Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Zou je een bier insturen?

Ja, maar natuurlijk
25 (39.1%)
Waarschijnlijk wel
18 (28.1%)
Nee, daar voel ik niets voor
8 (12.5%)
Waarschijnlijk niet
13 (20.3%)

Totaal aantal stemmen: 64

Poll gesloten: 27-04-2011 11:46 u

Auteur Topic: Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren  (gelezen 53737 keer)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren
« Gepost op: 13-04-2011 11:46 u »
Beste hobbybrouwers,

Ik ben benaderd door een grote brouwer. Hij wilt een wedstrijd voor hobbybrouwers organiseren.
Plan is om een pils wedstrijd te organiseren. Met een serieuze jury.

Hoofdprijs is een grote batch van je eigen bier, die verkrijgbaar zal zijn op de Nederlandse markt.  Je eigen bier bij de slijterijen en supers!

Bij de prijsuitreiking worden alle inzenders op de brouwerij uitgenodigd waar een leuke dag met lezingen van de brouwmeester van een paar van wereldsgrootste brouwerijen zullen worden gegeven. Ook zal de volledige brouwerij te bezichtigen zijn.

De vraag van deze poll is simpel. Is er animo voor deze wedstrijd? Zou jij een pils insturen?

Met vriendelijke Groet
Jeroen
(dit keer met pet van Voorzitter PINT op)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
Re: Grote brouwer gaat een wedstrijd organiseren.
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2011 11:56 u »
Leuk, een beetje in navolging van de ProAm en de Longshot competities in de VS.
Maar waarom nu een pils competitie? Dat kan deze "grote brouwer" toch veel beter?
Misschien zou ik meedoen, misschien ook niet. Gaat deze "grote brouwer" dan ook mijn pils met hergisting op fles maken, of moet ik geforceerd gaan carboneren?

Nee, ik zou denk ik niet meedoen.
(ik mis de optie "waarschijnlijk niet")

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2011 11:57 u »
Misschien zou ik meedoen, misschien ook niet. Gaat deze "grote brouwer" dan ook mijn pils met hergisting op fles maken, of moet ik geforceerd gaan carboneren?

Gewoon je beste pils maken; als jij je pils hergist wilt hebben moet je dat doen!

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 13-04-2011 11:58 u »
Ik zou zeker meedoen, lijkt me fantastisch. Het zou me eigenlijk niet eens uitmaken welke grote brouwer het is.

Offline erikgroothuis

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-04-2011 12:08 u »

Maar waarom nu een pils competitie? Dat kan deze "grote brouwer" toch veel beter?

Nee, ik zou denk ik niet meedoen.
(ik mis de optie "waarschijnlijk niet")
Het is natuurlijk wel tijd om met een echt authentiek pils op de markt te komen. Om wat tegen de opkomende (veelal buitenlandse) speciaalbieren te zetten.
Dan kun je als grote brouwer eigenlijk niet meer met een standaard confectiepils aan komen. Wel met een pils met een beetje extra. (smaak bijvoorbeeld, maar natuurlijk ook ambachtelijkheid en originaliteit.)
Het moet wel een pils met een vlotte doorlooptijd worden natuurlijk, want tijd om een half jaar te lageren hebben die jongens niet natuurlijk.
En niet te duur te produceren, veel suiker dus naar verhouding, ook voor de doordrinkbaarheid, maar een lekker bittertje mag best!

Erik :brouwen:

Offline Het Alfazuurmannetje

• Vol lid
  • Land: fr
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2011 12:08 u »
Goed initiatief. Wacht op verdere instructies.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2011 12:11 u »
Ik zou ook wel meedoen, een goede pils maken is best lastig. Echter is het nog maar de vraag in hoeverre die grote brouwer het winnende pils 1 op 1 gaat brouwen in het groot (Andere gist, meerdere hopgiften, misschien wel dry-hop..).

:brouwen:

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2011 12:15 u »
Ik zou ook zeker meedoen! Alleen al om het initiatief te steunen!  :groots:

Maar ik heb wel een advies aan de grote brouwer.. Waarom vastleggen op pils? Je zou op z'n minst een 'extravagante' toevoeging verwachten (kruiden, pepers, knoflook  >:D).

En een doordrinkbare bovengister moet toch ook mogelijk zijn? 

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2011 13:41 u »
Beste brouwvrienden.

Wil hier toch even een kanttekening maken.
Momenteel zitten we hier in Groningen ook met hetzelfde verhaal: de Groninger Tripel op Het Gronings Bierfestival.
Als dat verkozen wordt (zaterdag 16 april) zal het gebrouwen worden voor alle ABT-cafés. Het wordt het bekende maandbier dus.
Maar je moet je recept inleveren en tekenen dat je zelf geen aanspraak meer kunt maken op dit recept.
Er staat dus alleen eer tegenover geld.
Een hele goedkope manier om ons hobbybrouwers te gebruiken in feite.
Heb twee bieren die in aanmerking komen, maar weet eigenlijk nog steeds niet of ik hier achter kan staan.
Of ben ik te kritisch?

Toon.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2011 14:02 u »
Ik zou ook wel meedoen, een goede pils maken is best lastig. Echter is het nog maar de vraag in hoeverre die grote brouwer het winnende pils 1 op 1 gaat brouwen in het groot (Andere gist, meerdere hopgiften, misschien wel dry-hop..).

Ik ben het voor de verandering eens helemaal eens met Oscar!

Toon, ik denk dat je een beetje te kritisch bent, maar wel een puntje hebt. Het interesseert me alleen niet zoveel of ze er geld aan verdienen en ik niet (hobby tenslotte), als ze maar niet mijn naam misbruiken voor het aanbieden van meuk die niets meer met het origineel te maken had. Dat is mijn eer als hobbybrouwer te na. Daar zou ik dus wel eventjes op letten. Wat garanties over het in stand houden van de originele hopstort of zoiets.

Leuk initiatief wel!

:degroeten: JW.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 13-04-2011 14:23 u »
Maar je moet je recept inleveren en tekenen dat je zelf geen aanspraak meer kunt maken op dit recept.

Dat is natuurlijk onzin, als hobbybrouwer heb je daar niets mee te maken, tenzij je commercieel wilt gaan. En dan nog, andere ketels, hetzelfde recept, toch ander bier!  :)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #11 Gepost op: 13-04-2011 14:28 u »
Leuk initiatief, maar jammer dat het een pils moet zijn. Het zal wel een grote brouwer zijn die alleen maar ondergisters kan maken. Jammer, want dit brengt de biercultuur natuurlijk niet veel verder. Het zou veel leuker zijn als het ook een ander ondergistend biertype zou mogen zijn.

Verder vind ik dat Toon zeker een punt heeft. Hobby of niet, als er iemand geld aan gaat verdienen, moet er zeker een deel naar de hobbybrouwer, vind ik.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #12 Gepost op: 13-04-2011 14:46 u »
Leuk al die reacties, de punten die worden genoemd zal ik zeker in vervolg gesprekken met de brouwer in kwestie mee nemen.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #13 Gepost op: 13-04-2011 15:28 u »
Nou ja zeg, wat een dedain voor pils! Kom op Adrie! Als uit deze actie een fantastisch urtype op de markt komt, of (ik noem maar wat) een lekkere pils met een maf Amerikaans hoptintje, dan ben ik dik tevreden en dat mag de Nederlandse biercultuur ook zijn.

:degroeten: JW.

Offline Brouwbedrijf

• Senior lid
  • http://www.jeroms.nl
    • JEROM's
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2011 15:31 u »
Waarschijnlijk ga ik niet meedoen omdat ik niet zo goed ben in ondergisters. Wellicht doe ik wel mee als de wedstrijd in de winter plaatsvindt.
Aan de ene kant is het wel leuk als je bier in alle winkels en supers ligt, aan de andere kant is het meteen een massaproduct geworden. Zoals hiervoor al gezegd is moet je je afvragen of het bier in de winkel nog wel enigszins overeenkomt met het bier waarmee je gewonnen hebt.

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-04-2011 15:39 u »
Ja, Adrie. Dan kunnen wij ook zelf een prijs uitschrijven. Ook zouden we Jacques of anderen die zich verdienstelijk maken eens in de bloemetjes kunnen zetten.
Grappig om ook te lezen dat dit soort 'fratsen' weer uit de VS over komen waaien.
Misschien een land waar veel inovatie is wat betreft bier, maar waar de harde commercie/dollar boven alles staat.

Ook vind ik eigenlijk dat hobbybrouwers en pils niet goed samengaan. Heb nog niet vaak goede pilsners geproefd, tenzij dat ze vers uit het vat komen. Moet je m.i. aan de grote jongens overlaten.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2011 15:41 u »
Het liefst zou ik "ja natuurlijk" ingevuld hebben, maar gezien mijn beperkte beschikbare tijd heb ik er "waarschijnlijk wel" van gemaakt.

Ben het eens met JW, er is binnen de pilswereld nog veel te redden/verbeteren. Al was het alleen al een karakeristieker en meer sprekend bier dan het huidige aanbod. 

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2011 15:41 u »
Nou ja zeg, wat een dedain voor pils! Kom op Adrie! Als uit deze actie een fantastisch urtype op de markt komt, of (ik noem maar wat) een lekkere pils met een maf Amerikaans hoptintje, dan ben ik dik tevreden en dat mag de Nederlandse biercultuur ook zijn.

Dit heeft niets met dedain voor pils te maken. Ik ben dol op (zelf gebrouwen) pils. Maar ik vind het jammer dat in een land dat al gedomineerd wordt door pils er niet iets fantasievollers uit is gekomen. Maar goed, laten we afwachten wat de voorwaarden van de brouwer zijn. Want als hij vindt dat een pils met Saaz gebrouwen moet worden en niet met een Amerikaanse citrushop, dan wordt de creativiteit wel erg ingeperkt.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2011 15:50 u »
Een goedsmakende pils kan voor de echte pilsdrinker, indien aangeboden door een grote brouwer, misschien een opstap zijn naar andere bieren.
Ik denk dat ik meedoe. Een goede pils maken is ook niet direct eenvoudig, brouwfouten zijn in een pils direct herkenbaar.
Met "afstaan" van het recept heb ik geen moeite. Wanneer je wilt kun je het zelf altijd brouwen en wanneer ik commerciële aspiraties had zou ik niet meedoen.

Bert

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #19 Gepost op: 13-04-2011 15:54 u »
Grappig om ook te lezen dat dit soort 'fratsen' weer uit de VS over komen waaien.

:weetniet: :weetniet: :weetniet: Waar haal je dit nou weer vandaan?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 13-04-2011 17:01 u »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke grote brouwer hier achter zit. Jeroen?  ::)

Hmm ff gokken: Inbev/Hertog-Jan? Gulpener? Heineken/Brand?  :weetniet:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 13-04-2011 17:26 u »
Ik heb nee ingevuld (eigenlijk had ik helemaal niets in mogen vullen),
maar ik denk dat ik mijn gedachten verander (mag dan niet meedoen).
Ik sluit me aan bij JW.
Dit is de kans voor degene die de biercultuur heeft laten verdwijnen om het goed te maken.
Ook al is het een laag gistend bier.

Zo had je bijvoorbeeld in de jaren 50 de bruine lager.
Laat maar weer komen zal ik zo zeggen.

Of inderdaad een pils met een Amarilootje.
Amarillo is een USA-hop waar ik wel helemaal lijp van ben in tegenstelling tot Cascade.

Wat een pils kan dat worden...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 13-04-2011 17:30 u »
maar ik denk dat ik mijn gedachten verander (mag dan niet meedoen).

Tuurlijk wel !!! Hier gelden geen LABO regels  :)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 13-04-2011 17:45 u »
Labo-regels zijn er niet voor niets, en daarbij ga ik geen recepten aan anderen weggeven, maar
ansich is het wel een slim idee van de grote brouwer.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 13-04-2011 17:48 u »
Ik ben benaderd door een grote brouwer. Hij wil een wedstrijd voor hobbybrouwers organiseren.
Plan is om een pils wedstrijd te organiseren. Met een serieuze jury.

Iets bekend over de jury?

Hopbier

Tags: