Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: La Chouffe 2e kloonpoging  (gelezen 47943 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: La Chouffe 2e kloonpoging
« Reactie #25 Gepost op: 03-01-2005 22:08 u »
Nou, ik heb nu gewoon weer een excuus om weer te brouwen. Sta ik mooi weer te mouffen volgende week (of over twee weken). Brouwen op een gistkoek is ook fijn. En wie weet hoe lekker dit bier wordt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 04-01-2005 07:23 u »
Citaat
Hoppie, is deze iets voor jou?

Hey Martin,
Toch leuk dat je aan mij gedacht hebt. Vriend  :proost2:

:degroeten:

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #27 Gepost op: 05-01-2005 15:51 u »
Sterkte Martin!

Ik heb sowieso alles gekocht om een twee kloonpoging te doen. Ik doe dus weer mee, allen wacht ik nog even (geboorte - drukke tijden komen eraan) en kijk ik ook of er overeenstemming komt over het te gebruiken recept.

Groetjes,

fritz

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 05-01-2005 21:32 u »
Frans van Maasland heeft zover ik weet nog steeds niet Chouffe's brouwer gesproken. Wie gaat de brouwer eens bellen? Schijnt een Nederlander te zijn, maar ik voel me niet Franstalig genoeg (eigenlijk helemaal niet) om naar Wallonie te bellen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #29 Gepost op: 07-01-2005 11:22 u »
Mijn halfhop Chouffe is vandaag gelagerd op 1024. In 3.5 dag van 1066 naar 1024, mmh, ik ben niet zo heel tevreden. Lastige jongen die Chouffe gist

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #30 Gepost op: 07-01-2005 11:37 u »
In 3.5 dag van 1066 naar 1024, mmh, ik ben niet zo heel tevreden.

Dat toont maar weer eens aan dat de normen hier op het forum gestaag omhoog gaan. Is 1024 niet wat vroeg om te lageren? Krijg je dan geen last van schuimvorming in je lagervat?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 07-01-2005 12:11 u »
Hij blupte nog maar 2 maal per minuut. Bier was al helder aan het worden. Er staat nu niet veel schuim in het lagervat. Alle redenen om te lageren waar wat mij betreft aanwezig.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #32 Gepost op: 06-03-2005 21:25 u »
Vier weken geleden is mijn Mouffe gebotteld op 1012. Ik had dus maar de helft van de hop toegevoegd en ik heb dit als volgt opgelost. Ik heb 40 g Saaz 60 min gekookt in water, aangezuurd met wat melkzuur. Ik heb de meeste hopresten afgefiltreerd over een keukenzeef en heb gebotteld na menging van de geisomeriseerde Saaz en bottelsuiker.
Na een week op fles bij 16 grC was het een prachtige roomboterbabbelaar biertje. Iedereen had hierin diacetyl geproefd. Gelukkig is het nu een heel eind weggetrokken. Ik zal hem nog eens goed met het origineel vergelijken, maar de geur is in ieder geval perfect. De smaak is heel zacht, er is nog wat diacetyl. De echte Chouffe is volgens mij frisser. Maar ik wacht nog een maandje.
Volgens mij zitten we een heel eind goed.

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #33 Gepost op: 01-04-2005 15:07 u »
MO,

Afgelopen weekend heb ik een bier gebrouwen dat met chouffe wordt vergist, deze ging zo snel ( 1074 naar 1014 in drie dagen) dat ik gisteren  op de gistkoek jouw recept ( Chouffe 2)  heb gezet. ( met 1 verschil bruine suiker ipv kristal want die was op) Dus mocht je deze willen vergelijken als ķe klaar is, laat maar weten!

JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 01-04-2005 15:16 u »
Jojo,
zou je hier in ieder geval je einddichtheid willen melden, en het vergistingsgedrag. Waarom vergistte die eerste batch zo snel, heb je daarvoor iets speciaals gedaan (grote starter, gistvoeding, hoge of juist lage temperatuurt?).

Ik heb laatst gezien dat kloonversie 2 ook te licht is. Jammer, maar helaas. Misschien toch wat EBC 50 mout EN donkere kandij, wie zal het zeggen.

jojo, zou je zelf over een paar maanden jouw versie met het origineel willen vergelijken en hier je resultaat posten?

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #35 Gepost op: 01-04-2005 15:24 u »
Mo

De eerste batch die nu staat te lageren is op (omgevingstemperatuur)  22 graden vergist.
Ik heb een giststarter gemaakt door drie keer 250 ml ( dus drie dagen) toe te voegen aan een smackpack en deze ook gedurende die drie dagen continu belucht.

Voor toevoeging van de giststarter 1 uur belucht.

Eerste twee dagen een vrijwel constante CO2 stroom, daarna vrij abrupt, 1 a 2 blupjes per minuut, schuim verdwenen.

JoJo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 11-04-2005 19:55 u »
Naast de Westmalle dubbel hebben we ook deze Chouffe kloon poging vergeleken met het origineel. De kleur is iets te licht, maar dat scheelt eigenlijk maar heel weinig. Schuim was identiek. De kloon smaakt uitstekend, ondanks al het gepruts met de hop. Hij is iets minder bitter dan het origineel. En toen gingen we het origineel proeven en ruiken. OP de fles stond gedrukt 18/01/2008, dus dat zou wel eens een hele verse kunnen zijn. En wat denk je: overheersend komijn in geur en smaak. Ik heb nog nooit komijn in La Chouffe geproefd, maar hij stak er nu echt met kop en schouders boven uit. Zou het een erg verse fles zijn? Is het recept gewijzigd? Hebben ze de koriander pot met de komijn pot verwisseld.

Een goede smaak en geur vergelijking was echt niet te maken omdat ik geen komijn heb gebruikt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 13-04-2005 21:23 u »
Onlangs kwam ik via via iets meer te weten over de kruiderij in La Chouffe.

Naast koriander wordt er in ieder geval ook steranijs gebruikt. Hoeveel, ik weet het niet  :weetniet:

Van komijn in La chouffe heb ik nog niet eerder gehoord maar het zou kunnen. Komijn wordt wel in meer Belgische bieren gebruikt.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 13-04-2005 21:54 u »
Het befaamde recept uit de WHeeler & Protz (hier hebben we het al vaker over gehad) spreekt van koriander, komijn en karwij. Een bekende brouwer heeft hier recent een K3 bier van gebrouwen. Maar niet onder die naam op de markt gebracht, dat zou wel eens problemen op kunnen leveren.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik geen steranijs heb geproefd. Dat is meer drop/salmiak achtig. Speciaalbierbrouwerij Oijen gebruikt dit in zijn meeste bieren, ik ken de smaak en geur dus goed.

Heeft iemand ooit meer dan koriander in de Chouffe geproefd?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 13-04-2005 23:23 u »
Tja, ik val door de mand. De laatste maanden heb ik niet zo veel aandacht gehad voor de kloonrubriek. (Het gaat overigens vrij goed met Ria. Dinsdag krijgt ze haar laatste chemo.)
Mijn aandacht was de laatste tijd meer gericht op het beheer van de site en het forum. Zodoende heb ik de discussie over de kruiderij van La Chouffe gemist. Gelukkig kan ik me nu me meer op de inhoud richten.

De bron van het gebruik van steranijs waar ik op doelde is vrij betrouwbaar. Ik twijfel er eerlijk gezegd niet aan dat deze toevoeging ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Het mooie van het gebruik van kruiden is dat je ze net niet moet proeven. Ze moeten de smaak ondersteunen en niet overheersen!
Ik heb veel ervaring met het gebruik van kruiden. Op grond van deze ervaring raad ik iedereen aan eerder te weinig dan te veel kruiden te gebuiken. Een overmaat aan kruiden laat zich niet corrigeren.  :lessmile:

La Chouffe is in mijn beleving geen sterk gekruid bier. Eerder een geraffineerd bier dat blijft boeien!  :beersmiley:

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #40 Gepost op: 14-04-2005 07:12 u »
Jaques: Het is gen steranijs, maar een ander soort kruid uit afrika wat ze gebruiken. Het heeft het uiterlijk een beetje als steranijs, maar compleet andere eigenschappen. Ik heb ergens nog een stuk liggen wat in een krant gestaan heeft met een special over la chouffe. Ik zal het eens opzoeken en hier neer zetten. Ik ad er verder geen aandacht meer aan besteed, want het kruid is hier niet te krijgen. Zij importeren het zelf zowat ik gehoord had. Maar zoals ik al zei, ik zal het artikel eens opsnorren.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #41 Gepost op: 14-04-2005 08:24 u »
Wow, dat zijn wel heel heftige berichten over de Chouffe. Het klonen ervan wordt alleen maar uitdagender. En de gist zelf is ook al zo kruidig. Toch is het inderdaad geen overdadig kruiden bier. Ze weten wel wat ze doen daar in Achouffe. Ze hebben niet voor niets 15 jaar ervaring.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #42 Gepost op: 16-04-2005 09:00 u »
Hier is het artikel het stukje waar het om gaat is licht geel gemarkeerd:

Herkomst: Dagblad De Limburger;Vrijdag 5 November 2004;Scala, pagina D1

Wellicht dat ik het verkeerd interpreteer, maar van oorsprong is koriander West-Aziatisch.
Of het gaat hier om een vergissing, of ze hebben per ongeluk hun mond voorbij gepraat.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #43 Gepost op: 16-04-2005 12:46 u »
Gisteren twee of drie (ik verleer het tellen altijd na een paar biertjes) chouffjes van het vat gedronken in cafe Kaatje in Oss. Nog even goed geproefd. Ik proef geen steranijs, maar dat zou een lage dosering kunnen zijn. Toch viel het me op dat hij toch wel erg kruidig is. Nu proefde ik overigens geen komijn, dus dan hadden we vorige week toch een gekke fles te pakken. Ik weet echt niet meer welke smaak nu door de gist of door kruiden wordt veroorzaakt. Lastig geval, La Chouffe. Ik zal Maasland Frans nog eens aansporen om de Chouffe brouwer subtiel te kruisverhoren.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #44 Gepost op: 12-06-2005 22:07 u »
Ron,
ik schenk nu jouw kloon in. Gecodeerd als Chouffe nr 5. Helaas geen origineel bij de hand, dat is altijd het nadeel van die grote flessen.

- hij lijkt wat te donker te zijn
- schuim is een prachtige dikke wollige laag (mousse)
- geur is wel kruidig maar ook met een diacetyl achtige afwijking, kan ook gewoon te hoppig zijn
- smaak is veel en veel te bitter, mist het frisse van de Chouffe, waarom zoveel hop als het als een kloonpoging was bedoeld. Hij is ook erg zoet, wat onprettig weeiig zoet

Hij is overigens niet zuur, was dit nog van voor je infectie tijd?

Sorry dat ik zo kritisch ben, maar ik denk toch dat je wat aan het gistmanagment moet doen. Was dit een opkweek?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #45 Gepost op: 10-08-2005 23:21 u »
Van het weekend heb ik weer es een fles chouffe soldaat gemaakt, tht 18-03-2005. Voor de vorm wat appelsap op het sediment gegoten. Zowaar, leven in de brouwerij. Gisteren heb ik dus van wat moutextract een serieuze voedingsbodem gemaakt, hij blubt er vrolijk op los. Misschien van het weekend maar weer es brouwen? Kan nog mooi een laatste keer als niet-pappa?

Herman

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #46 Gepost op: 19-09-2005 15:28 u »
MO: sorry dat ik pas zo laat reageer:

Dit was voor mijn infectietijd, De gist is direct van Wyeast gemaakt, niet geent, dus duur brouwsel.
Hop: het aluminium zakje uitgeklopt, dus alle lupides erbij gemikt. Dit is mijn fout. qua gewicht was de hop precies zoals aangegeven, maar er zaten teveel korrels bij.

Ik ga zondag aanstaande nogmaals kloon 2 brouwen, want ik heb nog bergen hop liggen en ook nog een smack-pack belgian ardennes.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #47 Gepost op: 19-10-2005 22:46 u »
Na een weekendje klimmen ben ik afgelopen maandag langs brouwerij La Chouffe gereden.
In de hoop dat ik wat meer te weten zou komen over dit bijzondere bier. Onderweg fantaserend dat ik tijdens een rondleiding wellicht wat verpakkingmateriaal van gebruikte ingredienten zou zien of de brouwer zelf zou kunnen spreken. 
Maar helaas de brouwerij was gesloten.
 :huilen:

Wel heb ik bij het brouwerijwinkeltje enkele knetter verse Chouffe'n gekocht tht eind 2008 !
(en een lekker chouffekaasje!)

Ik lees trouwens op het ettiket dat er kruiden gebruikt worden. Suggereert dat er meer in zit dan enkel koriander.

welnu, eindelijk ga ik dan ook mijn La Chouffe variant brouwen.

ik ben overtuigd van bovenstaand recept, hoewel ik de cara 50 vervang door amber 50.
IBU komt bij mij op 30.7 (Saaz en Styr gold.)
en ivm voorziene problemen rond opstarten uit fles heb ook zeeuwse gistbank chouffe besteld.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #48 Gepost op: 20-10-2005 00:02 u »

ik ben overtuigd van bovenstaand recept, hoewel ik de cara 50 vervang door amber 50.

Uit noodzaak? het zijn namelijk wel 2 verschillende mouten

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 20-10-2005 09:06 u »
ach, het gaat alleen om de kleur. het is maar een beetje wat erin zit. gist en koriander en hop zijn de smaakbepalers in dit bier, met de hop in een figurantenrol.

Tags: recepten La Chouffe