Forum kloonproject 2011: Avec les bons Voeux

Gestart door dennis, 10-04-2011 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Goed, bij deze het kloondraadje van mijn hand, laat de discussie maar losbarsten!

Ik zal in dit draadje ook de deelnemers noteren met de brouwvariabelen die we gaan uitproberen.


de inventarisatie

Gerb

For the sake of statistiek: moet er niet van tevoren een lijstje worden gemaakt met de variabelen?

Oscar

Citaat van: Gerb op 10-04-2011  17:08 umoet er niet van tevoren een lijstje worden gemaakt met de variabelen?

Opzetje :
* Suiker stort(5 - 15%)
* Gistsoort(Dupont/Wyeast Belgisch/Wyeast french)
* Hopsoort/bitterheid

3 variabelen lijkt mij voldoende..... :)

William

Het doel lijkt een perfecte kloon van Avec les bon Voeux te worden en niet zozeer te bepalen welke brouwparameters effect hebben op bepaalde karakteristieken hoewel het ene het andere niet uitsluit.

Voordat er brouwparameters gedefinieerd worden lijkt het me nuttig om eerst een goede omschrijving (smaak, uiterlijk) van dit bier en eventuele metingen aan dit bier te hebben. Op basis hiervan een basisrecept samenstellen en dan eens kijken welke parameters we denken dat het meest onzeker / bepalend zijn. Misschien dat vergistingstemperatuur of waterkwaliteit wel belangrijk zijn.

Misschien is het wel aardig om een eerste receptvoorstel naar de brouwer te sturen en te vragen om commentaar (en om onszelf uit te nodigen om daar de proeverij te houden :D )

RobinB

Tja, nu is het dat wel geworden inderdaad, een kloonsessie.
Terwijl het eerst een explorerend experiment leek naar een (sterke) saison?

Het explorerend experiment met de ALBV als referentiebier leek me leuker dan een kloonsessie...
:weetniet:

Oscar

Citaat van: RobinB op 10-04-2011  19:03 uHet explorerend experiment met de ALBV als referentiebier leek me leuker dan een kloonsessie...
:weetniet:

Mij dus ook..... :)

dennis

Citaat van: RobinB op 10-04-2011  19:03 uTja, nu is het dat wel geworden inderdaad, een kloonsessie.
Terwijl het eerst een explorerend experiment leek naar een (sterke) saison?

Het explorerend experiment met de ALBV als referentiebier leek me leuker dan een kloonsessie...
:weetniet:
Als ik terug ga in mijn geheugen vond ik het weizen festijn erg leuk. We wisten dat we als doelstelling de Weihenstephaner hadden en deden allerlei creatieve pogingen om daarbij in de buurt te komen. Het lijkt me leuk als het dit jaar weer op zo'n manier zou kunnen.

William

Citaat van: dennis op 10-04-2011  19:48 uAls ik terug ga in mijn geheugen vond ik het weizen festijn erg leuk. We wisten dat we als doelstelling de Weihenstephaner hadden en deden allerlei creatieve pogingen om daarbij in de buurt te komen. Het lijkt me leuk als het dit jaar weer op zo'n manier zou kunnen.

Het Weizenfestijn vond ik ook erg leuk. Ik denk vooral omdat het doel duidelijk was (een goede versie van de Weihenstephan te maken) waarbij een aantal algemene stelling over factoren die we van belang dachten voor een Weizen te toetsen in een soort van gestructureerde opzet.

Dat kan nu ook heel goed al zullen we misschien wat minder uitgesproken over deze sterke Saison (??) zijn.

RobinB

Citaat van: dennis op 10-04-2011  19:48 uAls ik terug ga in mijn geheugen vond ik het weizen festijn erg leuk. We wisten dat we als doelstelling de Weihenstephaner hadden en deden allerlei creatieve pogingen om daarbij in de buurt te komen. Het lijkt me leuk als het dit jaar weer op zo'n manier zou kunnen.
:duimop:
Mij heb je dáárin mee hoor! :)

dennis

Citaat van: William op 10-04-2011  19:56 uHet Weizenfestijn vond ik ook erg leuk. Ik denk vooral omdat het doel duidelijk was (een goede versie van de Weihenstephan te maken) waarbij een aantal algemene stelling over factoren die we van belang dachten voor een Weizen te toetsen in een soort van gestructureerde opzet.

Dat kan nu ook heel goed al zullen we misschien wat minder uitgesproken over deze sterke Saison (??) zijn.
Het doel is belangrijk om in gedachten te houden en laten we de weg er naartoe onderzoekend houden zodat we niet geremd worden in de creativiteit. Vorig jaar met het ESB project voor mijn gevoel teveel parameters vastgelegd zodat alle bieren strak naast het doel uitkwamen.

De-Geert

Citaat van: dennis op 10-04-2011  20:04 uHet doel is belangrijk om in gedachten te houden en laten we de weg er naartoe onderzoekend houden zodat we niet geremd worden in de creativiteit. Vorig jaar met het ESB project voor mijn gevoel teveel parameters vastgelegd zodat alle bieren strak naast het doel uitkwamen.
Helemaal mee eens. Met het ESB-project dachten we goede informatie te hebben over het recept. Misschien was die informatie wel goed, maar het was in ieder geval niet de doorslaggevende factor voor een goede ESB.

Ik denk wel dat het gestimuleerd dient te worden dat er meerdere brouwsels van 1 brouwer komen. Ik zal in ieder geval een batch splitsen voor vergisting. En dan waarschijnlijk 2 verschillende gisten gebruiken.

dennis

Goed, de meetresultaten.
Tht: 8/2015
Dichtheid: 1008
Brix: 8.0

William

Citaat van: dennis op 11-04-2011  20:38 uGoed, de meetresultaten.
Tht: 8/2015
Dichtheid: 1008
Brix: 8.0


Volgens Promash is dat een startsg van 1070, een alcohol% (v/v) van 8.2 en een vergistingsgraad van 88%. Veel suiker of een ver doorgistende gist (daar is de Dupont wel bekend om). Het berekende alcoholpercentage lijkt laag.


Heb je het sample goed ontgast?

dennis

Citaat van: William op 11-04-2011  20:54 uVolgens Promash is dat een startsg van 1070, een alcohol% (v/v) van 8.2 en een vergistingsgraad van 88%. Veel suiker of een ver doorgistende gist (daar is de Dupont wel bekend om). Het berekende alcoholpercentage lijkt laag.
Kan Promash dat uit deze getallen berekenen?
 
Het bier komt op mij overigens niet over als 9,5%. Zou het bier lichter kunnen zijn?
Wel enorm veel prik/schuim, licht van kleur.

William

Citaat van: dennis op 11-04-2011  21:02 uKan Promash dat uit deze getallen berekenen?
 
Het bier komt op mij overigens niet over als 9,5%. Zou het bier lichter kunnen zijn?
Wel enorm veel prik/schuim, licht van kleur.

Niet alleen Promash. Volgens mij kunnen BrouwVisie en BrouwHulp dat ook. Een kwestie van twee vergelijken uit twee verschillende metingen en twee onbekenden.

Zou best kunnen die ie minder alcohol bevat.

Stel dat de Brix-meting goed is en het sg door koolzuur overschat is dan zou je een eind sg nodig hebben van 1004 om 9.5% alcohol (en een vergistingsgraad van 95%) te halen. En een startsg van 1077.

RobinB

Volgens BrouwVisie geven de waarden van Dennis een begin SG van 1074 en 8,4% alc.
Een eind SG van 1005 zou een begin SG van 1079 geven met 9,4% alc.

Ik blijf dus mooi bij mijn 1080 en 10% suiker! :)
Mijn Saison met Dupont opkweek had overigens een svg van 96%... :o

dennis

Citaat van: William op 11-04-2011  20:54 uHeb je het sample goed ontgast?
Het SG zou overschat kunnen zijn maar ik heb toch wel hard geprobeerd om de bellen eruit te krijgen. Ik denk dat het zo'n 20 keer is overgeschonken tussen twee glazen. Daarna waren er ook geen bellen meer zichtbaar. Ook heb ik gekeken of er bellen aan de hydrometer zaten en dat was niet het geval. Wel kon ik constateren dat het een heel mooi helder bier is!

De uitkomst is een beetje discutabel nu de gevonden hoeveelheid alcohol niet overeenkomt met het etiket, misschien is het een goed idee als iemand anders ook de metingen wil doen?

De-Geert

De meting herhalen is natuurlijk altijd een goed idee. Volgens mij mag je er een heel procentpunt naast zitten op het etiket, dus wat dat betreft komt het aardig in de richting.

MO

Een half procentpunt (0,5 eronder en 0,5 erboven). Het bier voldoet dus niet aan de eigen specificaties. Kan gebeuren.
1008, lekker droog voor zulk een zwaar bier. Een hermeting zou meer dan welkom zijn, helaas heb ik het bier nu niet staan thuis. Had ik toch een fles mee moeten nemen van de Bierkoning.

dennis

Citaat van: MO op 12-04-2011  09:22 uEen half procentpunt (0,5 eronder en 0,5 erboven). Het bier voldoet dus niet aan de eigen specificaties. Kan gebeuren.
1008, lekker droog voor zulk een zwaar bier. Een hermeting zou meer dan welkom zijn, helaas heb ik het bier nu niet staan thuis. Had ik toch een fles mee moeten nemen van de Bierkoning.
Er staat me iets bij dat er in Belgie ruimer wordt omgegaan met de marge en dat het +- 1% mag zijn, maar ik kan er nergens een referentie over vinden.

Drents Hopbier

Citaat van: dennis op 12-04-2011  12:01 uEr staat me iets bij dat er in België ruimer wordt omgegaan met de marge en dat het +- 1% mag zijn, maar ik kan er nergens een referentie over vinden.

De preciese grens weet ik niet meer, maar tot die grens is het +/- 0,5 % en boven die grens +/- 1 % in Nederland. Of dat ook geldt voor geïmporteerde bieren weet ik niet.

Hopbier

Alchemist

De Nederlandse regelgeving over alcoholpercentage op etiketten:

Bij dranken met meer dan 1,2 % vol, moet het alcoholgehalte op het etiket staan. Dit mag als percentage worden opgegeven met hoogstens 1 cijfer achter de komma.
Voor bieren tot 5,5 % mag de afwijking met het werkelijke alcoholgehalte maximaal 0,5 % vol zijn. Voor zwaardere bieren geldt een toegestane afwijking van maximaal 1 % vol.

Ik neem aan dat dit voor geïmporteerde bieren ook moet gelden, maar of en hoe dit wordt gehandhaafd weet ik niet. Ik ken wel etiketten met alcoholpercentages met 2 cijfers achter de komma. (6,66%)

dennis

Citaat van: Alchemist op 12-04-2011  13:35 uVoor bieren tot 5,5 % mag de afwijking met het werkelijke alcoholgehalte maximaal 0,5 % vol zijn. Voor zwaardere bieren geldt een toegestane afwijking van maximaal 1 % vol.
Ik ben benieuwd naar een 2de meeting (voordat ik ga zeggen dat ik het bier echt niet 9,5% vind ;) )

Citaat van: Alchemist op 12-04-2011  13:35 umet alcoholpercentages met 2 cijfers achter de komma. (6,66%)
Was dat er niet een uit de chouffe stal? Die hebben iets met zessen daaro en dan is een zes voor en eentje na de komma wel weinig.

NewLine

Citaat van: dennis op 12-04-2011  20:58 uIk ben benieuwd naar een 2de meeting

Met een beetje geluk kan ik vandaag wel aan een paar flesjes raken en effe meten.

De-Geert

Ik heb een fles gekocht, maar ze hadden alleen nog 75 cl, niet meer de kleintjes. Die zal dus ff tot het weekend moeten wachten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.