Recepten > Kloonbrouwsels

La Chouffe 2e kloonpoging

<< < (2/13) > >>

Herman:
Even een korte reactie, heb nog geen tijd gehad voor het verslag. Hoop dit vanavond te kunnen doen, maar kan het niet beloven....(yep erg druk).

Wat betreft de cara50, heb jij hier al wat van Frans over gehoord dan? Anders wil ik voorstellen toch weer 2 varianten, een met en een zonder cara. Rest kom ik op terug.

Herman

gelfling:
Ik vind het recept eigenlijk prima zoals Mo voorsteld.
Toch lijkt het me beter om geen nieuwe tread neer te zetten.
Dit is bij andere kloonrecepten toch ook niet gedaan?
Hou het lekker bij elkaar, dan kun je altijd alles vinden.

Pimpeltje:
Martin,

Welke formule grbruik jij in Promash om de IBU te berekenen? Ik kom nl. een stuk lager uit als ik de waarden van jouw recept invoer in Promash. Ik reken met garetz.

Groeten Ad

MO:
Ik ben gewoon uitgegaan van Hermans berekening. ALs ik het inderdaad met A3's BrouwHulp doorreken, kom ik tot een totaal IBU van 11,3 op onderstaande wijze:

5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.20  2.0  60 min.
  5.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.20   0.2  2 min.
 13.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   3.5  First WH
 20.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00  5.6  60 min.
  5.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.00   0.1  2 min.

Dat is wel heel erg laag. Herman, A3, wat is nu de juiste berekening?

Herman:
Ik maak tot nu toe gebruik van Tinseth voor IBU berekeningen. Gezien de discussie hier, stel ik voor om voor hop de instelling Generic te kiezen en voor kleur Daniels (EBC Traditional).

Om dan het oude recept te bekijken: IBU 29,9 en 23,3 EBC.
en het nieuwe: IBU 26,8 en 23,3 EBC.

Een snelle berekening in een (niet A3) spreadsheet levert: 1.074 en 29,6 IBU. M.a.w. we zitten wat laag qua bitterheid.
Met A3's sheet kom ik op 29.9 IBU Mo, ik denk dat je ergens een volume niet goed hebt ingesteld! (waterinstellingen? ca 14,4l voor koken)

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie