Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Zou je een bier insturen?

Ja, maar natuurlijk
25 (39.1%)
Waarschijnlijk wel
18 (28.1%)
Nee, daar voel ik niets voor
8 (12.5%)
Waarschijnlijk niet
13 (20.3%)

Totaal aantal stemmen: 63

Poll gesloten: 27-04-2011 11:46 u

Auteur Topic: Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren  (gelezen 69954 keer)

Offline jpt

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren
« Reactie #75 Gepost op: 16-04-2011 17:30 u »
Laat Jeroen eerst maar eens met een duidelijk opdracht komen met vooral de randvoorwaarden duidelijk gedefinieerd.

Het lijkt me erg leuk om hier aan mee te doen en stel daar graag een recept/concept voor beschikbaar.
Vind ik ook, het is wel erg vaag allemaal.  En wat is er zo leuk aan pils brouwen? Het is het meest saaie (en moeilijkste) wat je kan maken

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #76 Gepost op: 16-04-2011 19:12 u »
Ik snap de negativiteit niet. Ik weet wel dat ik ook niet altijd gecharmeerd ben van de commercie. Maar hier ligt een moment waarop toenadering gezocht wordt. Waarin we worden uitgenodigd in het rijk van de 'groten'. Er ligt totaal geen gevaar, we kunnen niks verliezen, alleen maar leren van elkaar.

Het ONK zijn we dol op, maar dit ineens niet...
Ik vind de mening van een commerciŽle brouwer veel interessanter dan die van een amateurvereniging als het BKG. Ondanks dat die 'keurmeesters' heten, is het echt niets anders dan een vereniging van amateurproevers. Er is helemaal niets professioneels aan. Ik waardeer al de inzet en het enthousiasme van die mannen. Begrijp me niet verkeerd, maar ik hecht weinig waarde aan hun mening over mijn bier. Ik kan dat net zo goed zelf beoordelen.

Ik vind de mening van een echte brouwerij veel interessanter. Als die de finianciŽle uitdaging aandurven om mijn bier in het groot te brouwen, dan heb ik iets gemaakt wat overleven kan. Het geeft aan dat ik helemaal niet een amateur ben, maar op professionele voet mee zou kunnen. EBC vindt dat leuk!

En wat is er zo leuk aan pils brouwen? Het is het meest saaie (en moeilijkste) wat je kan maken

Errr, welk bier of je ook brouwt, dat maakt voor het brouwen nauwelijks uit..schroten, maischen, koken, vergisten en bottelen. Slechts het proeven is anders...

Volgens mij heeft jpt nog nooit pils gebrouwen, want als je dat gedaan hebt, en het is een beetje gelukt, dan is dat zeer lekker. Helemaal niet saai.

Ik daag je uit jpt! Brouw eens een pils!  En stuur hem dan in op deze wedstrijd :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #77 Gepost op: 16-04-2011 19:26 u »
maar ik hecht weinig waarde aan hun mening over mijn bier.

En bedankt.... ;)

Het geeft aan dat ik helemaal niet een amateur ben, maar op professionele voet mee zou kunnen. EBC vindt dat leuk!

Laat ik je dan vertellen (Ook al hecht je geen waarde aan mijn mening... ;)) dat menig bier gebrouwen door "Amateurs" het prima zouden doen op commerciele schaal.  Het verschil tussen commercieel en amateur is slechts het volume en niet de kwaliteit (Bij de gevorderden dan  :)). En dat blijkt natuurlijk uit het feit dat vele amateurs commercieel gaan en prima bieren maken.  :brouwen:

Volgens mij heeft jpt nog nooit pils gebrouwen, want als je dat gedaan hebt, en het is een beetje gelukt, dan is dat zeer lekker. Helemaal niet saai.

Vind ik leuk  :duimop:

Ik daag je uit jpt! Brouw eens een pils!  En stuur hem dan in op deze wedstrijd :D

Vind ik leuk  :duimop:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #78 Gepost op: 16-04-2011 19:28 u »
En bedankt.... ;)

Ik hecht juist wel waarde aan de mening van vrienden...

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #79 Gepost op: 16-04-2011 20:17 u »
haha, ben ik ineens een concurrent of zo?

Als ik een pils zou willen maken, dan zou ik het oude Grolsch (mid-jaren 90) recept leuk vinden, maar ik heb geen koelkast, dus daar ga ik mooi niet aan beginnen. Het is me teveel werk voor te weinig opbrengst. En de eeuwige roem.. dat mag een ander claimen. :P

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #80 Gepost op: 16-04-2011 20:29 u »
Het is me teveel werk voor te weinig opbrengst.

Gecontroleerde vergisting leverd kwalitatief nog altijd het meeste op.... :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 16-04-2011 21:40 u »
Ben net White en Zainasheff's  'Yeast' aan het lezen en zij beweren dat het overgrote deel van de smaak van het bier te danken is aan het gistingsproces (spreken over 80-90%!).

Wie dat zegt heeft volgens mij niet zo veel verstand van bier...
De smaak van bier wordt zeker door een groot stuk bepaald door de gist en het gistingsproces. Maar de samenstelling van de storting van de gebruikte mouten, de hopgift, het water en het maischproces bepalen ook voor 80 tot 90 procent de smaak van je bier...

Bij dezelfde gist en precies hetzelfde gistingsproces krijg je echt een heel ander bier als je 5% zwarte mout aan je storting toevoegt. Dat zelfde heb je als je heel andere hop gebruikt.

De smaak van bier wordt door veel factoren bepaalt en gist is daar een belangrijke van maar we mogen de smaak van een bier niet voor 80-90 procent ophangen aan de gist en het gistingsproces.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #82 Gepost op: 16-04-2011 22:53 u »
haha, ben ik ineens een concurrent of zo?

Concurrent? Nee, denk het niet  ;D, je hebt niet eens een koelkast.  :o

Echt waar jpt, tijdens de wintermaanden kan je prima pils brouwen. En dat is net zoveel werk als enig welk ander biertype. maar, ik zal je niet langer plagen  ;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 17-04-2011 00:02 u »
Wie dat zegt heeft volgens mij niet zo veel verstand van bier...
De smaak van bier wordt zeker door een groot stuk bepaald door de gist en het gistingsproces.
Maar de samenstelling van de storting van de gebruikte mouten, de hopgift, het water en het
maischproces bepalen ook voor 80 tot 90 procent de smaak van je bier...

Ben ik mee eens.
Is die Zainasheff een soort mini-Godje of zo?

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 17-04-2011 00:13 u »
Je hebt gelijk Jacques, ik was wat gehaast en moet het nauwkeuriger citeren. Het betrof een uitspraak dat 80-90% van de smaak van Amerikaans lagerbier bepaald werd door de gist (blz 18, 2e alinea van genoemd boek).
Maar het gaat me niet of het wat meer of wat minder is.
Wat ik wil zeggen is dat de vergisting bij kleinschalig brouwen met beperkte controle/ bijsturingmogelijkheden en bij een beperkte kennis van de gist niet zomaar overgezet kan worden naar een grote brouwerij.
Van de andere kant spreek jij ook uit verband, want je zegt 'dat de samenstelling van de stort, de hopgift, het water en het maischproces ook voor 80 tot 90% de smaak van je bier bepaald'.
Maar in ieder geval niet voor pils, want de storting heeft duidelijk zijn beperkingen b.v. wat betreft kleur, terwijl ook in het maischproces niet heel veel nieuws te bedenken valt. Jouw bewering geeft maar 10% ruimte voor de gist. ls het andere uiterste denk ik.
Toch is het zo dat zeker voor pils de vergisting een uiterst crusiale smaak-factor is die door ons onvoldoende wordt beheerst.
Maar dat is mijn mening.
Toon.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #85 Gepost op: 17-04-2011 00:47 u »
Jouw bewering geeft maar 10% ruimte voor de gist. ls het andere uiterste denk ik.

Ongeacht welke gist je ook gebruikt krijg je een heel ander bier als je de samenstelling van de storting wijzigt. Dat is ook als een andere gist gebruikt. In feite is gist een factor die niet zo belangrijk is dan de moutstort. Voor diezelfde 80 - 90 procent! (Maar eigenlijk voor 100%). Ook de hopgifte is factor van belang. Deze factor wordt vaak onderbelicht. Hop is veel meer dan alleen bitterheid. Het is ook smaak, volmondigheid en schuimstabiliteit.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 17-04-2011 08:03 u »
Misschien bedoelen ze dat de smaak van bier voor 80-90% door het gistingsproces gemaakt wordt, dat is iets anders dan door de gist.
Bier smaakt inderdaad pas naar bier na de vergisting. Wort smaakt niet/nauwelijks naar bier.
 Dat is voor iedere gist zo.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #87 Gepost op: 17-04-2011 08:26 u »
Ik vind het zo'n rare uitspraak, dat kun je toch niet in cijfers uitdrukken? Alsof het een zero sum game is. Zonder gist heb je geen bier. Zonder mout ook niet. Zonder hop ook niet. Dus ze dragen allemaal voor 100% bij. Natuurlijk geef je voor sommige bieren de gist veel meer de ruimte (hogere temperaturen) voor andere bieren de hop (hogere en later giften) en voor weer andere de mout (meer donkerder mouten). Maar om daar percentages aan te koppelen vind ik echt totaal zinloos.

Wat ik wel zou begrijpen is als ze zeggen dat in 80-90% van de beginners de grootste kwaliteitsslag is te halen door beter gistmanagement (en temperatuur beheersing). Maar dan moeten ze dat zeggen.

:degroeten: JW.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #88 Gepost op: 17-04-2011 08:34 u »
Natuurlijk geef je voor sommige bieren de gist veel meer de ruimte (hogere temperaturen) voor andere bieren de hop (hogere en later giften) en voor weer andere de mout (meer donkerder mouten). Maar om daar percentages aan te koppelen vind ik echt totaal zinloos.
Eensch.
Het biertype bepaald volgens mij hoeveel de verschillende ingredienten de uiteindelijke smaak beinvloeden. Bv (pin me er niet op vast, het gaat om het idee):
 - IPA: gist: 10%, hop 80%, mout 10%
 - Weizen: gist: 60%, hop 10%, mout 30%,
 - Porter: gist: 20%, hop 30%, mout 50%

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #89 Gepost op: 17-04-2011 08:58 u »
Dat vind ik juist het leuke aan brouwen. Voor het ene bier moet je je verdiepen in de moutstort, het andere weer in de hopgift. Weer een ander bier moet je letten op het gebruik van de juiste gist. :)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #90 Gepost op: 17-04-2011 09:28 u »
Nog even weer ontopic.

Het lijkt me erg leuk om mee te doen en ik hoop dat er in de wedstrijd enige ruimte is voor creativiteit, want dat vind ik toch wel een van de leuker aspecten van het hobbybrouwen!

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #91 Gepost op: 17-04-2011 09:30 u »
En nog een keer ontopic: ruim 70% van de respondenten overweegt om mee te doen, dat zijn 37 potentiŽle deelnemers!

Online Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #92 Gepost op: 17-04-2011 10:58 u »
En nog een keer ontopic: ruim 70% van de respondenten overweegt om mee te doen, dat zijn 37 potentiŽle deelnemers!

Hebben we in ieder geval met z'n allen een leuke dag.

Bert

Offline arjanb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ae
« Reactie #93 Gepost op: 17-04-2011 15:25 u »

38, ik ga het ook proberen - als het doorgaat tenminste.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #94 Gepost op: 17-04-2011 15:53 u »
Hebben we in ieder geval met z'n allen een leuke dag.

Een hobbybrouwendag gefaciliteerd door een commercieel brouwer :o
Het zou leuk zijn als je op zo'n dag ook een hobbybierenmarkt zou mogen houden om ook andere biertypen onder de aandacht te krijgen.

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #95 Gepost op: 17-04-2011 17:27 u »
Ik snap de negativiteit niet. Ik weet wel dat ik ook niet altijd gecharmeerd ben van de commercie. Maar hier ligt een moment waarop toenadering gezocht wordt. Waarin we worden uitgenodigd in het rijk van de 'groten'. Er ligt totaal geen gevaar, we kunnen niks verliezen, alleen maar leren van elkaar.

Toenadering? Mij lijkt het op opgeslokt worden. En... op voorwaarde van de commerciŽle brouwer. En aan het einde hebben zij het recept en de pecunia. Ze spelen het slim.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #96 Gepost op: 17-04-2011 17:38 u »
Toenadering? Mij lijkt het op opgeslokt worden. En... op voorwaarde van de commerciŽle brouwer. En aan het einde hebben zij het recept en de pecunia. Ze spelen het slim.

We doen altijd zo geheimzinnig over 'het recept'. Alsof dat het grote geheim is. Alsof ze dat zelf niet kunnen bedenken. Een recept is niets zonder de brouwer.

Ik zie nog niet dat hier een nieuw bier uit voorkomt waar de brouwer miljoenen aan gaat verdienen. Ik denk veel eerder aan een publiciteitsaangelegenheid, waar zowel de brouwer als de amateur iets mee kunnen winnen.

En als het een groot bier wordt, dan verkoop je het recept toch aan een andere brouwerij. Volgens mij staan die dan bij je in de rij. Ze weten immers wie je bent, en je hebt het intellectuele eigendom. Dan ga je naar de televisie en je maakt er een serie van.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #97 Gepost op: 17-04-2011 19:38 u »
Dennis schrijft:
Het biertype bepaalt volgens mij hoeveel de verschillende ingrediŽnten de uiteindelijke smaak beÔnvloeden. Bv (pin me er niet op vast, het gaat om het idee):
 - IPA: gist: 10%, hop 80%, mout 10%
 - Weizen: gist: 60%, hop 10%, mout 30%,
 - Porter: gist: 20%, hop 30%, mout 50%

Kan ik het in vinden Dennis, en bij benadering zou ik willen zeggen voor een bier wat enigszins op een pils lijkt:
 -Pils: gistingsproces 50%, hop 40% en mout 10%

Het zou een opsteker zijn als de opdrachtgever/brouwer voor de verse gist zou zorgen. Dat zou de resultaten voor ons hobbybrouwers zeer gunstig beÔnvloeden. Het smaakverschil tussen thuis en commercieel zal dan ook veel kleiner worden.
Hoop dat ze zoiets aandurven, dan laten ze zich heel erg van de positieve kant zien.
Dan kan je spreken van 'samenwerking'.

Toon.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #98 Gepost op: 17-04-2011 19:53 u »
Al die procenten slaan natuurlijk nergens op.
De brouwer moet voor een bepaald bier alle ingredienten in harmonie brengen. Dat kan je niet met % beschrijven. Laten we daarmee maar stoppen.

De gist van de organiserende brouwer hebben we vast niet nodig. Hoewel dat best leuk zou zijn. Maar ik zou me er zorgen over maken dat we die steriel en vitaal thuis krijgen.

Beter gewoon Wyeast...

Online Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #99 Gepost op: 17-04-2011 20:22 u »
We doen altijd zo geheimzinnig over 'het recept'. Alsof dat het grote geheim is. Alsof ze dat zelf niet kunnen bedenken.

Terechte opmerking.

Het gaat bij deze wedstrijd voor de brouwer helemaal niet om een recept. Het is marketing. Denk maar aan de Tournee Generale, daar wordt uiteindelijk wel een bier gebrouwen maar het gaat om de naamsbekendheid van de partijen die in de serie te zien zijn.
Een wedstrijd en het daarna (eenmalig) op de markt brengen van het bier is een vorm van reclame waarbij de brouwer de "welwillende" partij is.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee, zowel de grote brouwer als de hobbybrouwers kunnen er plezier aan beleven.

Bert

Tags: