Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vieze bierflesjes  (gelezen 44516 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Vieze bierflesjes
« Gepost op: 23-04-2011 15:51 u »
Goedendag. Hopelijk plaats ik deze vraag op de juiste plaats.

Ik bottel mijn bier in gebruikte Bavaria-flesjes. Deze maak ik niet alleen van binnen schoon, maar ook van buiten. Ik wil de etiketten en de lijm eraf hebben omdat ik anders bij het bottelen niet kan zien of ze  al vol zijn maar ook omdat ik de flesjes niet met lijm en/of etiketten in de oxipro wil zetten. Dus week ik ze eerst een uurtje, haal de etiketten er van af en ga er even met een pannensponsje over heen vanwege de lijmlaag. Meestal is dat voldoende maar ik heb ook flesjes daar zit wat anders op. Een soort lijm? Ik weet het niet. Ook na minutenlang schrobben wil het er niet vanaf. Telkens als het flesje opdroogt, komt het weer tevoorschijn. Weet iemand wat dat is? En hoe ik het er vanaf krijg? Bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: Vieze bierflesjes
« Reactie #1 Gepost op: 23-04-2011 15:53 u »
Als ze niet schoon worden met een normale inspanning breng ik de flesjes terug.  Ook als ze binnen in niet mooi schoon zijn gaan ze terug.

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Ik zeg plop, druk erop.
« Reactie #2 Gepost op: 23-04-2011 18:01 u »
Hardnekkige lijm resten zijn soms nog wel eens weg te halen met de vaatwasser.
Als ik flessen met etiket gebruik spoel ik ze uit en week ze een nacht in een ton om de etiketten eraf te halen. Daarna gaan ze in de vaatwasser met 2 tabletten. Voor ik ze gebruik gaan ze nog in de chempro.
 :proost:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 23-04-2011 18:21 u »
Daarna gaan ze in de vaatwasser met 2 tabletten. Voor ik ze gebruik gaan ze nog in de chempro.

En daarna nog ontsmetten?  Weer een mooi voorbeeld van overdreven handelingen m.b.t. het schoonmaken van flesjes... ;D ;D

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-04-2011 19:16 u »
Beste Dennis, ik heb me je reactie ter harte genomen. Ik ben de "viezigheid"  op mijn Bavariaflesjes te lijf gegaan met thinner en met een mes. Helpt allemaal niet. Nu begin ik te geloven dat het een mechanische beschadiging is, iets van de een of andere machine. Het staat overigens in het geheel niet vast dat dit bij Bavaria gebeurt. De flesjes zijn hetzelfde voor een heleboel brouwerijen. Maar goed: er is dus niets aan te doen. Voortaan na het opdrinken eerst goed kijken, want deze beschadiging is rondom de etiketten duidelijk te zien. Pas daarna etiketten afweken en het hele schoonmaakritueel uitvoeren. En ik begrijp hierboven dat Oscar daar het patent op heeft?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-04-2011 19:20 u »
En daarna nog ontsmetten?  Weer een mooi voorbeeld van overdreven handelingen m.b.t. het schoonmaken van flesjes... ;D ;D

Flessen worden niet schoon met alleen omspoelen. Hoe vaak hebben we het hier al over gehad?
Reinigen die flessen!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-04-2011 19:26 u »
Thinner lijkt me ook niet echt geschikt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 23-04-2011 19:47 u »
Ik ben de "viezigheid"  op mijn Bavariaflesjes te lijf gegaan met thinner en met een mes. Helpt allemaal niet. Nu begin ik te geloven dat het een mechanische beschadiging is, iets van de een of andere machine.

Dat is gewoon slijtage van die flesje...hahahaha dat heb jij er proberen af te halen?  ;D ;D ;D  Dat soort flesjes gewoon weer inleveren en voortaan nieuwere flesjes kopen  :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 23-04-2011 19:49 u »
Flessen worden niet schoon met alleen omspoelen.

Jawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 23-04-2011 20:26 u »
Jawel hoor... In een vol flesje zit schoon bier, na het uitschenken en goed omspoelen is het flesje nog steeds schoon... :)

De aanslag in de fles zie je niet. Die aanslag maakt dat je niet alles uit de fles kunt spoelen waardoor je een infectie kunt krijgen. Schoon bier in schone flessen!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2011 20:42 u »
Die aanslag maakt dat je niet alles uit de fles kunt spoelen waardoor je een infectie kunt krijgen.
Bangmakerij.... >:D

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #11 Gepost op: 23-04-2011 20:59 u »
Tromgeroffel hahaha

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2011 21:55 u »
Ach de een vindt goed schoonmaken overdreven de ander wodka in het waterslot.

Hoe was die ook al weer: meug, ieder zijn eigen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 23-04-2011 22:16 u »
* Brouwer 1 doet 3 handelingen om zijn flesjes schoon te maken en heeft na het afvullen nooit een infectie af smaak afwijking ten gevolge van de handelingen die hij doet bij het schoonmaken van zijn flesjes en bottelen.

* Brouwer 2 doet 2 handelingen om zijn flesjes schoon te maken en heeft na het afvullen nooit een infectie af smaak afwijking ten gevolge van de handelingen die hij doet bij het schoonmaken van zijn flesjes en bottelen.

Wat is dan het nut van die extra handeling die brouwer 1 doet ?   :weetniet: :weetniet:

Mijn inziens : Er wordt veel (overbodig) gehandeld uit gebrek aan kennis en inzicht.  :)

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #14 Gepost op: 23-04-2011 22:43 u »

Dat dacht ik ook altijd. Tot dat ik een waterontkalker heb aangeschaft. Als ik nu mijn 'schone' flesjes in de oxi zet, komen er bruine slierten uit. (biersteen?) Dus een flesje schoon bier leegschenken en omspoelen en op zijn kop wegzetten is niet voldoende.

ed

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 23-04-2011 23:03 u »
Dat dacht ik ook altijd. Tot dat ik een waterontkalker heb aangeschaft.

Heeft het je voor die tijd infecties en smaakafwijkingen opgeleverd?

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #16 Gepost op: 23-04-2011 23:59 u »
De etiketten van Heineken en Amstel laten het gemakkelijkst los, praktisch altijd zonder lijmresten. Belgische bieren zitten dikwijls in flesjes waarvan de etiketten niet willen loslaten. 5 minuten laten weken in water met chemipro caustic.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 24-04-2011 00:08 u »
Bangmakerij.... >:D

Als je ziet hoeveel bruine rommel uit de flesjes komt als je echt gaat schoonmaken denk je daar anders over.

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 24-04-2011 00:23 u »
Heeft het je voor die tijd infecties en smaakafwijkingen opgeleverd?
Geen infecties. Maar mijn schoonmaak water ziet er soms nog erger uit dan dat van Jacques.
Voor de waterontkalker zat dat in mijn flesjes waar mijn bier in zit.
Ik heb mijn flesjes 4 jaar op de uitspoelen, omdraaien, oxi manier gebruikt.
En nogmaals, geen infecties. Maar flesjes met die rotzooi kan toch zeker geen smaakverbetering zijn.  :weetniet:

Ed

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #19 Gepost op: 24-04-2011 10:25 u »
Hoe was die ook al weer: meug, ieder zijn eigen?

Dat zeg ik!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 24-04-2011 13:16 u »
Geen infecties. Maar mijn schoonmaak water ziet er soms nog erger uit dan dat van Jacques.
Voor de waterontkalker zat dat in mijn flesjes waar mijn bier in zit.
Ik heb mijn flesjes 4 jaar op de uitspoelen, omdraaien, oxi manier gebruikt.
En nogmaals, geen infecties. Maar flesjes met die rotzooi kan toch zeker geen smaakverbetering zijn.

Beste Ed, mag ik vragen wat voor waterontkalker jij gebruikt? Ik heb net even bij Conrad gekeken maar die verkopen alleen die dingen met magische magneetvelden en daar geloof ik niet in. Kun je misschien ook een link geven naar een beschrijving van het schoonmaakproces als je zo'n ding hebt? Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar voor je het weet zit je urenlang naar al dan niet grappig geklets te kijken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #21 Gepost op: 24-04-2011 16:24 u »
Volgens mij heeft ed een ontkalker voor het hele huis, die dus op de hoofdleiding is aangesloten? Een ionenwisselaar als ik me niet vergis.

Wat dat betreft is voor kleine volumes een omgekeerde-osmoseapparaat handiger. Het water dat je daar uit krijgt is (praktisch) volledig vrij van alle zouten, dus niet "slechts" uitgewisseld. :) 

Offline ed

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 25-04-2011 19:59 u »
Volgens mij heeft ed een ontkalker voor het hele huis, die dus op de hoofdleiding is aangesloten? Een ionenwisselaar als ik me niet vergis. 
Ik heb inderdaad een ontkalker voor het hele huis.

http://www.aquacell-waterontharder.nl/cms/waterontharder/aquacell-waterontharder.html?gclid=CLSzt9SeuKgCFcos3godykPjBA

Als ik mijn brouwwater aftap dan zet ik hem uit en gebruik ik gewoon kraanwater. ALs ik klaar ben met mijn spoelwater aftappen dan zet ik hem meteen weer aan. Het is geen goedkoop apparaat, maar na enkele jaren heb je hem wel terugverdient door uitsparing van zeep en energie.

Hopelijk heb je iets aan de informatie.

Ed

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #23 Gepost op: 26-04-2011 15:52 u »
Dat soort flesjes gewoon weer inleveren en voortaan nieuwere flesjes kopen  :)

Je kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit. Als je Hertog Jan drinkt heb je dus altijd nieuwe flesjes om te bottelen.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #24 Gepost op: 26-04-2011 16:27 u »
Je kan dan ook gaan voor de Hertog Jan flesjes. Deze zijn altijd nieuw is mij bij die brouwerij verteld. Zij hebben geen wasstraat en geven enkel nieuwe flesjes uit. Als je Hertog Jan drinkt heb je dus altijd nieuwe flesjes om te bottelen.

Dat is mij ook verteld, een aantal jaar geleden. Volgens mij is het anders, en ik tref wel eens wat ouders aan bij HJ. Volgens mij was de reden om het via HJ op de markt te brengen dat hun schaal precies groot genoeg was voor de benodigde vernieuwing per jaar. Mogelijkerwijs zijn ze gegroeid?