Recepten > Kloonbrouwsels

La Chouffe 2e kloonpoging

<< < (3/13) > >>

MO:
Ja ik ben de waterinstelling inderdaad vergeten.

Op zich maakt dat hele gereken niet zo veel uit, als we maar wat minder hop gebruiken dan vorige keer.

Pimpeltje:
Het blijkt dus allemaal niet zo eenvoudig te zijn om de juiste IBU te berekenen.
Weet iemand hoe de IBU uitgerekend is in bv de Biertypen Gids van Derek Walsh?
Ook promash heeft "Beer Style" met SG, EBC en IBU. Weet iemand hoe deze berekend zijn of worden deze aangepast aan je instellingen?

Ad

Herman:
De bierstijlen bevatten de waarden zoals ze in een laboratoriumomgeving kunnen worden vastgesteld. Dit zijn dus de normen. De juistheid van de door ons berekende bitterheid en kleur doet er niet zo heel veel toe, zolang je maar consequent dezelfde berekening gebruikt. Met de instellingen zoals we ze nu gebruiken krijg je wel een redelijk resultaat, wanneer je bijv. vergelijkt met een bier waarvan het IBU bekend is. Kleur is een heel ander verhaal....

Herman

Jacques:
In principe maakt de instelling in ProMash helemaal niet uit. Aan de hand van de grondstoffen wordt door ProMash een waarde berekend. Je krijgt echt geen ander bier omdat ProMash zegt dat de waarde hoger of lager is. Elke berekening is discustabel. Professionele brouwerijen bereken nooit de kleur of bitterheid van hun bier. Deze wordt altijd door middel van analyse-apparatuur vastgesteld.
Omdat hobbybrouwers niet de beschikking hebben over deze dure apparatuur nemen zij de toevlucht op het onbetrouwbare rekenwerk. De uikomst van de gebruikte formules is per definitie niet juist omdat deze forumules onmogelijk rekening kunnen houden met alle variabelen die van invloed zijn.
Zo is de kleur van het bier onder andere ook afhankelijk van de wijze van verwarmen, de kookduur, de luchtdruk (hogere of lagere kooktemperatuur), de mate waarin geroerd wordt tijdens het maichen, de snelheid waarmee gekoeld worden, enz.

:degroeten: Jacques

Pimpeltje:
Jaques,

Als ik het goed begrijp:
Alle berekeningen die wij doen om bv. de IBU en EBC te benaderen van de biertypen beschreven door Derek Walsh is een zeer ruime benadering. Eigenlijk doen we maar wat en is onze enige referentie het bier wat we zelf brouwen, met een door ons (via Promash) berekende IBU en EBC. Een door ons berekend en gebrouwen bier kan dus in werkelijkheid een totaal andere (werkelijke?????) IBU en EBC hebben.

Kortom: als ik met promash een IBU en EBC bereken kunnen de werkelijke waarden totaal anders zijn, en zijn de berekende waarden slechts een indicatie. Zo kan een door mij berekend bier met 25 IBU net zo bitter smaken als een commercieel bier waarvan deze waarde 35 is.

Ad

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie