Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Zou je een bier insturen?

Ja, maar natuurlijk
25 (39.1%)
Waarschijnlijk wel
18 (28.1%)
Nee, daar voel ik niets voor
8 (12.5%)
Waarschijnlijk niet
13 (20.3%)

Totaal aantal stemmen: 63

Poll gesloten: 27-04-2011 11:46 u

Auteur Topic: Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren  (gelezen 70347 keer)

Erick

• Gast
Re: Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren
« Reactie #100 Gepost op: 17-04-2011 20:35 u »
Het zou een opsteker zijn als de opdrachtgever/brouwer voor de verse gist zou zorgen.
Dat hoop ik dus van harte niet.
Zo meteen zorgt 'ie ook nog voor de mouten en de hop in opgelegde percentages :P

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
« Reactie #101 Gepost op: 17-04-2011 22:27 u »
In zover het iemand interesseert; voor mij hoeft het niet...(de wedstrijd dus)
Alhoewel ik een lekkere pils kan brouwen, maar dan wel op vat en niet in de fles...(bij hergisting in de fles is het volgens mij geen pils meer), en om in de fles te carboneren ben ik te klein.
Natuurlijk kan ik de vraag wel begrijpen, je moet maar eens te rade gaan bij Prof Delvaux hier in Leuven; die krijg je met geen stokken van zijn "stokpaardje" PILS.
Volgens mij is de ultieme pils nog steeds niet uitgevonden, alle pils-brouwerijen zijn nog altijd op zoek.
Natuurlijk zal pils, evenals alle andere bieren, in de toekomst nog sterk veranderen.
Misschien is de ultieme pils ook niet één pils.
Om het een beetje te staven:
Je moet maar eens een zomers terrasje overschouwen; van alle bieren, die gedronken worden, maakt pils een heel klein percentage uit.  Daarentegen aan de toog op een regenachtige dag staat pils aan de top.  We hebben het natuurlijk over twee soorten klanten, met elk eigen voorkeuren.  Zaak is om de klanten van de ene partij te laten overlopen naar de andere.
Dus is er voor pils nog een groot segment te ontginnen om dit te bewerkstelligen.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #102 Gepost op: 18-04-2011 10:34 u »
Goed punt over dat hergisten, Lieming! Misschien dat hergisten op lage temp iets helpt, maar ik zou het ook het liefst fustelen en dan CO2 uit de fles.

:degroeten: JW.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #103 Gepost op: 18-04-2011 12:58 u »
Ik vind eigenlijk wel dat een technisch fiche geen overbodige luxe is. Waarom komt er niet meer informatie?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #104 Gepost op: 18-04-2011 13:00 u »
Waarom komt er niet meer informatie?

Omdat de wedstrijd nog niet zeker is. Dit is slechts een peiling of er interesse is, en ik denk dat die er wel is.

en:

Dat komt later.

Stap 1: antwoord op de vraag is er animo, en hoe denken hobbybrouwers over het idee.
Stap 2: de antwoorden met de opdrachtgever door nemem
Stap 3: randvoorwaarden bepalen
Stap 4: details bekend maken
Stap 5: brouwers brouwen hun bier
Stap 6: keuring en prijsuitreiking
Stap 7: winnaar maakt recept in heel erg groot volume
Stap 8: consumenten kopen, proeven en beoordelen het winnende bier gekocht in de winkel.

We zijn nu met stap 1 bezig.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #105 Gepost op: 18-04-2011 14:06 u »
Waarom is een hergiste pils geen pils meer?

Hergisten van pils doe ik overigens op dezelfde temperatuur als de hoofdgisting heeft plaatsgevonden. Nou ja, bijna, want ik vergist meestal op 10 ºC en doe de hergisting in de kelder, rond 12 ºC. 

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #106 Gepost op: 18-04-2011 14:14 u »

Ja dat vraag ik mij ook af... Als we dat als "maatstaf" gaan houden, dan pleit ik ervoor dat alle deelnemers er maar voor moeten zorgen dat het bier ook gefilterd is  >:D >:D >:D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 18-04-2011 14:27 u »
Ja dat vraag ik mij ook af...
Ik ook.
Er moet JUIST een pils op de markt komen met hergisting.
Hergisting is lekker.
 :brouwen:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #108 Gepost op: 18-04-2011 20:45 u »
Ben net White en Zainasheff's  'Yeast' aan het lezen en zij beweren dat het overgrote deel van de smaak van het bier te danken is aan het gistingsproces (spreken over 80-90%!).

Zo komen misverstanden dus de wereld in. Als je een boek aanhaalt, citeer dan wel juist en geef de juiste context aan. Ik heb me rot gezocht naar het bewuste citaat, omdat ik niet geloofde dat twee brouwexperts dit zouden beweren. En inderdaad. Dat doen ze ook niet.

Uiteindelijk vond ik de passage in het voorwoord op bladzijde XVIII. Dit voorwoord is geschreven door Mitch Steel, hoofdbrouwer van Stone Brewing Company. Hij doet de bewering echter ook niet. Hij zegt letterlijk en vertaald uit het Engels:

Citaat
Ik herinner me een discussie die we als brouwers bij Anheuser-Bush enkele jaren geleden hadden over hoeveel gist bijdraagt aan de uiteindelijke smaak van bier. Over het algemeen was de consensus dat gist verantwoordelijk was voor bijna 80 tot 90 procent van de smaak in een Amerikaanse lager. Alles wat je hoeft te doen is het wort en bier naast elkaar proeven om te begrijpen hoe belangrijk gist bijdraagt in de smaak van bier. En als je de drie belangrijkste bieren van de drie grootste Amerikaanse lager brouwers beschouwt, die gebrouwen zijn naar dezelfde stijl met vergelijkbare ingrediënten, dan realiseer je je dat deze bieren als je ze naast elkaar proeft, opmerkelijk in smaak verschillen. En dat smaakverschil komt voornamelijk door de gist.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #109 Gepost op: 18-04-2011 21:20 u »
Beste Adrie,

Als je wat verder in de discussie gekeken had, had je gezien dat ikzelf de uitspraak beter genuanceerd heb (gisteren/zondag 0u13). Ook heb ik toen de verwijzing erbijgezet zodat je niet had hoeven zoeken. Jammer van je tijd dus.
Het gaat mij ook helemaal niet om gelijk te hebben, maar wel om te benadrukken dat het maken van een goed pils niet gemakkelijk is en veel meer dan andere bierstijlen rust op voldoende gistcellen/een goed gistmanagement.
Dat heb ik willen onderbouwen met de genoemde uitspraak, die specifiek gaat over Amerikaanse lagers.

Toon.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #110 Gepost op: 18-04-2011 21:26 u »
maar wel om te benadrukken dat het maken van een goed pils niet gemakkelijk is en veel meer dan andere bierstijlen rust op voldoende gistcellen/een goed gistmanagement.

En dus is dit wel een enorme uitdaging, zo'n wedstrijd! Kom toon, doe tzt  gewoon mee en laat zien dat je een goede brouwer bent die ook een prima pils kan maken  :brouwen:  :proost2:

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 18-04-2011 21:33 u »
Lukt niet Oscar, heb geen koeling en gelukkig is het al lekker voorjaar! De laatse bieren worden de komende weken nog gebrouwen en dan gaan we ze eerst eens lekker opdrinken.
Misschien volgende winter?

Toon.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #112 Gepost op: 18-04-2011 21:36 u »
Lukt niet Oscar, heb geen koeling

http://link.marktplaats.nl/442454029

Aan ruimtegbrek bij jou ligt het niet... ;)

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 18-04-2011 21:43 u »
Geinige tip Oscar. ik word direkt enthousiast en heb al geboden.
Komt er misschien toch nog  een (klein beetje) pils. 
Toon.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #114 Gepost op: 18-04-2011 21:46 u »
Komt er misschien toch nog  een (klein beetje) pils. 

't gaat niet zozeer om alleen pils maar om controle bij je vergisting in het algemeen  :brouwen:  Met zo'n ding kun je koelen en met een lamp er in kun je verwarmen..Dus je kunt alle kanten uit !!  :brouwen:  Ondergisters in de zomer en bovengisters in de winter... ;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 18-04-2011 21:47 u »
Misschien Californian Lager gebruiken.
 :brouwen:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #116 Gepost op: 19-04-2011 09:29 u »
Beste Adrie,

Als je wat verder in de discussie gekeken had, had je gezien dat ikzelf de uitspraak beter genuanceerd heb (gisteren/zondag 0u13).

Genuanceerd, maar nog steeds niet in de juiste context geplaatst. Je schreef niet dat het geen uitspraak was van de auteurs van het boek, ook niet dat het in het voorwoord staat en door wie dat geschreven is en ook niet dat het een discussie betrof tussen brouwers van Anheuser-Bush en dus geen mening van de auteurs of een resultaat van een onderzoek.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #117 Gepost op: 19-04-2011 09:56 u »
Citaat van: Mitch Steel, bij monde van Adrie
Alles wat je hoeft te doen is het wort en bier naast elkaar proeven om te begrijpen hoe belangrijk gist bijdraagt in de smaak van bier.
Dat was precies mijn punt.
Misschien bedoelen ze dat de smaak van bier voor 80-90% door het gistingsproces gemaakt wordt, dat is iets anders dan door de gist.
Bier smaakt inderdaad pas naar bier na de vergisting. Wort smaakt niet/nauwelijks naar bier.
 Dat is voor iedere gist zo.
Dat betekent dus niet dat als je 2x hetzelfde wort vergist met een andere gist dat er slechts 10-20% overeenkomst is in geur en smaak. Maar dat er slechts 10-20% overeenkomst is met het wort waarvan het bier gemaakt is.
Dat komt denk ik dichter bij de werkelijkheid.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #118 Gepost op: 19-04-2011 10:41 u »
Genuanceerd, maar nog steeds niet in de juiste context geplaatst.
Aan het muggenziften Adrie?

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #119 Gepost op: 19-04-2011 11:02 u »
Ja dat vraag ik mij ook af... Als we dat als "maatstaf" gaan houden, dan pleit ik ervoor dat alle deelnemers er maar voor moeten zorgen dat het bier ook gefilterd is
Ik ook.
Er moet JUIST een pils op de markt komen met hergisting.
Hierom:
Citaat van Adrie:
Ik herinner me een discussie die we als brouwers bij Anheuser-Bush enkele jaren geleden hadden over hoeveel gist bijdraagt aan de uiteindelijke smaak van bier. Over het algemeen was de consensus dat gist verantwoordelijk was voor bijna 80 tot 90 procent van de smaak in een Amerikaanse lager. Alles wat je hoeft te doen is het wort en bier naast elkaar proeven om te begrijpen hoe belangrijk gist bijdraagt in de smaak van bier. En als je de drie belangrijkste bieren van de drie grootste Amerikaanse lager brouwers beschouwt, die gebrouwen zijn naar dezelfde stijl met vergelijkbare ingrediënten, dan realiseer je je dat deze bieren als je ze naast elkaar proeft, opmerkelijk in smaak verschillen. En dat smaakverschil komt voornamelijk door de gist.

Als je dus gaat hergisten op de fles verander je de smaak van het bier drastisch...en is het geen pils meer (voor mij natuurlijk)
Ook het uitzicht zal wel ietsjes gaan veranderen, want uw bier wordt iets meer troebel of moet met heeeel veel gevoel uitgeschonken worden.... Ik schenk bovengisters altijd tot de laatste druppel uit (lekker die gist vermengd met het bier).
Dus gaan zitten mikken en een half flesje overlaten is niet aan mij besteed...(dus is het geen pils meer!!!)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #120 Gepost op: 19-04-2011 11:17 u »
Ik vind dit wel een hele interessante discussie. Pils moet altijd helder zijn. Om het nog lastiger te maken, Lieming, wat dacht je van pils met gist maar met druk afgevuld? Geen drastisch smaakeffect van de hergisting maar wel een lichte troebelheid.

Is het pils van de leckere geheel gistloos, Oscar?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #121 Gepost op: 19-04-2011 11:19 u »
Is het pils van de leckere geheel gistloos, Oscar?

Ja, voor zover centrifugeren en filteren (platenfilter) alle gist eruit halen. En als er nog gist inzit (kan natuurlijk) dan zijn ze dood (gepasteuriseerd).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #122 Gepost op: 19-04-2011 11:23 u »
Verder vind ik niet dat we al te moeilijk moeten gaan doen. We weten nog niet eens welke brouwer die wedstrijd wilt organiseren en onder welke voorwaarden.
Verder is het bekend dat LiemingBrouwer niet van wedstrijden houdt, dat respecteren we  :biersmile: We moeten dit uit het oogpunt bekijken dat de grote brouwers toenadering zoeken tot de amateurs en daar een leuke wedstrijd voor regelen.
Deelname zal ongetwijfeld gratis zijn, dus daar hoeven we ook niet over te zeuren.. ;D ;D

Ik vind het wel een positieve ontwikkeling!  :duimop:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 19-04-2011 11:42 u »
Verder vind ik niet dat we al te moeilijk moeten gaan doen.
Hoho! Dan kan je dit forum net zo goed opheffen.
Moeilijk doen is onze "middle name".

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #124 Gepost op: 19-04-2011 11:46 u »
Dit is niet zozeer moeilijk doen alswel een interessante discussie (vind ik dan) die inmiddels behoorlijk van het hoofdonderwerp afdwaalt (misschien splitsen)? Ik wil niet beweren dat een hergiste pils geen pils meer is, maar wel dat het heel moeilijk is om het pilskarakter goed te bewaren met hergisting. Hergisten op de oorspronkelijke temp (zoals Jasper doet, en ik ook trouwens) is een goede start, maar volgens mij niet genoeg. Niet genoeg om het te laten lijken op de commercieel (goede) voorbeelden die wij hebben, althans. En je kunt er natuurlijk voor kiezen om die vergelijking niet te maken.

Ik vind de wedstrijd verder een uitstekend idee, dat heb ik al eerder aangegeven.

:degroeten: JW.

Tags: