Smaakafwijking witbier

Gestart door Kleine_Schriek, 05-04-2011 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Ik heb een smaakafwijking in mijn witbier, en zoek raad. De ingrediƫnten waren niet anders dan de vorige vier keer, het proces wel.
De afwijkingen zijn: zuurder en beetje medicinaal. Niet ondrinkbaar, maar gewoon niet zoals hij hoort.

Mijn vijfde keer witbier brouwen was dit anders tov de vorige vier keer, die wel goed smaakten:
- door tijdgebrek had ik de 52 graden 15 min stap overgeslagen. Ipv 45 min 66 graden heb ik nu 60 min 66 graden gedaan. Daarna wel dezelfde 20 min 72 graden en 5 min 78 graden.
- het wort was troebelig, melkig en heb ik zo gebruikt. Ik zag dat na 18 liter spoelwater het wort wel helder was. Brix was de normale 11,0.
- aromahop met de sinaasappelschillen deze keer er pas na het koelen uitgehaald, ipv voor het koelen. Dus langer contacttijd met aromahop en sinaasappelschil.
- langer gekookt, omdat ik aan het buurten was :-(  2,5 liter water toegevoegd omdat het tever was ingekookt.
- ik zag enorme eiwitslierten die ik normaal niet zo extreem had.
- SG was 1010 bij het bottelen (80% vergist) en de smaak was lekker, wel met een licht zuurtje erin.

Je snapt dat ik de volgende keer wel het oude proces aanhoud, maar toch wil ik graag weten waar de smaakafwijking veroorzaakt is.

Oscar

Gmm.. En hoe is de vergisting verlopen?

Het kan mijn inziens niet aan je andere proces liggen. Dat andere maischschema heeft geen negatieve invloed, en langer koken ook niet. Dus daar light de oorzaak niet. De langere contacttijd van de sinaasappelschillen kan wellicht het zuurtje verklaren, maar de Vraag is wat voor een zuurtje proef je ??  Melkzuur (Zacht) of Azijnzuur(Hard) of een fruitig zuurtje (citroen - achtig)  :weetniet:

Medicinaal kan komen door chloorresten, maar ik weet niet of je chloor gebruikt bij je schoonmaak proces.  Verder zit er in BrouwVisie een tabel met afwijkingen en mogelijke oorzaken... Daar kun je wellicht wel wat nuttigs in vinden  :)

Jacques

Ook ik denk aan het vergistingsproces. Mogelijk heb je infectie te pakken. Sommige infecties kunnen namelijk een fenolachtige smaak geven. Ook een hogere vergistingstemperatuur kan zorgen voor een hoger gehalte aan fenolachtige smaakjes. Bij elke vergisting worden die smaakjes aangemaakt en gelukkig zitten ze meestal onder de smaakdrempel. Overigens maakt de ene gist meer fenolachtige smaakjes dan de andere. En van witbiergisten is bekend dat ze meer fenolachtige smaakjes geven.


aldo

Mijn ervaring is ook dat hoge temperaturen sneller zo'n fenolen smaakje geeft (ik vergist ongecontroleerd, dus ben afhankelijk van omgevingstempratuur).... enig idee hoe het was gesteld met de  temperaturen tijdens de gisting?

Kleine_Schriek

De temperatuur was gestuurd, rond de 18 graden om te beginnen en dan per dag 1 graad hoger tot 21 graden. Ik gebruik geen chloor, enkel StarSan. De batch erna met rookpils zat geen smaakafwijking in, dus het was niet het gistvat.
Het is een zacht zuurtje. Het gist was weer de WB06... Ik snap er nog niets van...

EBC

Weet je zeker dat het zuur is dat je proeft?

Hopmans

Citaat van: Oscar op 05-04-2011  22:38 uVerder zit er in BrouwVisie een tabel met afwijkingen en mogelijke oorzaken...

Moet dit niet via Google Ads?


TVERSCH

Is de gisting snel op gang gekomen en normaal doorgezet, of is er een periode geweest waarin de vergisting langzaam verliep of minimaal plaatsvond?

RobinB

Citaat van: Hopmans op 06-04-2011  21:02 uMoet dit niet via Google Ads?

BrouwVisie is gratis... :o

Kleine_Schriek

Citaat van: TVERSCH op 06-04-2011  21:19 uIs de gisting snel op gang gekomen en normaal doorgezet, of is er een periode geweest waarin de vergisting langzaam verliep of minimaal plaatsvond?
Dat weet ik niet. Ik heb het vat in de koelkast gezet op 18 graden en de dag erop blupte ie, zoals normaal is. Wat er verder daar in die koelkast gebeurt weet ik niet.....
Maar goed, het is dus waarschijnlijk een vergistingsprobleem.
Het is wel te drinken, dus nemen het morgen mee naar een vriendenweekend. Die proeven toch nog niet zo goed ;-) En met wat chips erbij......

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 07-04-2011  22:40 udus nemen het morgen mee naar een vriendenweekend. Die proeven toch nog niet zo goed ;-) En met wat chips erbij......

Like  ;D ;D   :duimop:

Hopmans

Hopmans vind dit leuk.  :duimop:

Bekijk de 6 anderen die dit ook leuk vinden.

MO

Mijn brouwsels met de WB-06 lijken ook enigszins zurig. Volgens mij komt dat gewoon uit de gist. Wel gek dat je dat met dit brouwsel sterker ervaart dan bij eerdere brouwsels. Probeer eens de T58 voor een witbier. Deze gist houd het bier wat voller/zoeter maar het gistprofiel an sich past goed bij tarwebieren.

RGeraads

Ik gebruikte voor mijn witbier tot voor kort de Brewferm Blanche korrelgist, hoewel deze ook een licht zuurtje veroorzaakt volgens mij. Ik vind dit wel goed passen bij witbier, mits je het juiste zuurtje te pakken hebt uiteraard.

Voor mijn volgende witbier wil ik eens een vloeibare gist van Wyeast proberen, de 3942 of 3944.

Kleine_Schriek

Citaat van: MO op 17-04-2011  23:02 uMijn brouwsels met de WB-06 lijken ook enigszins zurig. Volgens mij komt dat gewoon uit de gist. Wel gek dat je dat met dit brouwsel sterker ervaart dan bij eerdere brouwsels. Probeer eens de T58 voor een witbier. Deze gist houd het bier wat voller/zoeter maar het gistprofiel an sich past goed bij tarwebieren.
Nou, dat fust is goed opgegaan en ze vonden het heerlijk. Het gekke is inderdaad dat bij de vorige brouwsels dat zuurtje er niet inzat. Met dezelfde WB06 gist. Het waren wel zakjes van een andere datum.....en deze keer heb ik meer overpitched.  Ik vond juist die WB06 smaak zo lekker, dus de T58 houd ik in mijn achterhoofd. Ik ga nu eerst weer dat witbier brouwen, maar laat de sinaasappelschillen achterwege, die zijn al behoorlijk oud namelijk.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 18-04-2011  08:48 umaar laat de sinaasappelschillen achterwege, die zijn al behoorlijk oud namelijk.

Als die gedroogd zijn kunje ze heel lang bewaren en ze behouden hun citrus geur ook vrij lang vind ik. En aangezien je ze toch meekookt.. (En in gedroogde vorm zal er weinig mee gebeuren denk ik)

satan

Zou het niet mogelijk zijn om de citrusschillen te vervangen door een citrushop bv Columbus??

Oscar

Nee, dat geeft een totaal andere smaak/geur!  :)

satan

Een wereldberoemde witbierbrouwer beweert op zijn website dat de citrussmaak van de koriander komt, en niet van de curaƧao sinaasappel. Vreemd.

Oscar

Citaat van: satan op 18-04-2011  09:32 ueen wereldberoemde witbier brouwer

Wie?

satan

Hoegaarden natuurlijk.
Kijk eens op hun site.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.