Smaakexpirimenten met Brewferm blik concentraten

Gestart door henkhenk, 11-04-2011 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkhenk

Hallo mede forum leden,
Ik heb mijn eerste concentraat brouwsel op de fles zitten en ga die a.s. weekeind proberen.
Nu heb ik al nieuwe blikken besteld maar was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met extra's toe te voegen aan concentraten. Op de site van een leverancier heb ik het "recept"van een "triple-gallia special" gevonden maar daar hebben zij natuurlijk een extra kruiden zakje bij als je het daar besteld. Heeft iemand wat ideeën voor mij?
Ook heb ik de vraag of ik ergens kan vinden welke andere gisten je bij welke blikken kan gebruiken (dit ivm de verschillen van smaak dmv de gist).
Groet, Olaf

Gerb

Welkom! In principe kan je natuurlijk alles proberen, maar of het dan lekker wordt is de vraag. Welke blikken heb je gekocht? Dan kunnen we wat beter advies geven over welke kruiden of andere ingredienten er mogelijk kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor de gist. Niet iedere gist is geschikt voor alle bierstijlen.

henkhenk

Ik heb een blik tripel, gallia, ambiorix en een framboos besteld.
De triplel wil ik samen met de gallia gaan gebruiken voor de "triple gallia special".
De ambiorix is mijn volgende die ik wil gaan brouwen.
Ik denk dat ik vrij snel achter elkaar een aantal moet gaan brouwen ivm de warmte.
Als je wat ideeën hebt op gebied van kruiden oid en gist...?
Alvast bedankt.
Groet Olaf

arluijen

Ik gebruikte bij de Diabolo (aka Duvel) blikken altijd Rietsuiker ipv kristal suiker, gaf in ieder geval een mooie rode kleur. Verder kun je bij de trappist varianten (bij tripel ook) natuurlijk kandij suiker gebruiken.
Moet zeggen dat ik zelf nooit kruiden heb toegevoegd, ken wel een andere blikbrouwer die honing aan zijn tripel had toegevoegd. Die flessen zijn allemaal geëxplodeerd.....om maar te onderstrepen dat je altijd het SG moet meten, voor de gisting, maar zeker ook voordat je het bottelt.


Ronald_

Als je wilt testen wat smaken van gist doen dan denk ik dat je het beste je batches kan opdelen. Door in kleine hoeveelheden te vergisten met verschillende gisten (en misschien wel 1 gist met verschillende temperaturen) kun je heel wat leren!

henkhenk

Ontzettend bedankt voor de gegeven info tot zover, ik ga eens kijken hoe ik het aan ga pakken met brouwen.
wat betreft de extra kruiden oid kan ik natuurlijk ook gewoon experimenteren en eea meekoken met mijn water en opdelen.
THNX!
groet Olaf

Bierton

Citaat van: arluijen op 11-04-2011  14:13 uIk gebruikte bij de Diabolo (aka Duvel) blikken altijd Rietsuiker ipv kristal suiker, gaf in ieder geval een mooie rode kleur. Verder kun je bij de trappist varianten (bij tripel ook) natuurlijk kandij suiker gebruiken.
Moet zeggen dat ik zelf nooit kruiden heb toegevoegd, ken wel een andere blikbrouwer die honing aan zijn tripel had toegevoegd. Die flessen zijn allemaal geëxplodeerd.....om maar te onderstrepen dat je altijd het SG moet meten, voor de gisting, maar zeker ook voordat je het bottelt.

Blijft de hoeveelheid in rietsuiker hetzelfde als kristalsuiker??

RobinB

Dat zal hooguit enkele %-en schelen, lijkt me verwaarloosbaar.
Honing en moutextract is een ander verhaal.

arluijen

Citaat van: RobinB op 11-04-2011  22:30 uDat zal hooguit enkele %-en schelen, lijkt me verwaarloosbaar.

Klopt. In de handleiding van Brewferm staat dat je er dan 10% bij op zou moeten tellen meen ik. Ik hanteerde voor rietsuiker meestal een marge van 5% erbij. Basterdsuiker deed ik ook vaker, evenals poedersuiker, maar die laatste alleen bij het bottelen (7g per l) want poedersuiker lost gewoon makkelijk snel op. Voegt aan de smaak volgens mij niet zoveel toe.

Bierton

Super bedankt voor jullie antwoorden, met deze wetenschap kom ik weer een stukje verder.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.