Vieze bierflesjes

Gestart door 12345, 23-04-2011 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Meestal spoel ik mijn flessen direct schoon na gebruik. Weken doe ik meestal per krat. Als dit flesjes zijn die ik al eerder heb gebruikt, gaan ze direct op de kop in het krat. Een week voordat ik ga bottelen stop ik ze in de vaatwasser, met de gewone vaat mee.

Optisch niet schoon? Statiegeld! Witte aanslag? Statiegeld!

Tot nu toe is dit voor mij de meest praktische manier van werken geweest. Relatief weinig moeite en mooie, schone flessen!

Groet,
de TDP

Markiej87

Ik breng ook mijn flessen terug naar het statiegeldmachientje als schoonmaken teveel moeite wordt.

Albertus

Citaat van: William op 04-10-2014  12:11 uIk stop ze altijd na gebruik in de afwasmachine met de reguliere afwas, normaal programma. Dus meestal maar 1 tot 4 flesjes per keer. IK gebruik zo'n alles-in-één tablet.

Eénmalig heb ik in 3 of 4 sessies alle flesjes een keer onderhanden  genomen waarvan sommigen veel aanslag hadden. Ik dacht eerst dat het water nooit goed in de flesjes zou komen maar dat valt erg mee.

Voor bottelen worden de flesjes toch altijd nog ontsmet waardoor eventuele glansmiddelresten worden weggespoeld.

Ik was er ook van overtuigd dat het sop van een vaatwasser diep genoeg in de flesjes zou komen.
Meteen even geprobeerd met twaalf flessen (halve liters dus behoorlijk diep) die wel schoon waren maar aanslag hadden op de bodem.  Op één na, die in de hoek stond, waren alle flessen brandschoon en vrij van aanslag.

Ik was van plan een flessenspoelmachine te maken, maar daar kan ik nu vanaf zien.
Bedankt voor deze tip. :duimop:

Bert

bierhenkie

Citaat van: Albertus op 04-10-2014  17:04 uIk was er ook van overtuigd dat het sop van een vaatwasser diep genoeg in de flesjes zou komen.
Meteen even geprobeerd met twaalf flessen (halve liters dus behoorlijk diep) die wel schoon waren maar aanslag hadden op de bodem.  Op één na, die in de hoek stond, waren alle flessen brandschoon en vrij van aanslag.

Ik was van plan een flessenspoelmachine te maken, maar daar kan ik nu vanaf zien.
Bedankt voor deze tip. :duimop:

Bert
Steek je de flesjes gewoon op de pinnetjes? Of heb je een andere methode?

William

Citaat van: bierhenkie op 04-10-2014  17:12 uSteek je de flesjes gewoon op de pinnetjes? Of heb je een andere methode?

Inderdaad op de pinnetjes.

EvdBroek

Doe ik ook, werkt perfect!

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 04-10-2014  17:03 uIk breng ook mijn flessen terug naar het statiegeldmachientje als schoonmaken teveel moeite wordt.

Na verloop van tijd (lees na vaker te zijn gebruikt) krijg je in alle flessen een aanslag. Dit zou betekenen dat je om de zoveel tijd al je flessen vervangt.
Het verwijderen van de etiketten en de lijmresten vind ik meer werk dan zo nu en dan een zuurreiniging moeten uitvoeren. Vaak giet de zure reniger van de ene over na een andere fles na een dag inwerken. Het is grappig te zien dat de oplossing steeds meer schuimt. Volgens mij komt dit door het oplossen van eiwitten.

kleine Minstreel

Gewoon nieuwe kopen. De meeste hobbybrouwers brouwen  volumes van 50 tot 100 flesjes. Dat betekent dat er voor ongeveer € 10,- aan flesjes nodig zal zijn. Voor honderden euro`s hebben wij spullen voor onze hobby en dan gaan we aan het einde om een paar euro`s te besparen allerlei chemisch rotzooi gebruiken.


smaalle

Citaat van: 12345 op 23-04-2011  15:51 uGoedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!
Etiketten kun je gewoon verwijderen met heet water. Kwartiertje laten weken en de etiketten komen boven drijven. Daarna met een pannensponsje de lijmresten wegpoetsen. Zolang de flesjes warm zijn kun je de lijm goed verwijderen.

Herman

Citaat van: kleine Minstreel op 05-10-2014  10:15 uGewoon nieuwe kopen. De meeste hobbybrouwers brouwen  volumes van 50 tot 100 flesjes. Dat betekent dat er voor ongeveer € 10,- aan flesjes nodig zal zijn. Voor honderden euro`s hebben wij spullen voor onze hobby en dan gaan we aan het einde om een paar euro`s te besparen allerlei chemisch rotzooi gebruiken.
En toevallig heb jij nog veel nieuwe flesjes te leveren? ::)

kleine Minstreel

Citaat van: Herman op 05-10-2014  11:10 uEn toevallig heb jij nog veel nieuwe flesjes te leveren? ::)

Niet toevallig maar ik gebruik nieuwe flesjes en kan deze tegen een aantrekkelijk prijs kopen. Dit wilde ik delen met mede hobbybrouwers.


Rich

Ik krijg goede resultaten met een nachtje in de PBW. Ik heb kunststof bakken waar precies een krat in past, hele krat gaat in heet water zonder PBW, flesjes met PBW-oplossing en dat staat een nacht. De meest gore flesjes zijn vervolgens schoon te spoelen en alle etiketten liggen los op de bodem. Daarna verder vlak voor gebruik in de oxi en vullen maar.

Ik probeer hiervoor overigens wel reeds gebruikte PBW te gebruiken aangezien dat spul rammend duur is, meestal heeft het eerst al een nachtje in een emmer of maischkuip gestaan.

Heb nu een tweetal kratjes mooie Duitse halve liters die staan te weken.

Jacques

Ik heb PBW ook geprobeerd maar dat haalt toch niet alles weg en laat bij mij een witte aanslag achter.
PBW vind ik weer geweldig voor het schoonmaken van mijn Braumeister. Een tijdje in laten weken en de aanslag op de verwarmingsspiraal vliegt er af.
Voor flessen ben ik weer Chemipro Caustic gaan gebruiken. Je ziet dan de bruine aanslag binnen een paar minuten omhoog komen.

rajd

Citaat van: smaalle op 05-10-2014  10:59 uEtiketten kun je gewoon verwijderen met heet water. Kwartiertje laten weken en de etiketten komen boven drijven. Daarna met een pannensponsje de lijmresten wegpoetsen. Zolang de flesjes warm zijn kun je de lijm goed verwijderen.

Inderdaad, doe ik ook altijd. Althans, ik hergebruik van die Belgische 33cl longnecks en flesjes van de Proefbrouwerij graag. Even laten weken en het etiket laat doorgaans los (de etiketten van Bronckhorster daargelaten >:D).

smaalle

Citaat van: rajd op 06-10-2014  22:07 uInderdaad, doe ik ook altijd. Althans, ik hergebruik van die Belgische 33cl longnecks en flesjes van de Proefbrouwerij graag. Even laten weken en het etiket laat doorgaans los (de etiketten van Bronckhorster daargelaten >:D).
Ik denk dat je de pvc etiketten van bronckhorst bedoelt. Die kun je eraf trekken en de lijm die op de fles achterblijft kun je met Methylethylketon(MEK) verwijderen. Dit is zeer heftig spul waarbij je wel handschoenen moet dragen anders lost de vetlaag op je huid op. Even naspoelen met water en schoon in het kratje. Ik gebruik trouwens de kratten van argus bier uit de LIDL. mooie neutrale kratten zonder opdruk. En de flessen hebben weinig kratringen, niet duur en het bier (ik bedoel pils)is ook nog te drinken.

bierhenkie

Ik gebruik ook gewoon altijd nieuwe flesjes die ikzelf leeggedronken heb. Ze zijn dan nagenoeg fabrieksschoon, spoelen en desinfecteren volstaat. (En het etiket verwijderen.) Ik begrijp de pluk werk die sommigen ervan maken niet zo goed. Je zit toch niet om werk verlegen.

Zooms

Citaat van: Markiej87 op 04-10-2014  17:03 uIk breng ook mijn flessen terug naar het statiegeldmachientje als schoonmaken teveel moeite wordt.

He he, ik laat ze terugbrengen naar het statiegeldmachientje. Hoef er alleen maar voor te zorgen dat er een logische plek is waar terug te brengen flessen verzameld worden, en waar de nog te gebruiken flessen bewaard worden..

rajd

Citaat van: smaalle op 07-10-2014  08:54 uIk denk dat je de pvc etiketten van bronckhorst bedoelt. Die kun je eraf trekken en de lijm die op de fles achterblijft kun je met Methylethylketon(MEK) verwijderen. Dit is zeer heftig spul waarbij je wel handschoenen moet dragen anders lost de vetlaag op je huid op. Even naspoelen met water en schoon in het kratje. Ik gebruik trouwens de kratten van argus bier uit de LIDL. mooie neutrale kratten zonder opdruk. En de flessen hebben weinig kratringen, niet duur en het bier (ik bedoel pils)is ook nog te drinken.

Inderdaad, exact die etiketten. Goeie tip, bedankt!

zeebrew

Ik gebruik flesjes van brouwers die geen emballage hebben: altijd nieuw en makkelijk  te reinigen.  Vicaris is zo'n brouwer.

Eric v B

Gisteren met een brouwcollega totaal 21 kratjes met nieuwe flesjes bij Cor van Brouwerij Kleine Minstreel gekocht. Voorlopig geen flesjes meer spoelen voor het bottelen! Gastvrij ontvangen en leuk om eens rond te kijken in een (professionele) thuisbrouwerij. Lekker bier geproefd in zijn gezellige proeflokaal. Cor, bedankt!

Roelof

Citaat van: smaalle op 07-10-2014  08:54 uIk denk dat je de pvc etiketten van bronckhorst bedoelt. Die kun je eraf trekken en de lijm die op de fles achterblijft kun je met Methylethylketon(MEK) verwijderen.
Bronckhorst gebruikt nu ook papieren etiketten, maar deze zijn helemaal niet te verwijderen.  >:D
Maar ik blijf ze wel kopen want het bier is wel heel erg lekker.  :groots:  ;)

EvdBroek

Citaat van: Roelof op 20-11-2014  16:27 uBronckhorst gebruikt nu ook papieren etiketten, maar deze zijn helemaal niet te verwijderen.  >:D

Wat ik nu doe met leeg gedronken flesjes met etiketten: ik week de etiketten niet meer af, maar spoel ze direct na het uitdrinken 3x om, stop ze dan met etiket in de vaatwasser.
Na de vaatwasbeurt, zijn de etiketten er af en de flesjes brandschoon. De afgewassen etiketten raap ik vervolgens van de bodem van de vaatwasser. Ik doe dit met maximaal 5 flesjes per afwas.

Dit werkt echt perfect!

Wolter

Citaat van: EvdBroek op 21-11-2014  14:26 uWat ik nu doe met leeg gedronken flesjes met etiketten: ik week de etiketten niet meer af, maar spoel ze direct na het uitdrinken 3x om, stop ze dan met etiket in de vaatwasser.
Na de vaatwasbeurt, zijn de etiketten er af en de flesjes brandschoon. De afgewassen etiketten raap ik vervolgens van de bodem van de vaatwasser. Ik doe dit met maximaal 5 flesjes per afwas.

Dit werkt echt perfect!

Vind het alleen minder als die etiketten op 1 van mijn borden of pannen zit geplakt. Dan moet je het etiket daar ook weer vanaf weken. ;-)

Roelof

Citaat van: EvdBroek op 21-11-2014  14:26 uWat ik nu doe met leeg gedronken flesjes met etiketten: ik week de etiketten niet meer af, maar spoel ze direct na het uitdrinken 3x om, stop ze dan met etiket in de vaatwasser.
Na de vaatwasbeurt, zijn de etiketten er af en de flesjes brandschoon. De afgewassen etiketten raap ik vervolgens van de bodem van de vaatwasser. Ik doe dit met maximaal 5 flesjes per afwas.

Dit werkt echt perfect!
Werkt dit ook met de flesjes van Bronckhorst? Want die zitten er echt heel, heel vast op.
Maar ik ga het proberen. Bedankt voor de tip.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.