Vieze bierflesjes

Gestart door 12345, 23-04-2011 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Sander_de_Rijk op 26-04-2011  15:52 uJe kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit.

Dat klopt dus niet meer... :)

12345

Beste mensen, er spelen nu 2 zaken in deze draad:

1) Beschadigingen aan de buitenkant van de flesjes. Nu ik weet dat dit mechanische beschadigingen zijn, selecteer ik gewoon mijn flesjes bij de supermarkt. Nee, daar kijken ze niet raar van op want ik ben toch al die gekke meneer die sommige flesjes per se rechtop wil laten staan.

2) Troep aan de binnenkant. Ik zie in dat water, vermengd met wat bierresten oid als het opdroogt een mengsel van harde kalk en bier wordt. Net zoals je in het huishouden op sommige (gelukkig verborgen) plaatsen een mengsel van harde kalk met zeep en haren aantreft. Maar een echt goed apparaat kopen vind ik veel en veel te duur. Ik ga proberen het als volgt op te lossen:

a) Direct na gebruik spoel ik de flesjes 2 x om, " sla ze uit"  en doe het dopje er weer op en zet ze rechtop in het krat. Ik vind de bodem van een krat nl. te vies om ze er omgekeerd in te zetten.
b) Ik week de etiketten er met ca. 15 flesjes tegelijk vanaf
c) Voor het bottelen zet ik ze met ca. 12 tegelijk ca. 10 minuten in een emmer met citroenzuur (azijnzuur blijft vies ruiken en ik heb nog citroenzuurpoeder genoeg) om de kalk op te lossen.
d) meteen daarna laat ik ze leeglopen, sla ze wat uit en zet ze in de Oxipro. Volgens mij kan Oxipro goed tegen citroenzuur.
e) Ik spoel ze om, "sla ze droog" en zet ze in het droogrek.

Het enige wat ik dan anders doe dan tot nu toe, is die handeling met de citroenzuur. Maar ik ben het er helemaal mee eens, want ik weet wat kalk voor troep kan veroorzaken als water samen met iets anders opdroogt.

Oscar

Citaat van: 12345 op 26-04-2011  17:25 ua) Direct na gebruik spoel ik de flesjes 2 x om, " sla ze uit"  en doe het dopje er weer op en zet ze rechtop in het krat. Ik vind de bodem van een krat nl. te vies om ze er omgekeerd in te zetten.

Dan moet je het krat schoonmaken... ;D ;D  Die "vieze" bodem heeft geen negatief effect op je flesjes en zorgt niet voor infecties aangezien je voor het bottelen toch nog gaat ontsmetten. Dus ik raad je aan om zet toch op de kop in het krat te zetten en zeker zonder dat vieze dopje (of ga je de dopjes ook schoonmaken ?)  :nut:

Oscar

Oh ja nog een tip: ga mooie flesjes sparen en zorg dat die niet weer terug in de winkel komen zodat je een eigen voorraad flesjes hebt om te bottelen. Dit scheelt je in de toekomst veel handelingen. En zorg voor een groot vat waar je met gemak 2 tot 21/2 krat aan flesjes in kan reinigen  :)

 :degroeten:

Ormagon

Dat laatste van Oscar is inderdaad een goede. Wij zorgen er met het studentenhuis nu voor dat we een bonte verzameling aan mooie flesjes hebben om het bier in te zetten. Prachtig!

hirsnl

Citaat van: 12345 op 23-04-2011  15:51 uGoedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

Ik haal de etiketten er af met Blue Wonder, fleskleur blauw, er zijn verschillende kleuren van flessen. Twee dopjes op 10 l heet water uit de geiser. Wanneer ik alle flessen hierin gedompeld heb dan kan ik de eerste flessen er weer uithalen en wrijf het etiket er zo met de hand af. Als er nog lijmresten op zitten verwijder ik dat niet met thinner maar met terpentine. Daarna worden de flessen gereinigd.

koffie

Citaat van: Oscar op 26-04-2011  18:00 uOh ja nog een tip: ga mooie flesjes sparen en zorg dat die niet weer terug in de winkel komen zodat je een eigen voorraad flesjes hebt om te bottelen. Dit scheelt je in de toekomst veel handelingen. En zorg voor een groot vat waar je met gemak 2 tot 21/2 krat aan flesjes in kan reinigen  :)

 :degroeten:
Ik heb bij de Ikea een hele grote opbergbak op wieltjes gehaald. Hier gaan met gemak 3 tot 4 kratten tegelijk in (de box dan dus gevuld met water).

Oscar

Citaat van: koffie op 30-04-2011  18:03 uIk heb bij de Ikea een hele grote opbergbak op wieltjes gehaald. Hier gaan met gemak 3 tot 4 kratten tegelijk in (de box dan dus gevuld met water).

Leuk! Mijn gistvat dient hier voor... scheelt weer extra ruimte! Je moet wel economisch blijven denken... ;D ;D

koffie

Stiekem hadden we ondertussen al bedacht dat we die grote bak ook kunnen gebruiken om lambic spontaan in te laten gisten :)
Overigens is mijn ervaring dat er in een (30 liter) gistvat niet zo heel veel flessen passen.
Voordeel is wel dat je gistvat ook meteen schoon is  :biersmile:

Oscar

Citaat van: koffie op 30-04-2011  21:40 uOverigens is mijn ervaring dat er in een (30 liter) gistvat niet zo heel veel flessen passen.

Mijn gistvat is bruto 60 liter  :)  Daar kan 2,5 kratten aan flesjes in... :)

maltar

De avond voor het bottelen zet ik de flesjes in een grote bak met warm Soda water (niet te veel soda gebruiken). Na de flesjes +- 12 uur te laten weken zijn alle schimmels die eventueel in de flesjes zitten dood, daarnaast zijn alle labels los en de lijm is opgelost.

Nu de flesjes nog met schoon water naspoelen en even kort bewerken met een fles borstel. Daarna op zijn kop in een druiprek.

Net voor het bottelen de flessen voorzien van 1/2 theelepeltje oxi en warm water. Flessen leeg laten lopen en plaatsen in een ontsmet druiprek.

Kroonkurken gaan altijd in een los bakje met warm water en oxi.

Oscar

Pfff... wat een werk... :nut:

maltar

Citaat van: Oscar op 19-05-2011  07:50 upfff.....wat een werk..... :nut:

Moet ik zeggen dat ik dat vooral doe met flesjes die ik voor de eerste keer zelf ga vullen. Daarna spoel ik ze na het nuttigen meteen om zodat ze redelijk schoon zijn.

Oscar

Citaat van: maltar op 19-05-2011  18:48 uMoet ik zeggen

Gelukkig moet je niets en mag je vrijwel alles zeggen hier... :)

Sjaak_Deventer

Crisis..wat een schoonmaakfreaks hier! Maar kan zijn dat ik net een beetje te makkelijk ermee ben. Ik spoel de flesjes alleen even om en gaan daarna de kelder in. Als ze weer gevuld worden zet ik ze eerst in een teil met oxi pro. Spoel ze nog even met koud water om en daarna gaat er weer bier in! Gaat prima!

Hopmans


Hey, alweer een schoonmaak topic.
Tja, nieuwe generatie.
What the fuck dus.

 :dansen:


erikgroothuis

Als je gewoon zelf een paar kistjes soldaat maakt, heb je nagenoeg schone flesjes. Die brouwerijen zorgen echt wel dat hun flesjes schoon zijn.
Daar hoef je dus geen vreselijk ingewikkelde schoonmaakprocedures voor te verzinnen.

Groet,
Erik :brouwen:

Robertw

Ik heb een stukje pvc buis waar precies 1 bierfles in past, aan 1 kant voorzien van pvc dop.
Hierin week ik zo nu en dan een etiket af, er is heel weinig (heet) water voor nodig.
Niet handig als je 5 kratten wilt losweken, al kan het wel door tussendoor iedere keer een flesje te wisselen als je toevallig toch in de keuken moet zijn...

Bijkomend voordeel: door de buis tot net boven het etiket te vullen (dus tussen het pvc en het flesje) en het flesje zelf helemaal zodat hij niet gaat drijven maar op de bodem blijft staan, kunnen er geen lijmresten en stukken etiket in het flesje komen.

Kleine_Schriek

Citaat van: Hopmans op 19-05-2011  20:51 uHey, alweer een schoonmaak topic.
Tja, nieuwe generatie.
What the fuck dus.

 :dansen:
Dat is altijd bij een forum, het herhaalt zich  8)

RobinB

Op zich heb je daar wel een punt en dat moet kunnen. De cyclus is hier soms echter wel erg kort, 2 maanden of zo?
:o

12345

Misschien een apart forum voor de superleden? Hoeven ze zich niet zo te ergeren aan de nieuwelingen?

Jacques

Citaat van: 12345 op 22-05-2011  01:44 uMisschien een apart forum voor de superleden? Hoeven ze zich niet zo te ergeren aan de nieuwelingen?

De kracht van een forum is dat oude rotten hun kennis delen met nieuwelingen. Als die oude rotten een eigen forum hebben dan is de kennisoverdracht aanzienlijk minder. Geen goed idee dus.

Wijzen op de zoekfuncties en de tags kan onvriendelijk overkomen maar is wel heel effectief.
Er is op dit forum namelijk al ongelofelijk veel geschreven over het schoonmaken van flessen... De meningen hierover (net als bij veel andere onderwerpen) uiteen. Alle argumenten zijn minstens al 10 keer herhaalt. Vandaar dat degenen die al wat langer op het forum zitten reageren in de trant van: o nee niet weer...
Niet menselijks is ons vreemd.

John

Is het nou zo'n ramp om af en toe een keer een topic voor een 2e keer op te zetten: je leest toch wat je WIL lezen. Ik lees ook niet de ellenlange discussie over de Gouden Carolus. Heb al vaker gemerkt dat in nieuwere topics ook nieuwe inzichten staan... Groeten

Jacques

Citaat van: John op 22-05-2011  10:47 uIs het nou zo'n ramp om af en toe een keer een topic voor een 2e keer op te zetten: je leest toch wat je WIL lezen. Ik lees ook niet de ellenlange discussie over de Gouden Carolus. Heb al vaker gemerkt dat in nieuwere topics ook nieuwe inzichten staan... Groeten

Er is natuurlijk een verschil tussen een onderwerp dat voor de tweede of derde keer aan de orde komt en eentje die al 100 keer voorbij gekomen is... Kijk maar eens bij de tags en dan is nog niet eens elk topic met dit onderwerp getagd.

Ronnie

Terug even terzake, over vieze bierflesjes.
Voorkomen is beter dan genezen.

Daarom: gebruik geen fles-etiketten! Dat is nergens voor nodig.

Op de kroonkurk kan je een etiketje van 18mm x 18mm kleven, daar kan je alles printen wat nodig is.
Ik print zo een heel of een half blad A4 kleefpapier vol en snij dit met een cuttermes, zodanig dat ik de sticker nog kan afnemen van het ondervel.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.