Forum kloonproject 2011: Avec les bons Voeux

Gestart door dennis, 10-04-2011 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Het lijkt dat het verschil tussen die twee bieren van mij niet zo groot is. En dat terwijl de gist verschillend is en de vergistingstemperaturen compleet verschillend waren.

Dus blijkbaar is het wort met de hop ook voor een flink deel bepalend voor de smaak. Samen met een ver uitvergistende gist. Beide hadden een laag eind SG.

Een volgende keer ga ik toch weer met de opgekweekte Dupont aan de slag denk ik. Ik wil deze gist bij iets lagere temperaturen gaan gebruiken. Bijvoorbeeld starten bij 25 ºC en uit zich zelf op laten lopen naar 29 of 30 ºC en daarna weer uit zichzelf laten dalen naar 25 ºC. Tcontrol is er inmiddels op voorbereid.   

Oscar

Citaat van: William op 22-01-2012  10:52 uDus de #11 (Dupont) werd in de eerste ronde beter bevonden dan de #13 (French) maar de #13 wint uiteindelijk toch in de finale ronde.

Er waren bieren naar de finale ronde gegaan die totaal niets leken op een saison, die hadden nooit in de finale mogen staan. Toen hebben we vanuit onze groep gezegd dat een bier dat door ons niet in de finale kwam (3e plaats) beter was dan die finale bieren...dus hebben we die omgewisseld  :)

RobinB

Citaat van: Henielma op 22-01-2012  11:33 uIk wil deze gist bij iets lagere temperaturen gaan gebruiken. Bijvoorbeeld starten bij 25 ºC en uit zich zelf op laten lopen naar 29 of 30 ºC en daarna weer uit zichzelf laten dalen naar 25 ºC. Tcontrol is er inmiddels op voorbereid.   

Is dat dat "gewoon" ongecontrolleerd vergisten of wil/kan je invloed uitoefenen op de snelheid van het oplopen?

Henielma

Bij bier nummer 13  heb ik het oplopen van 28 naar 34 ºC gecontroleerd gedaan en de volgende keer wil ik binnen het gebied van 25 tot aan 29 ºC ongecontroleerd doen. Dus gaan koelen boven de 29 ºC en onder de 25 ºC verwarmen en de rest laten gebeuren.

Dan lijkt het meer op wat bij Dupont gebeurd en na alles volledig te controleren is het ook interessant om de vergisting binnen bepaalde grenzen vrij te laten.     

Je kan er eindeloos mee bezig blijven.

Ronald_

Is het 'rapport' van de finale ook nog ergens bewaard gebleven? Geert schreef volgens mij?

Oscar

Is er ook nog een overzicht van de biernrs  en de brouwers? Zodat ik weet welk proefformulier van mijn bier was?

William

Citaat van: Oscar op 22-01-2012  21:13 uIs er ook nog een overzicht van de biernrs  en de brouwers? Zodat ik weet welk proefformulier van mijn bier was?

De link onder deze post

Citaat van: dennis op 15-01-2012  21:25 uHmm, te snel gepost. Bij deze de gecorrigeerde versie.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=17335.0;attach=3132

en

Citaat van: dennis op 18-01-2012  07:22 uHerman, bedankt voor het posten van je recept. Voor het overzicht/volledigheid is dat wel prettig.

Over volledigheid gesproken. Hierbij de volledige set proef formulieren:1, 2.

dennis

Citaat van: Ronald_ op 22-01-2012  20:59 uIs het 'rapport' van de finale ook nog ergens bewaard gebleven? Geert schreef volgens mij?
Ja, dat is er ook nog. Zal het van de week eens digitaliseren.

dennis

Bij deze het rapport van de eindronde.

Ronald_

Dankje! Mooi om de verschillen te zien in beoordeling, alsmede dat de twee bieren van Herman in de beoordeling maar heel erg weinig van elkaar afwijken.

(en waar Geert staat, moest volgens mij Ronald en Sander staan?)

dennis

Citaat van: Ronald_ op 25-01-2012  08:43 u(en waar Geert staat, moest volgens mij Ronald en Sander staan?)
Inderdaad. Was een beetje hectisch.

Ronald_

Citaat van: dennis op 25-01-2012  08:44 uInderdaad. Was een beetje hectisch.

Het is je vergeven  ^-^

Ik dacht, voor de zekerheid even checken, misschien dat het toch het bier van Geert was.. :)

Gerb

Ik heb niet meegedaan en was er niet bij, maar wat zijn nu precies de bevindingen (of ruwe richtlijnen) geworden? Ik zie door de lijstjes het bos niet meer. Kan iemand hier iets over schrijven?

MO


Gerb

De beste conclusies zijn vaak kort, maar niet vandaag. Ik zal even een invullijstje geven:

- Wyeast (Belgian of French) of opkweek
- hoge temperatuur vergisting - continue, laag beginnen en opbouwen/welke temperatuur
- bitterheid? hopsoorten?
- moutstort?

Henielma

Ter info.

Op het ONK van 2012 heb  ik met mijn beide Saison varianten meegedaan.
De opgekweekte Dupont variant heeft 90 punten gekregen (2e prijs klasse C) en de French Saison variant heeft 80 punten gekregen van dezelfde keurmeester.

Gisteren en vandaag deze beide bieren gedronken. Ik vind de French versie zoeter overkomen en de Dupont komt droger over.

Keurmeester opmerking Dupont versie
Mooi bier, iets te zoet, te weinig bitter maar prima!

French Saison
Mooi bier.
Bier schuimt de fles uit, maar CO2 in glas is snel weg.
In geur mooie snoepjes maar geen citrus. Echter ook wat zwavel. Citrus ontbreekt ook in smaak.
Daarnaast hop karakter net te weinig om door te gaan naar de 2e ronde.

Jukkie

Onderstaande is de korte versie van dit recept:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17335.msg286756.html#msg286756

Ik wil dit recept gaan gebruiken, maar heb twee vragen:
-   Het maischschema: Hoe krijg ik dit voor elkaar? Is dit met een braumeister gedaan? Ik verwarm op gas. Is er een alternatief maischschema met rusten? Of wordt het 108 minuten zachtjes verwarmen en roeren?
-   Koudhoppen: Nog nooit gedaan maar moet te doen zijn. Voor het koudhoppen overhevelen neem ik aan? En hoe lang? Een week of twee?


Citaat van: Henielma op 17-01-2012  22:24 uHierbij nog het recept van het wort dat dus gesplitst vergist is.


BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkS77
Naam receptSaison Avec les bons Voeux

De resterende 17 liter is vergist met opkweek van Saison Dupont. Beide zijn in gelijke verhouding gekoudhopt.
Eind SG French Saison 1003


Henielma

Om te brouwen gebruik ik de voorloper van Tcontrol. Met deze voorloper van Tcontrol (zoek op Henielma's weckketel) wordt met een PC een gemoduleerde gasbrander aangestuurd die ik eenvoudig kan instellen op dit maischschema. Het is 0,25 ºC/min temperatuursverhoging gedurende 108 minuten. Met de hand lukt dit ook wel maar je moet continue roeren en wat verwarmen.

Maischen komt niet zo precies. Mout wil bier worden heb ik wel eens gelezen en ik denk dat dit ook zo is. Met maischen kan je niet zoveel fout doen. 
Het volgende schema geeft waarschijnlijk een vergelijkbaar resultaat:
44  ºC gedurende 20 minuten
50 ºC gedurende 10 minuten
60 ºC gedurende 10 minuten
62 ºC gedurende 30 minuten
72 ºC gedurende 15 minuten     

In mijn aantekeningen zie ik dat ik 6 dagen gekoudhoped heb bij 20 ºC.
Je hoeft niet per se over te hevelen voor het koudhoppen. Als de gist maar al gezakt is zodat het niet meer super troebel is.

Jukkie

Super! Dank je wel voor de snelle reactie!  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.