Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vieze bierflesjes  (gelezen 44556 keer)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Re: Vieze bierflesjes
« Reactie #50 Gepost op: 22-05-2011 11:31 u »
Er is natuurlijk een verschil tussen een onderwerp dat voor de tweede keer aan de orde komt en eentje die al 100 keer voorbij gekomen is... Kijk maar eens bij de tags en dan is nog niet eens elk topic met dit onderwerp getagd.
He, die "Tags" had ik nog nooit gezien (staat naast "Mijn berichten"). Dat werkt veel handiger dan zoeken op bepaalde woorden. Als je dan op Schoonmaken/Hygiene klikt krijg je inderdaad een mooie overzicht van topics hierover. Bedankt Jacques! Weer wat geleerd  8)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #51 Gepost op: 22-05-2011 12:48 u »
Misschien een apart forum voor de superleden? Hoeven ze zich niet zo te ergeren aan de nieuwelingen?
Is het nou zo'n ramp om af en toe een keer een topic voor een 2e keer op te zetten: je leest toch wat je WIL lezen. Ik lees ook niet de ellenlange discussie over de Gouden Carolus. Heb al vaker gemerkt dat in nieuwere topics ook nieuwe inzichten staan... Groeten

Jullie lijken hier te insinueren dat ik me erger aan dit topic aan de hand van dit bericht:
Op zich heb je daar wel een punt en dat moet kunnen. De cyclus is hier soms echter wel erg kort, 2 maanden of zo?
:o <- dat is een "verbaasd-smiley"

Kennelijk is dat een reflectie van jullie eigen ergernis (frustraties?)?

Want ik geef immers slechts aan dat:
1) herhaling moet kunnen
2) ik me verbaas over hoe weinig er gezocht wordt

Nergens ergernis!
:degroeten:

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 22-05-2011 19:36 u »
Als ik iets wil weten stel ik gewoon de vraag op het forum, zonder eerst de hele discussie van de afgelopen jaren te lezen. Er zijn voldoende superleden is me gebleken die antwoord geven, ook over de Gouden Carolus gelukkig.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 22-05-2011 20:25 u »
Als ik iets wil weten stel ik gewoon de vraag op het forum, zonder eerst de hele discussie van de afgelopen jaren te lezen. Er zijn voldoende superleden is me gebleken die antwoord geven, ook over de Gouden Carolus gelukkig.

Dat kan maar dan moet je niet verbaasd zijn dat je verwezen wordt naar de zoekfunctie of de tags...

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #54 Gepost op: 22-05-2011 20:40 u »
Als je op hobbybrouwen geen antwoord krijgt, kun je nog altijd terugvallen op de ervaring van de leden van je bierbrouwvereniging

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 22-05-2011 21:19 u »
Als je op hobbybrouwen geen antwoord krijgt, kun je nog altijd terugvallen op de ervaring van de leden van je bierbrouwvereniging

Een antwoord krijg je bijna altijd. Het kan zijn dat het antwoord al gegeven is voordat de vraag gesteld was. In dat geval word je daarnaar verwezen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 22-05-2011 21:22 u »
Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal om je ff in te lezen voor je maar wat begint rond te vragen...

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #57 Gepost op: 22-05-2011 22:14 u »
Als ik eerst het forum moet doorspitten om te kijken of ik geen overbodige vraag stel, dan wordt het wel heel bewerkelijk en kan ik inderdaad beter ff een mailtje naar de vereniging sturen... >:(

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #58 Gepost op: 22-05-2011 22:19 u »
Als ik eerst het forum moet doorspitten om te kijken of ik geen overbodige vraag stel, dan wordt het wel heel bewerkelijk en kan ik inderdaad beter ff een mailtje naar de vereniging sturen... >:(

En denk je bij die vereniging net zo snel antwoord te krijgen als dat je de zoekfunctie op het forum gebruikt? Lijkt me niet. :P

Een klein beetje je best te doen is toch niet teveel gevraagd?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 22-05-2011 22:23 u »
>:(

???
:weetniet:

Jacques heeft veel tijd in het Tag-systeem gestoken, waarmee je heel gemakkelijk heel veel info over een onderwerp krijgt.
Ook de zoekfunctie vind nog wel eens wat (al kon die beter).

Mijns inziens een blijk van weinig waardering om dat allemaal links te laten liggen en zonder enig eigen inzet maar meteen te beginnen met vragen.
Het is hier een forum hè, geen helpdesk. Als je vereniging die functie wel heeft, kan je dat beter gebruiken inderdaad...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 22-05-2011 22:25 u »

Dat doorspitten doet de zoekfunctie voor je. En aan de hand de titels van de getagde topics zie ook snel of iets voor jou relevant is of niet.

Je verwacht van anderen dat zij de moeite nemen je antwoord te geven. Maar er mag ook verwacht worden dat de vragensteller kijkt of het onderwerp al eerder aan de orde is geweest. Dat betekent niet dat alle uithoeken verkend moeten worden. Als het gaat om het schoonmaken van flessen hoeft dat ook niet. Dit onderwerp is al zo vaak aan de orde geweest dat je het niet kunt missen.
Overigens kun je voor de tags ook onder aan de pagina kijken. Daar staan de tags en door op een tag te klikken krijg je de overige topics te zien die met een bepaald woord getagd zijn. Op die manier heb je snel een overzicht van het onderwerp.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #61 Gepost op: 22-05-2011 22:30 u »
Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal om je ff in te lezen voor je maar wat begint rond te vragen...

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten ... maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

Dit was de vraag waar ik deze draad mee begon. Het bleek te gaan om een mechanische beschadiging aan de buitenkant van de flesjes. Iets wat een machine na veel hergebruik veroorzaakt. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de zoekfunctie of tags had moeten gebruiken om hier achter te komen zonder deze vraag te stellen? Gezien het feit dat ik nog niet eens wist wat er aan de hand was? Toch eindigen nogal wat draadjes op dit forum op deze, in mijn ogen nogal problematische manier.

Als ik op de markt loop (toch ook een soort forum), zie ik daar elke keer dezelfde man dezelfde tomaten verkopen. Ik kan de man daarop aanspreken, ik kan hem daar elke keer dat ik hem zie op aanspreken, maar nee, ik denk bij mezelf: "vandaag geen tomaten nodig" en loop verder. Dat zouden superleden hier ook kunnen doen maar zij kiezen ervoor om herhaaldelijk de nieuwkomer-vragenstellers op het foute van hun gedrag te wijzen. Ik durf te zeggen: als je dat doet, wees dan tevens zo vriendelijk om er een link bij te geven. En als je dat niet wilt doen, wat ik me ook voor kan stellen, loop dan gewoon verder.

Ik vraag mij af wat nieuwelingen denken van de (soms bitse) reacties die ik hier gelezen heb.
Hey, alweer een schoonmaak topic.
Tja, nieuwe generatie.
What the fuck dus.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 22-05-2011 22:40 u »
Dit was de vraag waar ik deze draad mee begon. Het bleek te gaan om een mechanische beschadiging aan de buitenkant van de flesjes. Iets wat een machine na veel hergebruik veroorzaakt. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de zoekfunctie of tags had moeten gebruiken om hier achter te komen zonder deze vraag te stellen? Gezien het feit dat ik nog niet eens wist wat er aan de hand was?

Dit antwoord kon je inderdaad niet vinden. Een vraag waarvan niet duidelijk is wat de inhoud is van de vraag zal niet snel adequaat beantwoord worden.
Door de wijze waarop de vraag gesteld is kwam heel snel de zoveelste discussie over het reinigen van flessen op gang. Dit topic gaat dus allang niet meer over de oorspronkelijke vraag. Eerlijk gezegd vind ik dat een problematisch verschijnsel op dit forum. Maar al te snel dwalen we met zijn allen af. Het steeds afsplitsen van topics een een tijdrovende actie. Om die reden wordt dat soms wat minder toegepast dan wel eens gewenst is. Ook beheerders zijn gewone mensen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 22-05-2011 22:51 u »
@123456: ik reageerde helemaal niet op jouw vraag, daar was niks mis mee. Meer op de discussie in verontwaardigde toon die erop volgde. De opmerking van hopmans was ook niet negatief oid.

Heeft ook niks met wel/niet superlid te maken, je doet net alsof een superlid speciaal is... :weetniet:

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 22-05-2011 22:57 u »
Ik heb de vereniging al genoeg vragen gesteld, vandaar dit forum nu ::). Inderdaad zijn die gerelateerde resultaten als je op de tags drukt handig. die zien er veel overzichtelijker uit dan de resultaten die de zoekfunctie oplevert. Zal die voortaan eerst ff raadplegen  :-* ;)

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 22-05-2011 23:13 u »
Ik heb een stukje pvc buis waar precies 1 bierfles in past, aan 1 kant voorzien van pvc dop.
Hierin week ik zo nu en dan een etiket af, er is heel weinig (heet) water voor nodig.
Niet handig als je 5 kratten wilt losweken, al kan het wel door tussendoor iedere keer een flesje te wisselen als je toevallig toch in de keuken moet zijn...

Bijkomend voordeel: door de buis tot net boven het etiket te vullen (dus tussen het pvc en het flesje) en het flesje zelf helemaal zodat hij niet gaat drijven maar op de bodem blijft staan, kunnen er geen lijmresten en stukken etiket in het flesje komen.

Leuk! Wel geinig wat hobbybrouwers allemaal verzinnen om flesjes te reinigen of schoon te maken. Zo af en toe doen ik nog handmatig een afwas, het water (wat je dan toch weggooit) kun je ook gebruiken om etiketten af te weken...

Het probleem van lijn resten die in je flesje kunnen komen zie ik niet bij het reinigen van 1 flesje. Je moest eens weten hoe weinig lijm er voor 1 flesje gebruikt worden. En na afweken spoel je deze toch ff om met schoon water en zet je deze op de kop in het krat?  :)

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #66 Gepost op: 23-05-2011 10:35 u »

Het probleem van lijn resten die in je flesje kunnen komen zie ik niet bij het reinigen van 1 flesje. Je moest eens weten hoe weinig lijm er voor 1 flesje gebruikt worden. En na afweken spoel je deze toch ff om met schoon water en zet je deze op de kop in het krat?  :)
Kort en bondig hoe het moet.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 25-05-2011 10:28 u »
Hoop tips gelezen hier maar ik vind de vaatwasser nog steeds gewoon de handigste.
Labels gaan eraf en er blijft geen lijm achter.
Ik ga echt niet klooien met terpetine hoor, dat is écht niet nodig.
Voor het vullen nog even oxi oplossing erin en goed uitlekken.
Geen problemen gehad tot nu toe.

Beschimmelde flessen heb ik wel schoon gekregen maar man... wat een werk, daar begin ik nooit meer aan.

Over die mechanische beschadiging: dat komt door de lopende band, krijg je er ook niet uit dus.

Overigens gebruikt Hertog Jan alleen voor de speciaalbieren (uit Arcen dus) nieuwe flesjes.

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #68 Gepost op: 02-10-2014 22:23 u »
Jullie geloven het niet.. ik ga dit oud draadje even gebruiken.
Ik heb op sommige flesjes een soort kalkrand tot waar bier heeft gestaan.
Vooraf: ik heb tags afgezocht, maar ik kom er niet uit.

Hoe maak ik dit het beste schoon?
Chemipro caustic of acid?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 02-10-2014 23:47 u »
Jullie geloven het niet.. ik ga dit oud draadje even gebruiken.
Ik heb op sommige flesjes een soort kalkrand tot waar bier heeft gestaan.
Vooraf: ik heb tags afgezocht, maar ik kom er niet uit.

Hoe maak ik dit het beste schoon?
Chemipro caustic of acid?

Waar je last van hebt is een eiwitaanslag in combinatie met een biersteenafzetting.
Om dit te verwijderen moet je reinigen met zowel een zure als een alkalische reiniger zoals Chemipro Caustic. Wel na elkaar gebruiken en tussentijds spoelen.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je de aanslag ook vaak voldoende verwijderd door alleen Chemipro Caustic te gebruiken. De zuurreiniging is meestal niet nodig.

Offline Edolem

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #70 Gepost op: 04-10-2014 12:02 u »
Volgorde nog belangrijk?
Caustic dan zuur of andersom?

Overigens bedankt voor het antwoord.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #71 Gepost op: 04-10-2014 12:11 u »
Ik stop ze altijd na gebruik in de afwasmachine met de reguliere afwas, normaal programma. Dus meestal maar 1 tot 4 flesjes per keer. IK gebruik zo'n alles-in-één tablet.

Eénmalig heb ik in 3 of 4 sessies alle flesjes een keer onderhanden  genomen waarvan sommigen veel aanslag hadden. Ik dacht eerst dat het water nooit goed in de flesjes zou komen maar dat valt erg mee.

Voor bottelen worden de flesjes toch altijd nog ontsmet waardoor eventuele glansmiddelresten worden weggespoeld.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #72 Gepost op: 04-10-2014 12:20 u »
Ik stop ze altijd na gebruik in de afwasmachine met de reguliere afwas, normaal programma. Dus meestal maar 1 tot 4 flesjes per keer. IK gebruik zo'n alles-in-één tablet.

Eénmalig heb ik in 3 of 4 sessies alle flesjes een keer onderhanden  genomen waarvan sommigen veel aanslag hadden. Ik dacht eerst dat het water nooit goed in de flesjes zou komen maar dat valt erg mee.

Voor bottelen worden de flesjes toch altijd nog ontsmet waardoor eventuele glansmiddelresten worden weggespoeld.

Dit doe ik ook altijd en ik spoel de flesjes voor de vaatwasser ook nog goed om. Als ze er smoezelig uit blijven zien gaan ze terug in een krat die uiteindelijk bij de supermarkt op de emballage terecht komt. De flesjes bewaar ik trouwens op zn kop in een krat die in een koeltas (aanbieding bij de Lidl van een paar euro per tas) staat zodat deze ook dicht weg gezet kan worden en er verder niets bij kan komen wat ik er niet bij wil hebben.

Volgens mij zit er ook wel een verschil in het 'schoon' bewaren van flesjes en het pas schoonmaken van de flesjes als je wilt gaan bottelen. Ik denk dat je in het laatste geval veel meer last hebt van gedoe en ook veel meer kans loopt op vervelende bijzaken. Ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf beslissen maar ik zet mijn brouwspullen na een brouwdag ook niet vies weg om ze pas weer schoon te maken voor ik wil gaan brouwen, dus ook de flessen niet.

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #73 Gepost op: 04-10-2014 13:11 u »
Dit doe ik ook altijd en ik spoel de flesjes voor de vaatwasser ook nog goed om. Als ze er smoezelig uit blijven zien gaan ze terug in een krat die uiteindelijk bij de supermarkt op de emballage terecht komt. De flesjes bewaar ik trouwens op zn kop in een krat die in een koeltas (aanbieding bij de Lidl van een paar euro per tas) staat zodat deze ook dicht weg gezet kan worden en er verder niets bij kan komen wat ik er niet bij wil hebben.

Volgens mij zit er ook wel een verschil in het 'schoon' bewaren van flesjes en het pas schoonmaken van de flesjes als je wilt gaan bottelen. Ik denk dat je in het laatste geval veel meer last hebt van gedoe en ook veel meer kans loopt op vervelende bijzaken. Ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf beslissen maar ik zet mijn brouwspullen na een brouwdag ook niet vies weg om ze pas weer schoon te maken voor ik wil gaan brouwen, dus ook de flessen niet.
Ik denk dat als je voor het bottelen enorm goed schoon maakt dat het uiteindelijk niet zoveel uit maakt, het is alleen veel meer werk want je moet het wel goed doen. Het risico dat je wat mist is wel flink groter.

Ik hanteer trouwens ook de methode goed omspoelen na drinken en dan de vaatwasser in en op zn kop in het krat.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #74 Gepost op: 04-10-2014 15:24 u »
Volgorde nog belangrijk?
Caustic dan zuur of andersom?

Ik begin met Caustic. Daar gaat het meeste mee weg. Als ik zie dat er nog een waas achtergebleven is volgt de zuurreiniging.