Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren

Gestart door JeroenCV, 13-04-2011 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zou je een bier insturen?

Ja, maar natuurlijk
25 (39.1%)
Waarschijnlijk wel
18 (28.1%)
Nee, daar voel ik niets voor
8 (12.5%)
Waarschijnlijk niet
13 (20.3%)

Totaal aantal stemmen: 64

Stemmen gesloten: 27-04-2011 11:46 u

JeroenCV

Beste hobbybrouwers,

Ik ben benaderd door een grote brouwer. Hij wilt een wedstrijd voor hobbybrouwers organiseren.
Plan is om een pils wedstrijd te organiseren. Met een serieuze jury.

Hoofdprijs is een grote batch van je eigen bier, die verkrijgbaar zal zijn op de Nederlandse markt.  Je eigen bier bij de slijterijen en supers!

Bij de prijsuitreiking worden alle inzenders op de brouwerij uitgenodigd waar een leuke dag met lezingen van de brouwmeester van een paar van wereldsgrootste brouwerijen zullen worden gegeven. Ook zal de volledige brouwerij te bezichtigen zijn.

De vraag van deze poll is simpel. Is er animo voor deze wedstrijd? Zou jij een pils insturen?

Met vriendelijke Groet
Jeroen
(dit keer met pet van Voorzitter PINT op)

De-Geert

Leuk, een beetje in navolging van de ProAm en de Longshot competities in de VS.
Maar waarom nu een pils competitie? Dat kan deze "grote brouwer" toch veel beter?
Misschien zou ik meedoen, misschien ook niet. Gaat deze "grote brouwer" dan ook mijn pils met hergisting op fles maken, of moet ik geforceerd gaan carboneren?

Nee, ik zou denk ik niet meedoen.
(ik mis de optie "waarschijnlijk niet")

JeroenCV

Citaat van: De-Geert op 13-04-2011  11:56 uMisschien zou ik meedoen, misschien ook niet. Gaat deze "grote brouwer" dan ook mijn pils met hergisting op fles maken, of moet ik geforceerd gaan carboneren?

Gewoon je beste pils maken; als jij je pils hergist wilt hebben moet je dat doen!

Gerb

Ik zou zeker meedoen, lijkt me fantastisch. Het zou me eigenlijk niet eens uitmaken welke grote brouwer het is.

erikgroothuis

Citaat van: De-Geert op 13-04-2011  11:56 uMaar waarom nu een pils competitie? Dat kan deze "grote brouwer" toch veel beter?
Misschien zou ik meedoen, misschien ook niet. Gaat deze "grote brouwer" dan ook mijn pils met hergisting op fles maken, of moet ik geforceerd gaan carboneren?

Nee, ik zou denk ik niet meedoen.
(ik mis de optie "waarschijnlijk niet")
Het is natuurlijk wel tijd om met een echt authentiek pils op de markt te komen. Om wat tegen de opkomende (veelal buitenlandse) speciaalbieren te zetten.
Dan kun je als grote brouwer eigenlijk niet meer met een standaard confectiepils aan komen. Wel met een pils met een beetje extra. (smaak bijvoorbeeld, maar natuurlijk ook ambachtelijkheid en originaliteit.)
Het moet wel een pils met een vlotte doorlooptijd worden natuurlijk, want tijd om een half jaar te lageren hebben die jongens niet natuurlijk.
En niet te duur te produceren, veel suiker dus naar verhouding, ook voor de doordrinkbaarheid, maar een lekker bittertje mag best!

Erik :brouwen:

Het Alfazuurmannetje

Goed initiatief. Wacht op verdere instructies.

Oscar

Ik zou ook wel meedoen, een goede pils maken is best lastig. Echter is het nog maar de vraag in hoeverre die grote brouwer het winnende pils 1 op 1 gaat brouwen in het groot (Andere gist, meerdere hopgiften, misschien wel dry-hop..).

 :brouwen:

Ronald_

Ik zou ook zeker meedoen! Alleen al om het initiatief te steunen!  :groots:

Maar ik heb wel een advies aan de grote brouwer.. Waarom vastleggen op pils? Je zou op z'n minst een 'extravagante' toevoeging verwachten (kruiden, pepers, knoflook  >:D).

En een doordrinkbare bovengister moet toch ook mogelijk zijn? 

toon van den broek

Beste brouwvrienden.

Wil hier toch even een kanttekening maken.
Momenteel zitten we hier in Groningen ook met hetzelfde verhaal: de Groninger Tripel op Het Gronings Bierfestival.
Als dat verkozen wordt (zaterdag 16 april) zal het gebrouwen worden voor alle ABT-cafés. Het wordt het bekende maandbier dus.
Maar je moet je recept inleveren en tekenen dat je zelf geen aanspraak meer kunt maken op dit recept.
Er staat dus alleen eer tegenover geld.
Een hele goedkope manier om ons hobbybrouwers te gebruiken in feite.
Heb twee bieren die in aanmerking komen, maar weet eigenlijk nog steeds niet of ik hier achter kan staan.
Of ben ik te kritisch?

Toon.

JWVG

Citaat van: Oscar op 13-04-2011  12:11 uIk zou ook wel meedoen, een goede pils maken is best lastig. Echter is het nog maar de vraag in hoeverre die grote brouwer het winnende pils 1 op 1 gaat brouwen in het groot (Andere gist, meerdere hopgiften, misschien wel dry-hop..).

Ik ben het voor de verandering eens helemaal eens met Oscar!

Toon, ik denk dat je een beetje te kritisch bent, maar wel een puntje hebt. Het interesseert me alleen niet zoveel of ze er geld aan verdienen en ik niet (hobby tenslotte), als ze maar niet mijn naam misbruiken voor het aanbieden van meuk die niets meer met het origineel te maken had. Dat is mijn eer als hobbybrouwer te na. Daar zou ik dus wel eventjes op letten. Wat garanties over het in stand houden van de originele hopstort of zoiets.

Leuk initiatief wel!

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 13-04-2011  13:41 uMaar je moet je recept inleveren en tekenen dat je zelf geen aanspraak meer kunt maken op dit recept.

Dat is natuurlijk onzin, als hobbybrouwer heb je daar niets mee te maken, tenzij je commercieel wilt gaan. En dan nog, andere ketels, hetzelfde recept, toch ander bier!  :)

Adrie

Leuk initiatief, maar jammer dat het een pils moet zijn. Het zal wel een grote brouwer zijn die alleen maar ondergisters kan maken. Jammer, want dit brengt de biercultuur natuurlijk niet veel verder. Het zou veel leuker zijn als het ook een ander ondergistend biertype zou mogen zijn.

Verder vind ik dat Toon zeker een punt heeft. Hobby of niet, als er iemand geld aan gaat verdienen, moet er zeker een deel naar de hobbybrouwer, vind ik.

JeroenCV

Leuk al die reacties, de punten die worden genoemd zal ik zeker in vervolg gesprekken met de brouwer in kwestie mee nemen.

JWVG

Nou ja zeg, wat een dedain voor pils! Kom op Adrie! Als uit deze actie een fantastisch urtype op de markt komt, of (ik noem maar wat) een lekkere pils met een maf Amerikaans hoptintje, dan ben ik dik tevreden en dat mag de Nederlandse biercultuur ook zijn.

 :degroeten: JW.

Brouwbedrijf

Waarschijnlijk ga ik niet meedoen omdat ik niet zo goed ben in ondergisters. Wellicht doe ik wel mee als de wedstrijd in de winter plaatsvindt.
Aan de ene kant is het wel leuk als je bier in alle winkels en supers ligt, aan de andere kant is het meteen een massaproduct geworden. Zoals hiervoor al gezegd is moet je je afvragen of het bier in de winkel nog wel enigszins overeenkomt met het bier waarmee je gewonnen hebt.

toon van den broek

Ja, Adrie. Dan kunnen wij ook zelf een prijs uitschrijven. Ook zouden we Jacques of anderen die zich verdienstelijk maken eens in de bloemetjes kunnen zetten.
Grappig om ook te lezen dat dit soort 'fratsen' weer uit de VS over komen waaien.
Misschien een land waar veel inovatie is wat betreft bier, maar waar de harde commercie/dollar boven alles staat.

Ook vind ik eigenlijk dat hobbybrouwers en pils niet goed samengaan. Heb nog niet vaak goede pilsners geproefd, tenzij dat ze vers uit het vat komen. Moet je m.i. aan de grote jongens overlaten.


RobinB

Het liefst zou ik "ja natuurlijk" ingevuld hebben, maar gezien mijn beperkte beschikbare tijd heb ik er "waarschijnlijk wel" van gemaakt.
 
Ben het eens met JW, er is binnen de pilswereld nog veel te redden/verbeteren. Al was het alleen al een karakeristieker en meer sprekend bier dan het huidige aanbod. 

Adrie

Citaat van: JWVG op 13-04-2011  15:28 uNou ja zeg, wat een dedain voor pils! Kom op Adrie! Als uit deze actie een fantastisch urtype op de markt komt, of (ik noem maar wat) een lekkere pils met een maf Amerikaans hoptintje, dan ben ik dik tevreden en dat mag de Nederlandse biercultuur ook zijn.

Dit heeft niets met dedain voor pils te maken. Ik ben dol op (zelf gebrouwen) pils. Maar ik vind het jammer dat in een land dat al gedomineerd wordt door pils er niet iets fantasievollers uit is gekomen. Maar goed, laten we afwachten wat de voorwaarden van de brouwer zijn. Want als hij vindt dat een pils met Saaz gebrouwen moet worden en niet met een Amerikaanse citrushop, dan wordt de creativiteit wel erg ingeperkt.

Albertus

Een goedsmakende pils kan voor de echte pilsdrinker, indien aangeboden door een grote brouwer, misschien een opstap zijn naar andere bieren.
Ik denk dat ik meedoe. Een goede pils maken is ook niet direct eenvoudig, brouwfouten zijn in een pils direct herkenbaar.
Met "afstaan" van het recept heb ik geen moeite. Wanneer je wilt kun je het zelf altijd brouwen en wanneer ik commerciële aspiraties had zou ik niet meedoen.

Bert

JeroenCV

Citaat van: toon van den broek op 13-04-2011  15:39 uGrappig om ook te lezen dat dit soort 'fratsen' weer uit de VS over komen waaien.

 :weetniet: :weetniet: :weetniet: Waar haal je dit nou weer vandaan?

Oscar

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke grote brouwer hier achter zit. Jeroen?  ::)

Hmm ff gokken: Inbev/Hertog-Jan? Gulpener? Heineken/Brand?  :weetniet:

Hopmans

Ik heb nee ingevuld (eigenlijk had ik helemaal niets in mogen vullen),
maar ik denk dat ik mijn gedachten verander (mag dan niet meedoen).
Ik sluit me aan bij JW.
Dit is de kans voor degene die de biercultuur heeft laten verdwijnen om het goed te maken.
Ook al is het een laag gistend bier.

Zo had je bijvoorbeeld in de jaren 50 de bruine lager.
Laat maar weer komen zal ik zo zeggen.

Of inderdaad een pils met een Amarilootje.
Amarillo is een USA-hop waar ik wel helemaal lijp van ben in tegenstelling tot Cascade.

Wat een pils kan dat worden...

Oscar

Citaat van: Hopmans op 13-04-2011  17:26 umaar ik denk dat ik mijn gedachten verander (mag dan niet meedoen).

Tuurlijk wel !!! Hier gelden geen LABO regels  :)

Hopmans

Labo-regels zijn er niet voor niets, en daarbij ga ik geen recepten aan anderen weggeven, maar
ansich is het wel een slim idee van de grote brouwer.


Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 13-04-2011  11:46 uIk ben benaderd door een grote brouwer. Hij wil een wedstrijd voor hobbybrouwers organiseren.
Plan is om een pils wedstrijd te organiseren. Met een serieuze jury.

Iets bekend over de jury?

Hopbier

Brouwbedrijf

Citaat van: Oscar op 13-04-2011  17:01 uIk ben eigenlijk wel benieuwd welke grote brouwer hier achter zit. Jeroen ?  ::)

Hmm ff gokken : Inbev/Hertog-Jan ? Gulpener ? Heineken/Brand ?  :weetniet:

Ik gok op Grolsch.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 13-04-2011  17:26 uIk heb nee ingevuld (eigenlijk had ik helemaal niets in mogen vullen),
maar ik denk dat ik mijn gedachten verander (mag dan niet meedoen).
Ik sluit me aan bij JW.
Zo had je bijvoorbeeld in de jaren 50 de bruine lager.
Laat maar weer komen zal ik zo zeggen.

Of inderdaad een pils met een Amarilootje.
Amarillo is een USA-hop waar ik wel helemaal lijp van ben in tegenstelling tot Cascade.

Wat een pils kan dat worden...

Maar dat is juist het punt: dan is het geen pils meer. Ik ben helemaal voor een creatieve ondergister, maar pils is te nauw gedefinieerd.

Sil

Heb ooit eens het genoegen gehad om bij Urquel een nog niet gepasteuriseerd pils te drinken en geloof mij dat smaakte prima.
Kan mij dan ook voorstellen dat dit bij andere grote jongens ook zo is.
M.a.w. zitten die echt op onze pilsrecepten te wachten?
Heb nooit begrepen waarom ze zoiets niet op de markt zetten onder de noemer oerpils of iets dergelijks, hoeft het ook niet "heerlijk helder" te wezen.
Daar moeten ze toch wel een commercieel gaatje in vinden.

dennis

Citaat van: Sil op 13-04-2011  19:27 uHeb ooit eens het genoegen gehad om bij Urquel een nog niet gepasteuriseerd pils te drinken en geloof mij dat smaakte prima.
Kan mij dan ook voorstellen dat dit bij andere grote jongens ook zo is.
M.a.w. zitten die echt op onze pilsrecepten te wachten?
Heb nooit begrepen waarom ze zoiets niet op de markt zetten onder de noemer oerpils of iets dergelijks, hoeft het ook niet "heerlijk helder" te wezen.
Daar moeten ze toch wel een commercieel gaatje in vinden.
Hier in Woudenberg kunnen we het bij de slijter en bij de Vlaam wel krijgen 'Swinkels Volmaakt'. Er zijn vast wel meer locaties in het land?

De-Geert

JW, je hebt me overtuigd. Ik verander mijn stem naar waarschijnlijk wel.

Edit: als dat had gekund.

JeroenCV

Citaat van: De-Geert op 13-04-2011  21:03 uIk verander mijn stem naar waarschijnlijk wel.

Edit: als dat had gekund.

Ik kan het niet aanpassen, misschien een van de beheerders?

JeroenCV

Ik ga niet vertellen welke brouwer het is.
Ik kan nog niet vertellen wie er in de jury zitten, want ze zijn zelf nog niet benaderd.

Nu is het alleen animo peilen en zien wat hobbybrouwend Nederland van de plannen vindt.
Misschien lukt het om bij het ONK een echte eerste aankondiging te doen.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 13-04-2011  17:26 uOf inderdaad een pils met een Amarilootje.
Amarillo is een USA-hop waar ik wel helemaal lijp van ben in tegenstelling tot Cascade.

Als je naar het ONK komt kan ik je een van de laatste flesjes van mij Amarillopils geven...

RobinB

Citaat van: Sil op 13-04-2011  19:27 uhoeft het ook niet "heerlijk helder" te wezen.
Daar moeten ze toch wel een commercieel gaatje in vinden.

Daar hebben onze oosterburen een mooie term voor: Naturtrüb!

nickessers

Ik zal ook mee doen, maar dan ga ik extra goed mijn best doen om een heerlijk pilsje te brouwen!
Ik ben op het moment verschillende recepten aan het samenstellen voor 5 liter batches om te proberen.
Daarna een wat grotere van 15 L.
Enig idee wanneer het ongeveer zou kunnen zijn?

Hopmans

Citaat van: Jacques op 13-04-2011  22:08 uAls je naar het ONK komt kan ik je een van de laatste flesjes van mij Amarillopils geven...

Dat is wel heel aardig van je, maar ik ben helaas niet van de partij.


Ronnie

Citaat van: JeroenCV op 13-04-2011  11:46 u..Ik ben benaderd door een grote brouwer. Hij wil een wedstrijd voor hobbybrouwers organiseren. ...
Citaat van: Oscar op 13-04-2011  17:01 uIk ben eigenlijk wel benieuwd welke grote brouwer hier achter zit.

Welke brouwer daar achter zit?
Ik denk alleszins een Nederlander, hun gemiddelde lengte is veel groter..  :-X

Ronnie

Citaat van: Jacques op 13-04-2011  22:08 uAls je naar het ONK komt kan ik je een van de laatste flesjes van mij Amarillopils geven...

Van Fuggles zeggen ze dat je een bier kunt kapot Fugglen.

Ik denk dat ze dat van Amarillo ook kunnen zeggen: een biertje kapot amarillen, nieuw werkwoord  ;D

Rowan Huigen

Een competitie altijd leuk.
Het idee van Dennis, geweldig, zeg ik direct ja tegen.

Dat het winnende concept op de markt komt, logisch toch, business is business.
En geeft de winnaar even het gevoel dat hij kampioen is.

De betreffende brouwerij zal denk ik wel goed voor alle deelnemers zorgen.
Tot zo ver geen twijfels.

Maar?

Brouwen we hier op het forum voor het overgrote deel pils of bier.

In mijn beleving gaat het nu net een beetje de goede kant op met het onderwerp bier.
Uit commercieel oogpunt snap ik de betreffende brouwerij natuurlijk wel.
Gaan we nu allemaal weer terug naar het pilsje dan zou ik dit jammer vinden.
Of is het inderdaad mogelijk om ook een bier versie door de brouwer op de markt te
zetten.

Ik zit nog nu nog te wikken en te wegen wat belangrijker is, voor mij.
Of het element wedstrijd of BIER.


Gr. Rowan

Oscar

Citaat van: Rowan Huigen op 14-04-2011  09:46 uBrouwen we hier op het forum voor het overgrote deel pils of bier.

Wat is het verschil ?  ;)

Rowan Huigen

Denk je aan pils dan denk je aan Grolsch, Heineken, Dommelsch.
Veel voor weinig.
Denk je aan Bier dan denk je aan brouwerijen uit de categorie KBC.

Het pils heeft lang geleden het bier buiten spel gezet.
Jammer.
Gelukkig is het item bier nu weer aan populairiteit terug aan het winnen.

Ik zou het jammer vinden wanneer wij de genoemde grote multinationals, met ideeen die niet
van hunzelf zijn, een voorsprong geven ten opzichte van de welwillende KBC-brouwerijen .

arluijen

Gezien mijn beginnende status + onvermogen om ondergisters te brouwen zal ik niet serieus mee kunnen doen.
Ben uiteraard benieuwd naar welke brouwer dit is om de simpele reden dat ik benieuwd ben naar waarom dit gedaan wordt. Laten we wel zijn, een Inbev/Heineken/Miller hebben toch al over de jaren heen dieper onderzoek gedaan ? Ik neem aan dat ze waar mogelijk alles al een keer ge-pilot hebben. Volgens mij zijn er dan 2 mogelijke redenen:

1. De grote brouwers zijn op zoek naar dat ene idee dat ze in al die jaren gemist hebben (lijkt me dus wat onwaarschijnlijk)
2. het "Chips met patatje Joppie smaak" effect: verzin iets totaal uit de context waarmee je ineens een nieuwe hit maakt.

en dat laatste brengt ons ineens bij iets heel anders: Hoe staat het toch met dat frikandellenbier ? (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17246.0.html )

Gerb

Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat er een bier ingeleverd wordt dat zij niet bedacht kunnen hebben. Volgens mij moet er niet te dramatisch over worden gedaan. Het is gewoon marketing: breng het merk onder de aandacht door middel van een ludieke actie. Hobbybrouwers blij en mensen die nog nooit gehoord hebben van hobbybrouwen (kan dat thuis, echt waar??) geïnteresseerd.

In het uiterste geval dat de grote brouwer "aan de haal gaat met je recept", verzin je toch gewoon een ander recept. Big deal. Ik zie geen beren op de weg..

toon van den broek

Je hebt gelijk Arluijen. Als hobbybrouwers kunnen we in feite weinig tot niks toevoegen wat vernieuwing betreft. Het beperkt zich tot het hier in Europa introduceren van bv Amerikaansen of Nieuw-Zeelandse hoppen en het nabrouwen van bepaalde fijne bieren die heel vaak een grote historische of regionale achtergrond hebben.
Maar vernieuwing uit het hobbycircuit heb ik nog niet gezien.
Toch hebben veel marketingmensen een grote dadendrang en dit resulteert in het meer betrekken van de consument en nu dus ook de hobbyisten in hun strategische spinsels.
Maar het prikkelt ook de ideëen dat het steeds maar beter wordt en dat de mogelijkheden onbegrenst zijn.
M.i. een hoogmoedige inschatting.
Toon.

arluijen

Interessant. Zou dat de insteek zijn?
"Heineken's Ambachtelijk Hobbybier" Met andere woorden, het feit dat het vanuit een garage op een eigengemaakte Herms ontwikkeld is als 'unique selling point' ? Ik zie de commercial al voor me, roerend met moeders pollepel en een rood/wit geblokt schort om, de handgeschroote mout, het gistvat in de badkamer....

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het "aan de haal gaan van het recept" niet serieus is. Je kunt als Freddy Heineken toch ook hier een account aan maken en elk interessant recept zelf kopiëren?

Hopmans

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2011  11:27 uMaar vernieuwing uit het hobbycircuit heb ik nog niet gezien.

Ik denk dat een hoop bieren wel hun roots hebben in het hobbycircuit.
Bv de Amerikaanse hopsel-biertjes, en de koffie-porters en stouts.
Het komt wel via het commerciele circuit op de markt, maar de bron...


ypenga

Zitten er bij de brouwer ook restricties aan ivm de brouwinstallatie?
Kunnen we decoctie doen?

Oscar


Jacques

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2011  11:27 uMaar vernieuwing uit het hobbycircuit heb ik nog niet gezien.

Hmmm, ik probeer zo nu en dan toch wel vernieuwend bezig te zijn. Maar hoe vernieuwend kun je zijn met een drank met vele, vele eeuwen geschiedenis...

RobinB

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2011  11:27 uMaar vernieuwing uit het hobbycircuit heb ik nog niet gezien.

Jammer dat je het zo ziet!
Ik denk dat er juist door hobbybrouwers bieren gebrouwen die niet door de commerciële smaakpanel heen komen omdat ze te afwijkend van de (neutrale) norm zijn. Onverwachte basisgranen/mouten, andere hoppen, kruiden en fruit, ik heb hier al veel vernieuwing langs zien komen. 

Ronald_

Citaat van: RobinB op 14-04-2011  18:35 uOnverwachte basisgranen/mouten, andere hoppen, kruiden en fruit, ik heb hier al veel vernieuwing langs zien komen.
Knoflook...

JeroenCV

Citaat van: toon van den broek op 14-04-2011  11:27 uMaar vernieuwing uit het hobbycircuit heb ik nog niet gezien.

Toon,

Wat vindtje wel vernieuwend? Brouwerij de Molen bijvoorbeeld? Is ook van oorsprong een hobbbrouwer. Net als Klein duimpje, Emelisse, Muifel, Texelse etc etc.


EBC

Met hobbywedstrijden heb ik moeite, maar met iets als dit ga ik mee.

Pils is toch het superbier bij uitstek. Een beetje hobbybrouwer kan zo een grote jongen laten zien wat echt lekker is. Een goede hobbypils is beter dan een commerciele pils. Tja, je moet wel een goede controle hebben over je hele proces, met name de vergisting. Voor vele hobbybrouwers is dat niet weggelegd. Maar voor die paar handenvol die het wel kunnen, is dit de ultieme wedstrijd.

De jury is een commerciële jury (of dat hoop ik toch, want anders doe ik toch niet mee). Die kijkt of jouw bier het kan redden in de echte wereld. Als je die prijs wint, dan heb je iets goeds gemaakt.

Ik doe mee, maar alleen indien ze de timing juist doen. De wedstrijd moet voor mij in het voorjaar worden gehouden, zodat er tijdens de koelere wintermaanden gebrouwen kan worden en dus iedereen wel mee kan doen. Wat mij betreft over een maand of twee, want mijn laatste pils is vorige week gebotteld.

Herman

Ik doe normaal gesproken ook mee. Wel hoop ik dat je tevoren voldoende tijd krijgt om ook nog een beetje een fatsoenlijk gerijpt exemplaar in te kunnen zenden. Als je nog niet hebt gebrouwen, heb je toch wel 3 maanden nodig voor het leuke.

Erick

Ik denk dat ik de handschoen ook maar eens opneem :)
Ben benieuwd waar dit pils aan moet voldoen?
Mogen alle Lager gisten?
2000 - Budvar Lager™
2001 - Urquell Lager™
2007 - Pilsen Lager™
2035 - American Lager™
2042 - Danish Lager™
2112 - California Lager™
2124 - Bohemian Lager™
2206 - Bavarian Lager
2278 - Czech Pils™
2308 - Munich Lager™
2633 - Octoberfest Lager Blend™
Mag een Imperial Pils ook?
Etc.
 
Ben wel benieuwd...
Is er al een tijdsplanning bekend?

RobinB

Ondergistend en max 1050 zullen waarschijnlijk de minimale vereisten zijn denk ik?

Erick

Ondergister (lager): OK.
1070 voor een imperial pils is toch wel een soort minimum?
(american lager gaat al tot 1060)
Zometeen krijgen we ook nog een IBU max... :) )

Hopmans


RobinB

Het gaat erom een "pils" te brouwen, niet een "imperial pils", althans dat is wat ik uit de gegeven info haal.
Dat is net zo iets als dat je een "blonde" laat brouwen, maar niet een "sterke blonde".
Een "saison", maar niet een "sterke saison".
Je ziet een verband? ;)

Voor de kleur en bitterheid kan ik me soortgelijke richtlijnen voorstellen, het moet immers geen stout worden, maar pils.
Wat voor / of er grenzen er gesteld gaan worden weet ik natuurlijk niks van, dit is alleen wat ik verwacht.

William

Laat Jeroen eerst maar eens met een duidelijk opdracht komen met vooral de randvoorwaarden duidelijk gedefinieerd.
 
Het lijkt me erg leuk om hier aan mee te doen en stel daar graag een recept/concept voor beschikbaar.

Gerb

Misschien krijgen we de huisgist wel van de brouwer.  :P

Erick

We wachten in spanning af :)
(maar als het van 'Best- of Brouwers Bier' vandaan komt haak ik af)  ;D

JeroenCV

Citaat van: William op 15-04-2011  08:13 uLaat Jeroen eerst maar eens met een duidelijk opdracht komen met vooral de randvoorwaarden duidelijk gedefinieerd.
 

Dat komt later.

Stap 1: antwoord op de vraag is er animo, en hoe denken hobbybrouwers over het idee.
Stap 2: de antwoorden met de opdrachtgever door nemem
Stap 3: randvoorwaarden bepalen
Stap 4: details bekend maken
Stap 5: brouwers brouwen hun bier
Stap 6: keuring en prijsuitreiking
Stap 7: winnaar maakt recept in heel erg groot volume
Stap 8: consumenten kopen, proeven en beoordelen het winnende bier gekocht in de winkel.

We zijn nu met stap 1 bezig.

EBC

Is dit niet de allereerste keer dat een grote commerciële brouwerij aandacht schenkt aan de kleine amateurs?

Ik kan me voorstellen dat die grote jongens wel eens willen weten hoe ver ze in de loop der jaren van het ambacht verwijderd zijn geraakt... of dat ze gewoon een prima product maken.

Ik stel voor dat we de uitgestoken hand met twee handen grijpen en kijken hoe de samenwerking verder vorm kan krijgen. Er moet altijd voor beide partijen iets te winnen zijn. De amateurs krijgen plezier en wat eer, de brouwers een leuke reclameactie. Wellicht wordt het een jaarlijks festijn met varianten.

toon van den broek

EBC, de 'grote jongens' maken natuurlijk een prima product wat inmens ver van het ambachtelijke verwijderd is. Ze doen er immers alles aan om tot in het extreme het proces in de hand te houden.
Dit is natuurlijk ook hun beperking omdat het daardoor 'avontuur' mist. Het bier wordt daar vaak saai van (in onze ogen dan).
Onze wereld is natuurlijk niet echt uit op avontuur. Iedereen kiest als vanzelfsprekend voor zekerheid.
Ik vind het een aanfluiting om amateurbrouwers die doorgaans  beperkte mogelijkheden hebben (bv vaak geen temperatuurregeling op de vergisting/lagering) te vragen een impuls te geven voor een beter pils.
Ik zoek naar een voorbeeld om dit te illustreren, maar eigenlijk is dit het summum.

Jeroen: stap 7 'winnaar maakt recept in heel erg groot volume', betekent waarschijnlijk dat je voornamelijk enige medewerking zal verlenen in het digitaal bestuurde brouwhuis.
Ben net White en Zainasheff's  'Yeast' aan het lezen en zij beweren dat het overgrote deel van de smaak van het bier te danken is aan het gistingsproces (spreken over 80-90%!). Dat is bij hobbybrouwers en kleine ambachtelijke brouwers altijd de grootste zorg, want een bier is nooit hetzelfde.
Daarom zal een groot opgeschaald 'recept' misschien 10-20% bevatten van de hobbybrouwer en 80% van de grote brouwerij.
Het zal per definitie dus nooit een 'ambachtelijk' pils worden, waarschijnlijk een ietsje hoppiger computerpils met een ambachtelijk reclamesausje. Iets wat vroeger door Grolsch-reclames en nog steeds door Hertog Jan gebruikt wordt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken trappen consumenten daar makkelijk in.
Wij nu ook?
Toon.

JWVG

Ik ben het wel heel erg eens met Jasper!  :duimop:. Mooi initiatief dit, en we kunnen er aan beide kanten iets van opsteken.

Ik snap heel goed dat wat inspiratie vanuit de hobbybrouwhoek een goed idee kan zijn. Ik ben er ook van overtuigd dat al die vernieuwingen in de VS voor een groot deel uit de hobbybrouwhoek afkomstig zijn. En hier in NL zijn inderdaad ook mooie voorbeelden te noemen (Emelisse inderdaad, maar vele anderen).

 :degroeten: JW.

MM

Ik vind het een leuk initiatief van de grote brouwer om contact te leggen met de hobbybrouwwereld. Maar aan de andere kant kan ik me ook vinden in het commentaar van Toon van den Broek.

Bij is de intentie van het initiatief belangrijk. Is de grote brouwer oprecht geïnteresseerd in de hobbybrouwers of is dit een reclamestunt?

Zelf wil ik niet meedoen aan de wedstrijd, omdat ik niet van wedstrijden houd. Maar ik kan degenen best begrijpen, die die competities wel leuk vinden.

Hopmans


Oscar

Citaat van: Hopmans op 16-04-2011  16:50 uIk hang er ook een beetje tussenin.

Jij zou toch niet meedoen...... ;)

RobinB

Mwoa, ik vind de houding van Toon erg negatief en cynisch.

Je kan het namelijk ook van de positieve kant bekijken?
Ik denk dat ieder initiatief dat kan leiden tot een beter smakend, meer smakend bier/pils een goed initiatief is.

Hopmans

Citaat van: Oscar op 16-04-2011  16:51 uJij zou toch niet meedoen...... ;)

Qua mening dan.


De-Geert

Mij interesseert het niets of het een "pure reclame stunt" is. Als mijn bier gekozen zou worden en landelijk te koop is ben ik apetrots. Daar hoef ik geen cent voor te zien.
En als ik dan ook nog op de computerschermen mee mag kijken, hartstikke mooi.




Gerb

Dat is ook mijn mening, het is hobby, daar hoeft geen geld tegenover te staan. '15 minutes of fame" daar gaat het mij om.

Oscar

Citaat van: Gerb op 16-04-2011  17:14 u'15 minutes of fame" daar gaat het mij om.

Kom ik toch een keer langs met Brouw TV... ;D ;D ;D

pincopallino

Normaliter doe ik niet meer aan wedstrijden maar dat is iets anders. Het interesse van een grote brouwer voor de hobbysten motiveert mij zeer. Ik doe zeker mee, laat het maar komen...

jpt

Citaat van: William op 15-04-2011  08:13 uLaat Jeroen eerst maar eens met een duidelijk opdracht komen met vooral de randvoorwaarden duidelijk gedefinieerd.
 
Het lijkt me erg leuk om hier aan mee te doen en stel daar graag een recept/concept voor beschikbaar.
Vind ik ook, het is wel erg vaag allemaal.  En wat is er zo leuk aan pils brouwen? Het is het meest saaie (en moeilijkste) wat je kan maken

EBC

Ik snap de negativiteit niet. Ik weet wel dat ik ook niet altijd gecharmeerd ben van de commercie. Maar hier ligt een moment waarop toenadering gezocht wordt. Waarin we worden uitgenodigd in het rijk van de 'groten'. Er ligt totaal geen gevaar, we kunnen niks verliezen, alleen maar leren van elkaar.

Het ONK zijn we dol op, maar dit ineens niet...
Ik vind de mening van een commerciële brouwer veel interessanter dan die van een amateurvereniging als het BKG. Ondanks dat die 'keurmeesters' heten, is het echt niets anders dan een vereniging van amateurproevers. Er is helemaal niets professioneels aan. Ik waardeer al de inzet en het enthousiasme van die mannen. Begrijp me niet verkeerd, maar ik hecht weinig waarde aan hun mening over mijn bier. Ik kan dat net zo goed zelf beoordelen.

Ik vind de mening van een echte brouwerij veel interessanter. Als die de finianciële uitdaging aandurven om mijn bier in het groot te brouwen, dan heb ik iets gemaakt wat overleven kan. Het geeft aan dat ik helemaal niet een amateur ben, maar op professionele voet mee zou kunnen. EBC vindt dat leuk!


Citaat van: jpt op 16-04-2011  17:30 uEn wat is er zo leuk aan pils brouwen? Het is het meest saaie (en moeilijkste) wat je kan maken

Errr, welk bier of je ook brouwt, dat maakt voor het brouwen nauwelijks uit..schroten, maischen, koken, vergisten en bottelen. Slechts het proeven is anders...

Volgens mij heeft jpt nog nooit pils gebrouwen, want als je dat gedaan hebt, en het is een beetje gelukt, dan is dat zeer lekker. Helemaal niet saai.

Ik daag je uit jpt! Brouw eens een pils!  En stuur hem dan in op deze wedstrijd :D

Oscar

Citaat van: EBC op 16-04-2011  19:12 umaar ik hecht weinig waarde aan hun mening over mijn bier.

En bedankt.... ;)

Citaat van: EBC op 16-04-2011  19:12 uHet geeft aan dat ik helemaal niet een amateur ben, maar op professionele voet mee zou kunnen. EBC vindt dat leuk!

Laat ik je dan vertellen (Ook al hecht je geen waarde aan mijn mening... ;)) dat menig bier gebrouwen door "Amateurs" het prima zouden doen op commerciele schaal.  Het verschil tussen commercieel en amateur is slechts het volume en niet de kwaliteit (Bij de gevorderden dan  :)). En dat blijkt natuurlijk uit het feit dat vele amateurs commercieel gaan en prima bieren maken.  :brouwen:

Citaat van: EBC op 16-04-2011  19:12 uVolgens mij heeft jpt nog nooit pils gebrouwen, want als je dat gedaan hebt, en het is een beetje gelukt, dan is dat zeer lekker. Helemaal niet saai.

Vind ik leuk  :duimop:

Citaat van: EBC op 16-04-2011  19:12 uIk daag je uit jpt! Brouw eens een pils!  En stuur hem dan in op deze wedstrijd :D

Vind ik leuk  :duimop:

EBC

Citaat van: Oscar op 16-04-2011  19:26 uEn bedankt.... ;)

Ik hecht juist wel waarde aan de mening van vrienden...

jpt

haha, ben ik ineens een concurrent of zo?

Als ik een pils zou willen maken, dan zou ik het oude Grolsch (mid-jaren 90) recept leuk vinden, maar ik heb geen koelkast, dus daar ga ik mooi niet aan beginnen. Het is me teveel werk voor te weinig opbrengst. En de eeuwige roem.. dat mag een ander claimen. :P

Oscar

Citaat van: jpt op 16-04-2011  20:17 uHet is me teveel werk voor te weinig opbrengst.

Gecontroleerde vergisting leverd kwalitatief nog altijd het meeste op.... :brouwen:

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 16-04-2011  13:28 uBen net White en Zainasheff's  'Yeast' aan het lezen en zij beweren dat het overgrote deel van de smaak van het bier te danken is aan het gistingsproces (spreken over 80-90%!).

Wie dat zegt heeft volgens mij niet zo veel verstand van bier...
De smaak van bier wordt zeker door een groot stuk bepaald door de gist en het gistingsproces. Maar de samenstelling van de storting van de gebruikte mouten, de hopgift, het water en het maischproces bepalen ook voor 80 tot 90 procent de smaak van je bier...

Bij dezelfde gist en precies hetzelfde gistingsproces krijg je echt een heel ander bier als je 5% zwarte mout aan je storting toevoegt. Dat zelfde heb je als je heel andere hop gebruikt.

De smaak van bier wordt door veel factoren bepaalt en gist is daar een belangrijke van maar we mogen de smaak van een bier niet voor 80-90 procent ophangen aan de gist en het gistingsproces.

EBC

Citaat van: jpt op 16-04-2011  20:17 uhaha, ben ik ineens een concurrent of zo?

Concurrent? Nee, denk het niet  ;D, je hebt niet eens een koelkast.  :o

Echt waar jpt, tijdens de wintermaanden kan je prima pils brouwen. En dat is net zoveel werk als enig welk ander biertype. maar, ik zal je niet langer plagen  ;)

Hopmans

Citaat van: Jacques op 16-04-2011  21:40 uWie dat zegt heeft volgens mij niet zo veel verstand van bier...
De smaak van bier wordt zeker door een groot stuk bepaald door de gist en het gistingsproces.
Maar de samenstelling van de storting van de gebruikte mouten, de hopgift, het water en het
maischproces bepalen ook voor 80 tot 90 procent de smaak van je bier...

Ben ik mee eens.
Is die Zainasheff een soort mini-Godje of zo?



toon van den broek

Je hebt gelijk Jacques, ik was wat gehaast en moet het nauwkeuriger citeren. Het betrof een uitspraak dat 80-90% van de smaak van Amerikaans lagerbier bepaald werd door de gist (blz 18, 2e alinea van genoemd boek).
Maar het gaat me niet of het wat meer of wat minder is.
Wat ik wil zeggen is dat de vergisting bij kleinschalig brouwen met beperkte controle/ bijsturingmogelijkheden en bij een beperkte kennis van de gist niet zomaar overgezet kan worden naar een grote brouwerij.
Van de andere kant spreek jij ook uit verband, want je zegt 'dat de samenstelling van de stort, de hopgift, het water en het maischproces ook voor 80 tot 90% de smaak van je bier bepaald'.
Maar in ieder geval niet voor pils, want de storting heeft duidelijk zijn beperkingen b.v. wat betreft kleur, terwijl ook in het maischproces niet heel veel nieuws te bedenken valt. Jouw bewering geeft maar 10% ruimte voor de gist. ls het andere uiterste denk ik.
Toch is het zo dat zeker voor pils de vergisting een uiterst crusiale smaak-factor is die door ons onvoldoende wordt beheerst.
Maar dat is mijn mening.
Toon.
                 

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 17-04-2011  00:13 uJouw bewering geeft maar 10% ruimte voor de gist. ls het andere uiterste denk ik.

Ongeacht welke gist je ook gebruikt krijg je een heel ander bier als je de samenstelling van de storting wijzigt. Dat is ook als een andere gist gebruikt. In feite is gist een factor die niet zo belangrijk is dan de moutstort. Voor diezelfde 80 - 90 procent! (Maar eigenlijk voor 100%). Ook de hopgifte is factor van belang. Deze factor wordt vaak onderbelicht. Hop is veel meer dan alleen bitterheid. Het is ook smaak, volmondigheid en schuimstabiliteit.

De-Geert

Misschien bedoelen ze dat de smaak van bier voor 80-90% door het gistingsproces gemaakt wordt, dat is iets anders dan door de gist.
Bier smaakt inderdaad pas naar bier na de vergisting. Wort smaakt niet/nauwelijks naar bier.
 Dat is voor iedere gist zo.

JWVG

Ik vind het zo'n rare uitspraak, dat kun je toch niet in cijfers uitdrukken? Alsof het een zero sum game is. Zonder gist heb je geen bier. Zonder mout ook niet. Zonder hop ook niet. Dus ze dragen allemaal voor 100% bij. Natuurlijk geef je voor sommige bieren de gist veel meer de ruimte (hogere temperaturen) voor andere bieren de hop (hogere en later giften) en voor weer andere de mout (meer donkerder mouten). Maar om daar percentages aan te koppelen vind ik echt totaal zinloos.

Wat ik wel zou begrijpen is als ze zeggen dat in 80-90% van de beginners de grootste kwaliteitsslag is te halen door beter gistmanagement (en temperatuur beheersing). Maar dan moeten ze dat zeggen.

:degroeten: JW.

dennis

Citaat van: JWVG op 17-04-2011  08:26 uNatuurlijk geef je voor sommige bieren de gist veel meer de ruimte (hogere temperaturen) voor andere bieren de hop (hogere en later giften) en voor weer andere de mout (meer donkerder mouten). Maar om daar percentages aan te koppelen vind ik echt totaal zinloos.
Eensch.
Het biertype bepaald volgens mij hoeveel de verschillende ingredienten de uiteindelijke smaak beinvloeden. Bv (pin me er niet op vast, het gaat om het idee):
 - IPA: gist: 10%, hop 80%, mout 10%
 - Weizen: gist: 60%, hop 10%, mout 30%,
 - Porter: gist: 20%, hop 30%, mout 50%
 

RGeraads

Dat vind ik juist het leuke aan brouwen. Voor het ene bier moet je je verdiepen in de moutstort, het andere weer in de hopgift. Weer een ander bier moet je letten op het gebruik van de juiste gist. :)

dennis

Nog even weer ontopic.

Het lijkt me erg leuk om mee te doen en ik hoop dat er in de wedstrijd enige ruimte is voor creativiteit, want dat vind ik toch wel een van de leuker aspecten van het hobbybrouwen!

dennis

En nog een keer ontopic: ruim 70% van de respondenten overweegt om mee te doen, dat zijn 37 potentiële deelnemers!

Albertus

Citaat van: dennis op 17-04-2011  09:30 uEn nog een keer ontopic: ruim 70% van de respondenten overweegt om mee te doen, dat zijn 37 potentiële deelnemers!

Hebben we in ieder geval met z'n allen een leuke dag.

Bert

arjanb

Citaat van: dennis op 17-04-2011  09:30 uEn nog een keer ontopic: ruim 70% van de respondenten overweegt om mee te doen, dat zijn 37 potentiële deelnemers!

38, ik ga het ook proberen - als het doorgaat tenminste.

William

Citaat van: Albertus op 17-04-2011  10:58 uHebben we in ieder geval met z'n allen een leuke dag.


Een hobbybrouwendag gefaciliteerd door een commercieel brouwer :o
Het zou leuk zijn als je op zo'n dag ook een hobbybierenmarkt zou mogen houden om ook andere biertypen onder de aandacht te krijgen.

Harold

Citaat van: EBC op 16-04-2011  19:12 uIk snap de negativiteit niet. Ik weet wel dat ik ook niet altijd gecharmeerd ben van de commercie. Maar hier ligt een moment waarop toenadering gezocht wordt. Waarin we worden uitgenodigd in het rijk van de 'groten'. Er ligt totaal geen gevaar, we kunnen niks verliezen, alleen maar leren van elkaar.


Toenadering? Mij lijkt het op opgeslokt worden. En... op voorwaarde van de commerciële brouwer. En aan het einde hebben zij het recept en de pecunia. Ze spelen het slim.


EBC

Citaat van: Harold op 17-04-2011  17:27 uToenadering? Mij lijkt het op opgeslokt worden. En... op voorwaarde van de commerciële brouwer. En aan het einde hebben zij het recept en de pecunia. Ze spelen het slim.

We doen altijd zo geheimzinnig over 'het recept'. Alsof dat het grote geheim is. Alsof ze dat zelf niet kunnen bedenken. Een recept is niets zonder de brouwer.

Ik zie nog niet dat hier een nieuw bier uit voorkomt waar de brouwer miljoenen aan gaat verdienen. Ik denk veel eerder aan een publiciteitsaangelegenheid, waar zowel de brouwer als de amateur iets mee kunnen winnen.

En als het een groot bier wordt, dan verkoop je het recept toch aan een andere brouwerij. Volgens mij staan die dan bij je in de rij. Ze weten immers wie je bent, en je hebt het intellectuele eigendom. Dan ga je naar de televisie en je maakt er een serie van.

toon van den broek

Dennis schrijft:
Het biertype bepaalt volgens mij hoeveel de verschillende ingrediënten de uiteindelijke smaak beïnvloeden. Bv (pin me er niet op vast, het gaat om het idee):
 - IPA: gist: 10%, hop 80%, mout 10%
 - Weizen: gist: 60%, hop 10%, mout 30%,
 - Porter: gist: 20%, hop 30%, mout 50%

Kan ik het in vinden Dennis, en bij benadering zou ik willen zeggen voor een bier wat enigszins op een pils lijkt:
 -Pils: gistingsproces 50%, hop 40% en mout 10%

Het zou een opsteker zijn als de opdrachtgever/brouwer voor de verse gist zou zorgen. Dat zou de resultaten voor ons hobbybrouwers zeer gunstig beïnvloeden. Het smaakverschil tussen thuis en commercieel zal dan ook veel kleiner worden.
Hoop dat ze zoiets aandurven, dan laten ze zich heel erg van de positieve kant zien.
Dan kan je spreken van 'samenwerking'.

Toon.

EBC

Al die procenten slaan natuurlijk nergens op.
De brouwer moet voor een bepaald bier alle ingredienten in harmonie brengen. Dat kan je niet met % beschrijven. Laten we daarmee maar stoppen.

De gist van de organiserende brouwer hebben we vast niet nodig. Hoewel dat best leuk zou zijn. Maar ik zou me er zorgen over maken dat we die steriel en vitaal thuis krijgen.

Beter gewoon Wyeast...

Albertus

Citaat van: EBC op 17-04-2011  17:38 uWe doen altijd zo geheimzinnig over 'het recept'. Alsof dat het grote geheim is. Alsof ze dat zelf niet kunnen bedenken.

Terechte opmerking.

Het gaat bij deze wedstrijd voor de brouwer helemaal niet om een recept. Het is marketing. Denk maar aan de Tournee Generale, daar wordt uiteindelijk wel een bier gebrouwen maar het gaat om de naamsbekendheid van de partijen die in de serie te zien zijn.
Een wedstrijd en het daarna (eenmalig) op de markt brengen van het bier is een vorm van reclame waarbij de brouwer de "welwillende" partij is.
Ik heb er ook geen enkele moeite mee, zowel de grote brouwer als de hobbybrouwers kunnen er plezier aan beleven.

Bert

Erick

Citaat van: toon van den broek op 17-04-2011  19:38 uHet zou een opsteker zijn als de opdrachtgever/brouwer voor de verse gist zou zorgen.
Dat hoop ik dus van harte niet.
Zo meteen zorgt 'ie ook nog voor de mouten en de hop in opgelegde percentages :P

Liemingbrouwer

In zover het iemand interesseert; voor mij hoeft het niet...(de wedstrijd dus)
Alhoewel ik een lekkere pils kan brouwen, maar dan wel op vat en niet in de fles...(bij hergisting in de fles is het volgens mij geen pils meer), en om in de fles te carboneren ben ik te klein.
Natuurlijk kan ik de vraag wel begrijpen, je moet maar eens te rade gaan bij Prof Delvaux hier in Leuven; die krijg je met geen stokken van zijn "stokpaardje" PILS.
Volgens mij is de ultieme pils nog steeds niet uitgevonden, alle pils-brouwerijen zijn nog altijd op zoek.
Natuurlijk zal pils, evenals alle andere bieren, in de toekomst nog sterk veranderen.
Misschien is de ultieme pils ook niet één pils.
Om het een beetje te staven:
Je moet maar eens een zomers terrasje overschouwen; van alle bieren, die gedronken worden, maakt pils een heel klein percentage uit.  Daarentegen aan de toog op een regenachtige dag staat pils aan de top.  We hebben het natuurlijk over twee soorten klanten, met elk eigen voorkeuren.  Zaak is om de klanten van de ene partij te laten overlopen naar de andere.
Dus is er voor pils nog een groot segment te ontginnen om dit te bewerkstelligen.

 

JWVG

Goed punt over dat hergisten, Lieming! Misschien dat hergisten op lage temp iets helpt, maar ik zou het ook het liefst fustelen en dan CO2 uit de fles.

 :degroeten: JW.

jpt

Ik vind eigenlijk wel dat een technisch fiche geen overbodige luxe is. Waarom komt er niet meer informatie?

Oscar

Citaat van: jpt op 18-04-2011  12:58 uWaarom komt er niet meer informatie?

Omdat de wedstrijd nog niet zeker is. Dit is slechts een peiling of er interesse is, en ik denk dat die er wel is.

en:

Citaat van: JeroenCV op 15-04-2011  11:02 uDat komt later.

Stap 1: antwoord op de vraag is er animo, en hoe denken hobbybrouwers over het idee.
Stap 2: de antwoorden met de opdrachtgever door nemem
Stap 3: randvoorwaarden bepalen
Stap 4: details bekend maken
Stap 5: brouwers brouwen hun bier
Stap 6: keuring en prijsuitreiking
Stap 7: winnaar maakt recept in heel erg groot volume
Stap 8: consumenten kopen, proeven en beoordelen het winnende bier gekocht in de winkel.

We zijn nu met stap 1 bezig.


EBC

Waarom is een hergiste pils geen pils meer?

Hergisten van pils doe ik overigens op dezelfde temperatuur als de hoofdgisting heeft plaatsgevonden. Nou ja, bijna, want ik vergist meestal op 10 ºC en doe de hergisting in de kelder, rond 12 ºC. 

Oscar

Citaat van: EBC op 18-04-2011  14:06 uWaarom is een hergiste pils geen pils meer?

Ja dat vraag ik mij ook af... Als we dat als "maatstaf" gaan houden, dan pleit ik ervoor dat alle deelnemers er maar voor moeten zorgen dat het bier ook gefilterd is  >:D >:D >:D

Hopmans

Citaat van: Oscar op 18-04-2011  14:14 uJa dat vraag ik mij ook af...
Ik ook.
Er moet JUIST een pils op de markt komen met hergisting.
Hergisting is lekker.
 :brouwen:

Adrie

Citaat van: toon van den broek op 16-04-2011  13:28 uBen net White en Zainasheff's  'Yeast' aan het lezen en zij beweren dat het overgrote deel van de smaak van het bier te danken is aan het gistingsproces (spreken over 80-90%!).

Zo komen misverstanden dus de wereld in. Als je een boek aanhaalt, citeer dan wel juist en geef de juiste context aan. Ik heb me rot gezocht naar het bewuste citaat, omdat ik niet geloofde dat twee brouwexperts dit zouden beweren. En inderdaad. Dat doen ze ook niet.

Uiteindelijk vond ik de passage in het voorwoord op bladzijde XVIII. Dit voorwoord is geschreven door Mitch Steel, hoofdbrouwer van Stone Brewing Company. Hij doet de bewering echter ook niet. Hij zegt letterlijk en vertaald uit het Engels:

CiteerIk herinner me een discussie die we als brouwers bij Anheuser-Bush enkele jaren geleden hadden over hoeveel gist bijdraagt aan de uiteindelijke smaak van bier. Over het algemeen was de consensus dat gist verantwoordelijk was voor bijna 80 tot 90 procent van de smaak in een Amerikaanse lager. Alles wat je hoeft te doen is het wort en bier naast elkaar proeven om te begrijpen hoe belangrijk gist bijdraagt in de smaak van bier. En als je de drie belangrijkste bieren van de drie grootste Amerikaanse lager brouwers beschouwt, die gebrouwen zijn naar dezelfde stijl met vergelijkbare ingrediënten, dan realiseer je je dat deze bieren als je ze naast elkaar proeft, opmerkelijk in smaak verschillen. En dat smaakverschil komt voornamelijk door de gist.

toon van den broek

Beste Adrie,

Als je wat verder in de discussie gekeken had, had je gezien dat ikzelf de uitspraak beter genuanceerd heb (gisteren/zondag 0u13). Ook heb ik toen de verwijzing erbijgezet zodat je niet had hoeven zoeken. Jammer van je tijd dus.
Het gaat mij ook helemaal niet om gelijk te hebben, maar wel om te benadrukken dat het maken van een goed pils niet gemakkelijk is en veel meer dan andere bierstijlen rust op voldoende gistcellen/een goed gistmanagement.
Dat heb ik willen onderbouwen met de genoemde uitspraak, die specifiek gaat over Amerikaanse lagers.

Toon.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 18-04-2011  21:20 umaar wel om te benadrukken dat het maken van een goed pils niet gemakkelijk is en veel meer dan andere bierstijlen rust op voldoende gistcellen/een goed gistmanagement.

En dus is dit wel een enorme uitdaging, zo'n wedstrijd! Kom toon, doe tzt  gewoon mee en laat zien dat je een goede brouwer bent die ook een prima pils kan maken  :brouwen:  :proost2:

toon van den broek

Lukt niet Oscar, heb geen koeling en gelukkig is het al lekker voorjaar! De laatse bieren worden de komende weken nog gebrouwen en dan gaan we ze eerst eens lekker opdrinken.
Misschien volgende winter?

Toon.

Oscar


toon van den broek

Geinige tip Oscar. ik word direkt enthousiast en heb al geboden.
Komt er misschien toch nog  een (klein beetje) pils. 
Toon.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 18-04-2011  21:43 uKomt er misschien toch nog  een (klein beetje) pils. 

't gaat niet zozeer om alleen pils maar om controle bij je vergisting in het algemeen  :brouwen:  Met zo'n ding kun je koelen en met een lamp er in kun je verwarmen..Dus je kunt alle kanten uit !!  :brouwen:  Ondergisters in de zomer en bovengisters in de winter... ;D

Hopmans

Misschien Californian Lager gebruiken.
 :brouwen:

Adrie

Citaat van: toon van den broek op 18-04-2011  21:20 uBeste Adrie,

Als je wat verder in de discussie gekeken had, had je gezien dat ikzelf de uitspraak beter genuanceerd heb (gisteren/zondag 0u13).

Genuanceerd, maar nog steeds niet in de juiste context geplaatst. Je schreef niet dat het geen uitspraak was van de auteurs van het boek, ook niet dat het in het voorwoord staat en door wie dat geschreven is en ook niet dat het een discussie betrof tussen brouwers van Anheuser-Bush en dus geen mening van de auteurs of een resultaat van een onderzoek.

De-Geert

Citaat van: Mitch Steel, bij monde van AdrieAlles wat je hoeft te doen is het wort en bier naast elkaar proeven om te begrijpen hoe belangrijk gist bijdraagt in de smaak van bier.
Dat was precies mijn punt.
Citaat van: De-Geert op 17-04-2011  08:03 uMisschien bedoelen ze dat de smaak van bier voor 80-90% door het gistingsproces gemaakt wordt, dat is iets anders dan door de gist.
Bier smaakt inderdaad pas naar bier na de vergisting. Wort smaakt niet/nauwelijks naar bier.
 Dat is voor iedere gist zo.
Dat betekent dus niet dat als je 2x hetzelfde wort vergist met een andere gist dat er slechts 10-20% overeenkomst is in geur en smaak. Maar dat er slechts 10-20% overeenkomst is met het wort waarvan het bier gemaakt is.
Dat komt denk ik dichter bij de werkelijkheid.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 19-04-2011  09:29 uGenuanceerd, maar nog steeds niet in de juiste context geplaatst.
Aan het muggenziften Adrie?


Liemingbrouwer

Citaat van: EBC op 18-04-2011  14:06 uWaarom is een hergiste pils geen pils meer?
Citaat van: Oscar op 18-04-2011  14:14 uJa dat vraag ik mij ook af... Als we dat als "maatstaf" gaan houden, dan pleit ik ervoor dat alle deelnemers er maar voor moeten zorgen dat het bier ook gefilterd is
Citaat van: Hopmans op 18-04-2011  14:27 uIk ook.
Er moet JUIST een pils op de markt komen met hergisting.
Hierom:
Citaat van Adrie:
Ik herinner me een discussie die we als brouwers bij Anheuser-Bush enkele jaren geleden hadden over hoeveel gist bijdraagt aan de uiteindelijke smaak van bier. Over het algemeen was de consensus dat gist verantwoordelijk was voor bijna 80 tot 90 procent van de smaak in een Amerikaanse lager. Alles wat je hoeft te doen is het wort en bier naast elkaar proeven om te begrijpen hoe belangrijk gist bijdraagt in de smaak van bier. En als je de drie belangrijkste bieren van de drie grootste Amerikaanse lager brouwers beschouwt, die gebrouwen zijn naar dezelfde stijl met vergelijkbare ingrediënten, dan realiseer je je dat deze bieren als je ze naast elkaar proeft, opmerkelijk in smaak verschillen. En dat smaakverschil komt voornamelijk door de gist.

Als je dus gaat hergisten op de fles verander je de smaak van het bier drastisch...en is het geen pils meer (voor mij natuurlijk)
Ook het uitzicht zal wel ietsjes gaan veranderen, want uw bier wordt iets meer troebel of moet met heeeel veel gevoel uitgeschonken worden.... Ik schenk bovengisters altijd tot de laatste druppel uit (lekker die gist vermengd met het bier).
Dus gaan zitten mikken en een half flesje overlaten is niet aan mij besteed...(dus is het geen pils meer!!!)


MO

Ik vind dit wel een hele interessante discussie. Pils moet altijd helder zijn. Om het nog lastiger te maken, Lieming, wat dacht je van pils met gist maar met druk afgevuld? Geen drastisch smaakeffect van de hergisting maar wel een lichte troebelheid.

Is het pils van de leckere geheel gistloos, Oscar?

Oscar

Citaat van: MO op 19-04-2011  11:17 uIs het pils van de leckere geheel gistloos, Oscar?

Ja, voor zover centrifugeren en filteren (platenfilter) alle gist eruit halen. En als er nog gist inzit (kan natuurlijk) dan zijn ze dood (gepasteuriseerd).

Oscar

Verder vind ik niet dat we al te moeilijk moeten gaan doen. We weten nog niet eens welke brouwer die wedstrijd wilt organiseren en onder welke voorwaarden.
Verder is het bekend dat LiemingBrouwer niet van wedstrijden houdt, dat respecteren we  :biersmile: We moeten dit uit het oogpunt bekijken dat de grote brouwers toenadering zoeken tot de amateurs en daar een leuke wedstrijd voor regelen.
Deelname zal ongetwijfeld gratis zijn, dus daar hoeven we ook niet over te zeuren.. ;D ;D

Ik vind het wel een positieve ontwikkeling!  :duimop:

De-Geert

Citaat van: Oscar op 19-04-2011  11:23 uVerder vind ik niet dat we al te moeilijk moeten gaan doen.
Hoho! Dan kan je dit forum net zo goed opheffen.
Moeilijk doen is onze "middle name".

JWVG

Dit is niet zozeer moeilijk doen alswel een interessante discussie (vind ik dan) die inmiddels behoorlijk van het hoofdonderwerp afdwaalt (misschien splitsen)? Ik wil niet beweren dat een hergiste pils geen pils meer is, maar wel dat het heel moeilijk is om het pilskarakter goed te bewaren met hergisting. Hergisten op de oorspronkelijke temp (zoals Jasper doet, en ik ook trouwens) is een goede start, maar volgens mij niet genoeg. Niet genoeg om het te laten lijken op de commercieel (goede) voorbeelden die wij hebben, althans. En je kunt er natuurlijk voor kiezen om die vergelijking niet te maken.

Ik vind de wedstrijd verder een uitstekend idee, dat heb ik al eerder aangegeven.

 :degroeten: JW.

toon van den broek

Hallo Adrie,

We zijn hier toch op een hobbybrouwforum en niet op een wetenschappelijke site?
Daarom veroorloof ik me om tamelijk gevoelsmatig te schrijven.
Het verbaast me dat je tot op de laatste letter je gelijk wilt halen.
Die krijg je als je het per se wil.
Zelf houd ik niet zo van dat scherpe.

Toon

Adrie

Citaat van: toon van den broek op 19-04-2011  11:58 uHallo Adrie,

We zijn hier toch op een hobbybrouwforum en niet op een wetenschappelijke site?
Daarom veroorloof ik me om tamelijk gevoelsmatig te schrijven.
Het verbaast me dat je tot op de laatste letter je gelijk wilt halen.
Die krijg je als je het per se wil.
Zelf houd ik niet zo van dat scherpe.

Toon

Het gaat mij niet om het wetenschappelijke gelijk halen. En sorry als het scherp overkomt, maar ik zie in deze draad gebeuren dat auteurs iets in de mond wordt gelegd wat zij niet hebben gezegd. Je ziet in deze discussie dat mensen dan gelijk het boek of de auteurs afserveren. En dat is jammer, want het is gewoon een heel erg goed boek waar menig hobbybrouwer nog veel van kan leren.

Liemingbrouwer

Citaat van: MO op 19-04-2011  11:17 uIk vind dit wel een hele interessante discussie. Pils moet altijd helder zijn. Om het nog lastiger te maken, Lieming, wat dacht je van pils met gist maar met druk afgevuld? Geen drastisch smaakeffect van de hergisting maar wel een lichte troebelheid.

Kan je mij hier dan een commercieel voorbeeld van geven?

Mensen hebben toch een zeker verwachtingspatroon...
Wanneer we over pils spreken verwacht iedereen toch een helder bier van rond de 5° vol alcohol.

Liemingbrouwer

Citaat van: Oscar op 19-04-2011  11:23 uVerder is het bekend dat LiemingBrouwer niet van wedstrijden houd,

Ik hou wel van wedstrijden alleen ben ik zelden of nooit competitief ingesteld...
En het initiatief vind ik ook goed; alleen de opdracht is voor ons hobbybrouwers quasi onmogelijk.
Maar de brouwer die dit wil organiseren begrijp ik wel, dat heb ik al hoger uitgelegd.

Het lijkt er op dat de brouwer eens wil toetsen in hoeverre hobbybrouwers "zijn" pils kunnen beconcurreren.

Hopmans

Lieming, je hebt de verkeerde instelling.
Vind je het gek dat de Belgische biercultuur op deze manier om zeep gaat?

Doorbreek het verwachtingspatroon!

Kijk naar La Trappe Puur!

Een pilsachtig potje bier met depot.

Gooi de klassieke denkwijze overboord.
Dat is wat men wil.

arluijen

CiteerKijk naar La Trappe Puur

Ah, en laat ik die nu net in de hoofdvergisting staan. Technisch gesproken geen pils want ik gebruik Wyeast Kolsch Gist en zal ze zeker nog wat hergisten op fles, ofschoon ik mijn best zal doen om het zo helder mogelijk te filteren.

Als je dit aan een minder ervaren proever geeft zal die waarschijnlijk reageren dat het een tamelijk hoppig pilsje is. Als dit ook mee mag doen aan de competitie wil ik wel iets insturen..... 

Eduard

Een prima initiatief van deze nog onbekende brouwer. We hebben onderhand al ervaring met het brouwen van ons winnende ONK-bier bij brouwerij Nøgne Ø (dit jaar voor de derde keer), en hier winnen zowel de brouwerij, de winnende hobbybrouwer alsook de klanten. Sterker nog, de brouwerij neemt het meeste risico, zoals bij de eerste keer bleek. De barleywine van 2009 sloeg niet zo goed aan en Nøgne Ø overwoog om deze bieren terug te halen uit de staatsslijterijen en naar de VS te exporteren, wat uiteindelijk toch niet nodig bleek. Het winnende bier van 2010 is drie keer op een rij gebrouwen en er is onderhand een Facebook-campagne opgericht door een onbekende om het bier in het vaste assortiment op te laten nemen. Mooie reclame voor de brouwerij, de winnende brouwer, en goed voor de klant. :)

Over pils en hergisting op de fles, als bierkeurder tijdens het ONoorsK2011 heb ik meerdere ondergisters geproefd die kraakhelder waren, ook bij het inschenken. En om er toch zeker van te zijn of er vergisting op de fles had plaatsgevonden hield ik vaak de fles nog even in het licht. Vaak was er toch sprake van gist, maar het bleef gewoon zo goed plakken dat het bier er geenszins onder leed.

Gerb

Die Nøgne Ø is natuurlijk ook gewoon een 'ambachtelijke' brouwerij, dus het is eigenlijk niet goed te vergelijken, maar ik denk dat je een punt hebt, dat beide partijen er profijt van hebben.

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 19-04-2011  13:20 uKan je mij hier dan een commercieel voorbeeld van geven?

Duitse Kellerbieren en zo?
Ook "naturtrüb"... :D

RobinB

Citaat van: EBC op 17-04-2011  19:53 uDe gist van de organiserende brouwer hebben we vast niet nodig. Hoewel dat best leuk zou zijn. Maar ik zou me er zorgen over maken dat we die steriel en vitaal thuis krijgen.

Beter gewoon Wyeast...

Lijkt me juist wèl aardig (ook voor mijn gistbank)!!!
Ik zie ook geen enkel probleem voor de levering. Alsof Wyeast iets zou kunnen dat de grote profs niet kunnen? ???

arluijen

Ik denk eerder dat brouwers wellicht niet de inhoud van hun gistbank zouden willen delen.... (in plaats van kunnen)
Stel je voor dat er zo'n geblindeerd busje voorrijdt met daarin mannen met donkere pakken en zonnenbrillen die met een koelbox komen aanzetten waarop nog net het Grolsch logo te lezen is. Lol.

nickessers

Is er misschien al iets meer bekend?
Of het wel doorgaat, en voor wanneer :)

JeroenCV

Citaat van: nickessers op 26-04-2011  15:41 uIs er misschien al iets meer bekend?
Of het wel doorgaat, en voor wanneer :)

Morgen heb ik contact. ff geduld aub

Ronald_

Citaat van: JeroenCV op 26-04-2011  15:50 uMorgen heb ik contact. ff geduld aub

Zo zie je maar weer dat het animo bij sommige wel heel groot is! :)

nickessers

Citaat van: Ronald_ op 26-04-2011  16:25 uZo zie je maar weer dat het animo bij sommige wel heel groot is! :)

 >:D Je moet toch iets hebben om naar uit te kijken  :nut:

 :proost:

JeroenCV

Ik sluit even dit topic tot er nieuws is.

Eventuele vragen graag via de PM of andere mail mogelijkheden.

groet
Jeroen

JeroenCV

Hallo allemaal,

Het is even stil geweest over dit onderwerp.

14 november heb ik weer een gesprek hier over.
Plan is nog steeds voorjaar 2012 de wedstrijd te hebben.
Dus begin maar met nadenken over recepten!!!!

Ik kom op/na 14 november met meer nieuws.

Voor verdere vragen weet je me te vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.