van zijn flesjes en bottelen.

* Brouwer 2 doet 2 handelingen om zijn flesjes schoon te maken en heeft na het afvullen nooit een infectie af smaak afwijking ten gevolge van de handelingen die hij doet bij het schoonmaken van zijn flesjes en bottelen.

Wat is dan het nut van die extra handeling die brouwer 1 doet ?   :weetniet: :weetniet:

Mijn inziens : Er wordt veel (overbodig) gehandeld uit gebrek aan kennis en inzicht.  :)

ed

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  19:49 uJawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

Dat dacht ik ook altijd. Tot dat ik een waterontkalker heb aangeschaft. Als ik nu mijn 'schone' flesjes in de oxi zet, komen er bruine slierten uit. (biersteen?) Dus een flesje schoon bier leegschenken en omspoelen en op zijn kop wegzetten is niet voldoende.

ed

Oscar

Citaat van: ed op 23-04-2011  22:43 uDat dacht ik ook altijd. Tot dat ik een waterontkalker heb aangeschaft.

Heeft het je voor die tijd infecties en smaakafwijkingen opgeleverd?

Harold

De etiketten van Heineken en Amstel laten het gemakkelijkst los, praktisch altijd zonder lijmresten. Belgische bieren zitten dikwijls in flesjes waarvan de etiketten niet willen loslaten. 5 minuten laten weken in water met chemipro caustic.

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  20:42 uBangmakerij.... >:D

Als je ziet hoeveel bruine rommel uit de flesjes komt als je echt gaat schoonmaken denk je daar anders over.


ed

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  23:03 uHeeft het je voor die tijd infecties en smaakafwijkingen opgeleverd?
Geen infecties. Maar mijn schoonmaak water ziet er soms nog erger uit dan dat van Jacques.
Voor de waterontkalker zat dat in mijn flesjes waar mijn bier in zit.
Ik heb mijn flesjes 4 jaar op de uitspoelen, omdraaien, oxi manier gebruikt.
En nogmaals, geen infecties. Maar flesjes met die rotzooi kan toch zeker geen smaakverbetering zijn.  :weetniet:

Ed

Ronald_

Citaat van: Robert de Boer op 23-04-2011  21:55 uHoe was die ook al weer: meug, ieder zijn eigen?

Dat zeg ik!

12345

Citaat van: ed op 24-04-2011  00:23 uGeen infecties. Maar mijn schoonmaak water ziet er soms nog erger uit dan dat van Jacques.
Voor de waterontkalker zat dat in mijn flesjes waar mijn bier in zit.
Ik heb mijn flesjes 4 jaar op de uitspoelen, omdraaien, oxi manier gebruikt.
En nogmaals, geen infecties. Maar flesjes met die rotzooi kan toch zeker geen smaakverbetering zijn.

Beste Ed, mag ik vragen wat voor waterontkalker jij gebruikt? Ik heb net even bij Conrad gekeken maar die verkopen alleen die dingen met magische magneetvelden en daar geloof ik niet in. Kun je misschien ook een link geven naar een beschrijving van het schoonmaakproces als je zo'n ding hebt? Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar voor je het weet zit je urenlang naar al dan niet grappig geklets te kijken.

RobinB

Volgens mij heeft ed een ontkalker voor het hele huis, die dus op de hoofdleiding is aangesloten? Een ionenwisselaar als ik me niet vergis.

Wat dat betreft is voor kleine volumes een omgekeerde-osmoseapparaat handiger. Het water dat je daar uit krijgt is (praktisch) volledig vrij van alle zouten, dus niet "slechts" uitgewisseld. :) 

ed

Citaat van: RobinB op 24-04-2011  16:24 uVolgens mij heeft ed een ontkalker voor het hele huis, die dus op de hoofdleiding is aangesloten? Een ionenwisselaar als ik me niet vergis. 
Ik heb inderdaad een ontkalker voor het hele huis.

http://www.aquacell-waterontharder.nl/cms/waterontharder/aquacell-waterontharder.html?gclid=CLSzt9SeuKgCFcos3godykPjBA

Als ik mijn brouwwater aftap dan zet ik hem uit en gebruik ik gewoon kraanwater. ALs ik klaar ben met mijn spoelwater aftappen dan zet ik hem meteen weer aan. Het is geen goedkoop apparaat, maar na enkele jaren heb je hem wel terugverdient door uitsparing van zeep en energie.

Hopelijk heb je iets aan de informatie.

Ed

Sander_de_Rijk

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  19:47 uDat soort flesjes gewoon weer inleveren en voortaan nieuwere flesjes kopen  :)

Je kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit. Als je Hertog Jan drinkt heb je dus altijd nieuwe flesjes om te bottelen.

Ronald_

Citaat van: Sander_de_Rijk op 26-04-2011  15:52 uJe kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit. Als je Hertog Jan drinkt heb je dus altijd nieuwe flesjes om te bottelen.

Dat is mij ook verteld, een aantal jaar geleden. Volgens mij is het anders, en ik tref wel eens wat ouders aan bij HJ. Volgens mij was de reden om het via HJ op de markt te brengen dat hun schaal precies groot genoeg was voor de benodigde vernieuwing per jaar. Mogelijkerwijs zijn ze gegroeid?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.