Vieze bierflesjes

Gestart door 12345, 23-04-2011 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Goedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

dennis

Als ze niet schoon worden met een normale inspanning breng ik de flesjes terug.  Ook als ze binnen in niet mooi schoon zijn gaan ze terug.

GeBaxke

Hardnekkige lijm resten zijn soms nog wel eens weg te halen met de vaatwasser.
Als ik flessen met etiket gebruik spoel ik ze uit en week ze een nacht in een ton om de etiketten eraf te halen. Daarna gaan ze in de vaatwasser met 2 tabletten. Voor ik ze gebruik gaan ze nog in de chempro.
 :proost:

Oscar

Citaat van: GeBaxke op 23-04-2011  18:01 uDaarna gaan ze in de vaatwasser met 2 tabletten. Voor ik ze gebruik gaan ze nog in de chempro.

En daarna nog ontsmetten?  Weer een mooi voorbeeld van overdreven handelingen m.b.t. het schoonmaken van flesjes... ;D ;D

12345

Beste Dennis, ik heb me je reactie ter harte genomen. Ik ben de "viezigheid"  op mijn Bavariaflesjes te lijf gegaan met thinner en met een mes. Helpt allemaal niet. Nu begin ik te geloven dat het een mechanische beschadiging is, iets van de een of andere machine. Het staat overigens in het geheel niet vast dat dit bij Bavaria gebeurt. De flesjes zijn hetzelfde voor een heleboel brouwerijen. Maar goed: er is dus niets aan te doen. Voortaan na het opdrinken eerst goed kijken, want deze beschadiging is rondom de etiketten duidelijk te zien. Pas daarna etiketten afweken en het hele schoonmaakritueel uitvoeren. En ik begrijp hierboven dat Oscar daar het patent op heeft?

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  18:21 uEn daarna nog ontsmetten?  Weer een mooi voorbeeld van overdreven handelingen m.b.t. het schoonmaken van flesjes... ;D ;D

Flessen worden niet schoon met alleen omspoelen. Hoe vaak hebben we het hier al over gehad?
Reinigen die flessen!

Hopmans

Thinner lijkt me ook niet echt geschikt.


Oscar

Citaat van: 12345 op 23-04-2011  19:16 uIk ben de "viezigheid"  op mijn Bavariaflesjes te lijf gegaan met thinner en met een mes. Helpt allemaal niet. Nu begin ik te geloven dat het een mechanische beschadiging is, iets van de een of andere machine.

Dat is gewoon slijtage van die flesje...hahahaha dat heb jij er proberen af te halen?  ;D ;D ;D  Dat soort flesjes gewoon weer inleveren en voortaan nieuwere flesjes kopen  :)

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2011  19:20 uFlessen worden niet schoon met alleen omspoelen.

Jawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  19:49 uJawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

De aanslag in de fles zie je niet. Die aanslag maakt dat je niet alles uit de fles kunt spoelen waardoor je een infectie kunt krijgen. Schoon bier in schone flessen!

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2011  20:26 uDie aanslag maakt dat je niet alles uit de fles kunt spoelen waardoor je een infectie kunt krijgen.
Bangmakerij.... >:D

davadox

Tromgeroffel hahaha

Robert1968

Ach de een vindt goed schoonmaken overdreven de ander wodka in het waterslot.

Hoe was die ook al weer: meug, ieder zijn eigen?

Oscar

* Brouwer 1 doet 3 handelingen om zijn flesjes schoon te maken en heeft na het afvullen nooit een infectie af smaak afwijking ten gevolge van de handelingen die hij doet bij het schoonmaken van zijn flesjes en bottelen.

* Brouwer 2 doet 2 handelingen om zijn flesjes schoon te maken en heeft na het afvullen nooit een infectie af smaak afwijking ten gevolge van de handelingen die hij doet bij het schoonmaken van zijn flesjes en bottelen.

Wat is dan het nut van die extra handeling die brouwer 1 doet ?   :weetniet: :weetniet:

Mijn inziens : Er wordt veel (overbodig) gehandeld uit gebrek aan kennis en inzicht.  :)

ed

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  19:49 uJawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

Dat dacht ik ook altijd. Tot dat ik een waterontkalker heb aangeschaft. Als ik nu mijn 'schone' flesjes in de oxi zet, komen er bruine slierten uit. (biersteen?) Dus een flesje schoon bier leegschenken en omspoelen en op zijn kop wegzetten is niet voldoende.

ed

Oscar

Citaat van: ed op 23-04-2011  22:43 uDat dacht ik ook altijd. Tot dat ik een waterontkalker heb aangeschaft.

Heeft het je voor die tijd infecties en smaakafwijkingen opgeleverd?

Harold

De etiketten van Heineken en Amstel laten het gemakkelijkst los, praktisch altijd zonder lijmresten. Belgische bieren zitten dikwijls in flesjes waarvan de etiketten niet willen loslaten. 5 minuten laten weken in water met chemipro caustic.

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  20:42 uBangmakerij.... >:D

Als je ziet hoeveel bruine rommel uit de flesjes komt als je echt gaat schoonmaken denk je daar anders over.


ed

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  23:03 uHeeft het je voor die tijd infecties en smaakafwijkingen opgeleverd?
Geen infecties. Maar mijn schoonmaak water ziet er soms nog erger uit dan dat van Jacques.
Voor de waterontkalker zat dat in mijn flesjes waar mijn bier in zit.
Ik heb mijn flesjes 4 jaar op de uitspoelen, omdraaien, oxi manier gebruikt.
En nogmaals, geen infecties. Maar flesjes met die rotzooi kan toch zeker geen smaakverbetering zijn.  :weetniet:

Ed

Ronald_

Citaat van: Robert de Boer op 23-04-2011  21:55 uHoe was die ook al weer: meug, ieder zijn eigen?

Dat zeg ik!

12345

Citaat van: ed op 24-04-2011  00:23 uGeen infecties. Maar mijn schoonmaak water ziet er soms nog erger uit dan dat van Jacques.
Voor de waterontkalker zat dat in mijn flesjes waar mijn bier in zit.
Ik heb mijn flesjes 4 jaar op de uitspoelen, omdraaien, oxi manier gebruikt.
En nogmaals, geen infecties. Maar flesjes met die rotzooi kan toch zeker geen smaakverbetering zijn.

Beste Ed, mag ik vragen wat voor waterontkalker jij gebruikt? Ik heb net even bij Conrad gekeken maar die verkopen alleen die dingen met magische magneetvelden en daar geloof ik niet in. Kun je misschien ook een link geven naar een beschrijving van het schoonmaakproces als je zo'n ding hebt? Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar voor je het weet zit je urenlang naar al dan niet grappig geklets te kijken.

RobinB

Volgens mij heeft ed een ontkalker voor het hele huis, die dus op de hoofdleiding is aangesloten? Een ionenwisselaar als ik me niet vergis.

Wat dat betreft is voor kleine volumes een omgekeerde-osmoseapparaat handiger. Het water dat je daar uit krijgt is (praktisch) volledig vrij van alle zouten, dus niet "slechts" uitgewisseld. :) 

ed

Citaat van: RobinB op 24-04-2011  16:24 uVolgens mij heeft ed een ontkalker voor het hele huis, die dus op de hoofdleiding is aangesloten? Een ionenwisselaar als ik me niet vergis. 
Ik heb inderdaad een ontkalker voor het hele huis.

http://www.aquacell-waterontharder.nl/cms/waterontharder/aquacell-waterontharder.html?gclid=CLSzt9SeuKgCFcos3godykPjBA

Als ik mijn brouwwater aftap dan zet ik hem uit en gebruik ik gewoon kraanwater. ALs ik klaar ben met mijn spoelwater aftappen dan zet ik hem meteen weer aan. Het is geen goedkoop apparaat, maar na enkele jaren heb je hem wel terugverdient door uitsparing van zeep en energie.

Hopelijk heb je iets aan de informatie.

Ed

Sander_de_Rijk

Citaat van: Oscar op 23-04-2011  19:47 uDat soort flesjes gewoon weer inleveren en voortaan nieuwere flesjes kopen  :)

Je kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit. Als je Hertog Jan drinkt heb je dus altijd nieuwe flesjes om te bottelen.

Ronald_

Citaat van: Sander_de_Rijk op 26-04-2011  15:52 uJe kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit. Als je Hertog Jan drinkt heb je dus altijd nieuwe flesjes om te bottelen.

Dat is mij ook verteld, een aantal jaar geleden. Volgens mij is het anders, en ik tref wel eens wat ouders aan bij HJ. Volgens mij was de reden om het via HJ op de markt te brengen dat hun schaal precies groot genoeg was voor de benodigde vernieuwing per jaar. Mogelijkerwijs zijn ze gegroeid?

Oscar

Citaat van: Sander_de_Rijk op 26-04-2011  15:52 uJe kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit.

Dat klopt dus niet meer... :)

12345

Beste mensen, er spelen nu 2 zaken in deze draad:

1) Beschadigingen aan de buitenkant van de flesjes. Nu ik weet dat dit mechanische beschadigingen zijn, selecteer ik gewoon mijn flesjes bij de supermarkt. Nee, daar kijken ze niet raar van op want ik ben toch al die gekke meneer die sommige flesjes per se rechtop wil laten staan.

2) Troep aan de binnenkant. Ik zie in dat water, vermengd met wat bierresten oid als het opdroogt een mengsel van harde kalk en bier wordt. Net zoals je in het huishouden op sommige (gelukkig verborgen) plaatsen een mengsel van harde kalk met zeep en haren aantreft. Maar een echt goed apparaat kopen vind ik veel en veel te duur. Ik ga proberen het als volgt op te lossen:

a) Direct na gebruik spoel ik de flesjes 2 x om, " sla ze uit"  en doe het dopje er weer op en zet ze rechtop in het krat. Ik vind de bodem van een krat nl. te vies om ze er omgekeerd in te zetten.
b) Ik week de etiketten er met ca. 15 flesjes tegelijk vanaf
c) Voor het bottelen zet ik ze met ca. 12 tegelijk ca. 10 minuten in een emmer met citroenzuur (azijnzuur blijft vies ruiken en ik heb nog citroenzuurpoeder genoeg) om de kalk op te lossen.
d) meteen daarna laat ik ze leeglopen, sla ze wat uit en zet ze in de Oxipro. Volgens mij kan Oxipro goed tegen citroenzuur.
e) Ik spoel ze om, "sla ze droog" en zet ze in het droogrek.

Het enige wat ik dan anders doe dan tot nu toe, is die handeling met de citroenzuur. Maar ik ben het er helemaal mee eens, want ik weet wat kalk voor troep kan veroorzaken als water samen met iets anders opdroogt.

Oscar

Citaat van: 12345 op 26-04-2011  17:25 ua) Direct na gebruik spoel ik de flesjes 2 x om, " sla ze uit"  en doe het dopje er weer op en zet ze rechtop in het krat. Ik vind de bodem van een krat nl. te vies om ze er omgekeerd in te zetten.

Dan moet je het krat schoonmaken... ;D ;D  Die "vieze" bodem heeft geen negatief effect op je flesjes en zorgt niet voor infecties aangezien je voor het bottelen toch nog gaat ontsmetten. Dus ik raad je aan om zet toch op de kop in het krat te zetten en zeker zonder dat vieze dopje (of ga je de dopjes ook schoonmaken ?)  :nut:

Oscar

Oh ja nog een tip: ga mooie flesjes sparen en zorg dat die niet weer terug in de winkel komen zodat je een eigen voorraad flesjes hebt om te bottelen. Dit scheelt je in de toekomst veel handelingen. En zorg voor een groot vat waar je met gemak 2 tot 21/2 krat aan flesjes in kan reinigen  :)

 :degroeten:

Ormagon

Dat laatste van Oscar is inderdaad een goede. Wij zorgen er met het studentenhuis nu voor dat we een bonte verzameling aan mooie flesjes hebben om het bier in te zetten. Prachtig!

hirsnl

Citaat van: 12345 op 23-04-2011  15:51 uGoedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

Ik haal de etiketten er af met Blue Wonder, fleskleur blauw, er zijn verschillende kleuren van flessen. Twee dopjes op 10 l heet water uit de geiser. Wanneer ik alle flessen hierin gedompeld heb dan kan ik de eerste flessen er weer uithalen en wrijf het etiket er zo met de hand af. Als er nog lijmresten op zitten verwijder ik dat niet met thinner maar met terpentine. Daarna worden de flessen gereinigd.

koffie

Citaat van: Oscar op 26-04-2011  18:00 uOh ja nog een tip: ga mooie flesjes sparen en zorg dat die niet weer terug in de winkel komen zodat je een eigen voorraad flesjes hebt om te bottelen. Dit scheelt je in de toekomst veel handelingen. En zorg voor een groot vat waar je met gemak 2 tot 21/2 krat aan flesjes in kan reinigen  :)

 :degroeten:
Ik heb bij de Ikea een hele grote opbergbak op wieltjes gehaald. Hier gaan met gemak 3 tot 4 kratten tegelijk in (de box dan dus gevuld met water).

Oscar

Citaat van: koffie op 30-04-2011  18:03 uIk heb bij de Ikea een hele grote opbergbak op wieltjes gehaald. Hier gaan met gemak 3 tot 4 kratten tegelijk in (de box dan dus gevuld met water).

Leuk! Mijn gistvat dient hier voor... scheelt weer extra ruimte! Je moet wel economisch blijven denken... ;D ;D

koffie

Stiekem hadden we ondertussen al bedacht dat we die grote bak ook kunnen gebruiken om lambic spontaan in te laten gisten :)
Overigens is mijn ervaring dat er in een (30 liter) gistvat niet zo heel veel flessen passen.
Voordeel is wel dat je gistvat ook meteen schoon is  :biersmile:

Oscar

Citaat van: koffie op 30-04-2011  21:40 uOverigens is mijn ervaring dat er in een (30 liter) gistvat niet zo heel veel flessen passen.

Mijn gistvat is bruto 60 liter  :)  Daar kan 2,5 kratten aan flesjes in... :)

maltar

De avond voor het bottelen zet ik de flesjes in een grote bak met warm Soda water (niet te veel soda gebruiken). Na de flesjes +- 12 uur te laten weken zijn alle schimmels die eventueel in de flesjes zitten dood, daarnaast zijn alle labels los en de lijm is opgelost.

Nu de flesjes nog met schoon water naspoelen en even kort bewerken met een fles borstel. Daarna op zijn kop in een druiprek.

Net voor het bottelen de flessen voorzien van 1/2 theelepeltje oxi en warm water. Flessen leeg laten lopen en plaatsen in een ontsmet druiprek.

Kroonkurken gaan altijd in een los bakje met warm water en oxi.

Oscar

Pfff... wat een werk... :nut:

maltar

Citaat van: Oscar op 19-05-2011  07:50 upfff.....wat een werk..... :nut:

Moet ik zeggen dat ik dat vooral doe met flesjes die ik voor de eerste keer zelf ga vullen. Daarna spoel ik ze na het nuttigen meteen om zodat ze redelijk schoon zijn.

Oscar

Citaat van: maltar op 19-05-2011  18:48 uMoet ik zeggen

Gelukkig moet je niets en mag je vrijwel alles zeggen hier... :)

Sjaak_Deventer

Crisis..wat een schoonmaakfreaks hier! Maar kan zijn dat ik net een beetje te makkelijk ermee ben. Ik spoel de flesjes alleen even om en gaan daarna de kelder in. Als ze weer gevuld worden zet ik ze eerst in een teil met oxi pro. Spoel ze nog even met koud water om en daarna gaat er weer bier in! Gaat prima!

Hopmans


Hey, alweer een schoonmaak topic.
Tja, nieuwe generatie.
What the fuck dus.

 :dansen:


erikgroothuis

Als je gewoon zelf een paar kistjes soldaat maakt, heb je nagenoeg schone flesjes. Die brouwerijen zorgen echt wel dat hun flesjes schoon zijn.
Daar hoef je dus geen vreselijk ingewikkelde schoonmaakprocedures voor te verzinnen.

Groet,
Erik :brouwen:

Robertw

Ik heb een stukje pvc buis waar precies 1 bierfles in past, aan 1 kant voorzien van pvc dop.
Hierin week ik zo nu en dan een etiket af, er is heel weinig (heet) water voor nodig.
Niet handig als je 5 kratten wilt losweken, al kan het wel door tussendoor iedere keer een flesje te wisselen als je toevallig toch in de keuken moet zijn...

Bijkomend voordeel: door de buis tot net boven het etiket te vullen (dus tussen het pvc en het flesje) en het flesje zelf helemaal zodat hij niet gaat drijven maar op de bodem blijft staan, kunnen er geen lijmresten en stukken etiket in het flesje komen.

Kleine_Schriek

Citaat van: Hopmans op 19-05-2011  20:51 uHey, alweer een schoonmaak topic.
Tja, nieuwe generatie.
What the fuck dus.

 :dansen:
Dat is altijd bij een forum, het herhaalt zich  8)

RobinB

Op zich heb je daar wel een punt en dat moet kunnen. De cyclus is hier soms echter wel erg kort, 2 maanden of zo?
:o

12345

Misschien een apart forum voor de superleden? Hoeven ze zich niet zo te ergeren aan de nieuwelingen?

Jacques

Citaat van: 12345 op 22-05-2011  01:44 uMisschien een apart forum voor de superleden? Hoeven ze zich niet zo te ergeren aan de nieuwelingen?

De kracht van een forum is dat oude rotten hun kennis delen met nieuwelingen. Als die oude rotten een eigen forum hebben dan is de kennisoverdracht aanzienlijk minder. Geen goed idee dus.

Wijzen op de zoekfuncties en de tags kan onvriendelijk overkomen maar is wel heel effectief.
Er is op dit forum namelijk al ongelofelijk veel geschreven over het schoonmaken van flessen... De meningen hierover (net als bij veel andere onderwerpen) uiteen. Alle argumenten zijn minstens al 10 keer herhaalt. Vandaar dat degenen die al wat langer op het forum zitten reageren in de trant van: o nee niet weer...
Niet menselijks is ons vreemd.

John

Is het nou zo'n ramp om af en toe een keer een topic voor een 2e keer op te zetten: je leest toch wat je WIL lezen. Ik lees ook niet de ellenlange discussie over de Gouden Carolus. Heb al vaker gemerkt dat in nieuwere topics ook nieuwe inzichten staan... Groeten

Jacques

Citaat van: John op 22-05-2011  10:47 uIs het nou zo'n ramp om af en toe een keer een topic voor een 2e keer op te zetten: je leest toch wat je WIL lezen. Ik lees ook niet de ellenlange discussie over de Gouden Carolus. Heb al vaker gemerkt dat in nieuwere topics ook nieuwe inzichten staan... Groeten

Er is natuurlijk een verschil tussen een onderwerp dat voor de tweede of derde keer aan de orde komt en eentje die al 100 keer voorbij gekomen is... Kijk maar eens bij de tags en dan is nog niet eens elk topic met dit onderwerp getagd.

Ronnie

Terug even terzake, over vieze bierflesjes.
Voorkomen is beter dan genezen.

Daarom: gebruik geen fles-etiketten! Dat is nergens voor nodig.

Op de kroonkurk kan je een etiketje van 18mm x 18mm kleven, daar kan je alles printen wat nodig is.
Ik print zo een heel of een half blad A4 kleefpapier vol en snij dit met een cuttermes, zodanig dat ik de sticker nog kan afnemen van het ondervel.

Kleine_Schriek

Citaat van: Jacques op 22-05-2011  11:12 uEr is natuurlijk een verschil tussen een onderwerp dat voor de tweede keer aan de orde komt en eentje die al 100 keer voorbij gekomen is... Kijk maar eens bij de tags en dan is nog niet eens elk topic met dit onderwerp getagd.
He, die "Tags" had ik nog nooit gezien (staat naast "Mijn berichten"). Dat werkt veel handiger dan zoeken op bepaalde woorden. Als je dan op Schoonmaken/Hygiene klikt krijg je inderdaad een mooie overzicht van topics hierover. Bedankt Jacques! Weer wat geleerd  8)

RobinB

Citaat van: 12345 op 22-05-2011  01:44 uMisschien een apart forum voor de superleden? Hoeven ze zich niet zo te ergeren aan de nieuwelingen?
Citaat van: John op 22-05-2011  10:47 uIs het nou zo'n ramp om af en toe een keer een topic voor een 2e keer op te zetten: je leest toch wat je WIL lezen. Ik lees ook niet de ellenlange discussie over de Gouden Carolus. Heb al vaker gemerkt dat in nieuwere topics ook nieuwe inzichten staan... Groeten

Jullie lijken hier te insinueren dat ik me erger aan dit topic aan de hand van dit bericht:
Citaat van: RobinB op 21-05-2011  21:02 uOp zich heb je daar wel een punt en dat moet kunnen. De cyclus is hier soms echter wel erg kort, 2 maanden of zo?
:o <- dat is een "verbaasd-smiley"

Kennelijk is dat een reflectie van jullie eigen ergernis (frustraties?)?

Want ik geef immers slechts aan dat:
1) herhaling moet kunnen
2) ik me verbaas over hoe weinig er gezocht wordt

Nergens ergernis!
:degroeten:

peter.gelder

Als ik iets wil weten stel ik gewoon de vraag op het forum, zonder eerst de hele discussie van de afgelopen jaren te lezen. Er zijn voldoende superleden is me gebleken die antwoord geven, ook over de Gouden Carolus gelukkig.

Jacques

Citaat van: peter.gelder op 22-05-2011 &nbsp;19:36 uAls ik iets wil weten stel ik gewoon de vraag op het forum, zonder eerst de hele discussie van de afgelopen jaren te lezen. Er zijn voldoende superleden is me gebleken die antwoord geven, ook over de Gouden Carolus gelukkig.

Dat kan maar dan moet je niet verbaasd zijn dat je verwezen wordt naar de zoekfunctie of de tags...

peter.gelder

Als je op hobbybrouwen geen antwoord krijgt, kun je nog altijd terugvallen op de ervaring van de leden van je bierbrouwvereniging

Jacques

Citaat van: peter.gelder op 22-05-2011 &nbsp;20:40 uAls je op hobbybrouwen geen antwoord krijgt, kun je nog altijd terugvallen op de ervaring van de leden van je bierbrouwvereniging

Een antwoord krijg je bijna altijd. Het kan zijn dat het antwoord al gegeven is voordat de vraag gesteld was. In dat geval word je daarnaar verwezen.

RobinB

Daarnaast vind ik het niet meer dan normaal om je ff in te lezen voor je maar wat begint rond te vragen...

peter.gelder

Als ik eerst het forum moet doorspitten om te kijken of ik geen overbodige vraag stel, dan wordt het wel heel bewerkelijk en kan ik inderdaad beter ff een mailtje naar de vereniging sturen... >:(

William

Citaat van: peter.gelder op 22-05-2011 &nbsp;22:14 uAls ik eerst het forum moet doorspitten om te kijken of ik geen overbodige vraag stel, dan wordt het wel heel bewerkelijk en kan ik inderdaad beter ff een mailtje naar de vereniging sturen... >:(

En denk je bij die vereniging net zo snel antwoord te krijgen als dat je de zoekfunctie op het forum gebruikt? Lijkt me niet. :P

Een klein beetje je best te doen is toch niet teveel gevraagd?

RobinB

Citaat van: peter.gelder op 22-05-2011 &nbsp;22:14 u>:(

???
:weetniet:

Jacques heeft veel tijd in het Tag-systeem gestoken, waarmee je heel gemakkelijk heel veel info over een onderwerp krijgt.
Ook de zoekfunctie vind nog wel eens wat (al kon die beter).

Mijns inziens een blijk van weinig waardering om dat allemaal links te laten liggen en zonder enig eigen inzet maar meteen te beginnen met vragen.
Het is hier een forum hè, geen helpdesk. Als je vereniging die functie wel heeft, kan je dat beter gebruiken inderdaad...

Jacques

Citaat van: peter.gelder op 22-05-2011 &nbsp;22:14 uAls ik eerst het forum moet doorspitten om te kijken of ik geen overbodige vraag stel, dan wordt het wel heel bewerkelijk en kan ik inderdaad beter ff een mailtje naar de vereniging sturen... >:(

Dat doorspitten doet de zoekfunctie voor je. En aan de hand de titels van de getagde topics zie ook snel of iets voor jou relevant is of niet.

Je verwacht van anderen dat zij de moeite nemen je antwoord te geven. Maar er mag ook verwacht worden dat de vragensteller kijkt of het onderwerp al eerder aan de orde is geweest. Dat betekent niet dat alle uithoeken verkend moeten worden. Als het gaat om het schoonmaken van flessen hoeft dat ook niet. Dit onderwerp is al zo vaak aan de orde geweest dat je het niet kunt missen.
Overigens kun je voor de tags ook onder aan de pagina kijken. Daar staan de tags en door op een tag te klikken krijg je de overige topics te zien die met een bepaald woord getagd zijn. Op die manier heb je snel een overzicht van het onderwerp.
 

12345

Citaat van: RobinB op 22-05-2011 &nbsp;21:22 uDaarnaast vind ik het niet meer dan normaal om je ff in te lezen voor je maar wat begint rond te vragen...

Citaat van: 12345 op 23-04-2011 &nbsp;15:51 uIk bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten ... maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

Dit was de vraag waar ik deze draad mee begon. Het bleek te gaan om een mechanische beschadiging aan de buitenkant van de flesjes. Iets wat een machine na veel hergebruik veroorzaakt. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de zoekfunctie of tags had moeten gebruiken om hier achter te komen zonder deze vraag te stellen? Gezien het feit dat ik nog niet eens wist wat er aan de hand was? Toch eindigen nogal wat draadjes op dit forum op deze, in mijn ogen nogal problematische manier.

Als ik op de markt loop (toch ook een soort forum), zie ik daar elke keer dezelfde man dezelfde tomaten verkopen. Ik kan de man daarop aanspreken, ik kan hem daar elke keer dat ik hem zie op aanspreken, maar nee, ik denk bij mezelf: "vandaag geen tomaten nodig" en loop verder. Dat zouden superleden hier ook kunnen doen maar zij kiezen ervoor om herhaaldelijk de nieuwkomer-vragenstellers op het foute van hun gedrag te wijzen. Ik durf te zeggen: als je dat doet, wees dan tevens zo vriendelijk om er een link bij te geven. En als je dat niet wilt doen, wat ik me ook voor kan stellen, loop dan gewoon verder.

Ik vraag mij af wat nieuwelingen denken van de (soms bitse) reacties die ik hier gelezen heb.
Citaat van: Hopmans op 19-05-2011 &nbsp;20:51 uHey, alweer een schoonmaak topic.
Tja, nieuwe generatie.
What the fuck dus.

Jacques

Citaat van: 12345 op 22-05-2011 &nbsp;22:30 uDit was de vraag waar ik deze draad mee begon. Het bleek te gaan om een mechanische beschadiging aan de buitenkant van de flesjes. Iets wat een machine na veel hergebruik veroorzaakt. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de zoekfunctie of tags had moeten gebruiken om hier achter te komen zonder deze vraag te stellen? Gezien het feit dat ik nog niet eens wist wat er aan de hand was?

Dit antwoord kon je inderdaad niet vinden. Een vraag waarvan niet duidelijk is wat de inhoud is van de vraag zal niet snel adequaat beantwoord worden.
Door de wijze waarop de vraag gesteld is kwam heel snel de zoveelste discussie over het reinigen van flessen op gang. Dit topic gaat dus allang niet meer over de oorspronkelijke vraag. Eerlijk gezegd vind ik dat een problematisch verschijnsel op dit forum. Maar al te snel dwalen we met zijn allen af. Het steeds afsplitsen van topics een een tijdrovende actie. Om die reden wordt dat soms wat minder toegepast dan wel eens gewenst is. Ook beheerders zijn gewone mensen.

RobinB

@123456: ik reageerde helemaal niet op jouw vraag, daar was niks mis mee. Meer op de discussie in verontwaardigde toon die erop volgde. De opmerking van hopmans was ook niet negatief oid.

Heeft ook niks met wel/niet superlid te maken, je doet net alsof een superlid speciaal is... :weetniet:
 

peter.gelder

Ik heb de vereniging al genoeg vragen gesteld, vandaar dit forum nu ::). Inderdaad zijn die gerelateerde resultaten als je op de tags drukt handig. die zien er veel overzichtelijker uit dan de resultaten die de zoekfunctie oplevert. Zal die voortaan eerst ff raadplegen  :-* ;)

Oscar

Citaat van: Robertw op 20-05-2011 &nbsp;22:53 uIk heb een stukje pvc buis waar precies 1 bierfles in past, aan 1 kant voorzien van pvc dop.
Hierin week ik zo nu en dan een etiket af, er is heel weinig (heet) water voor nodig.
Niet handig als je 5 kratten wilt losweken, al kan het wel door tussendoor iedere keer een flesje te wisselen als je toevallig toch in de keuken moet zijn...

Bijkomend voordeel: door de buis tot net boven het etiket te vullen (dus tussen het pvc en het flesje) en het flesje zelf helemaal zodat hij niet gaat drijven maar op de bodem blijft staan, kunnen er geen lijmresten en stukken etiket in het flesje komen.

Leuk! Wel geinig wat hobbybrouwers allemaal verzinnen om flesjes te reinigen of schoon te maken. Zo af en toe doen ik nog handmatig een afwas, het water (wat je dan toch weggooit) kun je ook gebruiken om etiketten af te weken...

Het probleem van lijn resten die in je flesje kunnen komen zie ik niet bij het reinigen van 1 flesje. Je moest eens weten hoe weinig lijm er voor 1 flesje gebruikt worden. En na afweken spoel je deze toch ff om met schoon water en zet je deze op de kop in het krat?  :)

erikgroothuis

Citaat van: Oscar op 22-05-2011 &nbsp;23:13 uHet probleem van lijn resten die in je flesje kunnen komen zie ik niet bij het reinigen van 1 flesje. Je moest eens weten hoe weinig lijm er voor 1 flesje gebruikt worden. En na afweken spoel je deze toch ff om met schoon water en zet je deze op de kop in het krat?  :)
Kort en bondig hoe het moet.

George81

Hoop tips gelezen hier maar ik vind de vaatwasser nog steeds gewoon de handigste.
Labels gaan eraf en er blijft geen lijm achter.
Ik ga echt niet klooien met terpetine hoor, dat is écht niet nodig.
Voor het vullen nog even oxi oplossing erin en goed uitlekken.
Geen problemen gehad tot nu toe.

Beschimmelde flessen heb ik wel schoon gekregen maar man... wat een werk, daar begin ik nooit meer aan.

Over die mechanische beschadiging: dat komt door de lopende band, krijg je er ook niet uit dus.

Overigens gebruikt Hertog Jan alleen voor de speciaalbieren (uit Arcen dus) nieuwe flesjes.


Edolem

Jullie geloven het niet.. ik ga dit oud draadje even gebruiken.
Ik heb op sommige flesjes een soort kalkrand tot waar bier heeft gestaan.
Vooraf: ik heb tags afgezocht, maar ik kom er niet uit.

Hoe maak ik dit het beste schoon?
Chemipro caustic of acid?

Jacques

Citaat van: Edolem op 02-10-2014 &nbsp;22:23 uJullie geloven het niet.. ik ga dit oud draadje even gebruiken.
Ik heb op sommige flesjes een soort kalkrand tot waar bier heeft gestaan.
Vooraf: ik heb tags afgezocht, maar ik kom er niet uit.

Hoe maak ik dit het beste schoon?
Chemipro caustic of acid?

Waar je last van hebt is een eiwitaanslag in combinatie met een biersteenafzetting.
Om dit te verwijderen moet je reinigen met zowel een zure als een alkalische reiniger zoals Chemipro Caustic. Wel na elkaar gebruiken en tussentijds spoelen.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat je de aanslag ook vaak voldoende verwijderd door alleen Chemipro Caustic te gebruiken. De zuurreiniging is meestal niet nodig.

Edolem

Volgorde nog belangrijk?
Caustic dan zuur of andersom?

Overigens bedankt voor het antwoord.

William

Ik stop ze altijd na gebruik in de afwasmachine met de reguliere afwas, normaal programma. Dus meestal maar 1 tot 4 flesjes per keer. IK gebruik zo'n alles-in-één tablet.

Eénmalig heb ik in 3 of 4 sessies alle flesjes een keer onderhanden  genomen waarvan sommigen veel aanslag hadden. Ik dacht eerst dat het water nooit goed in de flesjes zou komen maar dat valt erg mee.

Voor bottelen worden de flesjes toch altijd nog ontsmet waardoor eventuele glansmiddelresten worden weggespoeld.

Wolter

Citaat van: William op 04-10-2014 &nbsp;12:11 uIk stop ze altijd na gebruik in de afwasmachine met de reguliere afwas, normaal programma. Dus meestal maar 1 tot 4 flesjes per keer. IK gebruik zo'n alles-in-één tablet.

Eénmalig heb ik in 3 of 4 sessies alle flesjes een keer onderhanden  genomen waarvan sommigen veel aanslag hadden. Ik dacht eerst dat het water nooit goed in de flesjes zou komen maar dat valt erg mee.

Voor bottelen worden de flesjes toch altijd nog ontsmet waardoor eventuele glansmiddelresten worden weggespoeld.

Dit doe ik ook altijd en ik spoel de flesjes voor de vaatwasser ook nog goed om. Als ze er smoezelig uit blijven zien gaan ze terug in een krat die uiteindelijk bij de supermarkt op de emballage terecht komt. De flesjes bewaar ik trouwens op zn kop in een krat die in een koeltas (aanbieding bij de Lidl van een paar euro per tas) staat zodat deze ook dicht weg gezet kan worden en er verder niets bij kan komen wat ik er niet bij wil hebben.

Volgens mij zit er ook wel een verschil in het 'schoon' bewaren van flesjes en het pas schoonmaken van de flesjes als je wilt gaan bottelen. Ik denk dat je in het laatste geval veel meer last hebt van gedoe en ook veel meer kans loopt op vervelende bijzaken. Ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf beslissen maar ik zet mijn brouwspullen na een brouwdag ook niet vies weg om ze pas weer schoon te maken voor ik wil gaan brouwen, dus ook de flessen niet.

rvvliet78

Citaat van: Wolter op 04-10-2014 &nbsp;12:20 uDit doe ik ook altijd en ik spoel de flesjes voor de vaatwasser ook nog goed om. Als ze er smoezelig uit blijven zien gaan ze terug in een krat die uiteindelijk bij de supermarkt op de emballage terecht komt. De flesjes bewaar ik trouwens op zn kop in een krat die in een koeltas (aanbieding bij de Lidl van een paar euro per tas) staat zodat deze ook dicht weg gezet kan worden en er verder niets bij kan komen wat ik er niet bij wil hebben.

Volgens mij zit er ook wel een verschil in het 'schoon' bewaren van flesjes en het pas schoonmaken van de flesjes als je wilt gaan bottelen. Ik denk dat je in het laatste geval veel meer last hebt van gedoe en ook veel meer kans loopt op vervelende bijzaken. Ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf beslissen maar ik zet mijn brouwspullen na een brouwdag ook niet vies weg om ze pas weer schoon te maken voor ik wil gaan brouwen, dus ook de flessen niet.
Ik denk dat als je voor het bottelen enorm goed schoon maakt dat het uiteindelijk niet zoveel uit maakt, het is alleen veel meer werk want je moet het wel goed doen. Het risico dat je wat mist is wel flink groter.

Ik hanteer trouwens ook de methode goed omspoelen na drinken en dan de vaatwasser in en op zn kop in het krat.

Jacques

Citaat van: Edolem op 04-10-2014 &nbsp;12:02 uVolgorde nog belangrijk?
Caustic dan zuur of andersom?

Ik begin met Caustic. Daar gaat het meeste mee weg. Als ik zie dat er nog een waas achtergebleven is volgt de zuurreiniging.

tdp

Meestal spoel ik mijn flessen direct schoon na gebruik. Weken doe ik meestal per krat. Als dit flesjes zijn die ik al eerder heb gebruikt, gaan ze direct op de kop in het krat. Een week voordat ik ga bottelen stop ik ze in de vaatwasser, met de gewone vaat mee.

Optisch niet schoon? Statiegeld! Witte aanslag? Statiegeld!

Tot nu toe is dit voor mij de meest praktische manier van werken geweest. Relatief weinig moeite en mooie, schone flessen!

Groet,
de TDP

Markiej87

Ik breng ook mijn flessen terug naar het statiegeldmachientje als schoonmaken teveel moeite wordt.

Albertus

Citaat van: William op 04-10-2014 &nbsp;12:11 uIk stop ze altijd na gebruik in de afwasmachine met de reguliere afwas, normaal programma. Dus meestal maar 1 tot 4 flesjes per keer. IK gebruik zo'n alles-in-één tablet.

Eénmalig heb ik in 3 of 4 sessies alle flesjes een keer onderhanden  genomen waarvan sommigen veel aanslag hadden. Ik dacht eerst dat het water nooit goed in de flesjes zou komen maar dat valt erg mee.

Voor bottelen worden de flesjes toch altijd nog ontsmet waardoor eventuele glansmiddelresten worden weggespoeld.

Ik was er ook van overtuigd dat het sop van een vaatwasser diep genoeg in de flesjes zou komen.
Meteen even geprobeerd met twaalf flessen (halve liters dus behoorlijk diep) die wel schoon waren maar aanslag hadden op de bodem.  Op één na, die in de hoek stond, waren alle flessen brandschoon en vrij van aanslag.

Ik was van plan een flessenspoelmachine te maken, maar daar kan ik nu vanaf zien.
Bedankt voor deze tip. :duimop:

Bert

bierhenkie

Citaat van: Albertus op 04-10-2014 &nbsp;17:04 uIk was er ook van overtuigd dat het sop van een vaatwasser diep genoeg in de flesjes zou komen.
Meteen even geprobeerd met twaalf flessen (halve liters dus behoorlijk diep) die wel schoon waren maar aanslag hadden op de bodem.  Op één na, die in de hoek stond, waren alle flessen brandschoon en vrij van aanslag.

Ik was van plan een flessenspoelmachine te maken, maar daar kan ik nu vanaf zien.
Bedankt voor deze tip. :duimop:

Bert
Steek je de flesjes gewoon op de pinnetjes? Of heb je een andere methode?

William

Citaat van: bierhenkie op 04-10-2014 &nbsp;17:12 uSteek je de flesjes gewoon op de pinnetjes? Of heb je een andere methode?

Inderdaad op de pinnetjes.

EvdBroek

Doe ik ook, werkt perfect!

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 04-10-2014 &nbsp;17:03 uIk breng ook mijn flessen terug naar het statiegeldmachientje als schoonmaken teveel moeite wordt.

Na verloop van tijd (lees na vaker te zijn gebruikt) krijg je in alle flessen een aanslag. Dit zou betekenen dat je om de zoveel tijd al je flessen vervangt.
Het verwijderen van de etiketten en de lijmresten vind ik meer werk dan zo nu en dan een zuurreiniging moeten uitvoeren. Vaak giet de zure reniger van de ene over na een andere fles na een dag inwerken. Het is grappig te zien dat de oplossing steeds meer schuimt. Volgens mij komt dit door het oplossen van eiwitten.

kleine Minstreel

Gewoon nieuwe kopen. De meeste hobbybrouwers brouwen  volumes van 50 tot 100 flesjes. Dat betekent dat er voor ongeveer € 10,- aan flesjes nodig zal zijn. Voor honderden euro`s hebben wij spullen voor onze hobby en dan gaan we aan het einde om een paar euro`s te besparen allerlei chemisch rotzooi gebruiken.


smaalle

Citaat van: 12345 op 23-04-2011 &nbsp;15:51 uGoedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!
Etiketten kun je gewoon verwijderen met heet water. Kwartiertje laten weken en de etiketten komen boven drijven. Daarna met een pannensponsje de lijmresten wegpoetsen. Zolang de flesjes warm zijn kun je de lijm goed verwijderen.

Herman

Citaat van: kleine Minstreel op 05-10-2014 &nbsp;10:15 uGewoon nieuwe kopen. De meeste hobbybrouwers brouwen  volumes van 50 tot 100 flesjes. Dat betekent dat er voor ongeveer € 10,- aan flesjes nodig zal zijn. Voor honderden euro`s hebben wij spullen voor onze hobby en dan gaan we aan het einde om een paar euro`s te besparen allerlei chemisch rotzooi gebruiken.
En toevallig heb jij nog veel nieuwe flesjes te leveren? ::)

kleine Minstreel

Citaat van: Herman op 05-10-2014 &nbsp;11:10 uEn toevallig heb jij nog veel nieuwe flesjes te leveren? ::)

Niet toevallig maar ik gebruik nieuwe flesjes en kan deze tegen een aantrekkelijk prijs kopen. Dit wilde ik delen met mede hobbybrouwers.


Rich

Ik krijg goede resultaten met een nachtje in de PBW. Ik heb kunststof bakken waar precies een krat in past, hele krat gaat in heet water zonder PBW, flesjes met PBW-oplossing en dat staat een nacht. De meest gore flesjes zijn vervolgens schoon te spoelen en alle etiketten liggen los op de bodem. Daarna verder vlak voor gebruik in de oxi en vullen maar.

Ik probeer hiervoor overigens wel reeds gebruikte PBW te gebruiken aangezien dat spul rammend duur is, meestal heeft het eerst al een nachtje in een emmer of maischkuip gestaan.

Heb nu een tweetal kratjes mooie Duitse halve liters die staan te weken.

Jacques

Ik heb PBW ook geprobeerd maar dat haalt toch niet alles weg en laat bij mij een witte aanslag achter.
PBW vind ik weer geweldig voor het schoonmaken van mijn Braumeister. Een tijdje in laten weken en de aanslag op de verwarmingsspiraal vliegt er af.
Voor flessen ben ik weer Chemipro Caustic gaan gebruiken. Je ziet dan de bruine aanslag binnen een paar minuten omhoog komen.

rajd

Citaat van: smaalle op 05-10-2014 &nbsp;10:59 uEtiketten kun je gewoon verwijderen met heet water. Kwartiertje laten weken en de etiketten komen boven drijven. Daarna met een pannensponsje de lijmresten wegpoetsen. Zolang de flesjes warm zijn kun je de lijm goed verwijderen.

Inderdaad, doe ik ook altijd. Althans, ik hergebruik van die Belgische 33cl longnecks en flesjes van de Proefbrouwerij graag. Even laten weken en het etiket laat doorgaans los (de etiketten van Bronckhorster daargelaten >:D).

smaalle

Citaat van: rajd op 06-10-2014 &nbsp;22:07 uInderdaad, doe ik ook altijd. Althans, ik hergebruik van die Belgische 33cl longnecks en flesjes van de Proefbrouwerij graag. Even laten weken en het etiket laat doorgaans los (de etiketten van Bronckhorster daargelaten >:D).
Ik denk dat je de pvc etiketten van bronckhorst bedoelt. Die kun je eraf trekken en de lijm die op de fles achterblijft kun je met Methylethylketon(MEK) verwijderen. Dit is zeer heftig spul waarbij je wel handschoenen moet dragen anders lost de vetlaag op je huid op. Even naspoelen met water en schoon in het kratje. Ik gebruik trouwens de kratten van argus bier uit de LIDL. mooie neutrale kratten zonder opdruk. En de flessen hebben weinig kratringen, niet duur en het bier (ik bedoel pils)is ook nog te drinken.

bierhenkie

Ik gebruik ook gewoon altijd nieuwe flesjes die ikzelf leeggedronken heb. Ze zijn dan nagenoeg fabrieksschoon, spoelen en desinfecteren volstaat. (En het etiket verwijderen.) Ik begrijp de pluk werk die sommigen ervan maken niet zo goed. Je zit toch niet om werk verlegen.

Zooms

Citaat van: Markiej87 op 04-10-2014 &nbsp;17:03 uIk breng ook mijn flessen terug naar het statiegeldmachientje als schoonmaken teveel moeite wordt.

He he, ik laat ze terugbrengen naar het statiegeldmachientje. Hoef er alleen maar voor te zorgen dat er een logische plek is waar terug te brengen flessen verzameld worden, en waar de nog te gebruiken flessen bewaard worden..

rajd

Citaat van: smaalle op 07-10-2014 &nbsp;08:54 uIk denk dat je de pvc etiketten van bronckhorst bedoelt. Die kun je eraf trekken en de lijm die op de fles achterblijft kun je met Methylethylketon(MEK) verwijderen. Dit is zeer heftig spul waarbij je wel handschoenen moet dragen anders lost de vetlaag op je huid op. Even naspoelen met water en schoon in het kratje. Ik gebruik trouwens de kratten van argus bier uit de LIDL. mooie neutrale kratten zonder opdruk. En de flessen hebben weinig kratringen, niet duur en het bier (ik bedoel pils)is ook nog te drinken.

Inderdaad, exact die etiketten. Goeie tip, bedankt!

zeebrew

Ik gebruik flesjes van brouwers die geen emballage hebben: altijd nieuw en makkelijk  te reinigen.  Vicaris is zo'n brouwer.

Eric v B

Gisteren met een brouwcollega totaal 21 kratjes met nieuwe flesjes bij Cor van Brouwerij Kleine Minstreel gekocht. Voorlopig geen flesjes meer spoelen voor het bottelen! Gastvrij ontvangen en leuk om eens rond te kijken in een (professionele) thuisbrouwerij. Lekker bier geproefd in zijn gezellige proeflokaal. Cor, bedankt!

Roelof

Citaat van: smaalle op 07-10-2014 &nbsp;08:54 uIk denk dat je de pvc etiketten van bronckhorst bedoelt. Die kun je eraf trekken en de lijm die op de fles achterblijft kun je met Methylethylketon(MEK) verwijderen.
Bronckhorst gebruikt nu ook papieren etiketten, maar deze zijn helemaal niet te verwijderen.  >:D
Maar ik blijf ze wel kopen want het bier is wel heel erg lekker.  :groots:  ;)

EvdBroek

Citaat van: Roelof op 20-11-2014 &nbsp;16:27 uBronckhorst gebruikt nu ook papieren etiketten, maar deze zijn helemaal niet te verwijderen.  >:D

Wat ik nu doe met leeg gedronken flesjes met etiketten: ik week de etiketten niet meer af, maar spoel ze direct na het uitdrinken 3x om, stop ze dan met etiket in de vaatwasser.
Na de vaatwasbeurt, zijn de etiketten er af en de flesjes brandschoon. De afgewassen etiketten raap ik vervolgens van de bodem van de vaatwasser. Ik doe dit met maximaal 5 flesjes per afwas.

Dit werkt echt perfect!

Wolter

Citaat van: EvdBroek op 21-11-2014 &nbsp;14:26 uWat ik nu doe met leeg gedronken flesjes met etiketten: ik week de etiketten niet meer af, maar spoel ze direct na het uitdrinken 3x om, stop ze dan met etiket in de vaatwasser.
Na de vaatwasbeurt, zijn de etiketten er af en de flesjes brandschoon. De afgewassen etiketten raap ik vervolgens van de bodem van de vaatwasser. Ik doe dit met maximaal 5 flesjes per afwas.

Dit werkt echt perfect!

Vind het alleen minder als die etiketten op 1 van mijn borden of pannen zit geplakt. Dan moet je het etiket daar ook weer vanaf weken. ;-)

Roelof

Citaat van: EvdBroek op 21-11-2014 &nbsp;14:26 uWat ik nu doe met leeg gedronken flesjes met etiketten: ik week de etiketten niet meer af, maar spoel ze direct na het uitdrinken 3x om, stop ze dan met etiket in de vaatwasser.
Na de vaatwasbeurt, zijn de etiketten er af en de flesjes brandschoon. De afgewassen etiketten raap ik vervolgens van de bodem van de vaatwasser. Ik doe dit met maximaal 5 flesjes per afwas.

Dit werkt echt perfect!
Werkt dit ook met de flesjes van Bronckhorst? Want die zitten er echt heel, heel vast op.
Maar ik ga het proberen. Bedankt voor de tip.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.